MS Windows
briani 27239
Disk wipe tool til Windows?
Fra : Steen Suder

Dato : 16-07-06 18:16

Hvad findes der af værktøjer til Windows, der kan "cleane"/"wipe" den fri
plads på en disk?

Det skal være gratis.

--
Steen Suder

Fra : John

Dato : 16-07-06 20:59

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad findes der af værktøjer til Windows, der kan
> "cleane"/"wipe" den fri
> plads på en disk?

Fx dette:

http://www.chip.de/downloads/c1_downloads_12994923.html

> Det skal være gratis.

Det er det også, og det indeholder faktisk hele tre programmer:
1) Eraser (overskriver fri plads) 2) Eraser Verify (overskriver
filer efter dit valg) samt 3) Create Nuke Boot Disk (fremstiller
floppy, der kan benyttes til at overskrive hele harddisken).

Jeg har kun gode erfaringer med programmet. Første gang jeg kørte
Eraser, blev 1.4 GB frigjort (!)

Mvh John

Fra : Steen Suder

Dato : 16-07-06 22:04

John wrote:

<KLIP>

> [...]
> floppy, der kan benyttes til at overskrive hele harddisken).
>
> Jeg har kun gode erfaringer med programmet. Første gang jeg kørte

Ikke forstået.
Hvordan kan overskrivning af allerede fri plads give mere fri plads?

--
Steen Suder

Fra : goofy

Dato : 16-07-06 22:24

Hejsa
"> Ikke forstået.
> Hvordan kan overskrivning af allerede fri plads give mere
> fri plads?

Det er et program, som jeg har forstået det, der overskriver
fri plads så det ikke er muligt at genskabe de filer der har
ligget på hd.

Om det skaber fri plads ved det, det er jeg ikke klar over.
Jeg bruger eraser nok jeg skal være sikker på at der ikke
kan genskabes noget, f.eks. når jeg skiller meg af med en
HD,

Med venlig hilsen

Steen

Fra : John

Dato : 16-07-06 23:56

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan overskrivning af allerede fri plads give mere fri
> plads?

Tør jeg slet ikke begynde at gætte på :)

Læs evt den meget udførlige faq på hjemmesiden.

Mvh John

Fra : megacenter.dk

Dato : 16-07-06 22:58
Fra : Benny Andersen

Dato : 19-07-06 20:59

On Sun, 16 Jul 2006 19:15:56 +0200, Steen Suder wrote:

> Hvad findes der af værktøjer til Windows, der kan "cleane"/"wipe" den fri
> plads på en disk?

Med lidt begrænsninger, OS'et:

@echo off
setlocal
set wipePath=C:\usr\noname\bin\
if not n%1==n goto subrutine
for /d %%a in ( aa 55 aa ) do call %0 %%a.txt
goto endoffile
:subrutine
set patternFile=%1
set fortRun=0
:fortRunDone
set /a fortRun=fortRun+1
copy %wipePath%\%patternFile% %fortRun%p%patternFile% >nul 2>&1
set /P ^=. <nul
:fill2exp
set sourceFile=p%patternFile%
copy /b %fortRun%%sourceFile%+%fortRun%%sourceFile% %fortRun%q%patternFile%
>nul 2>&1
if errorlevel 1 goto nextLesserFill
set /P ^=. <nul
set sourceFile=q%patternFile%
copy /b %fortRun%%sourceFile%+%fortRun%%sourceFile% %fortRun%p%patternFile%
>nul 2>&1
if not errorlevel 1 goto fill2exp
set /P ^=. <nul
:nextLesserFill
for /f "tokens=3 usebackq" %%a IN (`dir ^| find /i "bytes free" `) do set
bytesFree=%%a
if %bytesFree% GTR 1 goto fortRunDone
del /q *%patternFile%
:endoffile
endlocal

Beliggende i samme dir filerne aa.txt og 55.txt. Disse skal blot bestå hex:
aa og hex 55 bytes alene, og være i størrelse fra 1 til max størrelsen på
en allocation enhed for drevet hvis frie plads skal wipes. Kan laves vha.

copy con >aa.txt
<tast:alt170>^z<tast:return>

og efterfølgende doubles op med copy /b efter princippet i ovenstående.

Begrænsninger er:
1. Sidste frie allocation unit, hvis ikke patternfilen har samme størrelse
som denne, vil den tilsvarende ikke blive fuldt overskrevet.
2. 'Halen' - den ubrugte plads på filer som skal bibeholdes wipes ikke. Jeg
ville også frygte det ikke ville være tilfældet med 'rigtige' wipe
programmer. Måske virkende workaround: a) kopier hvad der skal bevares til
andet drev. b) wipe hele drev. c) kopier tilbage.
Benny Andersen