Svensknøgler
Fra : Carsten.Friedrichsen~

Dato : 13-07-06 05:58

Hej NG
vi har lige haft en heftig diskussion om hvordan man skal anvende/vende
en svensk nøgle, så man ikke udsætter den bevægelige del for mindst
kraft, jeg mener som den eneste at den skal vænne sådan at man har
den største kraft nærmest glide rillen/stilleskruen, på den
bevægelige del, hvad selvfølgelig indebære at man vænner nøglen
modsat af hvad man altid har lært
jeg mangler lidt opbagning !

/Carsten

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-07-06 06:22

<Carsten.Friedrichsen@gmail.com> wrote in message

> jeg mangler lidt opbagning !

Du er måske en sovs?

Fra : Claus Skaarup

Dato : 14-07-06 01:00

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> <Carsten.Friedrichsen@gmail.com> wrote in message

> Du er måske en sovs?

FY! Det er ikke pænt at gøre nar af andre folks staveproblemer - men sjovt
var det
--
M.v.h. Claus
www.skaarup.nl

Fra : JB

Dato : 13-07-06 08:31

<Carsten.Friedrichsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Ja det er rigtigt hvad du skriver, skal du stramme en bolt og holder du
skaftet ind mod dig selv, skal glideren vende til højre.

JB

Fra : Max

Dato : 13-07-06 11:04

Hej Carsten

> jeg mangler lidt opbagning !

Her er lidt opbakning uden mel :)

http://da.wikipedia.org/wiki/Svenskn%C3%B8gle

Mvh Max

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 13-07-06 11:17

Carsten.Friedrichsen@gmail.com writes:

> [...]
> den største kraft nærmest glide rillen/stilleskruen, på den
> bevægelige del, hvad selvfølgelig indebære at man vænner nøglen

Kraften på de to "arme" er ens, men på den ene ligger kraften tæt på
"ryggen" af nøglen, mens den på den anden ligger længere ude. Da
belastningen er kraft gange arm, bør man sørge for, at det er på den
bevægelige arm, at kraften tilføres tæt på ryggen af nøglen. Man skal
altså fortrinsvis have den bevægelige arm væk fra sig selv, når man
trækker i nøglen.

Torben

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-07-06 12:02

Den 13.07.2006 kl. 12:16 skrev "Torben Ægidius Mogensen"
<torbenm@app-2.diku.dk>:

> [...]
> bevægelige arm, at kraften tilføres tæt på ryggen af nøglen. Man skal
> altså fortrinsvis have den bevægelige arm væk fra sig selv, når man

Ja, det tror du er logisk, men den bevægelige kæbe skal lede
bevægelsesretningen, jf link hos Max eller
http://en.wikipedia.org/wiki/Adjustable_spanner

Mvh
Martin

Fra : Jan Nielsen

Dato : 13-07-06 13:13

On Thu, 13 Jul 2006 13:01:40 +0200, "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>
wrote:

>Ja, det tror du er logisk, men den bevægelige kæbe skal lede
>bevægelsesretningen, jf link hos Max eller
>http://en.wikipedia.org/wiki/Adjustable_spanner

Forskellen er, at ved "normal" anvendelse fordeles belastningen jævnt mellem
den løse kæbe og stilleskruen, mens den ved modsat brug hovedsageligt ligger på
stilleskruen.

--
- JN -

Fra : Kim2000

Dato : 13-07-06 23:39

news.tcmjk2ekiz7q9u@quercus.opasia.dk...

> Ja, det tror du er logisk, men den bevægelige kæbe skal lede
> bevægelsesretningen, jf link hos Max eller
> http://en.wikipedia.org/wiki/Adjustable_spanner

Det står nævnt den har udkonkurreret en engelsknøgle. Hvad er det? Jeg kan
ikke finde et billede af den på nettet.

mvh
Kim

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-07-06 00:38

Den 14.07.2006 kl. 00:38 skrev Kim2000 <kim2000@surfmail.dk>:

> Det står nævnt den har udkonkurreret en engelsknøgle. Hvad er det? Jeg
> kan
> ikke finde et billede af den på nettet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Monkey_wrench

Noget i denne retning tror jeg. Jeg har selv en der ligner lidt.

Mvh
Martin

Fra : John Larsson

Dato : 13-07-06 14:34

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:
>Ja, det tror du er logisk, men den bevægelige kæbe skal lede
>bevægelsesretningen,

Det er vel også det selve konstruktionen (vinklingen) indbyder til?

John

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 13-07-06 18:41

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> wrote:

>Det er vel også det selve konstruktionen (vinklingen) indbyder til?

Jeg har så ladet mig fortælle at moderne svensknøgler er tilstrækkelig
stærke til, at man kan vende dem som det passer én bedst.

Vinklingen er indført for at nøglen kan bruges hvor der er meget lidt
plads: Hvis man ikke kan dreje møtrikken 1/6 omgang ved hvert 'træk',
kan man vende nøglen om hver anden gang og dermed nøjes med at dreje
møtrikken 1/12 omgang ad gangen. Det er nemmere at forklare med
billeder på

--
mvh Kåre

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 13-07-06 19:13

On Wed, 12 Jul 2006 21:57:34 -0700, Carsten.Friedrichsen wrote:

> [...]
> den største kraft nærmest glide rillen/stilleskruen, på den
> bevægelige del, hvad selvfølgelig indebære at man vænner nøglen

Ingeniøren havde en længere diskussion for nogle år siden, måske kunne du
grave nogle gamle eksemplarer frem et eller andet sted. Jeg kan dog ikke
huske om de kom frem til nogen entydig konklussion.

Tomas