Skærme
Fijala 3554
Skaerm der svarer til opløsning?
Fra : Jubii

Dato : 10-08-06 20:51

Jeg har en opløsning på 2048x1536 på en 17" skærm. Hvilken størelse monitor vil
vise hele skærmen?
Som det er nu skal jeg scrolle med musen for at se hvad der er af tekst m.m. på
resten af skærmen.
En 17" skærm kan, uden at der skal scrolles, vise en opløsning på 1280x1024.

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 11-08-06 20:47

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> m.m. på
> resten af skærmen.
> En 17" skærm kan, uden at der skal scrolles, vise en opløsning på

Du skal bruge minimum en 21" god crt eller en 30" tft.

Her er et link til de skærme på Edbpriser.dk som kan klare opløsningen.
http://kortlink.dk/2wbu

Mvh Martin

Fra : Jubii

Dato : 12-08-06 11:35

On Fri, 11 Aug 2006 21:47:19 +0200, "Martin Sinkjær" <attila@deletethis.pc.dk>
wrote:
in dk.edb.hardware.skaerm

>"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
>
>Du skal bruge minimum en 21" god crt eller en 30" tft.

Hvordan kan en 21" vise samme billedflade som en 30"?

>Her er et link til de skærme på Edbpriser.dk som kan klare opløsningen.

Jeg har allerede en monitor der kan klare opløsningen, det er visningen i hel
skærm af opløsningen jeg søger.

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 12-08-06 13:08

> Hvordan kan en 21" vise samme billedflade som en 30"?

Hvad mener du, når du siger billedflade?
Du efterlyste en skærm der kan vise en opløsning på 2048*1536.
Dvs at billedet består af 2048 punkter i bredden og 1536 punkter i højden.
Det har intet at gøre med størrelsen (arealet) på billedet.
På en 21" skærm vil de enkelte punkter selvfølgelig være meget mindre end på
en 30", men billedet vil indeholde den samme mængde grafik.
Hvis du ser TV på en 20" ser du heller ikke mindre af billedet end på en
28".
Billedet er selvfølgelig mindre, men indholdet er det samme.

> Jeg har allerede en monitor der kan klare opløsningen, det er visningen i
> hel
> skærm af opløsningen jeg søger.

Nej, her du galt på den. Som du selv skriver kan din skærm vise en opløsning
på 1280*1024 uden at du skal scrolle. Det er den opløsning din skærm kan
klare. At du skal scrolle er jo netop fordi du ikke ser det hele på en gang,
men det antal punkter som din skærm kan vise.
At du kan have et arbejdsområde der er større end din skærms opløsning
bliver klaret af driveren til dit grafikkort.

Så hvis du vil undgå at skulle scrolle med billedet har du to muligheder.
1. Sæt skærmopløsningen ned til hvad din skærm kan klare, altså 1280*1024.

2. Smid pengene på bordet og køb en skærm der kan vise en opløsning på
2048*1536.

Mvh Martin.