Dyrkning af saltkrystaller (NaCl)
Fra : Jonas Jalling

Dato : 07-06-06 20:23

Hej,

jeg har i den sidste tid, gået lidt og eksperimenteret med at lave nogle
saltkrystaller herhjemme. Jeg har lavet en mættet saltopløsning (alm.
køkkensalt - sikkert tilsat jod og andet skægt), hældt en smule (½dl) i
et glas, dækket det til med film og prikket nogle huller i filmen. Når
det har stået nogle dage, begynder små kubiske krystaller at dukke frem.
Jeg pillede et par stykker af dem fra, filtrerede vandet og puttede de
frasorterede krystaller ned igen.
Efter endnu et par dage, begynder der igen at komme _mange_ små kubiske
krystaller - hvorfor det? Hvorfor bliver de oprindelige ikke bare
større? Er det pga. for hurtig fordampning?
Og hvorfor bliver de ikke ved med at være kubiske? Jeg har lagt et
billede her: <http://jalling.dk/~jonas/Krystaller.jpg> der viser hvordan
de begynder at se ud.

Jeg husker tydeligt de krystaller min far lavede da jeg var en lille
dreng. De var store - vel ca. 2-3cm på hver led. Hvordan søren opnår man
det?

Har nogen, noget erfaring de vil dele ud af?

Jonas Jalling

Fra : Ole Andersen

Dato : 07-06-06 20:31

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> Efter endnu et par dage, begynder der igen at komme _mange_ små kubiske
> krystaller - hvorfor det? Hvorfor bliver de oprindelige ikke bare større?

Jeg vil tror, at det er fordi krystallerne skal have noget at gro på. Altså
hvis der er urenheder i vandet vil krystallerne begynde at gro på dem.

Fra : Jonas Jalling

Dato : 07-06-06 20:58

Den 07.06.2006 kl. 21:31:27 skrev Ole Andersen <ole@andersen.invalid>:

> [...]
> Altså
> hvis der er urenheder i vandet vil krystallerne begynde at gro på dem.

Hej Ole,

De har jo netop de krystaller der allerede er, til at gro på. Jeg har
filtreret vandet med et kaffefilter, men det er måske ikke godt nok?

Jonas Jalling

Fra : Ole Andersen

Dato : 07-06-06 21:41

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> wrote in message
news.taskfoo13yzhpl@dell...

> <snip>
>>

> Hej Ole,
>
> De har jo netop de krystaller der allerede er, til at gro på.

Ja, jeg mener, at det er derfor krystalproduktionen går hurtigere, når du
putter store krystaller ned i en mættet saltopløsning. Vi taler måske forbi
hinanden.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-06-06 21:42

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> skrev>
> De har jo netop de krystaller der allerede er, til at gro på. Jeg har
> filtreret vandet med et kaffefilter, men det er måske ikke godt nok?

Hvis du har for lille blanding vil saltindholdet måske synke for meget?
Og/eller det skal stå varmt, så der er tendenser til overmætning, der så
øger afsætningen? Kan du ikke starte det fra en snor med en krystal, så det
hænger midt i beholderen?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 10-06-06 11:57

Jonas Jalling wrote:
> De har jo netop de krystaller der allerede er, til at gro på. Jeg har
> filtreret vandet med et kaffefilter, men det er måske ikke godt nok?

Jeg er ikke den store kemiker, men de siger på internettet at det er
godt at koge vandet før man tilsætter saltet (Siden handler om
sukker, men jeg går ud fra at de samme regler gælder)

http://chemistry.about.com/od/growingcrystals/ht/blsugarcrystal.htm

Jeg tør ikke sige hvilke urenheder man kan fjerne ved at koge.

Niels

Fra : ASKF

Dato : 14-06-06 17:23

Niels L Ellegaard ytrede sig i
<1149937045.847917.129850@y43g2000cwc.googlegroups.com> med dette:

> [...]
>
>http://chemistry.about.com/od/growingcrystals/ht/blsugarcrystal.htm
>
>Jeg tør ikke sige hvilke urenheder man kan fjerne ved at koge.

Levende bakterier.

Da det er en mættet saltopløsning Jonas benytter kan han fint glemme alt
om kogning, da bakterierne alligevel bliver dræbt.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus