Seriøst brug for hjælp med css
Fra : Malene Hald

Dato : 07-08-06 10:09

Jeg skal lave en side, og har denne dummy www.malenehald.dk/web/hgtest.jpg

Jeg er nået så langt her www.malenehald.dk/web/new.htm
Mit stylesheet er her www.malenehald.dk/web/new.css

Som i kan se, ved jeg ikke helt hvordan jeg skal placere de bokse der skal
være på højre og venstre side af nyhedsboksen i midten. Ligeledes er der
også bøvl med menuen - hvordan får jeg den til at "følges" ad med resten?

På forhånd tak for hjælpen!!

Mvh

Malene

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 07-08-06 10:57

"Malene Hald" <malenehaldREMOVE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Som i kan se, ....

Hm... )

>...hvordan jeg skal placere de bokse

Hvis du har tænkt dig at lave 3 kolonner, så er det noget med
float:left/right omkring tekstfeltet i midten. Men jeg er slet ikke sikker
på det er det du mener.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-08-06 11:58

Malene Hald skrev:
> [...]
> også bøvl med menuen - hvordan får jeg den til at "følges" ad med resten?

Start (forfra) med et grundlayout med kun mumletekst
i kasserne.

Et forslag kan du finde her:
http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/favorit_3.html

Obs at dette kun duer, hvis du er sikker på at
indholdsmængden i den midterste kolonne altid
vil overstige indholdsmængden i såvel venstre
som højre kolonne.

Hvis du ikke er sikker på dette, skal du ikke
bruge position-metoden til layout, men float-
metoden, se for eksempel
http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/favorit_4.html

Problemet med menuen løses nemmest
ved at sætte den ind i sin egen kasse, således
[Sidehovedindhold]
[Navbar html-kode]

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Troels

Dato : 07-08-06 19:11

> Jørgen Farum Jensen
> http://www.webdesign101.dk

Er dine favoritlayouts ment som en præsentation af hvad du kan - eller er
det nogen man kan få adgang til? Jeg må ærligt tilstå at være stor fan af
nr. 4, og kunne godt bruge det til mit lille interne site.

// Troels

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-08-06 22:11

Troels skrev:

> Er dine favoritlayouts ment som en præsentation af hvad du kan - eller er
> det nogen man kan få adgang til? Jeg må ærligt tilstå at være stor fan af
> nr. 4, og kunne godt bruge det til mit lille interne site.

Det er vel begge dele.

Men det /er/ min webdesign notesblok,
som alle og enhver har adgang til.

I praksis betyder det, som altid, at jeg -
lige så lidt som nogen anden - kan eller vil
tage patent på html-kode, css-kode eller
javascript kode. Det står enhver frit for
at kopiere af hjertens lyst.

Derimod forbeholder jeg mig copyright på
de artikler, jeg skriver om det. Det vil
sige du må ikke bruge mine artikler til
egne formål uden at jeg har givet tilladelse
til det.

Så brug du blot linksene i foregående posting,
hvis der er noget, du kan bruge.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Malene Hald

Dato : 08-08-06 10:44

> [...]
>
> Obs at dette kun duer, hvis du er sikker på at
> indholdsmængden i den midterste kolonne altid
> vil overstige indholdsmængden i såvel venstre

Jeg kan godt se, at det umiddelbart er den slags layout jeg har brug for -
men: jeg vil helst have at kolonnerne beholder en fast foruddefineret
bredde, uansetb rowservinduets størrelse, og at de ikke bliver
breddere/smallere som det er tilfældet med de eksempler du har givet. Det er
selvfølgelig noget af det der er styrken i css, men jeg foretrækker det ikke
gør.. kan man overhovedet kringle det?

Mvh Malene

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-08-06 15:20

Malene Hald skrev:

> [...]
> selvfølgelig noget af det der er styrken i css, men jeg foretrækker det ikke

Så nemt som at klø sig i nakken: Giv #page
elementet en fast bredde, for eksempel 750px.
Så forbliver midterkolonnen i mit eksempel
også fikseret i bredde.

Og i mit eksempel føjer alle de elementer
du kan finde på at putte i henholdsvis venstre
og højre kolonne sig ind i det almindelige
dokument flow. Medmindre du selvfølgelig laver
noget skidt med for eksempel en eksplicit bredde,
der er større end hvad der er plads til.

Kodeordet er her: Så lidt kode som muligt...

BTW er dit problem pt. at du bruger float.
Så vidt jeg kan tolke dine bemærkninger er
der en hvid boks, der flyder op som
til skal og holder overkant med det foranstående
element. Sådan virker floats altså.

Ud af ærmet: Hvis du skal fortsætte med floats,
skal du venstre-floate en left container,
der skal omklamre alt det indhold, der skal
være i venstre kolonen, og en right container,
der skal omklamre alt i højre kolonne.

Men det layout, du ønsker at lave, kan du
meget bedre lave med stu nichols' layout-
model, se artiklen:

http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/nichols_3.html

I det hele taget ville din forståelse af layout
med floats måske vinde ved at læse mine artikler
http://www.webdesign101.dk/csslayout/float_layout.php
og
http://www.webdesign101.dk/csslayout/favorit2005-3.php

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Malene Hald

Dato : 08-08-06 17:15

> [...]

> I det hele taget ville din forståelse af layout
> med floats måske vinde ved at læse mine artikler

Så blev jeg væsentligt klogere på float ud fra dine kommentarer! Har ikke
prøvet det før, fordi jeg ikke helt har fanget hvad fidusen var, men jeg er
ret overbevist om at jeg har fattet pointen.... så tak skal du have. Jeg
vender forhåbentlig ikke tilbage med flere problemer med denne side (før jeg
skal til at slås med firefox men det er heldigvis ikke endnu.....!)

Malene

Fra : Malene Hald

Dato : 08-08-06 20:44

> [...]
>
> I det hele taget ville din forståelse af layout
> med floats måske vinde ved at læse mine artikler

Jeg må se at få læst dine artikler, for der er virkelig meget stof imellem.
Må nok indrømme jeg synes din side virker som et uoverstigeligt bjerg af
oplysninger, så jeg ikke aner hvor jeg skal ende eller begynde:)

Tror jeg prøver, om jeg kan løse problemerne med det her layout først, for
det ville være rart bare at få det til at virke, selvom det måske er at gå
over åen efter vand. Jeg går ud fra, det er meget nemmmere også at få det
til at virke i firefox hvis jeg bruger Stu Nichols metoden?

Malene

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-08-06 22:57

Malene Hald skrev:

> Jeg må se at få læst dine artikler, for der er virkelig meget stof imellem.
> Må nok indrømme jeg synes din side virker som et uoverstigeligt bjerg af
> oplysninger, så jeg ikke aner hvor jeg skal ende eller begynde:)

Det er måske fordi jeg aldrig har fået skrevet
den artikel, der er hele hemmeligheden bag
succesfuldt webdesign:

/Der er ingen hemmelighed/. Vi kan blot ikke se
i skoven for alle træerne.

Den mest robuste, læsevenlige og brugervenlige
hjemmeside er noget tekst formateret med de
rette html-markører.

/Alt/ hvad du herefter foretager dig med
denne side er at lægge lag på lag af
utilgængelighed oven på den rå information.

I virkelighedens verden er vi nødt til
at have et sidehoved, en sidefod og en menuspalte
(og/eller en navigationsbjælke) foruden artiklen.

Dette princip kalder man også for KISS-princippet:
Keep It Short & Simple

Eller, hvis du er i ondt lune:

Keep It Simple, Stupid!

Læs Owen Briggs
http://www.thenoodleincident.com/tutorials/design_rant/index.html
hvis du vil have indsigt i webdesign.

> [...]
> over åen efter vand. Jeg går ud fra, det er meget nemmmere også at få det
> til at virke i firefox hvis jeg bruger Stu Nichols metoden?

Brug Stu Nichols, men du bør læse de nederste afsnit
(En interessant løsning uden grafik) i artiklen
http://www.webdesign101.dk/csslayout/favorit2005-3.php

Start med et layout, der omfatter de 3-4-5 elementer,
der er brug for. Brug noget mumletekst, når du arbejder med
dette.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Malene Hald

Dato : 08-08-06 12:10

Tak for de forslag der er kommet, det hjalp mig til at finde ud af noget af
det....umiddelbart (for det ser ud af h til i firefox, men det må jeg løse
senere!)

Anyways - her er siden www.malenehald.dk/web/float.htm
her er stylesheet www.malenehald.dk/web/float.css
her er ne dummy www.malenehald.dk/web/hgtest.jpg

Jeg ville gerne have den hvide lille boks tilat lægge præcis under den røde
boks til venstre. De hedder "venstre" og venstre2". Det virker fint med
float når jeg kun har én "ting" til højre og til venstre for den store hvide
boks i midten, men det er så når jeg skal placere flere ting til
højre/venstre det går galt. Jeg har en idé om, at man skal bruge z-index
her, men jeg har ikke kunne få det til at virke....

På forhånd tak for hjælp

Malene

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 08-08-06 13:09

Malene Hald wrote:
> Tak for de forslag der er kommet, det hjalp mig til at finde ud af
> noget af det....umiddelbart (for det ser ud af h til i firefox, men
> det må jeg løse senere!)

Håber det er en trøst, det ser også ud ad h til i IE ved 800x600

> [...]
> placere flere ting til højre/venstre det går galt. Jeg har en idé om,
> at man skal bruge z-index her, men jeg har ikke kunne få det til at

Glem z-indeks og afprøv Farums eksempel Og det eneste du får ud af bruge
en fikseret boks størrelse er, at det ser ud af h til, ved de fleste
skærmopløningere inklusiv den det er lavet til. Du har ikke en jordisk
chance for at vide hvor meget af browserens vindue du rent faktisk har
tilrådighed på brugerens skærm

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Malene Hald

Dato : 08-08-06 17:13

> Håber det er en trøst, det ser også ud ad h til i IE ved 800x600

Pokkers. Dum begynderfejl, at tro 780 kunne gøre det. Det må rettes.

> [...]
> skærmopløningere inklusiv den det er lavet til. Du har ikke en jordisk
> chance for at vide hvor meget af browserens vindue du rent faktisk har

Det der med browservinduestørrelsen er jo en gammel diskussion
efterhånden... hvis jeg tilpasser min side til 800x600 (det skal jeg så
liiiiige have gjort), så vil den også passe til alt derover, selvom dne
selvfølgelig vil se en anelse lille ud på en opløsning større end 1280x1024.
Den absolut bedste løsning er efter min mening at lave to udgaver af siden -
en 800x600 og en 1024x800 - og så lade javascript afgøre hvor brugeren skal
hen. Det sker nok bare ikke lige med denne side foreløbig:)

Problemet med den elastiske midterspalte er, at det er programmørens redskab
og ikke designerens, og jeg hælder altså mest til at være det sidste. Jeg
betragter koden som noget der skal arbejde for at jeg opnår det design jeg
ønsker, og ikke omvendt ... så jeg foretrækker, at siden er fast og ikke
elastisk....

Malene

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 08-08-06 19:56

Malene Hald wrote:

> Pokkers. Dum begynderfejl, at tro 780 kunne gøre det. Det må rettes.

760

> [...]
> så liiiiige have gjort), så vil den også passe til alt derover,
> selvom dne selvfølgelig vil se en anelse lille ud på en opløsning

Nej det vil den kun hvis du bruger faste bredder på sidens elementer. Hvis
du bruger % så vil siden skalere både op og ned og det er ligegyldigt om
browservinduet er maksimeret eller ej. Det du gerne vil er at dikterere
hvorledes siden skal se ud hos alle, hvis det ikke er tilfældet, så har du
ikke brug for at diktere bredden på sidens elementer

> [...]
> at lave to udgaver af siden - en 800x600 og en 1024x800 - og så lade
> javascript afgøre hvor brugeren skal hen. Det sker nok bare ikke lige

Niks, hvad så når javascript er deaktiveret, mange svagtseende har js
deaktiveret fordi js har det med at reloade siden. Hvilken version skal de
så se?

> [...]
> sidste. Jeg betragter koden som noget der skal arbejde for at jeg
> opnår det design jeg ønsker, og ikke omvendt ... så jeg foretrækker,

Hmm? Hvem designer du for? Brugerne eller dig selv? Det lyder mest som det
sidste, men et design har kun betydning, hvis det virker for alle brugere.
Designerens ønsker er sådan set ligegyldige. Hvad vil du gøre ved, at
brugere loader deres eget stylesheet og ændrer dit layout radikalt? Du
kender godt budskabet, det er brugeren der bestemmer, lær at leve med det.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Malene Hald

Dato : 08-08-06 20:38

> 760

Den er nu på 755

> [...]
> hvorledes siden skal se ud hos alle, hvis det ikke er tilfældet, så har du
> ikke brug for at diktere bredden på sidens elementer

Jeg vil ikke have siden skal skalerere op og ned i forhold til
browservinduet, fordi jeg synes det er enormt forstyrrend eat det hele
danser rundt - og derved får du lige pludselig meget lange linier med tekst.
Alt over 45 karakterer på en linie, nedsætter læsehastigheden, og derved
brugervenligheden. En del af brugervenligheden er også, at de forskellige
tekstelementer, overskrifter, brødtekst osv ligger i et indbyrdes forhold
som gør det nemmere for brugeren at finde sine informationer. Hvis man lader
siden være skalérbar, er der større chance for, at sidens elementer vil
blive vist uhensigtsmæssigt hos en bruger, og derved med nedsat
brugervenlighed.

> Niks, hvad så når javascript er deaktiveret, mange svagtseende har js
> deaktiveret fordi js har det med at reloade siden. Hvilken version skal de
> så se?

Hvis javascript er deaktiveret, vil koden ikke køre. Ergo vil der i stedet
blive vist den htm fil som skulle afspille javascriptet, hvorpå der vil være
gammeldags links til de forskellige størrelser.

> [...]
> brugere loader deres eget stylesheet og ændrer dit layout radikalt? Du
> kender godt budskabet, det er brugeren der bestemmer, lær at leve med det.

"Lær at leve med det" - du får mig til at lyde som om, jeg er endnu en
egocentreret designer der sætter æstetik overalt:) Så kan jeg svare igen, at
mange programmører har meget lidt sans for det æststiske. Og - det er
bestemt ikke kun koderne der giver brugervenlighed, ved fx. at lave en
elastisk spalte. Layoutet på siden har meget mere at sige angående
brugervenlighed, end hvordan koden er lavet. Det første indtryk en bruger
får på et website er - farverne. Det er det indbyrdes forhold mellem fonte,
fontfarven, fontstørrelsen og placeringen af de forskellige elementer der
bestemmer om en side er brugervenlig i mindst lige så høj grad om den er
designet med css - eller endda flash.

En designers første bud er, at det aldrig nogensinde er én selv man designer
for, og som designer skal man helst heller ikke befinde sig i dne målgruppe
man skal designe til. Et design er kun godt hvis det rammer _målgruppen_ man
designer for. Det er ikke nok det hele fungerer kodemæssigt.

Mvh

Malene Hald

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-08-06 23:05

Malene Hald skrev:

> brugervenlighed, end hvordan koden er lavet. Det første indtryk en bruger
> får på et website er - farverne. Det er det indbyrdes forhold mellem fonte,

Det er simpelthen ikke rigtigt. Det første indtryk en
bruger får er fornemmelsen af om hun er kommet det rigtige
sted hen, det vil sige indeholder siden den information,
hun søger.

Seriøst webdesign accepterer, at Internet er et
informationsværktøj, og at publikum bruger nettet
for at få løst en konkret opgave og ikke for at
få en fed oplevelse.

Jeg køber da jævnligt biografbiletter på de mest
skod designede sider. Og se på Owen Briggs artikler,
noget af det mest forstandige der er skrevet om
webdesign, typografi og meget mere. Good stuff.

Right.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..