Herluf Holdt, 3140 skrev:
> I 1990'erne lød det som om man ventede sig en masse
> af denne nye motortype.
Var det ikke nærmere 1980'erne?
GE's Unducted Fan-projekt løb fra 1983 til 1987. Det løb ud i sandet
pga. af manglende interesse fra luftfartsselskaberne. Der var ingen
der ønskede at bruge flere penge på projektet uden at være sikre på
et brugbart resultat. Mon ikke man har opnået samme resultater i
løbet af de sidste 20 år ved at øge bypasset på traditionelle
fan-motorer.
An-70 er et barn af Sovjetunionen. Hvis man ser på deres udvikling
af flyvemaskiner efter krigen, bærer det præg af, at de var bange for
at komme bag efter vesten. Mange specielle vestlige maskiner blev
mere eller mindre kopieret af Sovjetunionen. An-70 fløj første
gang i 1990 og endnu er motorerne ikke stabile.
Sovjetunionen har været førende med hensyn til de helt store maskiner.
Især fordi de havde nogle meget kraftige propelturbine motorer fra
Kuznetsov. Men de motorer var egentligt tysk teknologi.
Udviklingsteamet
af de store Nk-12 motorer var næsten udelukkende tyske krigsfanger
under
ledelse af Dipl-Ing. Ferdinand Brandner (østriger). Der var over 240
krigsfanger, fra tyske gasturbine projekter. Motorerne blev brugt
i sovjetiske succeser som Tu-95, Tu-114 og An-12.
Ivar Magnusson
--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews:
http://LexInfo.dk/MesNews/