Hvad er 'Den videnskabelige metode'?
Fra : Lars Poulsen

Dato : 21-07-06 15:53

Hej gruppe!

Jeg er stødt på begrebet "Den videnskabelige metode", men er i tvivl om hvad
det er for en størrelse.

Er der nogen der (på så enkelt dansk som muligt) kan forklare mig hvad den
videnskabelige metode er, og hvordan den virker?

Mvh

Lars

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 21-07-06 16:12

Lars Poulsen wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der (på så enkelt dansk som muligt) kan forklare mig hvad den
> videnskabelige metode er, og hvordan den virker?

Hej Lars

Kig her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Videnskabelig_metode

og på engelsk (omfattende):

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_method

/Glenn

Fra : Bo Warming

Dato : 21-07-06 17:34

"Glenn Møller-Holst" <none@xx.dk> wrote in message

> Hej Lars
>
> Kig her:
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/Videnskabelig_metode
>
> og på engelsk (omfattende):
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_method

Grækerne satte naturvidenskab på et godt ingeniørspor - sandhed er
hvad sanserne bekræfter og hvad kan udledes logisk af erfaringer via
deduktion og induktion.
Præmisser + ræsonement _> konklusion

Fra : John Larsson

Dato : 21-07-06 20:30

Glenn Møller-Holst <none@xx.dk> writes:

>hvad

> [...]

Tjo, en lidt ondsindet definition er vel at den "videnskabelige metode" er
det modsatte af den argumentation ens opponent bruger!

John

Fra : Martin Andersen

Dato : 21-07-06 23:49

John Larsson wrote:

> Tjo, en lidt ondsindet definition er vel at den "videnskabelige metode" er
> det modsatte af den argumentation ens opponent bruger!
>
> John

så må vi håbe det ikke er en diskussion om et videnskabeligt emne.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 31-07-06 12:25

"Lars Poulsen" <lars@rutebil.dk> writes:

> [...]
>
> Er der nogen der (på så enkelt dansk som muligt) kan forklare mig hvad den
> videnskabelige metode er, og hvordan den virker?

Den (natur-)videnskabelige metode går ud på at lave en hypotese der
kan forklare udfaldet af eksisterende eksperimenter, og afteste
hypotesen ved at forudsige udfaldet af nye eksperimenter.