Kviksølv-uheld m. Kombucha-svamp
Fra : termtheworm@gmail.co~

Dato : 17-06-06 10:14

Hej,

min svigermor havde et uheld, da hun skulle måle temperaturen på
væsken hendes kombucha-svamp bor i (kender ikke de nærmere
teknikaliteter), udover at den er basis i en te og at termometret
sprang!

Nådada, tænkte hun ved sig selv, det ser ud til kviksølvet blev i
termometret og filtrerede derfor hele pivetøjet gennem eet eller
andet tæt tekstil, for at undgå glasskår. Hun drak sin te og først
bagefter går der en prås op for hende, da hun ser de sølvblanke
kugler i filteret.

Jeg har (selvfølgelig) tænkt mig be' hende smide skidtet ud, men kan
nogen gøre mig lidt klogere på risici, hvor stor risikoen er for at
der er sket udvaskning i teen, ophobning i svampen osv - bør
hun fx kassere det anvendte filter (det lød a la en Madam-
blå-'sok')?

-Det er jo altid godt med en velunderbygget argumentation, når
man vil ha' folk til at aflive deres svamp og kassere køkkengrej!

mvh
Per

Fra : John Larsson

Dato : 17-06-06 10:52

termtheworm@gmail.com writes:
>-Det er jo altid godt med en velunderbygget argumentation, når
>man vil ha' folk til at aflive deres svamp og kassere køkkengrej!

Her skal ikke bruges andre argumenter end magt! Fjern alt det der har
været i kontakt med skidtet og aflever det som "batteriaffald"på
genbrugsstationen, men fortæl folkene der hvad der er sket, sådan at det
ikke sorteres fra. Et stoffilter kan ikke holde kviksølv tilbage, så hvor
meget tungere damen er blevet, kræver nok en blodanalyse e. l.

John

Fra : Michael Zedeler

Dato : 17-06-06 15:33

termtheworm@gmail.com wrote:

> [...]
> der er sket udvaskning i teen, ophobning i svampen osv - bør
> hun fx kassere det anvendte filter (det lød a la en Madam-

Jeg synes at I skal søge læge, frem for at spørge her.

Mvh. Michael.
I am less likely to answer usenet postings by anonymous authors.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-06 15:48

Michael Zedeler skrev:

> Jeg synes at I skal søge læge, frem for at spørge her.

Det er overdrevet. Jeg er enig i at man bør kassere med hård
hånd, men så er det heller ikke værre.

I min fysikundervisning rørte jeg mindst en gang om året ved
flydende kviksølv, og jeg har ingen skade taget ingen skade taget
ingen skade taget ...

--
Bertel

Fra : Niels

Dato : 17-06-06 17:07

> I min fysikundervisning rørte jeg mindst en gang om året ved
> flydende kviksølv, og jeg har ingen skade taget ingen skade taget
> ingen skade taget ...

Du har dog ikke drukket kviksølv-te?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-06 18:10

Niels skrev:

> Du har dog ikke drukket kviksølv-te?

Nej, ikke mig bekendt.

Er der noget om at metallisk kviksølv er mindre farligt end
(nogle af) de kemiske forbindelser?

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-06-06 18:26

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej, ikke mig bekendt.

> Er der noget om at metallisk kviksølv er mindre farligt end
> (nogle af) de kemiske forbindelser?

Citat fra SDE:
Kviksølv og dets forbindelser er yderst giftige, og der
udfoldes i dag (1998) stor aktivitet for at begrænse
brugen. Kviksølv fordamper ved stuetemperatur, og
luft mættet med kviksølvdamp ved stuetemperatur
indeholder 200 gange mere kviksølv end faregrænsen
på 0,1 mg/m³.

Jeg overvejer om jeg skal skrive mit testamente om.
(Regnede ellers med at skulle kremeres). Men hvad med
alle de kviksølvholdige amalgamfyldninger i næsten hele
mit tandsæt? (Jeg har også en guldtand, som måske kunne
gøre mere nytte på anden måde). Er det bedre for miljøet
at man bliver kulet i jorden med alle tungmetallerne, end
at man bliver brændt - og asken spredt i verdenshavet?

--
Herluf

Fra : Steen

Dato : 18-06-06 07:14

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> at man bliver kulet i jorden med alle tungmetallerne, end
> at man bliver brændt - og asken spredt i verdenshavet?

SVJV foregår kremering ved en sådan temperatur, at guldtænder,
amalgamfyldninger samt kunstige hofter og knæ ligger uskadt tilbage efter
kremeringen. Amalgamfyldninger, knæ og hofter sorteres fra, mens f.eks.
guldtænder ryger med i urnen.

/steen

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 19-06-06 12:55

"Bertel Lund Hansen"

> I min fysikundervisning rørte jeg mindst en gang om året ved
> flydende kviksølv, og jeg har ingen skade taget ingen skade taget
> ingen skade taget ...

I min gamle kommuneskole blev der undervist i fysik og hjemkundskab i samme
lokale - og ved samme borde.

Vi har alle taget skade.

- Jensby

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-06 13:58

Jan Bang Jensby skrev:

> I min gamle kommuneskole blev der undervist i fysik og hjemkundskab i samme
> lokale - og ved samme borde.

> Vi har alle taget skade.

Ja, det er klart. Mit hjerte bløder for de stakkelse
fysikinstrumenter der stod der indhyllet i mel og fedt.

--
Bertel