lufttryk i nyt dæk på havetraktor?
Fra : 2

Dato : 04-08-06 21:33

Hej jeg har en havetraktor, hvor det ene dæk var mørt og ville ikke
holde luft. Det er nu skiftet med et helt nyt dæk, slangeløst dæk. Men
pokkers jeg kan ikke få det pumpet op med lufttryk, dækket bliver en
anelse større, men det lukker ikke tæt og finder på plads på fælgen.

Er der et trick at det lukker rimelig tæt under oppumpning?

Vil det hjælpe at fylde det med vand, og så lufttryk til resten,
indtil det har fundet på plads?

MVH

Torben

Fra : Mic

Dato : 04-08-06 21:50

> Er der et trick at det lukker rimelig tæt under oppumpning?

Læg en tov langs mønstret, lav en stram knude, så brug en stump kosteskaft
eller lign til at vride tovet endnu strammere. imens du pumper luft i
dækket....
mvh MIC

Fra : 2

Dato : 05-08-06 10:47

On Fri, 4 Aug 2006 22:50:04 +0200, "Mic" <Nospamf@nomail.dk> wrote:

>Læg en tov langs mønstret, lav en stram knude, så brug en stump kosteskaft
>eller lign til at vride tovet endnu strammere. imens du pumper luft i
>dækket....
>mvh MIC

Hej MIC
det er et godt trick, og dækket er også kommet længere ud på plads
Desværre lukker det ikke tæt nok endnu. Der skal nok noget tykt stads
i mellem, flydende sæde er ikke lige godt nok.
Må prøve senere igen.
Tak.

Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-08-06 11:22

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev
> Desværre lukker det ikke tæt nok endnu. Der skal nok noget tykt stads
> i mellem, flydende sæde er ikke lige godt nok.
> Må prøve senere igen.

Tag hen, hvor der er en ordentlig kompressor. Der skal et godt overtryk på
først, derefter går man ned på det ønskede. Hvis du ikke når dertil, er det
sikkert fordi fælgen er rusten, og den skal så først slibes/males.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 05-08-06 15:01

2 skrev:
> [...]
> anelse større, men det lukker ikke tæt og finder på plads på fælgen.
>
> Er der et trick at det lukker rimelig tæt under oppumpning?

Er det en fælg der er beregnet til slangeløs brug, eller kommer du ingen
vegne uden en slange?!

Det er min erfaring fra motorcykeldæk, at:
- Fælgen skal være absolut 100% rengjort og glat for at fremme at dækket
lader sig presse på plads ved vulsten, så kan du ikke stå inde for dét
er det nemmeste nok at pille dækket af og starte forfra med rengøring.
- Ved montering skal der ligeledes smøres grundigt med et ikke
olie-holdigt middel (=opløser gummiet) - Opvaskemiddel eller brun sæbe
er ligeså godt som tilgængeligt!
- Masser af kompressor-kraft (á luftmængde) der kan kompensere for den
mængde der smutter ud!

Alternativer?
Jeg så på Discovery, nogle ka'le der kørte firehjulstrækkere på
islandske gletschere og brugte et vildmarkstrick til at genmontere dæk
der var krøllet af fælgen p.g.a. for lavt dæktryk: De "eksploderede" de
på v.h.a. ligtergas =

--
Armand.

Fra : 2

Dato : 05-08-06 23:14

> [...]
>islandske gletschere og brugte et vildmarkstrick til at genmontere dæk
>der var krøllet af fælgen p.g.a. for lavt dæktryk: De "eksploderede" de

Der sad et slangeløst dæk på før, og blev kun skiftet da det var mørt,
luft siv ud i dækkets møre revner, det var tæt nok op mod fælgen. Så
går da ud fra det er til slangeløst.

Fælgen ser pæn ud hvor dækket skal ligge an, udvendigt er lidt
overflade rust, men altså ikke hvor dækket skal være. Det var lidt
hvidt klister, som jeg har taget væk før dæk montagen.

Måske kan der være lidt gummikant(rille) i dækketsstøbning som gør at
det ikke når at lukke tæt, lige i det som det bliver presset ud mod
fælgen.
Har brugt flydende brunsæbe, men det er nok ikke lige tykt nok i det
her tilfælde, men får fine sæbebobler.

Det er lige før og næsten, når jeg piller ventilkegle ud, så bliver
dækket rimelig hårdt, men holder stadig ikke tæt ved kanten.

Lightergas er et alternativ, man nok lige skal have set først
Hvad med at fylde dækket med vand, og så luft for resten?

Torben