Fysikopgaver - af den morsomme og finurlig~
Fra : Kert Rats

Dato : 10-08-06 17:03

Kender nogen her i vores gode gruppe til fysikopgaver, der er sådan lidt
drilagtige (uden at være svære), komiske, fornøjelige og underholdende?

Det kunne være noget i stil med den klassiske:
Hvad vejer mest på badevægten: Et kg bly eller et kg fjer?

Svaret på denne opgave er (selvfølgelig): Et kg bly.

Og det er fordi, at fjerene har en betragtelig opdrift, da de jo er
"nedsænket" i et fluidum, nemlig den atmosfæriske luft. Det er blyet også,
men det fortrænger jo slet ikke så meget fluidum som fjerene på grund af
fjerenes langt større rumfang.
Det er Arkimedes' Lov, der er på banen:
"Når et legeme nedsænkes helt eller delvis i en væske/fluidum, vil legemet
få en opdrift lig vægten af den mængde fluidum, som legemet fortrænger."

Et kilogram masse er altid et kilogram masse (fraregnet
nær-lysets-hastighed-forhold). Men vægten er jo et mål for den samlede kraft
på et-kilos-massen, og den er forskellig fra bly til fjer. Både bly og fjer
er påvirket af samme tyngdekraft, men fjerene får en større opdrift end
blyet og bliver derved lettere, dvs. vejer mindre end blyet.

Glem ikke, at masse måles i kg (kilogram), og at vægt retteligen skal måles
i N (Newton).
I daglig tale blander man disse to begreber sammen - og det kan give lidt
forvirring, ikke mindst man bliver spurgt om fjers og blys vægt.

Glæder mig MEGET til at høre fra jer om lignende opgaver.

Venligst

Kert Rats

Fra : Max

Dato : 10-08-06 17:49

Hej Kert

> "Når et legeme nedsænkes helt eller delvis i en væske/fluidum, vil

Så ringer telefonen :)

> Glæder mig MEGET til at høre fra jer om lignende opgaver.

En opgave går ud på at lægge en snor omkring en ølflaske, forlænge
den med en meter og måle afstanden fra flaske til snor. Bagefter
beregner man det samme med en tur rundt om jorden.

Mvh Max

Fra : Kert Rats

Dato : 10-08-06 17:55

> Hej Kert

> Så ringer telefonen :)

Så bliver det vådt :))

> En opgave går ud på at lægge en snor omkring en ølflaske, forlænge
> den med en meter og måle afstanden fra flaske til snor. Bagefter
> beregner man det samme med en tur rundt om jorden.
>
> Mvh Max

Den kender jeg faktisk godt - og den er god!
Jeg nupper den til min samling.

Tak for tippet.

Venligst

Kert Rats

Fra : Brian

Dato : 10-08-06 18:07

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse

> Den kender jeg faktisk godt - og den er god!
> Jeg nupper den til min samling.

Kan du forklare den lidt mere? Er det omkredsen af en øl +1meter vs
omkredsen af Jorden + 1meter?

Fra : (Søren Diderikse

Dato : 10-08-06 20:20

"Brian" <Suzuki@cool.dk> writes:

> "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du forklare den lidt mere? Er det omkredsen af en øl +1meter vs
> omkredsen af Jorden + 1meter?

Ideen er at forholdet mellem radius (r) (eller diameter) og omkreds (O) er
linært.

O = 2*pi*r

SÃ¥

O + x = 2*pi*(r+ x/(2*pi))

så uanset om omkredsen er jordens eller en ølflaskes, så vil radius ændre
sig med x/(2*pi) hvis omkredsen ændres med x.

--
Søren Dideriksen

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-08-06 20:04

Søren Dideriksen <sdide@ag.aaa.dk> wrote:

> så uanset om omkredsen er jordens eller en ølflaskes, så vil radius ændre
> sig med x/(2*pi) hvis omkredsen ændres med x.

Ja, rent intuitivt er den ikke til at fatte.

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Max

Dato : 10-08-06 20:42

Hej Brian

> Kan du forklare den lidt mere? Er det omkredsen af en øl +1meter vs
> omkredsen af Jorden + 1meter?

Ja, det sjove er at afstanden mellem ølflasken og snoren er nøjagtig
den samme som afstanden mellem jorden og snoren. Det forvirre den
almindelige person at man når samme resultat med så forskellige tal.

Mvh Max

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 12-08-06 18:29

On Thu, 10 Aug 2006 18:48:36 +0200, Max wrote:

> En opgave går ud på at lægge en snor omkring en ølflaske, forlænge
> den med en meter og måle afstanden fra flaske til snor. Bagefter
> beregner man det samme med en tur rundt om jorden.

Ja, det er der jo ikke meget spas ved, men nu fandt jeg tilfældigvis et
andet sted cirka den opgave beskrevet med en anden ordlyd:

"Hvis man tænker sig et reb lagt stramt om jorden ved ækvator og dernæst
forlænger rebet med kun 1 m, vil man kunne løfte rebet cirka 16 cm hele
vejen rundt om kloden. Så meget øges radius i selv nok så stor en cirkel,
når cirklens omkreds øges med 1 meter."

Tomas

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-08-06 08:51

Kert Rats wrote:
> Kender nogen her i vores gode gruppe til fysikopgaver, der er sådan lidt
> drilagtige (uden at være svære), komiske, fornøjelige og underholdende?

Jeg kender en opgave, som jeg altid snakker om når folk spørger...

Den lyder sådan her:

En stuntman har besluttet sig for at lade sig låse inde i et pengeskab
og smide ud fra en flyver i en kilometers højde. Forklar ham hvorfor det
ikke er nogen god idé.

Mvh. Michael.
I am less likely to answer usenet postings by anonymous authors.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-08-06 08:53

Michael Zedeler wrote:

> [...]
>
> En stuntman har besluttet sig for at lade sig låse inde i et pengeskab
> og smide ud fra en flyver i en kilometers højde. Forklar ham hvorfor det

Nårh, ja. Jeg burde nok nævne at opgaven kommer fra bogen "Ohanians
Physics".

Fra : Christian Iversen

Dato : 11-08-06 09:12

Michael Zedeler wrote:

> [...]
>
> En stuntman har besluttet sig for at lade sig låse inde i et pengeskab
> og smide ud fra en flyver i en kilometers højde. Forklar ham hvorfor det

Jeg tror da næppe at et 1km højt fly overhovedet kan lette?

--
| Christian Iversen | In my MIND! |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-08-06 11:41

Christian Iversen wrote:

> Jeg tror da næppe at et 1km højt fly overhovedet kan lette?

Der er tale om en fysikopgave. Hvis det drejede sig om grammatisk
analyse, ville jeg have postet den i dk.kultur.sprog.

Fra : Christian Iversen

Dato : 13-08-06 17:23

Michael Zedeler wrote:

> Der er tale om en fysikopgave. Hvis det drejede sig om grammatisk
> analyse, ville jeg have postet den i dk.kultur.sprog.

Ok. Antaget at han har en faldskærm på og kan komme ud af pengeskabet
_hurtigt_ er det eneste resterende problem vel at det er farligt?

Er pointen med opgaven at han opnår maksimal hastighed på næsten ingen tid
fordi pengeskabet nærmest ikke påvirkes af vindmodstanden?

--
| Christian Iversen | We're not talking to HER |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Spamloes

Dato : 11-08-06 16:20

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-08-06 19:37

Spamloes wrote:

> Fordi han rammer jorden godt 14 sekunder senere med ca. 500 kilometer i
> timen?

Mnjaeh. Det er jo strengt taget indersiden af pengeskabet, han rammer.
Jeg ved ikke hvilken hastighed, det får, men det er i hvert fald hurtigt
nok til at han bliver slået til plukfisk.

Jeg ville nok vurdere at opgaven er rettet imod elever i 6.-9. klasse.

> Eller er det et trikspørgsmål? :)

Nej

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-08-06 20:04

Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> wrote:

> [...]
>
> En stuntman har besluttet sig for at lade sig låse inde i et pengeskab
> og smide ud fra en flyver i en kilometers højde. Forklar ham hvorfor det

Fordi når man åbner skabet igen så er det kun kødsovs til spaghettien
tilbage?

Fra : Michael Zedeler

Dato : 13-08-06 09:41

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Fordi når man åbner skabet igen så er det kun kødsovs til spaghettien
> tilbage?

Jeg ved ikke om man kan kalde det for en forklaring

Fra : Peter Kirk

Dato : 11-08-06 09:17

> [...]
>
> Og det er fordi, at fjerene har en betragtelig opdrift, da de jo er
> "nedsænket" i et fluidum, nemlig den atmosfæriske luft.

Spørgsmålet nævner ikke noget med atmosfær...

Fra : Kert Rats

Dato : 11-08-06 09:56

"Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet nævner ikke noget med atmosfær...

Derfor skrev jeg "på badevægten" for at antyde, at opgaven refererer til
jordiske forhold, dvs. ved jordens overflade.

Venligst

Kert Rats

Fra : Christian Iversen

Dato : 11-08-06 11:34

Kert Rats wrote:

> "Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Derfor skrev jeg "på badevægten" for at antyde, at opgaven refererer til
> jordiske forhold, dvs. ved jordens overflade.

Nej, du skrev bare "på badevægten". Det må betragtes som gyldigt hvis
eksperimentet udføres på IIS og begge masser aflæses til "0". Så er vi
tilbage ved det vanlige svar, "de vejer jo det samme" :)

(Alternativt, så kunne man udføre forsøget på en planet med meget tung
atmosfære, så den indelukkede luft i fjerene får dem til at stige. Så står
der pludselig 0 på badevægten for fjerene, men ikke for blyklodsen)

--
| Christian Iversen | Mussolini said "We're all Fascists", but |
| chrivers@iversen-net.dk | most Italian people are always on scooters |

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-08-06 12:52

Christian Iversen <chrivers@iversen-net.dk> writes:

> (Alternativt, så kunne man udføre forsøget på en planet med meget tung
> atmosfære, så den indelukkede luft i fjerene får dem til at stige. Så står
> der pludselig 0 på badevægten for fjerene, men ikke for blyklodsen)

Eller på solen, så fjerene brænder op.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 11-08-06 14:28

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Eller på solen, så fjerene brænder op.

Umuligt solen har ikke nogen ilrig atmosfære.

Mvh, Uffe Ravn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-08-06 15:54

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> writes:

> Umuligt solen har ikke nogen ilrig atmosfære.

Der er da masser af ild i solens atmosfære.

Spørgsmålet er så hvad keratin bliver til ved anerob ophedning :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-08-06 20:04

> Eller på solen, så fjerene brænder op.

Så er både bly og badevægt altså også fordampet for længst.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-08-06 20:43

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> Så er både bly og badevægt altså også fordampet for længst.

Er der ikke kun 6000 grader yderst? Det fordamper bly vel ikke af
(men jeg har selvfølgelig ikke checket, så det gør det nok):

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-08-06 20:46

> Er der ikke kun 6000 grader yderst?

5800 Kelvin, hvis du vil være pedantisk.

> Det fordamper bly vel ikke af
> (men jeg har selvfølgelig ikke checket, så det gør det nok):

Jo, det gør det. Det metal der fordamper ved den højeste temperatur er
Wolfram, og det er allerede fordampet ved ca 5300 grader.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 11-08-06 23:12

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en
meddelelse

> Jo, det gør det. Det metal der fordamper ved den højeste
> temperatur er Wolfram, og det er allerede fordampet ved
> ca 5300 grader.

Er det ikke ved én atmosfære?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-08-06 23:50

Ulrik Smed <ulsm@post1.tele.dk> wrote:

> ""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en
> meddelelse

> Er det ikke ved én atmosfære?

Pas. Jeg har tallet fra bagsiden af mit Periodiske System fra Gymnasiet,
men du har ret i at trykket jo nks tiger en del hvis der er atmosfærisk
luft til stede under opvarmningen...

Fra : Ulrik Smed

Dato : 12-08-06 00:55

> Pas. Jeg har tallet fra bagsiden af mit Periodiske System
> fra Gymnasiet, men du har ret i at trykket jo nks tiger
> en del hvis der er atmosfærisk luft til stede under
> opvarmningen...

Jeg tænkte mere på at trykket på Solen jo nok er en del højere end her.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Max

Dato : 12-08-06 08:58

Hej Ulrik

> Jeg tænkte mere på at trykket på Solen jo nok er en del højere end
> her.

Står der ikke det omvendte her ?

http://csep10.phys.utk.edu/astr162/lect/sun/photosphere.html

Mvh Max

Fra : Ulrik Smed

Dato : 12-08-06 11:00

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse
> Hej Ulrik

> Står der ikke det omvendte her ?
>
> http://csep10.phys.utk.edu/astr162/lect/sun/photosphere.html

Jo, der gør der faktisk. Det havde jeg ikke forventet, men det hænger vel
sammen med at Solen er meget mere 'luftig' end Jorden, så den ikke trækker
så hårdt i sin atmosfære som Jorden.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Max

Dato : 12-08-06 12:15

Hej Ulrik

> ikke trækker så hårdt i sin atmosfære som Jorden.

Jeg ved det ikke, men strålingstrykket indefra må også
være af enorm størrelse i det område man har defineret
som solens atmosfære.

Mvh Max

Fra : Peter Weis

Dato : 12-08-06 12:47

Ulrik Smed wrote:

> Jo, der gør der faktisk. Det havde jeg ikke forventet, men det hænger vel
> sammen med at Solen er meget mere 'luftig' end Jorden, så den ikke trækker
> så hårdt i sin atmosfære som Jorden.

Trykket har selvfølgeligt også med "luftighed" at gøre, for det er
massen af himmellegemet som bestemmer dets gravitation.
men det har vel også med definitionen af overflade at gøre. Hvis man
definerede jordoverfladen som toppen af stratosfæren, så ville trykket
på overfladen heller ikke være stort.

mvh
Peter

Fra : Q

Dato : 11-08-06 14:46

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse
> Kender nogen her i vores gode gruppe til fysikopgaver, der er sådan lidt
> drilagtige (uden at være svære), komiske, fornøjelige og underholdende?

Jeg mindes min fysiklærer i gymnasiet ( som vist også poster herinde).. Han
havde en forkærlighed for at lave prøver mv. lidt mere underholdende end de
fleste... Fysiktimerne var noget af det eneste man ikke gad pjække fra (!)

Jeg husker især en opgave omkring friktion, som blev indledt således:

Yrsa er skøjteløber og vejer 120 kg ... Og Ja, der var en tegning af Yrsa

/peter

Fra : Peter Kirk

Dato : 11-08-06 15:22

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse
> Kender nogen her i vores gode gruppe til fysikopgaver, der er sådan lidt
> drilagtige (uden at være svære), komiske, fornøjelige og underholdende?

Måske ikke lige hvad du ville have, men jeg synes det er underholdende:
http://www.snopes.com/college/exam/barometer.asp

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 11-08-06 16:34

Peter Kirk wrote:

> "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse

> Måske ikke lige hvad du ville have, men jeg synes det er underholdende:
> http://www.snopes.com/college/exam/barometer.asp

Citat: "...
The following concerns a question in a physics degree exam at the
University of Copenhagen:

"Describe how to determine the height of a skyscraper with a barometer."
The arbiter judged that the answer was indeed correct, but did not
display any noticeable knowledge of physics.
The student was Niels Bohr, the only Dane to win the Nobel Prize for
physics.
...."

/Glenn

Fra : Christian Iversen

Dato : 13-08-06 17:27

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
> display any noticeable knowledge of physics.
> The student was Niels Bohr, the only Dane to win the Nobel Prize for

Hvilket jo er noget vrøvl. Aage Bohr fik den i 1975, så med mindre den
kædebrevshistorie er _meget_ gammel...

--
| Christian Iversen | Food? Food Now? |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-08-06 16:48

Kert Rats skrev:

> Kender nogen her i vores gode gruppe til
> fysikopgaver, der er sådan lidt drilagtige
> (uden at være svære), komiske, fornøjelige
> og underholdende?

Jeg husker en illustreret opgave i en lærebog i
fysik for realskolen. Den er ikke morsom, men
efter min mening *ufrivillig komisk*.

Emnet er (potientiel) energi og arbejde.

Tegningen viser et kateder eller bord, hvor der
ligger en pose med blyhagl ude ved kanten.
Denne haglpose skal nu skubbes ned fra bordet
(en meter) og samles op igen 100 gange.

Den næste tegning viser at man stikker et
termometer ind i haglposen og måler
temperaturstigningen i haglene efter udført
arbejde. Så skulle man deraf kunne lære noget
om energi og arbejde.

Jeg mener at temperaturen i haglene kan sige
noget om den mekaniske påvirkning af haglene,
der rammer hinanden, når posen rammer gulvet.

Man skulle da for pokker hellere måle, hvor meget
forsøgspersonen har "svedt" efter udførelsen af
de 100 operationer.

Resten af den lærebog kunne jeg ikke tage alvorligt.

--
Herluf :·)

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-08-06 20:04

Kert Rats <stendod@gravklar.dk> wrote:

> Glæder mig MEGET til at høre fra jer om lignende opgaver.
>

> Venligst
>
> Kert Rats

Ville Saturn kunne flyde i Jordens have?

Fra : Kim Christiansen

Dato : 11-08-06 20:27

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote in message

> Ville Saturn kunne flyde i Jordens have?

Ja saturn er meget let trods dens store volumen.

Fra : Kim Christiansen

Dato : 11-08-06 20:28

"Kim Christiansen" <a@b.com> wrote in message
> ""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote in message

> Ja saturn er meget let trods dens store volumen.

Saturn is the only one of the Solar System's planets that is less dense than
water, with an average specific density of 0.69. This is a mean value;
Saturn's upper atmosphere is less dense and its core is considerably more
dense than water.

Taget fra wikipedia.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-08-06 21:18

"Kim Christiansen" <a@b.com> writes:

> [...]
> water, with an average specific density of 0.69. This is a mean value;
> Saturn's upper atmosphere is less dense and its core is considerably more

HVis den skal kunne flyde skal den nok ikke være så meget større end
Jorden selv. Kan en badebold flyde i et fingerbøl?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kim Christiansen

Dato : 11-08-06 22:48

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

> HVis den skal kunne flyde skal den nok ikke være så meget større end
> Jorden selv. Kan en badebold flyde i et fingerbøl?

Ja, det var i det hele taget et dumt spørgsmål.

Fra : John Larsson

Dato : 11-08-06 20:31

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) writes:

>Ville Saturn kunne flyde i Jordens have?

Ved en meget stille "fusion" mellem de to planeter, ville Saturn danne en
tyk atmosfære omkring jorden!

John

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-08-06 23:05

Kert Rats wrote:

> [...]
> Hvad vejer mest på badevægten: Et kg bly eller et kg fjer?
>
> Svaret på denne opgave er (selvfølgelig): Et kg bly.

Hvor mange krone er et kilo kroner KKr?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-08-06 16:53

Den 12-08-06 00.04 skrev Ivar Madsen følgende:

> Hvor mange krone er et kilo kroner KKr?

Den er der nok mange, der vil have problemer med. Og man kan
selvfølgelig gøre den endnu sværere:
Hvor mange kroner er et kilo 1-kroner værd, når en 1-krone vejer 3,5 gram.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Red slettede filer med PC Inspector.