fejl i html.dk's asp-tutorial??
Fra : Steen Svanholm

Dato : 06-08-06 21:37

Er ny med html og asp, men har rodet lidt med VB, så asp så
indbydende ud.

Problem: Jeg følger dette sites pædagogiske tutorial lektion3
"Dit første ASP dokument", men når jeg forsøger at lave et
asp-dokument, så virker det ikke.

Altså:
1. jeg laver et html-dokument. Fint det funker, og ser sådan ud:
<head>
<title>Mit første ASP dokument</title>
</head>
2. derefter skal jeg omdøbe dokumentet til .asp -- det virker for
såvidt også, men det har stadig extensionen .html, det kan jeg
ikke ændre på.
3. nu lægger jeg så asp kode ind fx <% Response.Write Now %>. Det
er jo også nemt nok, og ser sådan ud:
<head>
<title>Mit første ASP dokument</title>
</head>
<%
Response.Write Now
%>

Nu skulle browseren vise tiden, og det skulle ikke være muligt at
se andet end html-kildekoden i vis/kilde, MEN det er bare lige
omvendt: Man kan ikke se tiden. Dokumentet er blankt i browseren.
Og man kan stadig se hele kildekoden -- altså også asp-koden.

Er det mig, der er dum?

Ser frem til svar

vh
Steen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Weber

Dato : 06-08-06 22:04

"Steen Svanholm" <svanholm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2. derefter skal jeg omdøbe dokumentet til .asp -- det virker for
> såvidt også, men det har stadig extensionen .html, det kan jeg

Åbn dokumentet i Notesblokken.
Vælg "Gem Som.."
filtype skal være "Alle filer"
Filnavn skal være navn.asp

> [...]
> omvendt: Man kan ikke se tiden. Dokumentet er blankt i browseren.
> Og man kan stadig se hele kildekoden -- altså også asp-koden.

Nej.
Prøv at gemme asp-dokumentet i mappen "\inetpub\wwwroot\" der
formentlig ligger på c-drevet på din computer.
Kør scriptet via din browser :
http://localhost/navn.asp
Så kommer koden en tur gennem asp-fortolkeren og asp-koden udføres.

> Ser frem til svar

Me too :)

> vh
> Steen

> - Pædagogiske tutorials på dansk
> - Kom godt i gang med koderne

Michael Weber

Fra : Steen Svanholm

Dato : 21-08-06 23:15

Fra : Steen Svanholm

Dato : 21-08-06 23:21

Kære Michael

Tak for hjælpen.

Der gik en stund, før jeg fandt løsningen. Jeg har nemlig læst
tutorialen som at når man laver et asp-dokument, skal man i
notesblokken først lave et html-dokument og så omdøbe dette dokument
til et asp-dokument, men i din forklaring går man direkte til at
gemme som asp. Selv om det egentlig ikke er sådan du forklarer det,
så fandt jeg frem til det alligevel. For virker det.

Derfor:

Mange tak for din tid, hjælpsomhed og inspiration.

Vh
Steen Svanholm