Afkalkning af elkedel - problem?
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-06 14:04

Hej alle

Min elkedel skal selvfølgelig afkalkes engang imellem, og det
bliver den også. Men sidste gang dukkede der så et (kobber)rødlig
lag frem under forkromningen (eller hvad det nu er) på
varmelegemet. Denne her gang blev det endnu tydeligere.

Er det noget at være bekymret for?

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-08-06 15:58

> [...]
> lag frem under forkromningen (eller hvad det nu er) på
> varmelegemet. Denne her gang blev det endnu tydeligere.

Det er Kobberlaget under det for tynde lag Chrom. Jeg ville anskaffe en af
dem med tæringsfrit varmelegeme.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tjalfe

Dato : 10-08-06 15:57

taget fra :
http://66.102.9.104/search?q=cache:xZuMAv5hmFcJ:www.netdoktor.dk/vitaminer/kobber.htm+drikke+kobber&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=1

Hvad er symptomerne på overdosering af Kobber?

a.. Ikke-metalisk kobber virker især irriterende på tarmslimhinden.

b.. Indtagelse af selv få milligram kobber kan medføre kvalme, opkast og
diaré.

c.. Drikkevand forurenet med kobber fra vandrør kan især give diarré hos
nyfødte og småbørn. Dette er en af grundene til, at man ikke skal drikke
vand fra den varme hane.

d.. Indtagelse af kobber i gram-mængder kan medføre mangel på røde
blodlegemer, leverpåvirkning, lavt blodtryk og eventuelt døden.

Vil tro at det også kan bruges på en overrengjort elkedel...

Fra : Søren

Dato : 10-08-06 17:03

> [...]
> lag frem under forkromningen (eller hvad det nu er) på
> varmelegemet. Denne her gang blev det endnu tydeligere.

Lad vær med at afkalke med saltsyre!

Brug citronsyre.

Køb en elkeddel med skjult varmelegeme (helt flad/jævn bund).

Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-06 17:15

Søren skrev:

> Lad vær med at afkalke med saltsyre!

Hvorfor tror du jeg gør det? Jeg har brugt husholdningseddike og
senere fortyndet, ren eddikesyre.

> Køb en elkeddel med skjult varmelegeme (helt flad/jævn bund).

Jeg har besluttet mig til at skifte kedlen ud. Den er også gammel
(og med ledning).

--
Bertel

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-08-06 19:54

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Jeg har besluttet mig til at skifte kedlen ud. Den er også gammel
> (og med ledning).

Kan anbefale en rund model, der bare sættes på basen. De er dejligt
nemme at have med at gøre.

Du skal dog nnok ikke bruge det trådløse elnet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Max

Dato : 11-08-06 07:23

Hej Thorbjørn

> Kan anbefale en rund model, der bare sættes på basen. De er dejligt
> nemme at have med at gøre.

Det kan jeg også godt stå inde for, jeg har 2 forskellige elektriske
espressokander der passer på basen også, så der er enkelt.

Mvh Max

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-08-06 12:53

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Det kan jeg også godt stå inde for, jeg har 2 forskellige elektriske
> espressokander der passer på basen også, så der er enkelt.

Hov, DET var sgu smart. Mokkakander måske også?

Hvor køber man sådan nowet?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Max

Dato : 11-08-06 14:05

Hej Thorbjørn

> Hov, DET var sgu smart. Mokkakander måske også?
>
> Hvor køber man sådan nowet?

OBH og Bialetti har modeller der bruger den fod.

Mvh Max

Fra : Kim Christiansen

Dato : 11-08-06 15:11

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Hvorfor tror du jeg gør det? Jeg har brugt husholdningseddike og
> senere fortyndet, ren eddikesyre.

> Jeg har besluttet mig til at skifte kedlen ud. Den er også gammel
> (og med ledning).

Hvad skulle den ellers være med? Dynamo og håndsving? Batterier?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-08-06 15:25

Kim Christiansen skrev:

> Hvad skulle den ellers være med? Dynamo og
> håndsving? Batterier?

Hvad tror du? Jeg har en ledningsfri ekspresskoger
(Eva). Der går sellvfølgelig en elektrisk ledning hen
til *foden*. Resten er ledningsfri. (Den er forresten
over ti år gammel, og bliver også udskiftet nu).

--
Herluf :·)

Fra : Kim Christiansen

Dato : 11-08-06 16:54

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> Hvad tror du?

Var det et seriøst spørgsmål?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-08-06 17:03

Kim Christiansen skrev:

> Var det et seriøst spørgsmål?

Var det en seriøs klipning af mit indlæg du lige
foretog? Jeg forklarede jo ledningsgangen i en
ledningsfri ekspreskoger i det som du behændigt
klippede væk.

Fra : Kim Christiansen

Dato : 11-08-06 17:37

> Var det en seriøs klipning af mit indlæg du lige
> foretog? Jeg forklarede jo ledningsgangen i en
> ledningsfri ekspreskoger i det som du behændigt
> klippede væk.

Hvad har det, du forklarer, med et spørgsmål til mig at gøre? Taler du på
mine vegne?