Lig i plastfolie lugtes altid?
Fra : Bo Warming

Dato : 20-08-06 23:34

Lig i plastfolie lugtes altid?

EB 19.8.06beretter om vigtigt lig i krejlermiljø-mordsag, som hunde
under træning har fundet ved træning ved nordjysk plantage, og plast
og pap indpakning var "intakt" og af pap og plastik. - men hvad kan
menes med det?

Jeg har læst at hunde kan lugte narko gennem metaldåse, så jeg vil tro
at ingen plastfolie kan stoppe liglugt?

I K.A.Jensens 1.delslærebog "Organisk kemi" stod der at vitavrap
husholdningsfolieruller dengang var af polyvinylidel-klorid, men siden
har pakningernes emballage oplyst at det var almindelig
polyvinylklorid, og jeg tror ikke det kan gøre stor forskel. Kan det?

Måske alukraft-dampspærre er ret lugttæt, men sprækker ved
sammenrulning vil lade nok molekyler slippe ud, til at hunde, incl
utrænede, vil finde liget, ikke?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-08-06 10:33

> Lig i plastfolie lugtes altid?

Klip!

En hundesnude er et stykke fantastisk værktøj. En hund har en lugtesans, der
mindst er 1000 x bedre end menneskets.
Selvom du indstøber madvarer i tyk plastik, er selv en hund ikke i tvivl om,
det er en interessant pakke..

Du kan bare kigge på, hvad narkohundene formår. Her bruger narkokurerne alle
de tricks, de kan opfinde. - Støber ind i plastik og putter tingene ned i
stærkt lugtende kemikalier osv. Allligevel finder hundene "varerne" med ret
stor præcision.

En hund kan også følge dit spor ad skillige timer efter, du har gået på
stedet. Dvs. den kan lugte, hvor netop du har trådt på jorden. Den kan
sondre mellem dit og andre menneskers fodaftryk.

Så hvis du pakker råddent kød ned i plastik og graver det en meter ned i
jorden, så vil hunden også finde stedet.
Lugtesansen udgør vel omtrent 80-85% af hundens sanseindtryk, hvor vores er
på under 1 %. Hos det moderne menneske er synet langt vigtigere og udgør nok
over 90 % af vore sanseindtryk.'

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Max

Dato : 21-08-06 10:42

Hej Frodo

> En hundesnude er et stykke fantastisk værktøj. En hund har en
> lugtesans, der mindst er 1000 x bedre end menneskets.

Noget jeg blev overbevist om engang jeg så hvad en retriever
kunne klare. På firsk faldet sne sendte man en person gennem
terrænet, efter ham fulgte over 20 personer der trådte i de
samme fodspor. Derefter lod man sneen tø og sendte så
hunden ud, den fulgte uden problemer det rigtige spor.

Mvh Max

Fra : KT

Dato : 25-08-06 19:07

> [...]
>
> Måske alukraft-dampspærre er ret lugttæt, men sprækker ved sammenrulning
> vil lade nok molekyler slippe ud, til at hunde, incl utrænede, vil finde

Plasten i plastikposen lader små moleyler slippe igennem.
Eksempelvis en plok-flaske (plastic øl) har flere forskellige lag plastik
for at holde forskellige molekyler ude/inde for flasken.
Hvert lag kan er gode i et bestemt område.

Så mon ikke en plastpose lader en masse forskellige molekyler komme igennem
?

Mvh Kim

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-08-06 19:14

"KT" <detsortehulFJERNEDETTE@hotmail.com> writes:

> [...]
> for at holde forskellige molekyler ude/inde for flasken.
> Hvert lag kan er gode i et bestemt område.

Jeg mener også at have læst at moderne kaffefolie har 22 lag oder
so. Det er jo lidt nnoget andet end de stive folier i "gamle dage".
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Max

Dato : 25-08-06 20:49

Hej

> Jeg mener også at have læst at moderne kaffefolie har 22 lag oder
> so. Det er jo lidt nnoget andet end de stive folier i "gamle dage".

Man laver jo også plastslanger hvor ilt kan passere indefra og ud,
men ikke omvendt, på den måde reducere man tærring.

Mvh Max