FF: Bogmærkehåndtering
Fra : Ukendt

Dato : 21-08-06 13:04

Firefix' bogmærkehåndtering irriterer mig. Hvis man åbner "Arranger
bogmærker" har jeg stadig det problem, at roden i højre vindue ikke vil
sortere mapper øverst, men da jeg åbenbart er den eneste der har det
problem, lader jeg det ligge i denne omgang.

Hvis jeg vil kopiere et bogmærke, vælger jeg "kopier" og sæt nin", ganske
som i andre Windows-programmer, men det bliver bare aldrig sat ind.

Hvis jeg vil lave en ny mappe og highlighter en mappe (med undermapper),
hvor jeg ønsker oprettet en ny), kommer den nye mappe sgu oven over.
Fuldstændig ulogisk og meget irriterende.

Er der løsninger, eller er det osse bare nogle af de uhensigtsmæssigheder
jeg må leve med?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-08-06 15:16

Den 21-08-06 13.03 skrev Kurt Hansen følgende:
> [...]
> sortere mapper øverst, men da jeg åbenbart er den eneste der har det
> problem, lader jeg det ligge i denne omgang.

Tøv lidt. Fandt vi ikke ud af sidste gang, at du har tre muligheder, når
du klikker på kolonneoverskriften? En hvor der sorteres i stigende
rækkefølge og en med faldende rækkefølge, begge med mapper og bogmærker
blandet sammen. Den tredje mulighed er fri placering, hvor mapper og
bogmærker vises i den rækkefølge du selv anbringer dem i, fx med musen.

> Hvis jeg vil kopiere et bogmærke, vælger jeg "kopier" og sæt nin", ganske
> som i andre Windows-programmer, men det bliver bare aldrig sat ind.

Her virker det fint, sådan da... Du skal åbne den mappe, det skal sættes
ind i, og så skal du markere et eksisterende bogmærke i mappen. Når du
vælger indsæt, indsættes det kopierede bogmærke. Men det virker ikke,
hvis du blot markerer mappen, det skal indsættes i, hvilket også
betyder, at du ikke kan indsætte i en tom mappe.

Alternativt kan du trække bogmærket fra én mappe til en anden. Holder du
Ctrl nede, mens du trækker, skulle bogmærket gerne blive kopieret i
stedet for at blive flyttet.

> Hvis jeg vil lave en ny mappe og highlighter en mappe (med undermapper),
> hvor jeg ønsker oprettet en ny), kommer den nye mappe sgu oven over.
> Fuldstændig ulogisk og meget irriterende.

Her gælder det samme som ovenfor. Klik på et eksisterende bogmærke i
vinduet til højre, og opret så den nye mappe. Alternativt kan du oprette
mappen på den forkerte placering, som du beskriver, og så flytte den til
den ønskede placering med musen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug Nvu til at lave fremtidssikrede hjemmesider, der overholder

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-06 22:08

On Mon, 21 Aug 2006 15:15:58 +0100, Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> blandet sammen. Den tredje mulighed er fri placering, hvor mapper og
> bogmærker vises i den rækkefølge du selv anbringer dem i, fx med musen.

Måske var jeg lidt for hurtig der. Siden den tråd, har jeg ikke turdet at
klikke på noget som helst, efter møjsommeligt at have håndsorteret
mapperne. Nu skød jeg hjertet op i livet og killede som en gal på
kolonneoverskriften 1,2,3,1,2,3... o.s.v. Rent faktisk giver det ene af
klikkene det ønskede resultet (mapperne øverst), men underligt nok ikke
sorteret i alfabetisk rækkefølge.

> [...]
> hvis du blot markerer mappen, det skal indsættes i, hvilket også
> betyder, at du ikke kan indsætte i en tom mappe.

Æh jow, det virker godt nok, men logisk er det jo ikke - ligesom den
løsning di gav mig forleden med at udskrive et billede, hvor man skulle
klikke på "Vis billede" og fra det nye vindue skulle man så printe.

> Alternativt kan du trække bogmærket fra én mappe til en anden. Holder du
> Ctrl nede, mens du trækker, skulle bogmærket gerne blive kopieret i
> stedet for at blive flyttet.

Det *kunne* jeg muligvis have læst mig til i hjælpen, men det der med at
læse manualer.... bob, bob... er jeg den eneste der har det sådan? 9 ud af
10 Windows-programmer kan man jo betjene uden nogensinde at lå op i en
manual, fordi man intuitivt ved hvordan man skal bære sig ad. Firefox er en
undtagelse fra denne regel, efter min mening.

> Her gælder det samme som ovenfor. Klik på et eksisterende bogmærke i
> vinduet til højre, og opret så den nye mappe.

For mig er det ulogisk og ikke umiddelbart ikke indlysende, at man først
skal klikke på et eksisterende. Det er vist ikke Windows-standard?

> Alternativt kan du oprette
> mappen på den forkerte placering, som du beskriver, og så flytte den til
> den ønskede placering med musen.

Ja, det er jo hvad jeg har været nødt til indtil nu, men det er sgisme da
bøwlet. Nå, men tak for hjælpen. Heldigvis findes der løsninger på alting.
men hvad ville Firefox have været uden din tålmodige indsats i bl.a. denne
gruppe?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-08-06 23:41

Den 21-08-06 22.08 skrev Kurt Hansen følgende:

> klikkene det ønskede resultet (mapperne øverst), men underligt nok ikke
> sorteret i alfabetisk rækkefølge.

Det er fordi, det netop ikke er i alfabetisk rækkefølge, men i valgfri
rækkefølge. Det er, hvad jeg foretrækker, fordi jeg så kan have de mest
brugte bogmærker/mapper øverst. Men det havde helt klart været bedre,
hvis det også var muligt at vælge en "traditionel" alfabetisk sortering
med mapperne øverst.

Men hvis du er lidt tålmodig, skal det nok komme. Der skulle vist ske
store ændringer i bogmærkefunktionen i version 2.0 og 3.0 af Firefox
(vist især i version 3.0).

> Æh jow, det virker godt nok, men logisk er det jo ikke

Nej, det har du ret i. Det er nok også en fejl, at det ikke virker ved
blot at markere mappen.

> Det *kunne* jeg muligvis have læst mig til i hjælpen, men det der med at
> læse manualer.... bob, bob... er jeg den eneste der har det sådan?

Næh, når jeg tester programmer, gøres det altid først uden at læse
noget. Så får man det bedste indtryk af, hvor brugervenligt programmet
er. Men manualen er altid god, hvis der er problemer, og hvis det er et
program, jeg skal skrive om, tjekkes manualen altid til sidst for at
sikre, at jeg ikke har overset en eller anden smart funktion.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Beskyt de små mod porno på internettet.

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-06 23:29

On Mon, 21 Aug 2006 23:40:43 +0100, Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
>
> Men hvis du er lidt tålmodig, skal det nok komme. Der skulle vist ske
> store ændringer i bogmærkefunktionen i version 2.0 og 3.0 af Firefox

Tø-hø, er det ikke version halvanden vi er ved nu?

Jeg var desværre lidt for hurtig til at indrømme, at det virkede. Nu har
jeg igen en mappe - denne gang en undermappe til en mappe på roden - som
pinedød ikke vil smide mapperne øverst. Hov, vent lidt.... jeg ville lige
være helt sikker, før jeg postede..... Ved gentagne klik på
sorteringsbjælken (vel 7-8 klik), skete miraklet!

Æhhh, der er vel kun tre tilstande, som du selv har lært mig. helt stabil
er funktionen altså ikke og det bekræfter vel, at jeg nok ikke har drukket
af natpotten, når jeg påstår at have problemer engang imellem. Mon det har
noget med luftfugtigheden at gøre?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-08-06 00:57

Den 21-08-06 23.29 skrev Kurt Hansen følgende:

> Tø-hø, er det ikke version halvanden vi er ved nu?

Version 2 skulle komme i oktober, og 3'eren skulle vist komme i første
eller andet kvartal næste år. Umiddelbart kunne det virke som om, man
forsøger at indhente konkurrenternes versionsnumre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.