Slideshow funktion i fotoalbum... hvordan.~
Fra : Magnus

Dato : 07-08-06 16:01

Jeg har et fotoalbum på mit site hvor der vises 1 billed pr. side også er
der en næste og tilbage knap til at bladre igennem billederne.

billeder.asp?foto=4

Hvordan laver jeg et slideshow således at når der i adresselinien også står:
billeder.asp?slideshow=10&foto=4

så viderestilles man automatisk i dette tilfælde til foto 5 osv. efter 10
sekunder?

Jeg har set på nogle sites der kan man fade fra et billed til det næste
hvordan er det lavet og kan jeg gøre?

/Magnus

Fra : Mikkel Sandø Larsen

Dato : 07-08-06 18:07

Magnus wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> billeder.asp?slideshow=10&foto=4
>
> så viderestilles man automatisk i dette tilfælde til foto 5 osv. efter 10

Du kan gøre det ved at indsætte følgende i <head>:

<%
NewFoto = CInt(Request.QueryString("foto")) + 1
SlideTime = CInt(Request.QueryString("slideshow"))
%>
<script type="text/javascript">
function mitSlideShow() {
   location.href = 'billeder.asp<% Response.Write("?foto=" & NytFoto &
"&slideshow=" & SlideTime) %>';
}
function minTimer() {
   setTimeout('mitSlideShow()', <% Response.Write(SlideTime * 1000) %>);
}
</script>

I din body skal du så huske minTimer:

På den måde vil minTimer "starte" når din fil loades. Herefter vil der gå det
antal sekunder der er bestemt og det næste billede vil åbnes. Du bliver nødt
til at udvide ovenstående så der ikke bliver vist flere billeder end der er
;)

> Jeg har set på nogle sites der kan man fade fra et billed til det næste
> hvordan er det lavet og kan jeg gøre?

Til sådan et slideshow vil jeg anbefale at du lærer Flash.

> /Magnus
/Mikkel

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Kragh

Dato : 07-08-06 21:33

Hej.

Nu er det her en serversite gruppe så jeg vil foreslå at du sætter en head
information med opdatering efter 10 sekunder eller hvor lang tid man nu ønsker.

> <script type="text/javascript">
> function mitSlideShow() {
>    location.href = 'billeder.asp<% Response.Write("?foto=" & NytFoto &
&gt; "&slideshow=" & SlideTime) %>';
> }
> function minTimer() {
>    setTimeout('mitSlideShow()', <% Response.Write(SlideTime * 1000) %>);
> [...]

Det der skal indsættes er følgende kodestump i starten af asp dokumentet... dog
kan man sætte det ind senere hvis man har sat at siden skal gemmes (Bufferes) og
først sendes når alt er klar.

Dette gør man på følgende måde:
Response.Buffer = true

Metoden til at opdatere siden på er med:

Response.AddHeader "Refresh", "10;URL=http://www.ckweb.dk/"

Hvor adressen skal indeholde de querystring værdier du ønsker den næste side
skal sættes med. For eksempel det næste billedes id nummer.

MVH.
Christian