/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Bookmarks, pladsbrug og menu
Fra : Stefan Køberl


Dato : 10-08-06 18:13

Hej,

Lige et par spørgsmål til denne side:
www.infoscape.dk/test/test2.html

1. Når man fører musen over den vertikale venstre menu, så gælder
a:hover for hver enkelt kasse, og ikke selve teksten. Altså på en
måde en blanding af et almindeligt link, og en knap-menu. Er det
smart? Og har i nogle idéer om, om besøgende bryder sig om dette?

2. Føj til foretrukne linket, har jeg lidt problemer med, for når
det ses i Opera, Netscape og FireFox, så bliver alt teksten ikke
vertikal centreret pga den ekstra bookmark tekst. Hvad skyldes
dette? Og kan man eventuelt skjule *Foretrukne* linket i de tre
browsere, eller som en tredje mulighed, skjule alt teksten,
nøjagtigt som ovenover, hvor "Gør til Startside"-linket er gemt
ad vejen (i de tre browsere.)...Hvad er bedst?

3. Jeg *prøver* at tømme ud i min css/html så det hele ikke
fylder så meget. Fx at jeg i min CSS skal lave de to
menu-erklæringer jeg har, om til kun en enkelt. Jeg er stadig
ikke så spids til udtømning i css'en, så måske kunne i hjælpe
lidt? Eventuelle råd om, hvilke erklæringer jeg kunne slette - og
hvordan....

På forhånd tak..

Mvh. Stefan

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

 
 
Stefan Køberl (10-08-2006)
Kommentar
Fra : Stefan Køberl


Dato : 10-08-06 18:32


Forresten lige et spørgsmål mere:

Nogen der kender et godt og gratis program til at lave
favorit-ikoner. Med endelsen ico?

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Jesper Brunholm (10-08-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brunholm


Dato : 10-08-06 19:27

Stefan Køberl skrev:
> Nogen der kender et godt og gratis program til at lave
> favorit-ikoner. Med endelsen ico?

ja, et vilkårligt grafikprogram, gem som png og konverter med png2ico
som der er skrevet om her: <http://www.html-faq.dk/1015.asp>

på <http://www.html-kit.com/favicon/> kan du også få lavet et billede om
til favicon med .ico, jeg synes faktisk at den laver det imponerende pænt!

mvh

Jesper Brunholm

Jesper Brunholm (10-08-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brunholm


Dato : 10-08-06 19:33

Stefan Køberl skrev:
> Nogen der kender et godt og gratis program til at lave
> favorit-ikoner. Med endelsen ico?

Jeg opdagede lige en tilføjelse til det jeg skrev for lidt siden: det er
ikke et program som sådan, men et freeware plugin til Photoshop og Paint
Shop: <http://www.telegraphics.com.au/sw/>

Jeg må dog tilstå at jeg ikke har afprøvet det

mvh

Jesper Brunholm




C. Nielsen (10-08-2006)
Kommentar
Fra : C. Nielsen


Dato : 10-08-06 20:33


"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev
>> Nogen der kender et godt og gratis program til at lave
>> favorit-ikoner. Med endelsen ico?

Jeg er selv , her i gruppen blevet anbefalet microangelo, det laver iconer i
lag , så det er muligt at have iconer liggende til flere formål i samme fil.
Det er rimeligt nemt at finde rundt i. Programmet kan downloades i en triel
version her : http://www.microangelo.us/free-download.asp.

Venlig hilsen
C. Nielsen
www.gekkographic.dk
"smile and the world smiles back, most of the time "




Bertel Lund Hansen (10-08-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 10-08-06 19:59

Stefan Køberl skrev:

> 1. Når man fører musen over den vertikale venstre menu, så gælder
> a:hover for hver enkelt kasse, og ikke selve teksten.

Det forstår jeg ikke. Når jeg peger på et menupunkt, bliver
teksten bare understreget.

> 3. Jeg *prøver* at tømme ud i min css/html så det hele ikke
> fylder så meget.

Her er et fif vist med et eksempel. Du har:

I stedet kan du skrive:

h2.speciel, h2.speciel1 {
background-color: #246494;
color: #ded6ce;
font-family: verdana, sans-serif;
font-size: 100%;
margin-bottom: 10px;
text-align: center;
}
h2.speciel {
margin: 0px;
border-top: 6px solid #23a5e3;
}
h2.speciel1 {
margin-top: 20px;
}

På den måde får du samlet alt det der er ens ét sted, og så er
det nemmere at overskue og at rette.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Stefan Køberl (10-08-2006)
Kommentar
Fra : Stefan Køberl


Dato : 10-08-06 22:36


> Det forstår jeg ikke. Når jeg peger på et menupunkt, bliver
> teksten bare understreget.

Ja, det er også det jeg mener. Men det er ikke når man bare holder på
teksten men på hele boksen. Jeg ville høre om der var noget galt i
det? Om det for nogen måske vil virke provokerende?

> Her er et fif vist med et eksempel. Du har:
>
> I stedet kan du skrive:
>
> h2.speciel, h2.speciel1 {
> background-color: #246494;
> color: #ded6ce;
> font-family: verdana, sans-serif;
> font-size: 100%;
> margin-bottom: 10px;
> text-align: center;
> }
> h2.speciel {
> margin: 0px;
> border-top: 6px solid #23a5e3;
> }
> h2.speciel1 {
> margin-top: 20px;
> }
>
> På den måde får du samlet alt det der er ens ét sted, og så er
> det nemmere at overskue og at rette.

Ok, ´men så er det overskueligheden, det kommer ikke til at fylde
mindre af den grund - gør det? :)

Indtil videre tak for alle svarene ;)

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Jørgen Farum Jensen (10-08-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 10-08-06 22:54

Stefan Køberl skrev:
>> h2.speciel, h2.speciel1 {
>> background-color: #246494;
>> color: #ded6ce;
>> font-family: verdana, sans-serif;
>> font-size: 100%;
>> margin-bottom: 10px;
>> text-align: center;
>> }
>> h2.speciel {
>> margin: 0px;
>> border-top: 6px solid #23a5e3;
>> }
>> h2.speciel1 {
>> margin-top: 20px;
>> }
>>

> Ok, ´men så er det overskueligheden, det kommer ikke til at fylde
> mindre af den grund - gør det? :)


Hvad er der galt med

h2 {
background-color: #246494;
color: #ded6ce;
font-family: verdana, sans-serif;
font-size: 100%;
margin-bottom: 10px;
text-align: center; }
h2.speciel {
margin: 0px;
border-top: 6px solid #23a5e3; }
h2.speciel1 {
margin-top: 20px;}

I øvrigt vil jeg tro du kommer til at mangle en
h2 {
line-height:100%;
....}

--

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Bertel Lund Hansen (11-08-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 11-08-06 00:07

Stefan Køberl skrev:

>> I stedet kan du skrive:

>> h2.speciel, h2.speciel1 {
>> background-color: #246494;
>> color: #ded6ce;
>> font-family: verdana, sans-serif;
>> font-size: 100%;
>> margin-bottom: 10px;
>> text-align: center;
>> }
>> h2.speciel {
>> margin: 0px;
>> border-top: 6px solid #23a5e3;
>> }
>> h2.speciel1 {
>> margin-top: 20px;
>> }

>> På den måde får du samlet alt det der er ens ét sted, og så er
>> det nemmere at overskue og at rette.

> Ok, ´men så er det overskueligheden, det kommer ikke til at fylde
> mindre af den grund - gør det? :)

Jo da. Før stod der

   background-color: #246494;

to steder. I min version står det kun ét sted. Og det er tydeligt
hvad der er fælles for de to klasser.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Jesper Brunholm (11-08-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brunholm


Dato : 11-08-06 07:36

Stefan Køberl skrev:
>> Det forstår jeg ikke. Når jeg peger på et menupunkt, bliver
>> teksten bare understreget.
>
> Ja, det er også det jeg mener. Men det er ikke når man bare holder på
> teksten men på hele boksen. Jeg ville høre om der var noget galt i
> det?

Nej da, det skal bare hænge sammen. Idet man ser understregningen
forventer man at kunne klikke og blive sendt videre.

Sammenhængende opførsel fra din html's side er derfor at understregning
og ændring af musemarkør til "link-hånd" følges med klikbarhed, ganske
sådan som det faktisk virker nu - smukt arbejde! Når jeg skriver det
alligevel er det
1) for at sikre at det ikke er et tilfælde, men gennemtænkt, at du har
lavet det rigtigt
2) for at der ikke er en anden der læser tråden og laver en
tilsyneladende tilsvarende løsning, uden at opdage at han forbigår hele
brugervenligheden

> Om det for nogen måske vil virke provokerende?

Det er det vist ikke anderledes nok til, i forhold til at mange andre
har gjort det samme. Man skal i øvrigt huske at det også kan være godt
at provokere en smule, små provokationer kan fx. få folk til at følge et
link

> Ok, ´men så er det overskueligheden, det kommer ikke til at fylde
> mindre af den grund - gør det? :)

Jeg synes afgjort at man skal overveje hvor meget man vil gøre for at
spare 20 bit CSS kode, især hvis det gør at man mister bare en smule
overblik over sin kode. Hvis man mister overblik "koster" det ofte en
del bit kode når man senere skal revidere eller tilføje/genbruge en tid
senere efter at have været væk fra projektet, måske endda set på en
masse andre projekter i mellemtiden. Uden overblikket laver man efter
min erfaring nye klasser i stedet for at genbruge de gamle.

Det kan dog godt være det mest er et problem hvis man arbejder med mange
sites sideløbende.

mvh

Jesper Brunholm

Bertel Lund Hansen (11-08-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 11-08-06 08:18

Jesper Brunholm skrev:

> Jeg synes afgjort at man skal overveje hvor meget man vil gøre for at
> spare 20 bit CSS kode

Jeg er enig i at besparelser i sig selv ikke er ret meget værd.

Mit forslag ikke alene sparer kode. Det samler også de fælles
elementer for to klasser, og det mener jeg kun kan være en
fordel. Jeg bruger hele tiden det princip selv. Her er f.eks. et
tilfældigt udpluk fra en CSS-fil:

/* Klasser til OSS */
..ossspoerg { color: #00a; background: inherit; }
..osscitat, .ossindrykcitat, .ossindrykcitatclosetable { color: #080; background: inherit; }
..ossindrykcitat, .ossindrykcitatclosetable { padding: 0 0 0 20px; }
..ossclosetable td, .ossindrykcitatclosetable td { padding: 0 10px 0 0; }

Hvis jeg nu beslutter at en margin på 20px er for lidt, retter
jeg det til 30px, og så ved jeg at rettelsen slår igennem alle
relevante steder med det samme.

Jeg kan ikke komme på en ulempe det skulle kunne medføre.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Stefan Køberl (11-08-2006)
Kommentar
Fra : Stefan Køberl


Dato : 11-08-06 11:23


> Mit forslag ikke alene sparer kode. Det samler også de fælles
> elementer for to klasser, og det mener jeg kun kan være en
> fordel.

Du har ret - jeg kan godt se det smarte i det nu. Jeg tror bare ikke jeg er skrap nok i CSS
(endnu) til at kunne *lege* sådan rundt med koden... Men jeg vil da gøre et forsøg :)

Jeg bruger hele tiden det princip selv. Her er f.eks. et
> tilfældigt udpluk fra en CSS-fil:
>
> /* Klasser til OSS */
> ..ossspoerg { color: #00a; background: inherit; }
> ..osscitat, .ossindrykcitat, .ossindrykcitatclosetable { color: #080; background: inherit; }
> ..ossindrykcitat, .ossindrykcitatclosetable { padding: 0 0 0 20px; }
> ..ossclosetable td, .ossindrykcitatclosetable td { padding: 0 10px 0 0; }
>
> Hvis jeg nu beslutter at en margin på 20px er for lidt, retter
> jeg det til 30px, og så ved jeg at rettelsen slår igennem alle
> relevante steder med det samme.

Smart ;D
Jeg skal nok gøre et forsøg..

Mht. besparelse af CSS. Vil det så sige, at jeg skal nøjedes med at rette i overskueligheden,
og bare lade det være som nu mht til overbrug af CSS.?

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Bertel Lund Hansen (11-08-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 11-08-06 12:03

Stefan Køberl skrev:

> Mht. besparelse af CSS. Vil det så sige, at jeg skal nøjedes
> med at rette i overskueligheden, og bare lade det være som nu
> mht til overbrug af CSS.?

Ja. Overskuelighed går altid frem for andre smarte fiduser.

Hvis mit system (endnu) ikke er overskueligt for dig, vil det
være en forringelse at indføre det.

Når du så har villet rette en margin fra 10px til 15px, og har
skullet skrive rettelsen i 38 linjer, så er du straks mere
motiveret for at lære min metode.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Stefan Køberl (11-08-2006)
Kommentar
Fra : Stefan Køberl


Dato : 11-08-06 12:23


> Ja. Overskuelighed går altid frem for andre smarte fiduser.

Ok.

> Hvis mit system (endnu) ikke er overskueligt for dig, vil det
> være en forringelse at indføre det.
>
> Når du så har villet rette en margin fra 10px til 15px, og har
> skullet skrive rettelsen i 38 linjer, så er du straks mere
> motiveret for at lære min metode.

Heh, jeg vil da prøve din metode. Men på min side (
www.infoscape.dk/test/test2.html ) Kan jeg da ikke bruge din
metode mange andre steder - kan jeg? Måske ved a og a.speciel...?

NOgen der kan svare mig på spørgsmål nummer 2? :)

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Bertel Lund Hansen (11-08-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 11-08-06 14:14

Stefan Køberl skrev:

> Heh, jeg vil da prøve din metode. Men på min side (
> www.infoscape.dk/test/test2.html ) Kan jeg da ikke bruge din
> metode mange andre steder - kan jeg?

Ved et hurtigt kik ser det ikke ud til at være mange steder, men
her er to hvor det er mere for at samle noget der er logisk end
for at spare plads:

#banner {
border: 3px solid #246494;
background-color: #23A5E3;
}

#footer {
border:1px solid #23A5E3;
}

Min metode:

#banner, #footer {
   border: 1px solid #246494;
   background-color: #23A5E3;
}
#banner { border-width: 3px; }

Ganske vist er det en redefinition, men til gengæld er jeg sikker
på at banner og footer får samme farve - også hvis jeg senere
piller ved dem. Man kan dog også undlade border-width i den
fælles del og sætte det specifikt i begge enheder.

Din CSS:

#leftcol {
background-color: #23A5E3;
float: left;
position: relative;
width: 200px;
left: 0;
padding: 0;
}

#rightcol {
background-color: #23A5E3;
float: right;
position: relative;
width: 200px;
right: 0px;
}

Min metode:

#leftcol, #rightcol {
   background-color: #23A5E3;
   position: relative;
   width: 200px;
   padding: 0;
}

#leftcol {
   float: left;
   left: 0;
}
#rightcol {
   float: right;
   right: 0px;
}

> NOgen der kan svare mig på spørgsmål nummer 2? :)

Jeg bruger ikke tid på at gentage hvad der allerede er indbygget
i browseren.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Stefan Køberl (11-08-2006)
Kommentar
Fra : Stefan Køberl


Dato : 11-08-06 16:29


> Ved et hurtigt kik ser det ikke ud til at være mange steder, men
> her er to hvor det er mere for at samle noget der er logisk end
> for at spare plads:

Tak for det, det vil jeg ændre.


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Erik Ginnerskov (12-08-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 12-08-06 23:43

Bertel Lund Hansen wrote:

> #banner {
> border: 3px solid #246494;
> background-color: #23A5E3;
> }
>
> #footer {
> border:1px solid #23A5E3;
> }
>
> Min metode:
>
> #banner, #footer {
> border: 1px solid #246494;
> background-color: #23A5E3;
> }
> #banner { border-width: 3px; }

Det vil sætte en background på #footer, der ikke var defineret før. Uheldigt
eksempel, der kan få uventede følger.

> Din CSS:
>
> #leftcol {
> background-color: #23A5E3;
> float: left;
> position: relative;
> width: 200px;
> left: 0;
> padding: 0;
> }
>
> #rightcol {
> background-color: #23A5E3;
> float: right;
> position: relative;
> width: 200px;
> right: 0px;
> }
>
> Min metode:
>
> #leftcol, #rightcol {
> background-color: #23A5E3;
> position: relative;
> width: 200px;
> padding: 0;
> }
>
> #leftcol {
> float: left;
> left: 0;
> }
> #rightcol {
> float: right;
> right: 0px;
> }

Her har vi til gengæld en forenkling, som ikke indfører nydefinitioner og
ikke fravælger noget heller.



Jesper Brunholm (11-08-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brunholm


Dato : 11-08-06 14:09

Bertel Lund Hansen skrev:
> Mit forslag ikke alene sparer kode. Det samler også de fælles
> elementer for to klasser, og det mener jeg kun kan være en
> fordel.

Vi er helt enige, og jeg skal vist også skynde mig at indrømme at jeg
skrev om det meget generelt set, og ikke ret case-specifikt, det burde
jeg nok have enten skrevet eller gjort noget ved...

> Jeg kan ikke komme på en ulempe det skulle kunne medføre.

Heller ikke jeg

mvh

Jesper Brunholm


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste