Opladning af batteri
Fra : Kasper Egebo

Dato : 13-08-06 11:50

Hej igen.

Hvis man fx har et 3 ah (amp-hours) batteri og en oplader fx en 12V lader
med en effekt på 1,5W, kan man så regne på hvor længe en opladning ville
tage?

Fra : alexbo

Dato : 13-08-06 12:05

"Kasper Egebo" skrev

> Hvis man fx har et 3 ah (amp-hours) batteri og en oplader fx en 12V lader
> med en effekt på 1,5W, kan man så regne på hvor længe en opladning ville
> tage?

Jeg tror du tager fejl, din lader er ikke på 1,5W, men 1,5A d.v.s at den
teoretisk kan lade batteriet op på 2 timer.
I praksis tager det længere tid.
Hvis laderen vitterlig er på 1,5W med 12v spænding, lader den med 1,5/12 =
0,12 A, så tager det ca. 24 timer at lade batteriet op.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Egebo

Dato : 13-08-06 12:17

> [...]
> Hvis laderen vitterlig er på 1,5W med 12v spænding, lader den med 1,5/12 =
> 0,12 A, så tager det ca. 24 timer at lade batteriet op.

Det er meget små sol ladere der er tale om så det er fx 1,5W med 12V
spænding.
Det giver som du siger : 1,5/12 A = 0,125 A
Men mangler der ikke en tidsfaktor for at man kan sige hvor længde det vil
tage?

Fra : Brian Lund

Dato : 13-08-06 13:18

> [...]
> Det giver som du siger : 1,5/12 A = 0,125 A
> Men mangler der ikke en tidsfaktor for at man kan sige hvor længde det vil

Dit batteri kan holde 1A i 3 timer, altså 3Ah, der har du tidsfaktoren!
For at lade det op skal du så hælde lige så meget energi i batteriet som du
har brugt fra det.
Dvs. f.eks. 1A i 3 timer, eller 0,5A i 6 timer, eller i dit tilfælde: 0,125A
i 24 timer!
Dog bliver noget af strømmen du lader med afsat som varme, så efter 24 timer
vil dit batteri ikke være fuldt opladet, jeg kan ikke helt huske reglen, men
jeg mener at du skal lade 1,4 gange så længe som teoretisk opladnings tid,
altså 24*1,4 = 33,6 timer!
(Ihvertfald ved NiMH/NiCd batterier, har ikke lige styr på bly celler)

Iøvrigt... Er det et bly-batteri? - Altså af samme type som sidder i biler
og lignende?
Et sådant batteri skal nemlig ikke lades ved 12V men vistnok ca. 15V!

Brian

Fra : Kasper Egebo

Dato : 13-08-06 14:37

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og lignende?
> Et sådant batteri skal nemlig ikke lades ved 12V men vistnok ca. 15V!

Ahhh. Super forklaring.

Batteri typen ved jeg ikke endnu.
Iden er kun på overvejelses plan endnu.

Men kan sige det bliver et batteri fra en RC el bil.
Præcis hvilken type vides ikke.

Fandt så en side som solgte små solpaneler til opladning af små batterier
til bil, mc, atv osv.
Synes det lød som en sjov ide, men vil lige have en ide om opladningstiden.

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 17:03

> Iøvrigt... Er det et bly-batteri? - Altså af samme type som sidder i biler
> og lignende?
> Et sådant batteri skal nemlig ikke lades ved 12V men vistnok ca. 15V!

Generelt bestemmer man sig for at lade med en bestem strøm. På biler giver
det tit en spænding omkring 13,8V, men det er sådanset sekundært.
Hvis man ikke ved andet om et batteri, er det en god tommelfingerregel at
lade med 0,1C, dvs hvis et mystisk batteri har en kapacitet på 1500 mAh, så
kan man lade med 150 mA på det.

Hvis det er litium ion batterier, så skal du tænke dig rigtig god om. Det
kan faktisk være farligt.

tpt

Fra : Erling Nansen

Dato : 13-08-06 18:01

"Troels Thomsen" <nej tak ...> skrev i en meddelelse

> [...]
> så kan man lade med 150 mA på det.
>
> Hvis det er litium ion batterier, så skal du tænke dig rigtig god om. Det

14, ca.4 volt på en bil. De 13,5 er mere en hvilrspænding.
Det var nu ikke så meget det, men mere Ah.

Normalt angiver man Ah som 10 timers afladning.
60 Ah = 6 Amp. afladning i ti timer, og det er ikke nødvendigvis
det samme som 60 amp i 1 time.
Det er tvivlsomt, den kan det sidste.

Det svarer så nogenlunde også til det der med ladestrømmen.
Og, skal den lade i 10 timer, så giv den 12. så er det ikke helt galt.

Erling

Fra : alexbo

Dato : 13-08-06 13:14

"Kasper Egebo" skrev

> Det giver som du siger : 1,5/12 A = 0,125 A
> Men mangler der ikke en tidsfaktor for at man kan sige hvor længde det vil
> tage?

Nej, ikke en tidsfaktor på laderen, den lader med 0,125 A hele tiden.
Så på en time har den ladet 0,125 Ah, da batteriet er på 3Ah, er resten alm.
regning.

En pære bruger Watt, men elmåleren måler kWh (kilowatttimer) så hvornår har
en 50W pære brugt 1 kWh.
1000 Wh / 50W = 20 h (timer)

Ladning og forbrug er to sider af samme sag, og beregnes på samme måde

mvh
Alex Christensen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 13-08-06 13:42

alexbo wrote:
> [...]
> en 50W pære brugt 1 kWh.
> 1000 Wh / 50W = 20 h (timer)
>
> Ladning og forbrug er to sider af samme sag, og beregnes på samme måde

Hej Alex og Kasper

Her kommer lidt flueknepperi:

En effektbelastning måles i Watt (eller HP) (ikke forbrug)
og
en energiforbrug måles i Joule = Ws = Nm (evt. i Wh, kWh, Kalorie)...

-

Hestekraft:
http://da.wikipedia.org/wiki/Hestekraft

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 13-08-06 15:21

Kasper Egebo wrote:
> [...]
> Det giver som du siger : 1,5/12 A = 0,125 A
> Men mangler der ikke en tidsfaktor for at man kan sige hvor længde det vil

Hej Kasper

Er det mon noget i denne stil du er interesseret i? Kig i de eksterne
henvisninger her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Solcelle

F.eks. - her forudsætter jeg at du ikke er elektronik-forskrækket :

Med MPPT:

September 14, 1998, Electronic Design: Maximum-power-point-tracking
solar battery charger:
http://www.elecdesign.com/Articles/Index.cfm?AD=1&ArticleID=6262
http://www.elecdesign.com/Files/29/6262/Figure_01.gif

MPPT?:

Sun energy converter for low input voltage (norsk):
http://www.pvv.ntnu.no/~erikhoff/solomformer/
Indeholder diagram over effektiv step-up-konverter (derfor kan man så
nøjes med én solcelle):
http://www.pvv.ntnu.no/~erikhoff/solomformer/RAPPORTEN.doc
Billede:
http://www.pvv.ntnu.no/~erikhoff/solomformer/AppE.doc

Uden MPPT:

SPC2 6 Amp Solar Power Center [Solar Panel Charge Controller / Low
Voltage Disconnect Circuit]:
http://www.solorb.com/elect/solarcirc/spc2/

/Glenn

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-08-06 17:10

Jeg ved ikke om noget af nedestående kan bruges til noget,,,

Lithium ion Power Battery Competitive Advantage ( Watts/Kg )
http://www.everspring.net/product-battery.htm

Alt i sol paneler, lader, inverter, batterier mm, online køb
http://www.kerychip.dk/shop/index.php

http://www.kerychip.dk/Download.htm
Programmer til beregning af solcelleanlæg, stand alone og nettilsluttet

Dimensioneringsguide for solcelleanlæg til batteridrift
http://www.dansksolenergi.dk/Dimension/Dimension_batteri.shtml

Jan Rasmussen