sorte smykker
Fra : Anja Nielsen

Dato : 04-07-06 00:57

Hejsa,

Nogle af mine smykker er blevet sorte... er der nogen der ved hvorfor og
hvordan man kan få det væk igen. Jeg har vasket med sæbevand, men det hjalp
ikke, to af mine ringe blev mere sort af at blive vasket!!?

--
Venlig hilsen
Anja Nielsen

Fra : SvenP

Dato : 04-07-06 01:45

Hvis det er sølv-smykker, er det jo nok en naturlig oxidering, dvs. sølvet
reagerer med luftens ilt, på samme måde som når jern ruster. Hvis det er
enkle smykker er det nok lettest at pudse dem.

Mvh. Sven

Fra : David T. Metz

Dato : 04-07-06 11:32

Anja Nielsen kalligraferede, i
> Hejsa,
>
> Nogle af mine smykker er blevet sorte... er der nogen der ved hvorfor
> og hvordan man kan få det væk igen.

Hvis det er sølv:
Put i skål sammen med varmt vand, salt og "sølvpapir" (alufolie) - rør rundt
til saltet er opløst (vær rundhåndet).

Hvis der sidder sten eller lignende i, kan denne metode løsne dem (limen).
Vent i stedet til vandet er koldt (opvarmningen er primært for at lette
opløsning af salt). Alternativt pudsning eller noget giftigt stads til at
dyppe dem i, som fås i supermarkeder/materialister (kaldes fx
"sølvrensevæske") - det kan dog muligvis også angribe lim.

David

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-07-06 12:20

Anja Nielsen skrev:

> Nogle af mine smykker er blevet sorte... er der nogen der ved
> hvorfor og hvordan man kan få det væk igen. Jeg har vasket
> med sæbevand, men det hjalp ikke, to af mine ringe blev mere
> sort af at blive vasket!!?

"Dansk Husmoderleksikon" (1952) foreslår at man opbevarer
sølvtøj i eller sammen med en klud med "engelskrødt" (pulver).
Så løber det ikke an. Jeg gætter på at man skal have fat i
en gammeldags apoteker eller materialist, hvis man vil købe
"engelskrødt".

Og hvad er så "engelskrødt"? Det er jernoxidpigmenter, som
har været kendte og tilgængelige over det meste af kloden
i århundreder.

--
Herluf

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 05-07-06 10:14

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
> Så løber det ikke an. Jeg gætter på at man skal have fat i
> en gammeldags apoteker eller materialist, hvis man vil købe

Efter sigende virker det også at opbevare sølvtøjet i en lufttæt
(lukket) plastikpose.

Niels