MS Windows
briani 27239
Windows XP på en USB nøgle?
Fra : Andreas [2830]

Dato : 13-08-06 15:17

Hej gruppe,

Jeg ville blive rigtig glad hvis nogen havde en ide til følgende:

Hvordan kan jeg lægge min Windows XP cd over på en USB nøgle, så jeg kan
installere windows fra USB nøglen som var det den oprindelige CD?

Jeg har prøvet bare at kopiere cd'en over på USB'en - det virker
(selvfølgelig) ikke, når jeg booter på USB nøglen som "first device" i boot
order.

På forhånd tak for hjælpen

Mvh
Andreas [2830]

(ps. det er naturligvis en original Windows XP cd der er tale om).

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 18:28

"Andreas [2830]" <andreasgeitner_FJERNES_@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh
> Andreas [2830]
>
> (ps. det er naturligvis en original Windows XP cd der er tale om).

Det skulle efter sigende være muligt at gøre en usb-nøgle boot-bar med dette
værktøj:
http://h18000.www1.hp.com/support/files/serveroptions/us/download/23839.html

(jeg har ikke selv prøvet)

mvh Ebbe

Fra : Andreas [2830]

Dato : 13-08-06 18:47

> Det skulle efter sigende være muligt at gøre en usb-nøgle boot-bar med
> [...]

Okay! Det prøver jeg ... jeg giver en status senere.

Mange tak for tippet!

Fra : Andreas [2830]

Dato : 13-08-06 19:24

> Det skulle efter sigende være muligt at gøre en usb-nøgle boot-bar med
> [...]

Hmmm... nu har jeg prøvet det du foreslog. Det hjalp desværre ikke.

Jeg har virkelig trevlet igennem nettet, og jeg kan ikke finde noget sted
der indikerer, at det jeg ønsker at gøre er muligt. Faktisk har jeg læst
nogen steder, at det slet ikke kan lade sig gøre. Det forstår jeg bare
ikke - en USB nøgle er vel et medie (som alle andre medier), så hvorfor
skulle jeg ikke kunne installere windows fra en USB nøgle...?

Lad mig endelig høre hvis der er flere tips (jeg sidder lige nu med en 2 GB
USB nøgle, der ikke kan bruges til formålet... øv!).

Foreløbig tak for forsøget

Mvh.
Andreas [2830]

Fra : Nicolai

Dato : 13-08-06 19:45

> Lad mig endelig høre hvis der er flere tips (jeg sidder lige nu med en 2
> GB USB nøgle, der ikke kan bruges til formålet... øv!).

Interessant eksperiment ellers. Det må vel være det samme som at boote og
installere fra en USB harddisk, men jeg læste en diskussion om det, hvor man
blev anbefalet Firewire i stedet. Men sticks bliver jo ikke lavet som
firewire. Gad vide hvorfor egentlig ikke.

> Foreløbig tak for forsøget
>
> Mvh.
> Andreas [2830]

Nå, men meld tilbage hvis det lykkedes dig.

Nicolai

Fra : jda

Dato : 13-08-06 21:35

Sun, 13 Aug 2006 20:23:51 +0200 hamrede Andreas [2830] i tastaturet og der
stod i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
>
> Lad mig endelig høre hvis der er flere tips (jeg sidder lige nu med en 2 GB
> USB nøgle, der ikke kan bruges til formålet... øv!).

Hvis din nøgle er på 2 GB så skulle du prøve Peters forslag, men i stedet
for alle mulige tools som Nero eller Ad-Aware så lægge dine Windows
kildefiler ind i en mappe der. PE står trods alt for Preinstallation
Invironment. Så skulle du med kommandoen winnt32.exe kunne starte din
installation
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/winnt32.mspx?mfr=true

--
Jakob
Sv: Fordi det forstyrrer den måde mennesker normalt læser tekst

Fra : jda

Dato : 13-08-06 21:38

Sun, 13 Aug 2006 22:34:30 +0200 hamrede jda i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> PE står trods alt for Preinstallation Invironment.

Det skulle self. have været Preinstallation Environment

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 14-08-06 15:11

"Andreas [2830]" <andreasgeitner_FJERNES_@mail.dk> skrev:
Sun, 13 Aug 2006 20:23:51 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Jeg har virkelig trevlet igennem nettet, og jeg kan ikke finde noget sted
>der indikerer, at det jeg ønsker at gøre er muligt. Faktisk har jeg læst
>nogen steder, at det slet ikke kan lade sig gøre.
Det er sikkert rigtigt.

Windows XP installations CD bruger en helt speciel Bootloader ved navn
Microsoft Corporation.img
Jeg tror ikke du kan få den over på en USB pen på en måde, så den kan
boote på den. Der har Bill Gates nok været for smart, han vil gerne
tvinge os til at bruge hans CD rom.

PC'er kan så vidt jeg ved kun boote på to måder med en USB pen.
Nogle booter hvis den optræder som en USB Floppydisk.
Andre booter hvis den optræder som en USB Harddisk med partition table
og MBR.
Nogle PC kan forstå begge formater, mange kan slet ikke boote.

Men der er nok alligevel en udvej.

Du laver en USB pen med de nødvendige boot filer

Kontroller at din USB pen kan boote
Kopier så hele installations CD'en over på USB pennen.

Når du nu booter på den, så går du ind i mappen I386 og kører programmet
Winnt.exe. (IKKE Winnt32.exe!)
Så skulle installationen gerne starte.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Henning

Dato : 14-08-06 17:40

>Når du nu booter på den, så går du ind i mappen I386 og kører programmet
>Winnt.exe. (IKKE Winnt32.exe!)
>Så skulle installationen gerne starte.

Eller bare lave en autoexec.bat med ovennævte kommando, så starter det
automatisk. Men det skulle ikke undre mig, at det ikke fungerer...

Fra : Andreas [2830]

Dato : 14-08-06 20:33

> [...]
> Kopier så hele installations CD'en over på USB pennen.
>
> Når du nu booter på den, så går du ind i mappen I386 og kører programmet

Hej Erik,

Tak for dit udførlige svar!

Jeg har dog forsøgt mig med at lave en "boot-bar" USB nøgle, og det kan
nærmest ikke lade sig gøre (eller også er jeg ikke klog nok). Jeg har prøvet
med denne boot key fra HP:
http://h18000.www1.hp.com/support/files/serveroptions/us/download/23839.html
Jeg får en meddelelse om, at "this is not a system disk - please replace",
under boot sekvensen.

Det virker derfor desværre ikke. Her har jeg brug for hjælp til andre måder
jeg kan skaffe de bootfiler der er nødvendige, og lægge dem over på USB
nøglen på en måde der virker.

Dog har jeg fået en lidt "klam" fornemmelse af, at min BIOS måske slet ikke
understøtter boot fra en USB nøgle, som du lidt er inde på (og der findes
ingen nyere BIOS versioner end den jeg bruger nu).

Jeg er måske lidt stødt ind i en reel "mission impossible".

Mvh
Andreas [2830]

Fra : Ole C

Dato : 14-08-06 23:28

Andreas [2830] skrev blandt andet:

> [...]
> (og der findes ingen nyere BIOS versioner end den jeg bruger nu).
>
> Jeg er måske lidt stødt ind i en reel "mission impossible".

Det tror jeg du er.
Efter utallige forsøg og mange opskrifter er det ikke lykkedes for mig, at
få min PC til at boote på en USB-nøgle, selvom den booter fint på et
USB-floppydrev.
--
vh
Ole C

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 15-08-06 10:36

"Andreas [2830]" <andreasgeitner_FJERNES_@mail.dk> skrev:
Mon, 14 Aug 2006 21:33:10 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Dog har jeg fået en lidt "klam" fornemmelse af, at min BIOS måske slet ikke
>understøtter boot fra en USB nøgle ...
Det troede jeg du havde kontrolleret forlængst.
Du skal som den første enhed i Boot rækkefølgen kunne vælge et eller
andet med USB, kan f.eks. hedde USB device, USB-ZIP, USB-HDD eller bare
Removable Device. Prøv dig lidt frem med forskellige muligheder, der kan
dog være maskiner der nægter at boote.

> [...]
>Jeg får en meddelelse om, at "this is not a system disk - please replace",
Du er ledt på vildspor.
Du skal bruge et lille program der hedder HPUSBFW.exe.
Det ligger i pakken SP27213.exe, som du henter hjem fra
ftp://ftp.compaq.com/pub/softpaq/sp27001-27500/SP27213.exe

>..Her har jeg brug for hjælp til andre måder
>jeg kan skaffe de bootfiler der er nødvendige, og lægge dem over på USB
>nøglen på en måde der virker.
Du kan gøre det meget enkelt.
Slet alt på USB nøglen og kopier følgende filer over på den i
rækkefølgen:
- IO.sys
- MSDOS.sys
- Command.com
Så skal den kunne boote.
Den kan starte som A drev eller som C drev, i sidste tilfælde 'skubber'
den alle dine drev een position.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Andreas [2830]

Dato : 15-08-06 20:33

> [...]
> andet med USB, kan f.eks. hedde USB device, USB-ZIP, USB-HDD eller bare
> Removable Device. Prøv dig lidt frem med forskellige muligheder, der kan

Jeg har sikret mig som det første, at jeg kan vælge Removable Device som
prioritet 1 i boot rækkefølgen. Det jeg mener er, at jeg måske alligevil
ikke kan få den til at boote, fordi min maskine, som du skriver, måske
nægter af boote på USB.

> Du er ledt på vildspor.
> Du skal bruge et lille program der hedder HPUSBFW.exe.
> Det ligger i pakken SP27213.exe, som du henter hjem fra
> ftp://ftp.compaq.com/pub/softpaq/sp27001-27500/SP27213.exe

Aha! Det var nyt. Dette har jeg prøvet - foreløbig dog uden et bedre
resultat. Jeg har med dette værktøj også mulighed for at vælge at man kan
formattere den som DOS boot disk... men jeg har ikke DOS filerne desværre...

Jeg har dog formatteret den med værktøjet...

> [...]
> - Command.com
> Så skal den kunne boote.
> Den kan starte som A drev eller som C drev, i sidste tilfælde 'skubber'

Hmm... det virker umiddelbart heller ikke i første hug. Jeg får alligevel en
fejl når jeg booter, i retning af at der "ikke er et operativ system på
disken".

Jeg er virkelig glad for dine input, og jeg giver ikke op!

Jeg brokler lidt videre med det i morgen, og så må vi se om det måske
lykkes.

Endnu en gang tak til dig, og et i det hele taget MEGET hjælpsomt forum!

Mvh.

Andreas [2830]

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 15-08-06 22:03

"Andreas [2830]" <andreasgeitner_FJERNES_@mail.dk> skrev:
Tue, 15 Aug 2006 21:33:16 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Jeg har sikret mig som det første, at jeg kan vælge Removable Device som
>prioritet 1 i boot rækkefølgen.
Fint, 'Removeable Device' må som navnet siger dække stort set ALT.
Den SKAL altså kunne boote.

> [...]
>formattere den som DOS boot disk... men jeg har ikke DOS filerne desværre...
Du kan i HPUSBFW vælge om filesystem skal være FAT eller FAT32, det er
ligegyldigt. Brug bare FAT, det er helt OK.
Du skal 'create a DOS startup disk', 'using DOS system files located
at'. Her peger du bare på A drevet med en DOS diskette, der kan boote.
Så får du en USB nøgle med de berømte tre filer.
- IO.sys
- MSDOS.sys
- Command.com
som du ligeså godt selv kunne have kopiere ind på USB nøglen.

>Hmm... det virker umiddelbart heller ikke i første hug. Jeg får alligevel en
>fejl når jeg booter, i retning af at der "ikke er et operativ system på
>disken".
Fint, så forsøger den altså godt nok på at boote, men det lykkes ikke på
grund af fejl på mediet.
(Hvis din PC slet ikke vil boote på den første enhed (din USB nøgle) så
vil maskinen blot gå videre til den næste brugbare (din harddisk) uden
nogen fejlmelding).

Mon ikke fejlen lyder 'Diskfejl ....'
Hvis du har lagt de tre nævnte filer ind på disken manuelt, så har du
sikkert klumret i det og ikke lagt dem i den rigtige rækkefølge.

Du kan for en ordens/øvelses skyld prøve at gå ind i
Computeradministration/Diskhåndtering
Her skal du se en Flytbar Disk
Der skal ved den stå
USB (X:)
xxx MB FAT
I orden (Aktiv)
Her kan du også formatere USB nøglen, både i FAT og FAT32.

Det skal nok lykkes til sidst med lidt omhu.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Andreas [2830]

Dato : 17-08-06 18:13

> Fint, 'Removeable Device' må som navnet siger dække stort set ALT.
> Den SKAL altså kunne boote.

hehe - ja foreløbig kan den ikke.

> [...]
> - MSDOS.sys
> - Command.com
> som du ligeså godt selv kunne have kopiere ind på USB nøglen.

Okay - det har jeg faktisk fået til at fungere nu. Jeg har formateret den
med toolet, og jeg har også fået den til at acceptere at formatere, og jeg
kan vælge "Create a DOS startup disk", fordi jeg har kopieret de nu berømte
filer i én folder, som jeg så peger på.

Det virker bare ikke når jeg så booter på USB'en desværre.

> [...]
> Hvis du har lagt de tre nævnte filer ind på disken manuelt, så har du
> sikkert klumret i det og ikke lagt dem i den rigtige rækkefølge.

Jo, fejlen er netop "Diskefejl. Tryk på en tast for at genstarte", som du
siger!

Jeg har har forsøgt at lægge filerne sirligt i den orden du nævner 3 gange -
og alligevel giver den mig samme fejlmeddelelse. Jeg har både prøvet med det
nævnte tool, og manuelt. Jeg har tjekket i en command prompt, at filerne
også i den rigtige rækkefølge - og det gør de.

> [...]
> xxx MB FAT
> I orden (Aktiv)
> Her kan du også formatere USB nøglen, både i FAT og FAT32.

Det har jeg tjekket - det ser eksakt sådan ud, som du siger det skal.

Jeg har også prøvet at formattere USB'en gennem en prompt, med kommandoen
format i: /fs:fat - den formatterer fint - med samme dårlige boot resultat,
når de "berømte" filer lægges på.

.....MMNAAARGH! Jeg er ved at miste tålmodigheden.

Jeg håber du har overskud til at servere mere hjælp - for jeg er virkelig
kørt fast nu!

Mvh.
Andreas [2830]

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 17-08-06 22:36

"Andreas [2830]" <andreasgeitner_FJERNES_@mail.dk> skrev:
Thu, 17 Aug 2006 19:13:15 +0200 i dk.edb.system.ms-windows

>Jo, fejlen er netop "Diskefejl. Tryk på en tast for at genstarte", som du
>siger!
Den vil altså gerne boote, men kan ikke på grund af en fejl.
Du må være en eller anden fejl i filerne, men jeg kan ikke gennemskue
hvor den ligger.

>... Jeg har tjekket i en command prompt, at filerne
>også i den rigtige rækkefølge - og det gør de.
De tre filer er normalt skjulte filer, så du bør faktisk ikke kunne se
dem i en command prompt!!
I Windows kan du kun se dem, hvis du har markeret 'Vis skjulte filer og
mapper'.
Det skulle ikke i sig selv betyde noget. Det virker bare mistænkeligt,
at deres attributter er blevet fjernet.

Hvis din PC har et diskettedrev kan du prøve at lave samme øvelse med en
diskette.
Formatter disketten så den er helt blank.
Kopier de tre filer over på den.
Prøv om den kan boote.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Andreas [2830]

Dato : 18-08-06 17:32

> De tre filer er normalt skjulte filer, så du bør faktisk ikke kunne se
> dem i en command prompt!!
> I Windows kan du kun se dem, hvis du har markeret 'Vis skjulte filer og
> mapper'.

Med kommandoen dir /a kan man.

> [...]
> diskette.
> Formatter disketten så den er helt blank.

Jeg har desværre ikke noget floppy drev.

Dog har jeg fundet denne "opskrift" som jeg vil prøve når jeg på et
tidspunkt får adgang til et floppy drev - det lyder lovende:

http://www.weethet.nl/english/hardware_bootfromusbstick.php

Fra : Lyrik

Dato : 18-08-06 19:51

> [...]
>
> Dog har jeg fundet denne "opskrift" som jeg vil prøve når jeg på et
> tidspunkt får adgang til et floppy drev - det lyder lovende:

++++++++++++++++++
Nå, så det synes du.

Problemet er, at når man laver en bootbar USB, hvad jeg lige har lavet, så
kan man kun lægge 1,44 megabyte på sin megastore usbstick, den optræder som
en floppy i et og alt, inklusive at der ikke kan være mere på den.
Jeg brugte denne utility fra HP:
http://h18000.www1.hp.com/support/files/serveroptions/us/download/23839.html

Derefter skal man bruge en floppy bootdisc hvis billede den injicerer på
usbstikken.

jeg fortsætter mine undersøgelser......

Hilsen
Jens

Fra : Andreas [2830]

Dato : 19-08-06 14:03

> [...]
>
> Derefter skal man bruge en floppy bootdisc hvis billede den injicerer på

Nå for hulen! Så behøver jeg vist ikke eksperimentere mere med det.

Tak for tippet! Og lad mig endelig høre hvis du støder på noget godt på et
tidspunkt

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 19-08-06 21:36

"Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> skrev:
Fri, 18 Aug 2006 20:50:59 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Problemet er, at når man laver en bootbar USB, hvad jeg lige har lavet, så
>kan man kun lægge 1,44 megabyte på sin megastore usbstick, den optræder som
>en floppy i et og alt, inklusive at der ikke kan være mere på den.
Det er en misforståelse.
Du bruger en forkert teknik til at formattere USB'en.
Brug HPUSBFW.exe som jeg har anbefalet tidligere.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 18-08-06 22:42

"Andreas [2830]" <andreasgeitner_FJERNES_@mail.dk> skrev:
Fri, 18 Aug 2006 18:31:34 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Jeg har desværre ikke noget floppy drev.
Det jeg gerne ville have dig til at afprøve, var om dine tre DOS
bootfiler var OK.
Men det går jeg så ud fra at de er.

>Dog har jeg fundet denne "opskrift" som jeg vil prøve når jeg på et
>tidspunkt får adgang til et floppy drev - det lyder lovende:
>http://www.weethet.nl/english/hardware_bootfromusbstick.php
Hvis dine Bootfiler som formodet er i orden, så er det spild af tid at
prøve at få fat på et diskettedrev og rode med ovennævnte helt
unødvendigt komplicerede hollandske 'opskrift'.

Den eneste forklaring jeg nu kan se på dit problem, er den at din BIOS
ikke vil boote på en 'Floppy' formatteret USB nøgle, men kræver en HDD
formattering og måske andre boot filer.

Så må du altså prøve med en anden formattering og andre filer.
Det gør du nemmest med et kraftigere special værktøj.
Du henter programmet 'FlashBoot' fra
http://www.prime-expert.com/flashboot/
Du får en Demo, som kan bruges til afprøvning, men den har bl.a. den
begrænsning, at en formatteret USB kun kan boote een gang!!
Så må du formattere forfra een gang til og det kan du kun gøre 4 gange.

Du vælger
- Create bootable flashdrive with minimal set of DOS system files
- Use build-in FreeDos
- Make bootable USB Flash Disk
- Choose format...Partioned .. USB HDD boot mode
- Finish

Du får en USB med filerne
- Kernel.sys
- Command.com

Så prøver du om den kan boote.
Jeg har prøvet metoden på flere maskiner og den virker fint.

Programmet 'FlashBoot' kan lave en bootbar USB på mange andre måder, men
ovennævnte metode er den, der afviger mest fra de forsøg, du allerede
har lavet.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Andreas [2830]

Dato : 20-08-06 15:52

> Det jeg gerne ville have dig til at afprøve, var om dine tre DOS
> bootfiler var OK.
> Men det går jeg så ud fra at de er.

Hertil har jeg lige et spørgsmål:

Kan det være rigtigt, at io.sys og msdos.sys begge står angivet som 0 kb -
altså at de slet ikke fylder noget?

Jeg har hentet io.sys og msdos.sys fra roden af c: og command.com fra
system32 folderen - det er vel korrekt, ik?

Mvh.
Andreas [2830]

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 20-08-06 22:42

"Andreas [2830]" <andreasgeitner_FJERNES_@mail.dk> skrev:
Sun, 20 Aug 2006 16:52:18 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
> [...]
>Jeg har hentet io.sys og msdos.sys fra roden af c: og command.com fra
>system32 folderen - det er vel korrekt, ik?
NEJ og atter NEJ...
De to filer i roden af C: er dummy filer, som ikke kan bruges til noget.
Der har vi endelig fået forklaringen på alle dine problemer.

Du kan hente alle tre filer på denne side
http://www.techadvice.com/W95/S/start-up_disk_w95.htm

Så prøv igen med HPUSBFW.exe og se om du ikke har lykken med dig,
USB'en skulle gerne boote som A: drev. Det gør den på min PC.

Hvis din USB uheldigvis booter op som C: drev, så har Jens Lyrik
konstateret at Windows installationen ikke kører rigtigt.

Så er den eneste løsning, jeg til dato kender, at bruge programmet
'FlashBoot' og formattere USB'en som Superfloppy/USB-ZIP.
Så booter den altid som A: drev. Det er iøvrigt et godt program.
Læs også mit svar til Jens.

Held og lykke med projektet.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Hans-Henrik Andersen

Dato : 15-08-06 17:10

> [...]
> findes ingen nyere BIOS versioner end den jeg bruger nu).
>
> Jeg er måske lidt stødt ind i en reel "mission impossible".

Hej Andreas

Det er ikke fordi jeg har den færdige løsning, men jeg havde samme problem.
Det viste sig, at jeg skulle formatere min USB stick med FAT16 istedet for
FAT32 - derefter bootede den upåklageligt (altså derinde hvor man formaterer
ligesom man formaterer disketter).

Jeg ved ikke om det kan hjælpe....

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Andreas [2830]

Dato : 15-08-06 20:35

> [...]
> istedet for FAT32 - derefter bootede den upåklageligt (altså derinde hvor
> man formaterer ligesom man formaterer disketter).

Hej Hans-Henrik,

Tak for dit indlæg. Desværre kan jeg ikke finde noget værktøj der kan
formattere i FAT16 - heller ikke windows xp...hmmm, hvordan har du gjort?

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-06 21:12

Andreas [2830] wrote:
> Tak for dit indlæg. Desværre kan jeg ikke finde noget værktøj der kan
> formattere i FAT16 - heller ikke windows xp...hmmm, hvordan har du
> gjort?

Under Windows XP skal du bruge FORMAT kommandoen i et
kommando vindue. Dér kan du vælge hvordan du vil formatere:
FAT, FAT32 eller NTFS. (Den førstnævnte er FAT16).

Hvis du formaterer fra den grafiske brugerflade får du ikke
de samme valg muligheder.

Skriv HELP FORMAT i et kommando vindue, så får du
vist parametrene til kommandoen.

-E.G.

P.S. Det er et spændende projekt du dér har kastet dig ud i.

Fra : Andreas [2830]

Dato : 17-08-06 18:14

> [...]
>
> Hvis du formaterer fra den grafiske brugerflade får du ikke
> de samme valg muligheder.
>
> Skriv HELP FORMAT i et kommando vindue, så får du

Arh - der blev jeg lige en hel del klogere - tak!

> P.S. Det er et spændende projekt du dér har kastet dig ud i.

.... og r** frustrerende...

Fra : Peter Hansson \(7870~

Dato : 13-08-06 20:32

> [...]
>
> Hvordan kan jeg lægge min Windows XP cd over på en USB nøgle, så jeg kan
> installere windows fra USB nøglen som var det den oprindelige CD?

Har fundet noget derhenad. Ved ikke om det helt er nok.

link:

http://www.tomshardware.com/2005/09/09/windows_in_your_pocket/index.html

PH

Fra : Andreas [2830]

Dato : 17-08-06 18:15

> Har fundet noget derhenad. Ved ikke om det helt er nok.
>
> link:
>
> http://www.tomshardware.com/2005/09/09/windows_in_your_pocket/index.html

Hej Peter,

Det var faktisk det der gav mig ideen! Dog er guiden beregnet til en slags
rescuedisk, hvilket er ganske fint, men det er ikke helt det samme som jeg
vil.

Men tak for tippet

Andreas [2830]

Fra : jda

Dato : 13-08-06 20:51

Sun, 13 Aug 2006 16:16:56 +0200 hamrede Andreas [2830] i tastaturet og der
> [...]

> Mvh
> Andreas [2830]
>
> (ps. det er naturligvis en original Windows XP cd der er tale om).

Du kan måske bruge et sæt floppyer beregnet til at installere når man ikke
kan boote fra CD. De er godt nok lavet til installation fra CD men det er
vel værd at prøve.
http://search.microsoft.com/results.aspx?mkt=en-US&setlang=en-US&q=install+xp+boot+floppy
Husk at du skal have den version der passer til din XP, home/pro etc.

Fra : Peter Hansson \(7870~

Dato : 13-08-06 21:03

> [...]
>
> Hvordan kan jeg lægge min Windows XP cd over på en USB nøgle, så jeg kan
> installere windows fra USB nøglen som var det den oprindelige CD?

Bare en ide.:

Hvad med at kopiere Xp ned på usb-nøglen ved hjælp af et virtuel drive
program. PC´en vil måske godtage det , hvis den opfatter usb-nøglen som en
cd- eller dvddrev.

PH

Fra : Andreas [2830]

Dato : 13-08-06 22:07

Hej Alle,

Hvor er det fedt at der er så meget interesse omkring emnet - tak for det.

Jeg prøver lidt af de ting af I foreslår - og melder tilbage!

Mvh.
Andreas [2830]

Fra : Lyrik

Dato : 14-08-06 23:47

> [...]
>
> Hvor er det fedt at der er så meget interesse omkring emnet - tak for det.
>
> Jeg prøver lidt af de ting af I foreslår - og melder tilbage!

+++++++++++++++++++++++

Der er en side der samler usb-erfaringerne:
http://www.bootdisk.com/usb.htm

Hilsen
Jens

Fra : Thore

Dato : 18-08-06 13:33

On Sun, 13 Aug 2006 23:06:49 +0200, "Andreas [2830]"
<andreasgeitner_FJERNES_@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvor er det fedt at der er så meget interesse omkring emnet - tak for det.
>
>Jeg prøver lidt af de ting af I foreslår - og melder tilbage!

Du kan jo også vælge den nemme måde:

Lav en win98 diskette(e.l.) ved at formattere disketten: format a:/s
Læg smartdrv.exe på disketten.
Læg hele XP-cd'ens i386-bibliotek på din HD (c:\i386)
Sæt usb-floppydrev i en usb-port og boot den
kør smartdrv
skift til c:\i386
kør winnt.exe

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Andreas [2830]

Dato : 18-08-06 17:29

> [...]
> Læg smartdrv.exe på disketten.
> Læg hele XP-cd'ens i386-bibliotek på din HD (c:\i386)
> Sæt usb-floppydrev i en usb-port og boot den

Jeg har ikke noget floppydrev i min bærbare, ej heller et eksternt floppy
drev.

Ellers tak for tippet!

Andreas [2830]

Fra : Lyrik

Dato : 19-08-06 12:03

> [...]
>
> Hvordan kan jeg lægge min Windows XP cd over på en USB nøgle, så jeg kan
> installere windows fra USB nøglen som var det den oprindelige CD?
Nu har jeg fundet en metode efter lang tids eksperimenteren.

Først skal I downloade dette unikke lille bitte værktøj:
<http://homepage.ntlworld.com/hiren.thanki/bootcd_on_usb_disk.html>

"USB Disk Storage Format".

Derefter skal man bruge filerne fra en "Windows 98 boot floppy".
Disse lægges i en mappe og man starter "USB Disk Storage Format" op og lader
den lave en "Dos bootable disk" på memorystikken.

Derefter lægges hele windows XP cd-ens filer på samme memorystik.(Evt. fra
en slipstremmappe)
Den opgave værktøjet her udfører er at udvide adgangen til ubegrænsede
filstørrelser på memorystikkens bootable disk.
uden værktøjet ville den kun få en kapacitet på 1,44 megabyte.

Det skal være en windows 98 bootdisk fordi den har dossystemet iboende.

....Men så kommer problemerne.
Jeg brugte en sd-memorystik på 1 gigabyte til forsøg (lånt fra min
mobiltelefon).
På trods af USB2 går det laaaa.....ngsomt.
Man drømmer sig ligefrem tilbage til cd og dvd-hastighed.
Den brugte flere timer til at kopiere XP-filerne ind på stikken!?
Det var filerne i 386-mappen der tog en evighed.

Nå-men så booter den op i win98 dos. Så kan "setup.exe" fra xpfilerne ikke
køre i dos!
Jeg måtte ind i 386 mappen og køre "Winnt.exe"-som en også antydede i
tråden.

Men nu betragter den memorystikken som drev C:
Den vil derfor lave Windows XP installationen her.
Det går i "kage" som man nok kan forudse.

Nå! Det er så langt jeg er kommet.
Jeg håber at nogen kan tage stafetten herfra.

Hilsen
Jens

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 19-08-06 21:58

"Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> skrev:
Sat, 19 Aug 2006 13:02:56 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Nu har jeg fundet en metode efter lang tids eksperimenteren.
Den lange tid kunne du have sparet, hvis du havde læst mit første indlæg

>Først skal I downloade dette unikke lille bitte værktøj:
><http://homepage.ntlworld.com/hiren.thanki/bootcd_on_usb_disk.html>
Det havde været nemmere at bruge det HP værktøj, HPUSBFW.exe. som jeg
forlængst har anbefalet.

"antydede"?, jeg skrev nu ret tydeligt:
> [...]

>...Men så kommer problemerne.
>Men nu betragter den memorystikken som drev C:
>Den vil derfor lave Windows XP installationen her.
Min PC booter på A:, men jeg har jeg prøvet en anden PC og den booter på
C:. Det afhænger tilsyneladende af computeren, om USB'en kommer til at
hedde A: eller C:.
Når USB'en i nogle tilfælde får bogstavet C:, så er det fordi computeren
tror det er en aktiv device, som bliver placeret først i drevrækkefølgen
og skubber de andre drev en plads.
Det har jeg ikke tænkt på kunne være et problem.
For at undgå det så må USB'en formatteres uden at blive markeret som
'Aktiv'.
Det kan man gøre med programmet 'FlashBoot'. Hvis det formatterer USB'en
som Superfloppy/USB-ZIP, så bliver den ikke markeret aktiv. Den vil så
boote som en diskette, altså som drev A:

Hos mig har det bare altid fungeret fint med boot fra A:.

Du booter, kører WINNT.exe, fortsætter uden Smartdrive.
Angiver at XP filerne er placeret på A:\I386.
Programmet kontrollerer Computeren og kopierer filer til HD.
Her er der tilsyneladende en bug i Windows. Kopieringsprocessen stopper
ikke automatisk, så du er nødt til manuelt at genstarte computeren, når
alle filer er kopieret.
Efter genstart så booter maskinen med Windows upgradering og siger
"Velkommen til Installationsprogrammet"

Alt ganske normalt og ganske enkelt.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Lyrik

Dato : 20-08-06 14:09

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.invalid> skrev i en meddelelse
> "Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> skrev:
> Sat, 19 Aug 2006 13:02:56 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
> Den lange tid kunne du have sparet, hvis du havde læst mit første indlæg
+++++++++++++++++++++++++++++
Nu er jeg lidt ked af at du prøver at gå i clinch med mig som person,
istedet for at debattere emnet.
Det indlæg du her refererer til giver ingen anvisning på HVORDAN man får sin
usbstick til at boote, kun at man skal forsikre sig om at den kan boote.

> Det havde været nemmere at bruge det HP værktøj, HPUSBFW.exe. som jeg
> forlængst har anbefalet.
++++++++++++++++++++++++++++
Bortset fra at det hp-værktøj som du anbefaler ikke længere kan findes på
nettet, idet alle links til værktøjet er brudt!

Det HIREN boot-værktøj jeg endelig fandt, ser ud til at være det samme som
det værktøj fra HP der ikke længere kan findes. (Jeg kunne i hvert fald ikke
finde det!)

Så mødes vi altså igen efter at have gået hver sin vej.

> [...]
> alle filer er kopieret.
> Efter genstart så booter maskinen med Windows upgradering og siger

++++++++++++
"Når man har prøvet et faldskærmsudspring er det også ganske enkelt.
Blot man har lært at pakke skærmen korrekt sammen."

Du har prøvet det og fået det til at virke.

Hilsen
Jens

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 20-08-06 22:41

"Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> skrev:
Sun, 20 Aug 2006 15:08:51 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Det indlæg du her refererer til giver ingen anvisning på HVORDAN man får sin
>usbstick til at boote, kun at man skal forsikre sig om at den kan boote.
Et forslag til boot program står tre linier længere nede i mit svar.
og du omtaler det selv:
>... det hp-værktøj som du anbefaler (kan) ikke længere kan findes på
>nettet, idet alle links til værktøjet er brudt!
I mit tidligere indlæg news:e253e29os4chvmh3bi593j6bdhhjjv90r3@4ax.com
opgav jeg et Link til HP programmet, og det Link virker selvfølgelig.

Derudover har jeg også foreslået programmet 'FlashBoot', som kan løse
dit problem med at få den til at boote på drev A: i stedet for C:.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Ole C

Dato : 20-08-06 23:18

Erik Helmer Nielsen skrev blandt andet:

> Derudover har jeg også foreslået programmet 'FlashBoot', som kan løse
> dit problem med at få den til at boote på drev A: i stedet for C:.

Og så er det alligevel ikke sikkert at computeren booter.....
Det kunne være interessant at høre om Andreas [2830] i mellemtiden har fået
held med projektet, men jeg har nu fulgt de tip i denne tråd som jeg ikke
havde prøvet tidligere - også programmet FlashBoot - med samme resultat som
anført i mit tidligere indlæg: min bærbare nægter at boote på USB-nøglen,
men booter nok så lystigt på en Windows98 startdiskette i mit USB-floppydrev
i samme (eller andre) USB-stik.

--
vh
Ole C

Fra : Andreas [2830]

Dato : 21-08-06 21:51

> [...]
> USB-nøglen, men booter nok så lystigt på en Windows98 startdiskette i mit
> USB-floppydrev i samme (eller andre) USB-stik.

Jamen jeg er nu nået så langt, at jeg har fået bootet min PC på en USB stick
[lang fanfare... ]

Jeg gjorde det at jeg dowloadede en kopi af FlashBoot og formatterede min
USB stick det værktøjet. I kan nok forestille jer en hurra-fornemmelse jeg
fik, da det endelig lykkedes... men men men...

Da jeg bootede på USB'en, fik jeg samme problem som flere har prøvet - USB
sticken var nu C: og jeg kunne ikke se andre drev (f.eks. min HD). Jeg
prøvede derfor, som Erik har anbefalet, at formattere den som Supperfloppy
(USB-ZIP boot mode) i steder som i første omgang som Partitioned Disk
(USB-HDD boot mode). Det resulterede i at PC'en booter op på den, men jeg
får den fejl, at jeg skal angive placeringen for command.com filen - dette
gør jeg så (den ligger på USB sticken), men den vil den ikke godtage, og
stiller mig samme spørgsmål - så der endte den (blindt).

Så prøvede jeg at nærlæse den artikel der startede hele denne misere, nemlig
http://www.tomshardware.com/2005/09/09/windows_in_your_pocket/

I denne artikel står der, at man kan lægge BartPE ned på en USB stick - og
det lykkedes faktisk! Jeg kan boote den op, præcis som med en CD-ROM, og det
virkede fint. Så blev jeg modig, og lagde mine windows installationsfiler
ned på USB'en også, og bootede så igen. Med BartPE opfatter den alle disks
korrekt, og den angiver tilmed mit (rigtige) c-drev som c:
Jeg kan tilmed starte windows installationen - og den når langt. Den når
lige dertil hvor PC skal genstarte første, og så går det desværre galt!
Installationen kan nu ikke finde licensaftalen, og kokser derfor. Jeg har
ikke kunnet finde frem til et fix.

Nu står jeg så der, hvor jeg har lagt BartPE ned på én 512 mb USB stick, og
windows installationsfilderne på en 2 gb USB stick. Nu vil jeg prøve at
boote, og se om jeg evt. kan installere fra en anden USB stick.

Jeg rapporterer tilbage når der er nyt!

Mvh.
Andreas [2830]

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 22-08-06 08:45

"Andreas [2830]" <andreasgeitner_FJERNES_@mail.dk> skrev:
Mon, 21 Aug 2006 22:51:10 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
> [...]
>(USB-HDD boot mode). Det resulterede i at PC'en booter op på den, men jeg
>får den fejl, at jeg skal angive placeringen for command.com filen -

Din Command.com er forkert!
De tre boot filer skal være i familie.
Du bruger sikkert XP's Command.com, og den duer ikke.

Derfor skrev jeg sidst:
>Du kan hente alle tre filer på denne side
>http://www.techadvice.com/W95/S/start-up_disk_w95.htm
Bemærk: -- alle tre filer --

Hvis du bruger 'FlashBoot' kan du også bruge programmets indbyggede
'FreeDOS'. Den fungerer udmærket.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Andreas [2830]

Dato : 22-08-06 17:36

> [...]
> Bemærk: -- alle tre filer --
>
> Hvis du bruger 'FlashBoot' kan du også bruge programmets indbyggede

Nej, det fungerer ikke. Jeg bruger FlashBoot med den fremgangsmåde som du
foreslår, og det virker ikke.

Jeg får denne fejl:

"Starting Windows 98...

Type the name of the command interpreter (e.g., c:\windows\command.com

Fra : Andreas [2830]

Dato : 22-08-06 17:41

> Bemærk: -- alle tre filer --

Jeg bruger i øvrigt FlashBoot med FreeDOS, da linket ikke virker (for tiden
i hvert fald), så jeg kan ikke downloade de filer du taler om. Jeg får en
"Siden kan ikke vises" fejl - også hvis jeg bare prøver www.techadvice.com

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 22-08-06 22:21

"Andreas [2830]" <andreasgeitner_FJERNES_@mail.dk> skrev:
Tue, 22 Aug 2006 18:41:14 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Jeg bruger i øvrigt FlashBoot med FreeDOS....
og
>Jeg får denne fejl:
>"Starting Windows 98...
>Type the name of the command interpreter (e.g., c:\windows\command.com

'FreeDos' og 'Windows 98' har intet med hinanden at gøre.
Der er noget helt galt
Men det har du vel allerede fundet ud af.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Andreas [2830]

Dato : 26-08-06 12:24

> 'FreeDos' og 'Windows 98' har intet med hinanden at gøre.
> Der er noget helt galt
> Men det har du vel allerede fundet ud af.

Hej igen,

Ja, nu må jeg så rette mig selv lidt (jeg har efterhånden formatteret USB
stick'en i så mange formater, at jeg har mistet overblikket).

Det jeg refererede til var faktisk et image af en W98 bootdisk, så fejlen
havde ikke noget med FreeDos at gøre (som Erik også insinuerer).

Nu har jeg så formatteret forfra med FreeDos, og den fejl jeg får ser sådan
ud:

"- InitDiskBad or missing Command Interpreter: command.com /p /e:256

Enter the full shell command line:"

Og her ved jeg så ikke hvad jeg skal skrive. Har prøvet alt muligt, men uden
held. Hvis nogen ved hvad jeg skal skrive/gøre vil jeg naturligvis meget
gerne høre det.

På forhånd tak

Mvh.
Andreas [2830]

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 26-08-06 22:02

"Andreas [2830]" <andreasgeitner_FJERNES_@mail.dk> skrev:
Sat, 26 Aug 2006 13:24:04 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>"- InitDiskBad or missing Command Interpreter: command.com /p /e:256
>Enter the full shell command line:"
>Og her ved jeg så ikke hvad jeg skal skrive.
Du skal ikke forsøge at skrive noget.
Der er en alvorlig fejl, -InitDiskBad-, som du skal have rettet først.

Bruger ud FlashBoot's demo?
Bemærk:
Trial version has the following limitations:
· Created bootable disk is bootable only once, boot record is erased
during first boot
· You can use FlashBoot to transfer system to your USB flash disk no
more than 4 times

Erik Helmer Nielsen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 21-08-06 22:31

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev:
Mon, 21 Aug 2006 00:18:20 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Og så er det alligevel ikke sikkert at computeren booter.....
Nej, det er der mange ældre computere der ikke gør.

Og hvis de gør kan der være mange varianter.
Jeg så engang følgende remse i en artikel om emnet:
1. motherboards that do not boot from USB when you switch the PC on,
but do so after a warm boot (CTRL+ALT+DEL)
2. motherboards that do not boot from USB after a warm boot
(CTRL+ALT+DEL), but do so when you switch the PC off then on (cold boot)
3. motherboards that sometime boot and sometime do not
4. motherboards that ONLY boot from USB media formatted as
“Superfloppy”
5. motherboards that ONLY boot from USB media formatted as “Hard Disk”
6. motherboards that only boot from a FAT 16 Primary partition (hex 06)
7. motherboards that only boot from a FAT 16 Primary partition (hex 06)
or from a VFAT16 (or FAT 16 LBA mapped) Primary partition (hex 0e)
8. motherboards that can boot win 9x files but do not with
NT/2K/XP/Server 2003 ones

Jeg mener nu det giver et stærkt overdrevent billede af problemerne.

>.. min bærbare nægter at boote på USB-nøglen,
>men booter nok så lystigt på en Windows98 startdiskette i mit USB-floppydrev
Du har vel så en BIOS indstilling, der hedder USB-FDD. Den kan næppe
bruges til en USB pen.
Hvis du har en indstilling, der hedder USB-ZIP, så kan den sikkert
bruges.
Så skal du med 'FlashBoot' formattere din USB pen som
'Superfloppy/USB-ZIP'.
HPUSBFW.exe formatterer USB'en som en harddisk, og det format har du
åbenbart prøvet uden held.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Ole C

Dato : 22-08-06 07:52

> Nej, det er der mange ældre computere der ikke gør.

Den er nu ellers kun godt to år gammel - men OK, det går jo hurtigt i den
her verden.

> Du har vel så en BIOS indstilling, der hedder USB-FDD. Den kan næppe
> bruges til en USB pen.
> Hvis du har en indstilling, der hedder USB-ZIP, så kan den sikkert
> bruges.

Så detaljeret er maskinens BIOS ikke (Phoenix) - men du har sikkert ret i at
problemet ligger der.

Imidlertid lever jeg også ganske udmærket uden mulighed for at boote på
USB-nøglen, men har bare stædigt prøvet af nysgerrighed....

--
vh
Ole C