Glas splintrer?
Fra : nana sørensen

Dato : 25-08-06 12:08

Hej gruppe...

De sidste to uger er alt glas i huset bare splintret. Det er bare
drikkeglas, skåle, vaser osv. Der kommer simpelthen revner i, uden at
glasset knækker igennem, det splintrer ligesom bare.
Nu begynder det at irritere mig kraftigt. . Havde en kæmpestor vase stående
på et skab med vand i, nok omkring 7 liter, og min kæreste lægger så mærke
til at der er lidt vådt på gulvet. Kigger på vasen og der mangler godt nok
lidt vand i, men glas kan jo ikke lække, vel? Jeg løfter så forsigtigt
vasen, og det viser sig så med et MEGA vandfald at bunden er knækket af i ET
stykke, mens vasen har stået stille på skabet!? Den er bare knækket og vasen
har så stået og lækket ganske stille. Hvad sker der for det? Kan det være
vejret, helt seriøst?
Et nyt glas knækkede i hånden på mig igår, bare sådan. Jeg klemte absolut
ikke på det.

Mvh. Nana

Ps. Ikke flere sjove kommentarer om skrigende elskerinder, destruktive børn
osv. Vi har ingen af delene.

Fra : Martin Andersen

Dato : 25-08-06 15:08

nana sørensen wrote:
> [...]
>
> Mvh. Nana
>
> Ps. Ikke flere sjove kommentarer om skrigende elskerinder, destruktive børn

Tung trafik, vejarbejde eller lign. tæt ved huset?

Fra : nana sørensen

Dato : 25-08-06 15:59

"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> wrote in message

> Tung trafik, vejarbejde eller lign. tæt ved huset?

absolut intet. Bor i rækkehus, dvs. langt fra vejen.

Fra : John Larsson

Dato : 25-08-06 19:34

"nana s¯rensen" <nanatorsk@phobia.dk> writes:
>Et nyt glas knækkede i hånden på mig igår, bare sådan. Jeg klemte absolut
>ikke på det.

Det er jo svært at vide hvornår dine glasgenstande er revnet, men man må
nok regne med at det er sket ved én lejlighed eller i en kortere periode.
At du så har opdaget igår eller for få dage siden, kan jo skyldes at efter
den første opagelse er blevet mere opmærksom på galskaben! Store og tykke
vaser kan nemt revne uden at falde i flere dele!

John

Fra : nana sørensen

Dato : 25-08-06 21:35

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> wrote in message

> [...]
> den første opagelse er blevet mere opmærksom på galskaben! Store og tykke
> vaser kan nemt revne uden at falde i flere dele!

Halvdelen af glassene er altså revnet mens jeg har stået og kigget på det.
Det er store tydelige revner, som man ikke bare overser. Virker som et
mærkelig tilfælde at det kun skulle være indenfor to uger det er sket.

Fra : Max

Dato : 25-08-06 22:15

Hej nana

> [...]
> det. Det er store tydelige revner, som man ikke bare overser. Virker
> som et mærkelig tilfælde at det kun skulle være indenfor to uger det

Det kan jo være et sammenfald af omstændigheder, den slags
sker jo somme tider. Engang imellem sker tingene jo så det
er svært at forestille sig at det er tilfældigheder.

Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 25-08-06 21:50

Nana:

>Ps. Ikke flere sjove kommentarer om skrigende elskerinder, destruktive børn
>osv. Vi har ingen af delene.

Gør du noget andet, - end at skrige?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 26-08-06 07:24

On Fri, 25 Aug 2006 13:07:58 +0200, nana sørensen wrote:

> [...]
> har så stået og lækket ganske stille. Hvad sker der for det? Kan det være

Det har været en varm sommer. Jeg forestiller mig at solen kan opvarme en
vases tynde sider så de udvider sig mere end dens tykke bund, hvorved de
over nogle dage vil 'arbejde' i forhold til denne og danne en revne.

> Et nyt glas knækkede i hånden på mig igår, bare sådan. Jeg klemte
> absolut ikke på det.

Der kan have været en ganske lille revne som du ikke kunne se, et lille
klem er nok til at fortsætte revnen.
Prøv at knække en glasplade, det kan du ikke. Lav så et lille hak i
kanten, så knækker pladen let. Det samme kan ses med plastfolier, tape for
eksempel; umulig at rive over, men er der et lille hak i kanten går det
let.

Hvad er det for noget glas du har; billigt/dyrt, tykt/tyndt, materiale,
opbevaringssted, har du foto?

Tomas

Fra : nana sørensen

Dato : 26-08-06 12:02

"Tomas Pedersen" <patina@dbmail.dk> wrote in message

> Det har været en varm sommer. Jeg forestiller mig at solen kan opvarme en
> vases tynde sider så de udvider sig mere end dens tykke bund, hvorved de
> over nogle dage vil 'arbejde' i forhold til denne og danne en revne.

Det er bare sært, for vasen stod i et mørkt rum uden sollys og havde stået
der i over en uge. Bunden er i øvrigt ligeså tynd som resten af vasen.

> Der kan have været en ganske lille revne som du ikke kunne se, et lille
> klem er nok til at fortsætte revnen.

Det kan du have ret i, men det er sgu stadig sært, for nogle af glassene er
bare knækket mens de stod på et bord uden at man pillede ved dem.

> [...]
> eksempel; umulig at rive over, men er der et lille hak i kanten går det

Måske derfor, men underligt.

> Hvad er det for noget glas du har; billigt/dyrt, tykt/tyndt, materiale,
> opbevaringssted, har du foto?

Det har været drikkeglas både af den billige type og to store
rosendahl-glas. Derudover en stor glasskål i tykt glas af den slags der er
beregnet til microovn, kostede en bondegård i øvrigt. Plus en mindre
firkantet vase i mundblæst glas og en kæmpestor og høj vase i tyndt glas.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-08-06 12:10

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> writes:

> Det kan du have ret i, men det er sgu stadig sært, for nogle af glassene er
> bare knækket mens de stod på et bord uden at man pillede ved dem.

Måske har I haft et lille jordskælv (de sker jo i Danmark).

Men bor I i nærheden af noget der kunne tænkes at udsende lavfrekvente
lyde/jordbølger så det er noget lignende metaltræthed?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 26-08-06 14:14

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i
en meddelelse news:yu264gf21ou.fsf@luhmann.netc.dk

> [...]
>
> Men bor I i nærheden af noget der kunne tænkes at udsende
> lavfrekvente lyde/jordbølger så det er noget lignende

Eller hvad med kraftig ultralyd? Kan der være stillet noget op der afgiver
kraftige, høje frekvenser for nylig? F.eks. en "museforskrækker" eller
lignende. Jeg ved ikke om en museforskrækker er kraftig nok til at skade
glas, men så noget andet som er kraftigere.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : nana sørensen

Dato : 26-08-06 15:58

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
> lignende. Jeg ved ikke om en museforskrækker er kraftig nok til at skade
> glas, men så noget andet som er kraftigere.

Nope, vi har slet ikke sådan nogle ting. Vi har en del kæledyr, som helst
ikke skulle plages med sådan noget. Vi har absolut intet ændret overhovedet,
så jeg er ret mystificeret.

Fra : nana sørensen

Dato : 26-08-06 15:57

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Men bor I i nærheden af noget der kunne tænkes at udsende lavfrekvente
> lyde/jordbølger så det er noget lignende metaltræthed?

Jeg kan ikke forestille mig hvad det skulle være. Bor i rækkehus tæt på
vestvolden. Her er næsten ikke noget trafik. Faktisk har jeg aldrig set en
stor lastbil på vores vej. Fabrikker, eldimser ossv. har jeg slet ikke set i
området. Hvad kunne det være der kunne udsende sådan nogle ting?

Fra : Jan Jeppesen

Dato : 28-08-06 16:13

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse

> ""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

Hej Nana

Du skriver at der var vand i den store vase, var der vand i glassene? Jeg
har tit prøvet under opvask at især krystal pludselig revner/sprænger. Måske
er der meget kalk i dit vand ? Afspændingsmiddel?

Mvh.
Jan

Fra : nana sørensen

Dato : 28-08-06 17:25

"Jan Jeppesen" <jan.jeppesen@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> har tit prøvet under opvask at især krystal pludselig revner/sprænger.
> Måske er der meget kalk i dit vand ? Afspændingsmiddel?

I den store vase havde der været vand i flere uger. Bruger den til at lave
vand i stuetemperatur til dyrene. Skifter det ud engang imellem,
efterhånd3en som det bliver brugt. Nogle af de andre glas var der vand i,
andre ikke. Det er absolut ikke noget mønster i det, ud over at det hele var
af glas. meget sært.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 28-08-06 20:54

"nana sørensen" skrev i en meddelelse

> [...]
i,
> andre ikke. Det er absolut ikke noget mønster i det, ud over at det

Nåe ja - men er det ikke noget helt andet?

Under opvask har jeg da mange gange oplevet, at hvis jeg postede mere
vand i baljen, og vandet så var skoldende varmt - meget varmere end dét
der var i forvejen, ja så var der altid eet af glassene der sprang.

Det må da være fordi varmen udvider dem drastisk og pludseligt. Men det
kan jo ikke være grunden til at Nanas glas sprænger, når de står på
bordet uden noget i.

Ruth

Fra : nana sørensen

Dato : 28-08-06 23:15

"Ruth Nielsen" <cfs29093@cybercity> wrote in message

> [...]
>
> Det må da være fordi varmen udvider dem drastisk og pludseligt. Men det
> kan jo ikke være grunden til at Nanas glas sprænger, når de står på

Næh, eller i skabet, eller i hånden. Det er ret så underligt... Dr har dog
ikke været noget i to dage dage nu,.

Fra : Martin Andersen

Dato : 29-08-06 03:11

nana sørensen wrote:
> "Ruth Nielsen" <cfs29093@cybercity> wrote in message

> Næh, eller i skabet, eller i hånden. Det er ret så underligt... Dr har dog
> ikke været noget i to dage dage nu,.

hvad med børn der gentagne gange har spillet fodbold inden døre og så har sat de
smadrede glas og vaser forsigt på plads efterfølgende? :)

Fra : pm

Dato : 29-08-06 07:09

Martin Andersen wrote:
> har sat de smadrede glas og vaser forsigt på plads efterfølgende? :)

Hvad med at læse indlæggene.. Nana har ikke børn.
Vil snart hellere høre om spøgelset...om han kan dokumenteres ved video
eksempelvis.

Det synes ikke som om der er en ligetil forklaring på glasfænomenet. Nok
ikke ALT der kan forklares

pm

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-08-06 10:41

pm wrote:
> Vil snart hellere høre om spøgelset...om han kan dokumenteres ved
> video eksempelvis.

Så ville nana da i det mindste kunne få råd til at købe nye glas:
http://www.randi.org/research/index.html

/jim

Fra : nana sørensen

Dato : 29-08-06 14:54

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> wrote in message

> Hvad med at læse indlæggene.. Nana har ikke børn.
> Vil snart hellere høre om spøgelset...om han kan dokumenteres ved video
> eksempelvis.

LOL Jeg har ikke noget videokamera, men du skal da være velkommen til a
forsøge. Det er kun mig og en til der har set ham, de andre nøjes med at se
dørene han åbner osv.

> Det synes ikke som om der er en ligetil forklaring på glasfænomenet. Nok
> ikke ALT der kan forklares

Jeg tror det heller ikke... Det lyder lidt som om det bare må betegnes sært.

Fra : Martin Andersen

Dato : 29-08-06 16:49

pm wrote:

> [...]
> eksempelvis.
>
> Det synes ikke som om der er en ligetil forklaring på glasfænomenet. Nok

problemet var mere at huske de tidligere indlæg end at "læse" dem. Ellers kan du
altid søg-og-erstatte "børn" i den sætning med "gæster". Teorien var sådan set
bare at nogen havde smadret dem og sat dem pænt på plads igen for at slippe for
balade.

Fra : Max

Dato : 29-08-06 16:56

Hej Martin

> "gæster". Teorien var sådan set bare at nogen havde smadret dem og
> sat dem pænt på plads igen for at slippe for balade.

Hvis det var tilfældet var de knuste glas nu Nana's mindste problem :)

Mvh Max

Fra : Erling Nansen

Dato : 29-08-06 17:33

> Hej Martin

> Hvis det var tilfældet var de knuste glas nu Nana's mindste problem :)
>
> Mvh Max

Hvad med om et eller andet ultralydsanlæg har været i gang i nærheden.?

Erling

Fra : nana sørensen

Dato : 29-08-06 20:50

"Erling Nansen" <oz7iy@mail.tele.dk> wrote in message

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad med om et eller andet ultralydsanlæg har været i gang i nærheden.?
>
> Erling

Hvad kunne det være? Jeg ved ikke negang hvad et ultralydsanlæg er. Vi bor i
et stille (Læs: Her sker ALDRIG noget) område og ikke tæt på vejen.

Fra : Erling Nansen

Dato : 30-08-06 03:15

> [...]
>>

> Hvad kunne det være? Jeg ved ikke negang hvad et ultralydsanlæg er. Vi bor
> i et stille (Læs: Her sker ALDRIG noget) område og ikke tæt på vejen.

Nå ja, så falder den teori jo også lidt fra hinanden.
Det var også bare en ide.
Et ultralydsanlæg?
Ja, det kunne være mange ting, lige fra en myggekanon,
til et eller andet forarbejdningsredskab.
Det er noget, der udsender lyd over det hørbare område.
Blot en mulighed.

Erling

Erling

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-08-06 07:29

Erling Nansen skrev:

> [...]
> til et eller andet forarbejdningsredskab.
> Det er noget, der udsender lyd over det hørbare område.

I den nederste ende af lydskalaen er der *infralyd*, også
kaldet *lavfrekvent lyd og vibrationer*.

Jeg aner ikke noget om om infralyd kan have virkning på glas.

Link:
http://www.at.dk/sw12844.asp

--
Herluf :·)

Fra : Jim Andersen

Dato : 30-08-06 09:51

Synes jeg læste noget om et gas-anlæg... noget med nogen beboer-protester...
om det var et sted hvor de komprimerede gassen, eller pumpede den i
undergrunden eller..... nå, men det afgav ihvertfald nogle lavfrekvente lyde
der muligvis ikke kunne høres, men som kunne mærkes eller måles 20 km væk.

/jim

Fra : nana sørensen

Dato : 30-08-06 10:28

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote in message

> [...]
> pumpede den i undergrunden eller..... nå, men det afgav ihvertfald nogle
> lavfrekvente lyde der muligvis ikke kunne høres, men som kunne mærkes

Hvor i landet var det? Jeg bor i Rødovre.

Fra : nana sørensen

Dato : 30-08-06 10:27

> [...]
> til et eller andet forarbejdningsredskab.
> Det er noget, der udsender lyd over det hørbare område.

Det skal jeg ikke kunne sige om her er. Hvis jeg ikk ekan høre det, så er
det jo også lidt svært at vide. Jeg har ikke selv nogen af delene og det
ser heller ikke ud til at naboerne har noget sært stående.

Fra : Erling Nansen

Dato : 30-08-06 10:43

> [...]
> det jo også lidt svært at vide. Jeg har ikke selv nogen af delene og
> det ser heller ikke ud til at naboerne har noget sært stående.

Det er ikke til at ryste ud af ærmet.
Ind i mellem foregår der noget mystisk,
og en gang imellem, - "oh, der var du"
Skal man have mulighed for at svare på noget sådant,
skal man vist kende området meget godt.
Jeg ville gerne kunne svare på det.
Det, der nemmest får glas til at briste, er meget høje toner.

Erling

Fra : Max

Dato : 30-08-06 11:33

Hej Erling

> Det, der nemmest får glas til at briste, er meget høje toner.

Det er vel ikke helt korrekt, den tone der lettest ødelægger
glasset er vel den tone der er lig med glassets egenresonans.

Mvh Max

Fra : Erling Nansen

Dato : 30-08-06 11:43

> Hej Erling

> Det er vel ikke helt korrekt, den tone der lettest ødelægger
> glasset er vel den tone der er lig med glassets egenresonans.
>
> Mvh Max

Selvfølgelig.

Erling

Fra : Erling Nansen

Dato : 30-08-06 11:49

> Hej Erling

> Det er vel ikke helt korrekt, den tone der lettest ødelægger
> glasset er vel den tone der er lig med glassets egenresonans.
>
> Mvh Max

Jeg glemte !!!
Ultralyd ? 3.5.7. overtone ?
Mon ikke det også virker.
Nå ja, for mig er alt over 4 Khz ultralyd, hvis man kan kalde det et,
men det var nu ikke det, jeg mente.
Til gengæld hører jeg dybe toner,
men det mener ikke, glas normalt gør.
Så skal det da lige stå og rasle (klir).

Erling

Fra : Max

Dato : 30-08-06 11:56

Hej Erling

> Til gengæld hører jeg dybe toner,
> men det mener ikke, glas normalt gør.

Nu nævner Nana et glas med 7 liter vand i der går itu, med den
mængde vand (vægt) må det glas have en meget lav resonans
frekvens.

Mvh Max

Fra : Erling Nansen

Dato : 30-08-06 14:47

> [...]
>
> Nu nævner Nana et glas med 7 liter vand i der går itu, med den
> mængde vand (vægt) må det glas have en meget lav resonans

Jow, suk. Mystisk !!!

Erling

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 31-08-06 01:06

Erling Nansen wrote:

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse

> Jow, suk. Mystisk !!!
>
> Erling
Nana - du bor i Rødovre, er det i nærheden af motorvejen,
der er ved at blive udvidet?

Kan det skyldes vibrationer fra det arbejde?
--
/Preben

Fra : nana sørensen

Dato : 31-08-06 14:48

"Preben Kittelmann" <preben@kittelmann.invalid> wrote in message

> Nana - du bor i Rødovre, er det i nærheden af motorvejen,
> der er ved at blive udvidet?
>
> Kan det skyldes vibrationer fra det arbejde?
> --
> /Preben

I nærheden. I Rødovre er alt sådan semi-i nærheden. Jeg bor ikke
speciel tæt på motorvejen. Bor på lucernevej tættest på den enden med
tårnvej.eller på midten.

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 31-08-06 22:55

nana sørensen wrote:

> I nærheden. I Rødovre er alt sådan semi-i nærheden.
Ja, det har du ret i.

> Jeg bor ikke speciel tæt på motorvejen. Bor på lucernevej
> tættest på den enden med tårnvej.eller på midten.

I har haft ret meget gravearbejde i den senere tid,
så det kunne måske være en forklaring?

--
/Preben, der også bor i Rødovre.

Fra : nana sørensen

Dato : 31-08-06 23:00

> Ja, det har du ret i.

> I har haft ret meget gravearbejde i den senere tid,
> så det kunne måske være en forklaring?
>
> --
> /Preben, der også bor i Rødovre.

Ja, det har vi faktisk. Men slet ikke de sidste to uger. De har hamret og
banket i mange uger lige udenfor vinduet. så gik der et par uger og så
begyndte glassene at smadre. Kan det ske med forsinket virkning?
(Du er ikke min onkel, vel?)

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 31-08-06 23:40

nana sørensen wrote:

> Ja, det har vi faktisk. Men slet ikke de sidste to uger.
> De har hamret og banket i mange uger lige udenfor vinduet.
> så gik der et par uger og så begyndte glassene at smadre.
> Kan det ske med forsinket virkning?

Kan det måske have startet en revnedannelse?
Det er der måske nogle andre, der ved noget om?

>(Du er ikke min onkel,
> vel?)

Nej, men det kunne have været hyggeligt
--
/Preben

Fra : nana sørensen

Dato : 01-09-06 10:26

> Kan det måske have startet en revnedannelse?
> Det er der måske nogle andre, der ved noget om?

Jeg skal ikke kunne sige det. Det er bare så sært.

> Nej, men det kunne have været hyggeligt

Hi... Jeg har faktisk en Onkel Preben der også bor i Rødovre, så jeg skulle
bare lige være sikker.

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 01-09-06 22:55

nana sørensen wrote:

> Hi... Jeg har faktisk en Onkel Preben der også bor i
> Rødovre, så jeg skulle bare lige være sikker.

Måske lidt OT: "dobbeltgænger"

Har din onkel skæg og bærer briller?

Jeg ved godt, at det er et underligt spørgsmål,
men jeg har i de seneste 8 år oplevet en række
forvekslinger, hvor folk har snakket med mig i ret lang
tid, inden vi fandt ud af, at jeg ikke var "den Preben",
de regnede med!
(hans mor boede i et af rækkehusene i Carlsro).

--
/Preben

Fra : nana sørensen

Dato : 02-09-06 15:12

> [...]
> tid, inden vi fandt ud af, at jeg ikke var "den Preben",
> de regnede med!
> (hans mor boede i et af rækkehusene i Carlsro).

LOL Ja, det er min onkel du omtaler. LOL Han bor hher også selv, men hans
mor/min farmor er netop kommet på plejehjem. Han har været meget aktiv
indenfor mange forskellige ting, så det er ikke noget at sige til at folk
kender ham.

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 02-09-06 18:51

nana sørensen wrote:

> [...]
> været meget aktiv indenfor mange forskellige ting, så det
> er ikke noget at sige til at folk kender ham.

Tak for oplysningen
--
/Preben

Fra : nana sørensen

Dato : 29-08-06 14:53

> hvad med børn der gentagne gange har spillet fodbold inden døre og så har
> sat de smadrede glas og vaser forsigt på plads efterfølgende? :)

Vi har slet ingen børn, og det eneste barn der kommer her, er for lav/ung
til at nå noget som helst. LOL Vi har heller ikke aber der klatrer rundt i
køkkenskabene osv. Jeg har været igennem alle de rationelle forklaringer.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 31-08-06 16:53

nana sørensen wrote:
> Jeg kan ikke forestille mig hvad det skulle være. Bor i rækkehus tæt på
> vestvolden.

Har dine naboer oplevet noget lignende?

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk - http://vitz.dk/

Fra : nana sørensen

Dato : 31-08-06 18:01

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> wrote in message

> Har dine naboer oplevet noget lignende?
>
> --
> Jakob Møbjerg Nielsen
> jakob@dataloger.dk - http://vitz.dk/
> Nordvestjysk Brass Band - http://nvbb.dk/

Jeg snakker desværre ikke ret meget med mine naboer. De syntes i forvejen at
vi er helt langt ude, så det kan jeg ikke spørge dem om.

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 05-09-06 07:52

> Jeg snakker desværre ikke ret meget med mine naboer. De syntes i forvejen
> at vi er helt langt ude, så det kan jeg ikke spørge dem om.

Ahaaaa.... Det er naboen !!!

Hercule Poirot