Brug af Property Set
Fra : Mikkel Sandø Larsen

Dato : 07-08-06 17:50

For nogle måneder siden skrev jeg en database i vbScript der
udelukkende arbejdede med FileSystemObject. Jeg har brugt den til
at lave et lille cms og andre ting. Men nu synes jeg det var på
tide at den fik en opdatering. Derfor ville jeg skrive den i en
class - hvilket også gerne skulle give en noget højere
brugervenlighed.

Men mit spørgsmål er faktisk ganske enkelt: Hvordan fungerer
Property Set. Get og Let har jeg benyttet mange gange - Men jeg
forstår ikke hvad Set benyttes til - hvilket ville være meget
rart at få styr på. Jeg er gået ud fra dokumentationen:

[Public | Private] Property Set name([arglist,] reference)

Men hvad er det man refererer til? Kan nogle evt. give et
eksempel på brugen af Property Set og Get/Let i forbindelse med
hinanden - det ville være super!

/Mikkel Larsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Weber

Dato : 07-08-06 19:08

"Mikkel Sandø Larsen" <slet_webmaster@deaddog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> [Public | Private] Property Set name([arglist,] reference)
>
> Men hvad er det man refererer til? Kan nogle evt. give et

Forstil dig en klasse Person, der har en Property CprNr, der tilgår
attributten cprnr :

myperson.CprNr ="0505055555"

"reference" referer til "0505055555", altså den værdi man "sender" til
Property "funktionen".

> eksempel på brugen af Property Set og Get/Let i forbindelse med
> hinanden - det ville være super!

Når man tildeler et cprnr til objektet Person, vil man formentlig gerne lige
tjekke om
cpr-nr´et er korrekt.
Og Hvis det er forkert skal der ske "et eller andet" (I nedenstående
eksempel RaiseError).
Hvis der forsøges at tildele et forkert cpr-nr, kan der opstå problemer hvis
man senere
skal bruge attributten cprnr. Derfor er det en dog idé at tjekke om cprnr er
tildelt.

Class Person....
Private cprnr
Public Property Set CprNr(ref)

IsOk = Lav_modulus_11_tjek_på_cpr-nr(ref)

if IsOk then
cprnr = ref
else
RaiseError.....
end if

End Property

Public Property Let CprNr()

if cprnr = Null
RaiseError...
else
CprNr=cprnr
end if

End Property

> /Mikkel Larsen

> - Pædagogiske tutorials på dansk
> - Kom godt i gang med koderne

Med andre ord.....
Property bruges til at (putte kode i, der) tjekke data der hentes/tildeles
en klasses attributter.
(Tænk på Property som en "funktion light")
Forskellen mellem Property Let og Property Set er, at Set kan håndtere
objekter, mens
Let kun kan håndtere simple datatyper som Integer, Long String o.s.v.

Med venlig hilsen
Michael Weber