natriumhypoklorit spørgsmål?
Fra : Henning Lund

Dato : 09-07-06 19:56

Jeg arbejder et sted hvor vi har en svømmehal, i tirsdags blev
pumpen der flytter
natriumhypoklorit fra lagertanken til forbrugstankene udskiftet.
Siden den er udskiftet er natriumhypokloritén der er pumpet over
i forbrugstankene ikke så klar som den plejer at være, den er
nærmest suppefarvet og uklar, er der nogen som har et bud på hvad
pokker det kan være der forårsager misfarven?

Jeg har været ved at spekulere på om det kunne være olie der har
siddet i selve pumpedelen, men på den anden side så burde den
smule olie der kunne sidde i pumpen, være væk forlængst, da jeg
flytter ca 50 liter pr døgn.

Jeg har prøvet at tømme forbrugstankene, rengøre dem og fylde dem
på ny, men natriumhypokloritén er stadig ikke klar i farven.

Hvad mon det er?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Q

Dato : 09-07-06 22:55

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nærmest suppefarvet og uklar, er der nogen som har et bud på hvad
> pokker det kan være der forårsager misfarven?

Hvilket materiale er pumpen lavet af ( altså de dele af pumpen der kommer i
kontakt med produkt ) ?
Det lyder næsten som om pumpen eller dele af den er ved at tære væk..

Hvordan ser indholdet af lagertanken ud?... Natriumhypoklorit kan have en
let gullig farve, men det burde ikke være uklart...

/peter

Fra : Henning Lund

Dato : 10-07-06 03:36

Q wrote:

> Hvilket materiale er pumpen lavet af ( altså de dele af pumpen
> der kommer i kontakt med produkt ) ?
> Det lyder næsten som om pumpen eller dele af den er ved at
> tære væk..

Titanium eller et eller andet hamrende dyrt materiale

> Hvordan ser indholdet af lagertanken ud?... Natriumhypoklorit
> kan have en let gullig farve, men det burde ikke være uklart...

Lagertankens indehold´s farve er som den skal være

Det der irreterer mest er de små luftbobler der er efter at
kloren er overført af pumpen, man kan på forbrugstankenes
gennemsigtige side ligefrem se boblerne klæbe sig til glasset. De
bobler forårsager luft i pumpesystemet, og driller mig en del,
men hvorfor er de der?

Fra : Q

Dato : 10-07-06 10:33

> Titanium eller et eller andet hamrende dyrt materiale

Er du sikker?

Aluminium er f.eks ikke ret gode venner med natriumhypoklorit..
Altefter hvilken type pumpe der bruges (?) kan der være noget med en
akseltætning og måske nogle gummikomponenter i pumpehuset som kan
påvirkes?..

Messing er også et udbredt materiale til kemipumper men jeg kan ikke lige
huske hvordan det opfører sig sammen med natriumhypoklorit ( anyone ?)

> [...]
> gennemsigtige side ligefrem se boblerne klæbe sig til glasset. De
> bobler forårsager luft i pumpesystemet, og driller mig en del,

Nu aner jeg ikke ret meget om kemi i svømmehaller, men er der ikke noget med
at man også bruger saltsyre til regulering af pH i vandet?.... Kan det
tænkes der sker en sammenblanding somehow?

Jeg ville nok overveje at tage kontakt til vedkommende der har skiftet
pumpen for dig - hvis de har arbejdet med den slags anlæg før har de sikkert
en ide om hvad der er gået galt.. Hvis det er den lokale elektriker du har
haft fat i ville jeg nok overveje at få fat i pumpeproducenten og checke at
elektrikeren har valgt den rigtige pumpe

/peter

Fra : Henning Lund

Dato : 10-07-06 17:00

Q wrote:

> Er du sikker?

Ja den er specialfremstillet til formålet af Grundfoss

> Aluminium er f.eks ikke ret gode venner med natriumhypoklorit..
> Altefter hvilken type pumpe der bruges (?) kan der være noget
> med en akseltætning og måske nogle gummikomponenter i
> pumpehuset som kan påvirkes?..

Ja det gad jeg også vide, ham Grundfoss fætteren jeg bestilte
pumpen ved, er gået på ferie, så ingen ved noget.
Det eneste jeg ved er, Grundfoss fik oplyst den gamle pumpes
data, og de lavede en ny efter den da de havde "opskriften på
pumpen" liggende fra sidst vi fik en leveret.

> Nu aner jeg ikke ret meget om kemi i svømmehaller, men er der
> ikke noget med at man også bruger saltsyre til regulering af
> pH i vandet?.... Kan det tænkes der sker en sammenblanding
> somehow?

Nej for satan, det sker andet steds på rørnettet, hvis man
blander klor og saltsyre, så er jeg den der er gået, og det er i
en h....... fart.

> Jeg ville nok overveje at tage kontakt til vedkommende der har
> skiftet pumpen for dig -

Ja han sidder bag skærmen og skriver til dig

Jeg har rykket pumpen af her i nat da der gik en alarm igen, den
gamle pumpe er monteret igen, så nu er jeg spændt på om luften
forsvinder ud af forbrugstankene igen, det vil vise sig mellem
01.30 og 03.30 i nat GAAAAAAAAAAB!

Jeg har også funderet over om vejret kan spille ind, bundfald fra
lagertanken der er blevet hvirvlet op og ført ind i
forbrugstankene, og kloren evt. begynder at "dræbe" efter det er
begyndt at røre på sig igen, der er jo noget med klor kapsler
urenheder inde, og hvis den nye pumpe nu giver flere ltr. pr.
minut, så kan det evt. være blevet pisket ryndt, og "kapslingen"
brudt, om det så kan give nogle gasser i tankene der sætter sig
og driller resten af systemet??????

Fra : Q

Dato : 11-07-06 02:24

> [...]
> data, og de lavede en ny efter den da de havde "opskriften på
> pumpen" liggende fra sidst vi fik en leveret.

Nu skyder han lige i tågen: Grundfos folket *er* klar over at det er
natriumhypoklorit du pumper med den ?

> Nej for satan, det sker andet steds på rørnettet, hvis man
> blander klor og saltsyre, så er jeg den der er gået, og det er i
> en h....... fart.

Det kunne godt forklare boblerne, men jeg tror også jeg ville vælge at
forlade etablissementet hvis der skete en sammenblanding

> [...]
> gamle pumpe er monteret igen, så nu er jeg spændt på om luften
> forsvinder ud af forbrugstankene igen, det vil vise sig mellem

Hvorfor har du skiftet pumpen, hvis den gamle stadig virker?..

Og bare lige af ren nysgerrighed kunne du måske lige uddybe hvordan anlægget
er strikket sammen?

Jeg forestiller mig at der bliver lavet en fortyndet brugsopløsning af
natriumhypokloritten i forbrugstanken eller ?

> [...]
> minut, så kan det evt. være blevet pisket ryndt, og "kapslingen"
> brudt, om det så kan give nogle gasser i tankene der sætter sig

Flere spørgsmål:

Har du cirkulation på lagertanken, eller kan man forestille sig at den nye
pumpe er kraftigere og leverer et større flow, så evt. bundfald ryger med
over i forbrugstanken ( jeg antager at udløbet fra lagertanken sidder i
bunden eller lavt på tanken ?)..

Har du mulighed for at neddrosle pumpen, enten med en frekvensomformer eller
f.eks vha. en delvist lukket kugleventil på afgangen?.. Dette kunne måske
afsløre om problemet skyldes bundfald der hvirvles op..

Alternativt kunne du måske slippe afsted med at montere et filter af en art
for at se om det fanger noget..

Boblerne lyder mere som om noget tager luft - check din rørføring omkring
pumpen, og check "sladrehullet" for at se om en evt akseltætning er stået
af.. ( det kan den f.eks gøre hvis pumpen har været kørt tør )

Jeg har svært ved at forestille mig at luftboblerne skyldes bakterievækst
eller en evt. reaktion mellem natriumhypoklorit og bakterier...
Brintoverilte derimod reagerer kraftigt, næsten skummende på den slags..

/peter

Fra : Henning Lund

Dato : 11-07-06 06:10

Q wrote:

> Nu skyder han lige i tågen: Grundfos folket *er* klar over at
> det er natriumhypoklorit du pumper med den ?

Jeps.

> Hvorfor har du skiftet pumpen, hvis den gamle stadig virker?..

Lejerne er på nippet til at gå.

> Og bare lige af ren nysgerrighed kunne du måske lige uddybe
> hvordan anlægget er strikket sammen?
>
> Jeg forestiller mig at der bliver lavet en fortyndet
> brugsopløsning af natriumhypokloritten i forbrugstanken eller ?

De bassiner vi har, har hver et rør som passerer rummene hvor vi
opbevarer klor og syre. På deres vej til rummene måles der PH
værdi og PPM og hvis den er f.eks for lav, så tilsættes nogle
dråber klor eller syre via små pumper som suger kloren op af
forbrugsbeholderne, anlæget er fremstillet således, at vandet fra
bassinet overhovedet ikke kommer i nærheden af henholdvis klor
eller syre forbrugstankene.

> [...]
> så evt. bundfald ryger med over i forbrugstanken ( jeg antager
> at udløbet fra lagertanken sidder i bunden eller lavt på

Der er ingen sådan cirkulation i lagertanken, kloren suges fra
bunden af tanken, men udluftningen fra forbrugstankene kører over
i toppen af lagertanken og samles der, så et større tryk fra en
ny pumpe vil give mere luft i udluftningsrørene, og kan da så
muligvis løsne noget snask af en art der sidder i de
udluftningsrør.

> Har du mulighed for at neddrosle pumpen, enten med en
> frekvensomformer eller f.eks vha. en delvist lukket
> kugleventil på afgangen?.. Dette kunne måske afsløre om
> problemet skyldes bundfald der hvirvles op..

Jeg har sovet hele natten, ingen alarm efter den gamle pumpe er
monteret, så et eller andet laver den nye pumpe ift. den gamle
Det der går galt når alarmen lyder er: Når der er minimalt
forbrug af klor om natten, så står de små bobler i
forbrugskarrene og trækker op i plastikrørene til de små pumper
der tilfører kloren til anlæget, de kan så ikke sluge al den luft
og skal så udluftes inden de kan suge kloren til sig igen, om
dagen når nordmænd og andre godtfolk bruger bassinerne, så er
forbruget så stort, at luften simpelthen ædes af de små pumperne.

> Boblerne lyder mere som om noget tager luft - check din
> rørføring omkring pumpen, og check "sladrehullet" for at se om
> en evt akseltætning er stået af.. ( det kan den f.eks gøre
> hvis pumpen har været kørt tør )

Hvis der havde været en utæthed omkring pumpens sugerør, ville
kloren dryppe/fugte når pumpen ikke kører, selv den mindste
mikroskopiske revne ville man kunne se, da klor laver noget
sukkerlignende stads når det kommer i luft i små mængder.

> Jeg har svært ved at forestille mig at luftboblerne skyldes
> bakterievækst eller en evt. reaktion mellem natriumhypoklorit
> og bakterier... Brintoverilte derimod reagerer kraftigt,
> næsten skummende på den slags..

Æv det var ellers en af mine teorier, men et lukket system kan
vel ikke skabe luftbobler selv om pumpen kører stærkere end den
gamle, eller?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-07-06 07:07

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
> På deres vej til rummene måles der PH værdi og PPM

Går ud fra at det er PPM af "klor"?

> om dagen når nordmænd og andre godtfolk bruger bassinerne, så er forbruget
> så stort

Hvorfor bliver forbruget større når der er mennesker/bakterier i bassinet?
Hvad er det for en reaktion der opbruger kloren?
Eller er det bare den større overflade af vandet der sætter fordampningen
op?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Henning Lund

Dato : 11-07-06 07:17

Martin Højriis Kristensen wrote:
> Går ud fra at det er PPM af "klor"?

Ja

> [...]
> i bassinet? Hvad er det for en reaktion der opbruger kloren?
> Eller er det bare den større overflade af vandet der sætter

Klor arbejde på den måde at den forsøger at kapsle urenheder
inde, og med mange mennesker i bassinerne, større forbrug.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-07-06 18:08

> Klor arbejde på den måde at den forsøger at kapsle urenheder inde, og med
> mange mennesker i bassinerne, større forbrug.

Er det en ren makroskopisk virkning?

Fra : Henning Lund

Dato : 11-07-06 18:39

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Er det en ren makroskopisk virkning?

Øh det betyder på vestjysk?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-07-06 09:03

> Øh det betyder på vestjysk?

Det jeg mente var om det var klorens fysisk egenskaber der gav effekten
fremfor de kemiske egenskaber

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-07-06 10:12

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Hvad er det for en reaktion der opbruger kloren?

Er det fordi de tisser i vandet?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Q

Dato : 11-07-06 12:24

> [...]

> forbrugsbeholderne, anlæget er fremstillet således, at vandet fra
> bassinet overhovedet ikke kommer i nærheden af henholdvis klor

OK, altså en slags sikkerhed mod at en fejl på styringen tømmer lagertankene
direkte ud i bassinet..

> [...]
> ny pumpe vil give mere luft i udluftningsrørene, og kan da så
> muligvis løsne noget snask af en art der sidder i de

Det lyder som en mulig kilde... Specielt hvis denne udluftning er en slags
overløb ( hvis forbrugstanken overfyldes løber produkt tilbage til
lagertanken via dette rør ) ?

> [...]
> dagen når nordmænd og andre godtfolk bruger bassinerne, så er
> forbruget så stort, at luften simpelthen ædes af de små pumperne.

Prøv lige at åbne den nye pumpe og se om der er noget der ser ud til at være
tæret..
Nu ved jeg ikke hvordan din forbrugstank ser ud, men har du mulighed for at
tømme den *helt* og skylle den igennem med *meget* vand?..

Evt. give lagertanken samme tur inden der fyldes på næste gang ( går ud fra
at der fyldes via tankvogn )

> Æv det var ellers en af mine teorier, men et lukket system kan
> vel ikke skabe luftbobler selv om pumpen kører stærkere end den
> gamle, eller?

Så skal det skyldes kavitation, altså at pumpen simpelthen suger så voldsomt
at der dannes bobler i vædsken pga vakuum, men det burde du kunne høre - det
larmer af h*lvede til ( ihvertfald på de centrifugalpumper jeg har oplevet
problemet på )

Jeg ville stadig overveje at tage kontakt til en poolmontør..

/peter

Fra : Henning Lund

Dato : 11-07-06 16:22

Q wrote:

> Det lyder som en mulig kilde... Specielt hvis denne udluftning
> er en slags overløb ( hvis forbrugstanken overfyldes løber
> produkt tilbage til lagertanken via dette rør ) ?

Nej og jo, men så skal der ske et uheld eller lign da rørføringen
er meget lang.

> [...]
> Nu ved jeg ikke hvordan din forbrugstank ser ud, men har du
> mulighed for at tømme den *helt* og skylle den igennem med

Er sket og da forbrugstankene er gennemsigtige, så er det let at
se om der er urenheder i dem. Jeg fik lige en ny forsyning klor
leveret her idag, og da jeg var nede og kigge på forbrugstankene,
kunne jeg se en væsentlig forbedring, de er blevet klarere at se
igennem, men der er stadig lidt luftbobler på glasset, så nu
bliver det spændende at se når kloren er blevet fornyet idag om
problemet forsvinder, når den gamle tilbageværende klor er blevet
"tyndet" op af nyt klor.

> [...]
> men det burde du kunne høre - det larmer af h*lvede til (
> ihvertfald på de centrifugalpumper jeg har oplevet problemet

Nu er det sådan at pumpen kun kører få sekunder ad gangen for at
fylde de forbrugstanke vi har, så det har jeg ikke mulighed for
at høre

Fra : Q

Dato : 11-07-06 17:31

> [...]
> bliver det spændende at se når kloren er blevet fornyet idag om
> problemet forsvinder, når den gamle tilbageværende klor er blevet

Et gæt: Hvis din lagertank har været meget tæt på at være tom kan du vel
have fået suget en del af bundfaldet med op i forbrugstanken ?
Næste gang du skal have fyldt tanken op var det måske en ide at tømme den
helt og skylle den igennem med vand inden der bliver fyldt på..

> Nu er det sådan at pumpen kun kører få sekunder ad gangen for at
> fylde de forbrugstanke vi har, så det har jeg ikke mulighed for
> at høre

Hvis du siger at du skiftede den gamle pumpe pga. defekte lejer burde det
ikke have haft indflydelse på pumpens kapacitet, men udelukkende på
strømforbrug og larm, derfor burde der ikke være problemer med kavitation..
Du kan dog relativt nemt forsøge at begrænse kavitationen, enten ved at
sætte pumpehastigheden ned ( frekvensomformer ) eller ved at lave en
flowbegrænsning på pumpens afgang ( flowbegrænsning virker *kun* på
centrifugalpumper, andre pumper kan tage skade af at blive droslet på den
måde )

Nu er jeg ikke den store kemi-mester men kunne man forestille sig at
natriumhypoklorit kan fraspalte klor på gasform under vakuum ( altså i forb.
med kavitation ) ?

Jeg tror stadig mest på at der er noget der trækker luft somewhere..

/peter

Fra : Henning Lund

Dato : 11-07-06 18:38

Q wrote:

> [...]
> Næste gang du skal have fyldt tanken op var det måske en ide
> at tømme den helt og skylle den igennem med vand inden der

Jae jeg ved det ikke, men den var ikke så langt nede som den
tiltider har været, så jeg tror ikke det er bundfald den fanger,
og hvorfor skulle det skaber små bobler i kloren?

> [...]
> lave en flowbegrænsning på pumpens afgang ( flowbegrænsning
> virker *kun* på centrifugalpumper, andre pumper kan tage skade

Jeg har det problem at klor angriber metal, så jeg kan ikke se
hvilke omdrejninger den gamle pumpe arbejdede ved, så derfor kan
jeg ikke sammenligne pumperne.

> Nu er jeg ikke den store kemi-mester men kunne man forestille
> sig at natriumhypoklorit kan fraspalte klor på gasform under
> vakuum ( altså i forb. med kavitation ) ?

Ja det ved jeg mindre om end dig, noget sker der, der har aldrig
før været de små s..... bobler i kloren for, de har ruineret min
nattesøvn nogle dage.

> Jeg tror stadig mest på at der er noget der trækker luft
> somewhere..

Nej det kan jeg sige med 100% sikkerhed der ikke er, det kan man
se ca ½ time efter lækagen, så kommer "sukkeret" frem ved
utætheden.
Vi har tiltider haft små utætheder på sugesiden af de små pumper
der leverer kloren til anlæget, man kan ikke se dem med det
blotte øje, men så snart der ikke pumpes og kloren lige så stille
siver ud af utætheden, så er sukkeret der med det samme.

Fra : Simon

Dato : 12-07-06 08:31

Henning Lund wrote:
> selv den mindste mikroskopiske revne
> ville man kunne se, da klor laver noget sukkerlignende stads når det
> kommer i luft i små mængder.

For lige at påpege det åbenlyse: "Sukkeret" er jo
natriumhypoklorit-krystaller... Ses også på klorin-flasker hvis kapslen
ikke slutter tæt.

--
Simon | __o
Men are from here, and women | _`\ \_

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 13-07-06 05:49

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
> Det jeg mente var om det var klorens fysisk egenskaber der gav effekten
> fremfor de kemiske egenskaber

Så vidt jeg har forstået er det ren kemi. Natriumhypoklorit er en
kraftig oxidator. Her er en side med nogle kemiske formler.

http://www.lenntech.com/water-disinfection/disinfectants-sodium-hypochlorite.htm