Saltindhold i havvand?
Fra : Lauridsen

Dato : 24-07-06 19:10

Hej
På dmi.dk kan man under farvandsudsiger finde oplysninger om bølger, vind,
strømforhold mv i de danske farvande. Endvidere kan man se hvad
saltindholdet er i de pågældende farvande.

Mine tanker går i retning af store skibe, lastning og vandets bæredygtighed,
men hvem har egentlig brug for at vide noget om indholdet af salt?

Mvh.
Lars

Fra : Ole Jensen

Dato : 24-07-06 21:41

Lauridsen <larsparly@yahoo.dk.test> wrote:

> Mine tanker går i retning af store skibe, lastning og vandets bæredygtighed,
> men hvem har egentlig brug for at vide noget om indholdet af salt?

Bare et gæt fra min side:

Fiskerne. Jeg vil tro at saltholdigheden har meget at sige for, hvor de
forskellige fiskearter befinder sig bedst.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 24-07-06 22:04

"Ole Jensen" <newsplus@website.dk> skrev i en meddelelse

> Bare et gæt fra min side:
>
> Fiskerne. Jeg vil tro at saltholdigheden har meget at sige for, hvor de
> forskellige fiskearter befinder sig bedst.

Og dykkerne!

De har brug for at kende strømninger og springlag og mængden af vægte i
bæltet.
Springlag optræder med forskellig salinitet og temperaturer.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : John Larsson

Dato : 25-07-06 07:40

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> writes:

>Og dykkerne!
>
>De har brug for at kende strømninger og springlag og mængden af vægte i
>bæltet.
>Springlag optræder med forskellig salinitet og temperaturer.

Det er bare det at der hvor saliniteten ændrer sig vildt, kan man jo
dårligt nå at bruge informationen til noget! I den sydlige Østersø er der
ofte stor forskel på saliniteten med dybden og i Øresund og Bælterne kan
der med kort varsel komme en sydgående saltholdig understrøm mens vandet
på overfladen løber den anden vej. Her kan en dykker ikke bruge 12 timer
gamle oplysninger til noget!

Skibsfarten kan heller ikke bruge øjebliksmålinger til noget. Man er nødt
til at holde sig til tabeller over "worst case"; de ændrer sig ikke fra
dag til dag men lidt med årstiden.

John

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-07-06 09:40

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev>
> Skibsfarten kan heller ikke bruge øjebliksmålinger til noget. Man er nødt
> til at holde sig til tabeller over "worst case"; de ændrer sig ikke fra
> dag til dag men lidt med årstiden.

Er der eksempler på skibe der har haft alvorlige problemer vdr. bæreevnen?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-06 11:19

Preben Riis Sørensen skrev:

> Er der eksempler på skibe der har haft alvorlige problemer vdr. bæreevnen?

Ikke det jeg ved af, men de har et cirkelmærke på siden hvor der
er streger for den maksimale vandhøjde ved forskellig bæreevne.

--
Bertel

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-07-06 11:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ikke det jeg ved af, men de har et cirkelmærke på siden hvor der
> er streger for den maksimale vandhøjde ved forskellig bæreevne.

Det er et plimsoller mærke og hvis skibet under standard forhold ligger
med vandlinien over er det en plimsoller og kunne ikke forsikres da det
indførtes i slutningen af det 19. århundrede.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-07-06 07:51

"Lauridsen" <larsparly@yahoo.dk.test> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mine tanker går i retning af store skibe, lastning og vandets
> bæredygtighed, men hvem har egentlig brug for at vide noget om indholdet

De indre danske farvande har et lavere saltindhold end havvand - det nærmer
sig
det, der betegnes som brakvand.
Det er væsenligt at følge saltindholdet, idet det tungere havvand medfører
store mængder
næringsstoffer, især kvælstof, som føres med Skagerakstrømmen ind i de
indre danske farvande, hvor
det så blandes op med det mindre salte vand.
Saltindholdet har større betydning for næringstilførsel og dannelse af
springlag, end det
har for bæreevnen af skibe.
Spørgsmåler er, hvor stor interesse denne viden har andre end for forskere,
der beskæftiger
sig med f.eks. iltsvindsprognoser.

Per A. Hansen