Dynamo til mobiltelefon
Fra : Kapers

Dato : 17-06-06 12:11

Jeg vil gerne lave en slags dynamo til, at kunne oplade min
mobiltelefon med.
Jeg vil gerne have et input i form af mekanisk energi, håndtag eller
cykel-lignende. Output skal være ~3.7 V og 355 mA. Nogle sider på
nettet, hvor jeg kan få hjælp til dette? Eller nogen der har
erfaringer med lignende projekter?

Fra : Claus Albæk

Dato : 17-06-06 13:44

Kapers wrote:
> [...]
> cykel-lignende. Output skal være ~3.7 V og 355 mA. Nogle sider på
> nettet, hvor jeg kan få hjælp til dette? Eller nogen der har

Køb en hos Harald Nyborg / T.Hansen?

Fra : Kapers

Dato : 17-06-06 13:55

Claus Albæk skrev:

> Køb en hos Harald Nyborg / T.Hansen?

Kan ikke finde noget der svarer til min beskrivelse.

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 17-06-06 15:37

Kapers skrev:

> Kan ikke finde noget der svarer til min beskrivelse.

Der var en diodelygte med håndsving til en reklameavis i fredags eller
sidste fredag, måske Superbrugsen eller så var det superbest.
Med til denne diode-dynamo-lygte var en adaptor til opladning af
mobiltelefoner.
Den kostede kun 79 kr.

Ellers er der flere modeller til salg på nettet fx. her
http://www.fjeld-fritid.dk/newsite/right.php?case=3&ID=32

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 18-06-06 09:05

Kasper Malmberg <malmberg@gmail.com> wrote in news:4494137a$0$60786
$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> [...]
> sidste fredag, måske Superbrugsen eller så var det superbest.
> Med til denne diode-dynamo-lygte var en adaptor til opladning af

Har set dem i Tiger til en 20'er :) (har en - den virker!)

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-06-06 22:09

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Har set dem i Tiger til en 20'er :) (har en - den virker!)

Købte en Telia reklame-gimmick model på Skanderborg Festival sidste år.
Den virker fint nok, rent elektrisk, men jeg har endnu ikke set en model
hvor man har tænkt på ergonomien, og lavet den så man kan bruge kroppen
bedst muligt.
2 modeller jeg kunne forestille mig ville give effektiv ergonomi:
En klemme-model, der bruger samme muskelgrupper som når man klemmer på en
ketchup-flaske.
En snore-model a la selvoprullende hundesnore. En rulle i hver hånd. Snoren
bag nakken (hvis man skal gå samtidig) eller fastgjort et sted.

Et ro-ergometer er en effektiv måde at bruge ens muskler på.. Roere kan
generelt peake ved omkring 1000 watt og holde 2-300 watt i mange minutter.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-06-06 16:06

"Kapers" <kasper.hjorth@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> cykel-lignende. Output skal være ~3.7 V og 355 mA. Nogle sider på
> nettet, hvor jeg kan få hjælp til dette? Eller nogen der har

Der er lidt i samme stil her:
http://outsitemagazine.dk/modules.php?op=modload&name=Reviews&file=index&req=showcontent&id=26

http://www.lemvig-lavpris.dk/products/productinfo.aspx?productid=1720

Tiger sælger vist den hånddrevne generator. Motorola har lavet en der hedder
FreeCharge.

- Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-06 20:41

"Kapers" <kasper.hjorth@gmail.com> wrote in message
[...]

Hvor mange danskere færdes i ugevis hvor der ikke er 220 V ?

Det er sjovt til fysikundervisning i hjemmet, at jeg kan gå ned i
Tiger-butikken og købe noget håndsvingspjat og vise børn om
elgenerationsprincipper. Men praktisk betydning får det aldrig.
Fordele ved solceller er også ubetydelige, når man ikke er i rummet
eller en afsides vejrstation og lignende

Fra : Ole Andersen

Dato : 18-06-06 20:43

> [...]
> elgenerationsprincipper. Men praktisk betydning får det aldrig. Fordele
> ved solceller er også ubetydelige, når man ikke er i rummet eller en

Så kan du jo samtidigt fortælle børnene om Faradays lov, den inducerede
elektromotoriske kraft og resten af Maxwells ligninger. Børn er helt vilde
med den slags fysik-gavn.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-06-06 21:47

"Ole Andersen" <ole@andersen.invalid> writes:

> Så kan du jo samtidigt fortælle børnene om Faradays lov, den inducerede
> elektromotoriske kraft og resten af Maxwells ligninger. Børn er helt vilde
> med den slags fysik-gavn.

Jeg er ikke sikker på at Bo har det matematiske fundament til at kunne
håndtere Maxwells partielle differentialligninger.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kapers

Dato : 19-06-06 10:54

Bo Warming wrote:
> [...]
> Fordele ved solceller er også ubetydelige, når man ikke er i rummet
> eller en afsides vejrstation og lignende

Sommerferie + (Sommerhus i Sverige - Elektricitet) = Behov

Fra : Nicolai

Dato : 19-06-06 11:39

>Sommerferie + (Sommerhus i Sverige - Elektricitet) = Behov

Ikke fordi jeg betvivler dit behov (er bare nysgerrig), men der er ingen
elektricitet, og dog er der signal til mobilen eller?

Nicolai

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-06-06 12:51

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> writes:

> Ikke fordi jeg betvivler dit behov (er bare nysgerrig), men der er ingen
> elektricitet, og dog er der signal til mobilen eller?

Han er nok ikke taget afsted endnu :)

Herudover er mobiltelefon klart erklæret falsk sikkerhed skulle det gå
galt - dækningen er ikke god i ødemarken.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Max

Dato : 19-06-06 13:11

Hej

> Herudover er mobiltelefon klart erklæret falsk sikkerhed skulle det gå
> galt - dækningen er ikke god i ødemarken.

Det behøver såmændt ikke være ødemark, jeg bruger af og til et
sommerhus 6 km. øst for Århus, der er der heller ingen dækning
overhovedet på mobilen.

Mvh Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-06-06 14:51

Den 19.06.2006 kl. 14:10:32 skrev Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid>:

> Hej

> Det behøver såmændt ikke være ødemark, jeg bruger af og til et
> sommerhus 6 km. øst for Århus, der er der heller ingen dækning
> overhovedet på mobilen.

Så må du sætte antenne på taget.

Mvh
Martin

Fra : Max

Dato : 19-06-06 14:58

Hej Martin

> Så må du sætte antenne på taget.

Nej, jeg nyder freden istedet :)

Mvh Max

Fra : Ole Laursen

Dato : 19-06-06 20:40

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Det behøver såmændt ikke være ødemark, jeg bruger af og til et
> sommerhus 6 km. øst for Århus, der er der heller ingen dækning
> overhovedet på mobilen.

6 km øst for Århus? Midt i Århusbugten? Ejer du tilfældigvis en ubåd?

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-06-06 21:17

Ole Laursen <olau@cs.aau.dk> writes:

> 6 km øst for Århus? Midt i Århusbugten? Ejer du tilfældigvis en ubåd?

Lyder som Skødshoved. Det ligger definitivt på land.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Max

Dato : 19-06-06 22:06

Hej Thorbjørn

> Lyder som Skødshoved. Det ligger definitivt på land.

Tæt på, Dejret for at være helt præcis :)

Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 19-06-06 18:14

Thorbjørn Ravn Andersen:

> Herudover er mobiltelefon klart erklæret falsk sikkerhed skulle det gå
> galt - dækningen er ikke god i ødemarken.

Min mobilos kan sættes til at blinke SOS.
Rart og ha' i ødemarken

Mvh

Niels Foldager

Fra : Max

Dato : 19-06-06 18:20

Hej Niels

> Min mobilos kan sættes til at blinke SOS.

Det var bedre hvis den kunne køre som nød beacon.

Mvh Max

Fra : Ole Andersen

Dato : 19-06-06 18:35

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Niels

> Det var bedre hvis den kunne køre som nød beacon.

Mmmmmm emergency bacon mmmmmm...