Rhododendrum bed.
Fra : Carsten Gall

Dato : 04-08-06 16:45

Jeg har lige et spørgsmål angående et Rhododendrum bed.
Vi har hørt flere forskellige anvisngnger på hvad de skal stå i.
Almindelig jord blandet med spagnum, men også såkaldt Rhodendrum spagnum.
Er det nok til at planterne står fast?? For nok kan spagnum trykkes noget
sammen, men jeg har
lidt svært ved at tro, at jeg kan trykke det nok sammen, så planterne står
stabilt.

Carsten

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-08-06 17:39

Carsten Gall wrote:
> [...]
> trykkes noget sammen, men jeg har
> lidt svært ved at tro, at jeg kan trykke det nok sammen, så planterne

Denne side er ret god og informativ ang. Rhododendron:

http://fp.worldonline.dk/fpelyngen5/

Vi har selv et rhododendron-bed. Det blev forsynet med en blanding af
sphagnum, fyrrenåle og lidt muldjord. Det fungerer fint. Det kan dog
tage laaaang tid og meget vand at gennemvande bedet første gang, men
tålmodighed belønnes. Du skal selvfølgelig også huske hvert år at give
speciel rhododendron-gødning. Tidspunkt og mængde står på pakken.

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-08-06 19:50

> [...]
> sphagnum, fyrrenåle og lidt muldjord. Det fungerer fint. Det kan dog tage
> laaaang tid og meget vand at gennemvande bedet første gang, men

Nej, man gør ikke. Man vander sækkene INDEN de hældes ud. Der kommes en pæn
sjat i hver sæk, lader den stå et par dage, fylder efter, lader stå et par
dage og så er den fin. Meget billigere i vand, og meget nemmere.

Mvh Maria

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-08-06 20:23

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> en pæn sjat i hver sæk, lader den stå et par dage, fylder efter,
> lader stå et par dage og så er den fin. Meget billigere i vand, og

God ide Maria - tak for det. Vi skal nemlig have flyttet en stor
rhododendron til efteråret, og med de vandpriser er din måde bare super.

Mvh Tove :)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-08-06 20:25

On Fri, 4 Aug 2006 20:49:41 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Nej, man gør ikke. Man vander sækkene INDEN de hældes ud. Der kommes en pæn
>sjat i hver sæk, lader den stå et par dage, fylder efter, lader stå et par
>dage og så er den fin. Meget billigere i vand, og meget nemmere.

Det er jo smag og behag - jeg ved ikke ret meget som er værre end at
slæbe rundt med gennemvåde spagnumsække.
Ok, jeg bruger den slags spagnum i 300 liters sække når jeg planter
rhodo'er, og de bliver altså godt nok tunge når de er gennemvåde.

Man kan så også gennemvande spagnummem i en stak - lig et tyndt lag
spagnum ud, hæld vand på, uden at det løber væk. Et tyndt lag spagnum
mere, mere vand osv. Når alt spagnummen er vandet på den måde, så
stikkes stakken om. Der skovles et tyndt lag ud på ny, fra den allerede
våde stak. Og så gentages processen. Efter to gange "lagkage" er
spagnummen våd.

Det er mere arbejdskrævende end at vande sækkene, og spagnummen skal
stadig løftes. Men jeg vil personligt hellere skovle noget i en
trillebør med en greb, end jeg vil slæbe tunge sække.
Og man behøver ikke vente mere end et kvarters tid inden spagnummen er
gennemvådt.

Men det er nu kun noget jeg gør når jeg skal bruge meget spagnum - især
når jeg skal potte buske eller stauder ude i mit lille gartneri.

Hvis jeg planter rhodo'er, så blander jeg spagnummen med op til en
trediedel jord. Så suger den vandet meget nemmere end ren spagnum.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-08-06 22:18

> [...]
> Ok, jeg bruger den slags spagnum i 300 liters sække når jeg planter
> rhodo'er, og de bliver altså godt nok tunge når de er gennemvåde.

Jeg er den absolut dovne type, så jeg flytte dem tørre, og så vander jeg dem
lige hvor de skal vippes ud. Og nej, knastør spagnum er ikke til at vande
igennem. Vi brugte 3-4 m3 vand for et par år siden, og vores rodo'er døde
næsten af det, da spagnum slet ikke ville suge.

Mvh Maria

Fra : Finn Jensen

Dato : 04-08-06 19:45

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sammen, men jeg har
> lidt svært ved at tro, at jeg kan trykke det nok sammen, så planterne står

Hej Carsten,

Det afhænger af kalk indholdet i din jord.

Er den meget kalkholdig skal du plante i spagnum (så brug den billigste
ugødet, du skal gøde alligevel senere) og som du skriver lidt havejord for
de skal stå fast er en god idé.
Er din jord meget kalkfattig (du har mos i stedet for græs) kan du plante
rhodrodrondon direkte i jorden uden spagnum.
Det jeg syntes at se rundt omkring, er at rhodrodroner som er plantet i ren
spagnum har tildens til at blive fisten og ranket, mens de som er plantet i
en mere robust jord bliver mere tætte og kompakte.
At købe den dyre rhodrodron blanding er sikkert udemærket men absolut ikke
nødvendig. Det er som er nødvendig er en jord uden eller kun med meget lidt
kalk i, så kan du finde dette kan du plante i det.
Det er også værd at tænke på at mange af vores rhodrodron arter volkser
vildt i Himmalay og der findes der nok ikke så mange højmoser.

--
De Bedste Hilsner
Finn Jensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-08-06 20:30

On Fri, 4 Aug 2006 20:45:16 +0200, "Finn Jensen" <BareSkriv@SurfMail.dk>
wrote:

> [...]
>nødvendig. Det er som er nødvendig er en jord uden eller kun med meget lidt
>kalk i, så kan du finde dette kan du plante i det.

Jorden må dog heller ikke være for kompakt. Det er ikke nok at den er
kalkfattig, den skal også være rimelig luftig. Nogen blander barkflis i
jorden, det hjælper også.

Jeg tror i øvrigt at de blege rhododendron du har set, som har været
plantet i ren spagnum, har lidt af gødningsmangel - rhododendron skal jo
også have noget at leve af, hvilket der ikke er i spagnummen, slet ikke
en ugødet. På den anden side, er der for meget kalk i jorden, har de
problemer med at optage næringen. Dvs. er jorden for kalkholdig hjælper
det ikke nødvendigvis at gøde en bleg plante.

>Det er også værd at tænke på at mange af vores rhodrodron arter volkser
>vildt i Himmalay og der findes der nok ikke så mange højmoser.

Grunden til man bruger spagnum er nok især at det er den letteste måde
at skabe et tilpas kalkfattigt og luftigt voksemedie til dem. Man kan
vist også gøre jorden mere sur med svovl, men der skla mig bekendt meget
lidt til og det er svært at styre. (Men er i øvrigt ikke noget jeg
kender til)

Fra : Grønne

Dato : 04-08-06 21:22

> [...]
> plantet i ren spagnum, har lidt af gødningsmangel - rhododendron skal jo
> også have noget at leve af, hvilket der ikke er i spagnummen, slet ikke

Lad mig lige stille et tillægs spørgsmål når nu vi er i gang med
rododendron. Vores bed trænger til en god gang gødning, men på pakken står
der at det skal graves ned. Det er bare lidt svært i vores bed der er helt
tilgroet af diverse rododendroner og lyng.

Bare at få det til at ramme bart jord bliver lidt besværlige, da der stort
set ikke er noget jord at se. Hvad gør jeg ?

/Grønne

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-08-06 22:20

> [...]
> sammen, men jeg har
> lidt svært ved at tro, at jeg kan trykke det nok sammen, så planterne står

Jeg siger mange tak for alle svarene!!

Det var egentligt som jeg selv havde regnet med. ikke ren spagnum, men en
blanding af den
jord/ler som er tilstede og så spagnum.

Jeg vil tyvstjæle den ide med at gennemvande spagnummen i sækkene. De skal
ikke flyttes, da jeg så bare smider dem hvor de skal bruges.
Desværre kan jeg se at jeg kommer til at bruge rigtigt meget spagmun, for at
få det op i niveau.

Carsten