Elektromagnetismens opdagelse
Fra : Translat

Dato : 05-07-06 23:50

Ifølge Wikipedia-artiklerne
http://da.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisme
http://da.wikipedia.org/wiki/Hans_Christian_%C3%98rsted
blev elektromagnetismen opdaget af H.C. Ørsted (1777-1871) i 1820.
Imidlertid står der også, at italieneren Gian Domenico Romagnosi skal
have beskrevet fænomenet i to avisartikler i byerne Trento og Rovereto
allerede i maj 1802.

Jeg erindrer at have læst flere steder, at det ikke var H.C. Ørsted
selv, der observerede fænomenet med den svingende magnetnål, men det
var en assistent, der observerede fænomenet og gjorde Ørsted
opmærksom på det. Jeg husker ikke assistentens navn. Er der nogen
her, der kan berette mere om dette?

Bent

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 06-07-06 09:05

"Translat" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> [...]
skal
> have beskrevet fænomenet i to avisartikler i byerne Trento og

Det er ikke usædvanligt at naturvidenskabelige opdagelser sker næsten
samtidig flere steder. Det hører man ikke sjældent om også i dag.
Der kommer nogle opdagelser, som publiceres, og som så sætter gang i
overvejelser andre steder.

Det må være muligt at sætte lidt mere kød på følgende:
1. historien om italieneren. Alle kender den, men ingen har åbenbart
prøvet at finde avisartiklerne. Nogle steder står der én avis, her har
vi så to.
2. historien om assistenten. Selvfølgelig har Ørsted haft
assistenter - men ét er at se et fænomen, noget andet at beskrive det.
Her må det også være muligt at få dokumentation - eller konstatere at
der ikke er dokumentation. Mon Ørsted selv er kilden? For hvor skulle
det næsten eller komme fra?

Poul Erik J.
--
Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : none

Dato : 06-07-06 09:55

Poul Erik Jørgensen wrote:
> [...]
> 1. historien om italieneren. Alle kender den, men ingen har åbenbart
> prøvet at finde avisartiklerne. Nogle steder står der én avis, her har
Jo, se evt:
http://www.lincei.it/pubblicazioni/rendicontiFMN/rol/pdf/S2000-02-03.pdf
mnh
jhp

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 06-07-06 11:36

"none" <""jhp\"@(none)"> skrev i en meddelelse

> Jo, se evt:

http://www.lincei.it/pubblicazioni/rendicontiFMN/rol/pdf/S2000-02-03.pdf

Så kom der dokumentation for den historie.
Den italienske avistekst burde faktisk oversættes til dansk.

PEJ

Fra : Bo Warming

Dato : 06-07-06 14:11

"Translat" <kongaead@my-deja.com> wrote in message
[...]

BW: En assistent er observatør og når HCØ designede laborantens forsøg
og af hans rapporter udtrak hvad var publiceringsværdigt, så er hr
Ørsted opdageren.