Warp-drive - sådan et fra Star Trek
Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 22-08-06 12:30

Hejsa

Jeg ser indimellem et par afsnit fra Star Trek. Når de flyver rundt i
rummet i deres rumskibe, så kan de flyve med impulskraft, thrusters og
så det famøse Warp-drive.

Såvidt jeg forstår, så kan de flyve hurtigere end lysets hastighed vha
warp-drive.

Warp-drive er det fuldstændig og aldeles taget ud af den blå luft
(fiktion) eller er der noget naturvidenskab bag ved dette? Såvidt jeg
ved, kan man ikke flyve hurtigere end lysets hastighed ... (mener jeg vi
lærte i fysik i gym?!)

Hilsen Jesper

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-08-06 12:43

Jesper Mehlsen wrote:
> [...]
> (fiktion) eller er der noget naturvidenskab bag ved dette? Såvidt jeg
> ved, kan man ikke flyve hurtigere end lysets hastighed ... (mener jeg vi

http://en.wikipedia.org/wiki/Warp_drive_%28Star_Trek%29
Det fungerer ved på "magisk" vis at sammentrække rummet foran rumskibet så det
lokalt set, ikke overskrider lysets hastighed.

Fra : Peter Kirk

Dato : 22-08-06 13:50

"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse

> http://en.wikipedia.org/wiki/Warp_drive_%28Star_Trek%29
> Det fungerer ved på "magisk" vis at sammentrække rummet foran rumskibet så
> det lokalt set, ikke overskrider lysets hastighed.

Hvad sker der hvis jeg er foran skibet når det sammentrækker rummet? Bliver
jeg mast op på dets forrude?

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-08-06 14:54

Peter Kirk wrote:
> "Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse

> Hvad sker der hvis jeg er foran skibet når det sammentrækker rummet? Bliver
> jeg mast op på dets forrude?

du bliver i hvert fald fløjet ned ;)

Fra : Max

Dato : 22-08-06 15:53

Hej Peter

> Hvad sker der hvis jeg er foran skibet når det sammentrækker rummet?
> Bliver jeg mast op på dets forrude?

Det er sikkert kun skibete lokale univers der sker noget med, du
vil nok ikke opdage noget :)

Mvh Max

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 22-08-06 19:07

Peter Kirk wrote:
> Hvad sker der hvis jeg er foran skibet når det sammentrækker rummet? Bliver
> jeg mast op på dets forrude?

Hej Peter

Det behøver du ikke spekulere på ingen har klaget over eventuelle
bivirkninger - altså ingen problemer.

/Glenn

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-08-06 21:48

"Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:44eafd70$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hvad sker der hvis jeg er foran skibet når det sammentrækker rummet? Bliver jeg mast op på dets forrude?

Med det efternavn, skulle med ellers tro at dit opholdssted ville være på broen,
og ikke 'a bug on the windscreen'

Jan Rasmussen

Fra : Peter Kirk

Dato : 22-08-06 22:26

"Jan Rasmussen" <1@2.3> skrev i en meddelelse
> "Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Med det efternavn, skulle med ellers tro at dit opholdssted ville være på
> broen,
> og ikke 'a bug on the windscreen'

Og hvis hele sandheden skal frem hedder min far James.

Fra : Martin Andersen

Dato : 23-08-06 00:22

Peter Kirk wrote:
> "Jan Rasmussen" <1@2.3> skrev i en meddelelse

> Og hvis hele sandheden skal frem hedder min far James.

Heh, finurligt. Men mellemnavnet Tiberius kan du forhåbentligt ikke prale med?
Så ville jeg først være bange :)

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 22-08-06 12:42

Jesper Mehlsen skrev:
> [...]
> (fiktion) eller er der noget naturvidenskab bag ved dette? Såvidt jeg
> ved, kan man ikke flyve hurtigere end lysets hastighed ... (mener jeg vi

Hov ... wikipedia vidste noget...
http://en.wikipedia.org/wiki/Warp_drive

Der står faktisk en del. Konklusionen tilsidst er lidt blandet. Men
indtil videre er Warp-drive hokus pokus.

Hilsen Jesper

Fra : KubikH

Dato : 22-08-06 14:39

"Jesper Mehlsen" <jesperSLETDETTEmehlsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
SNIP
>Såvidt jeg ved, kan man ikke flyve hurtigere end lysets hastighed ...
>(mener jeg vi lærte i fysik i gym?!)
>
> Hilsen Jesper

På den anden side tales der om tachyoner, der ikke kan eksistere ved
lyshastighed, eller derunder.
Mvh
Niels

Fra : Kim2000

Dato : 22-08-06 15:13

> [...]
> kan man ikke flyve hurtigere end lysets hastighed ... (mener jeg vi lærte

Det er fordi de ikke flyver hurtigere end rummet, men benytter en teknik
hvor man trækker rummet sammen omkring sig.

mvh
Kim

Fra : Q

Dato : 23-08-06 13:21

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er fordi de ikke flyver hurtigere end rummet, men benytter en teknik
> hvor man trækker rummet sammen omkring sig.

Noget lignende beskrives også i Dune:
http://en.wikipedia.org/wiki/Spacing_Guild

/peter

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 22-08-06 15:29

Jesper Mehlsen <jesperSLETDETTEmehlsen@gmail.com> writes:

> [...]
> (fiktion) eller er der noget naturvidenskab bag ved dette? Såvidt jeg
> ved, kan man ikke flyve hurtigere end lysets hastighed ... (mener jeg

Warp-drive, hyperspeed og lignende koncepter fra science-fiction
litteratur og film er, ganske rigtigt, taget ud af den blå luft.

Det er dog ikke helt korrekt, at det er teoretisk umuligt at bevæge
sig hurtigere end lyset, det er "kun" umuligt at accelerere op til en
fart, der overstiger lysets. Der er teorier om tachyoner, der altid
bevæger sig hurtigere end lyset, og ikke kan decelereres til lavere
hastigheder. Endvidere kan man i teorien godt tilbagelegge en
strekning i mindre tid end lyset, men man vil ikke gennemflyve alle de
mellemliggende punkter. F.eks. tillader relativitetsteorien at rummer
lokalt krummer så meget, at der kan være "genveje" (såkaldte
"ormehuller") mellem punkter, der ellers er adskilt af store afstande.

Der er dog ikke noget, der tyder på, at ormehuller eller andre
teoretiske tiltag på nogen måde vil kunne give anledning til praktiske
rejsemetoder. Såvidt jeg husker kan ormehuller f.eks. ikke bare
opstå, men skal have været tilstede ved universets skabelse (for at
bevare den overordnede topologi). Så man er begrænset til allerede
eksisterende ormehuller, hvoraf ingen kendes.

Torben