Stiklinger af liguster! hvordan?
Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 03-08-06 20:22

Vi står og er lidt forvirret, da vi er stødt på flere versioner af hvordan
man for lavet stiklinger af liguster, så nu prøver vi her.... hvordan for
vi lavet stiklinger af liguster? kan de evt. laves nu, direkte på
blivestedet?

vh
Hanne H.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-08-06 23:29

www.toyota-forum.dk wrote:
> [...]
> man for lavet stiklinger af liguster, så nu prøver vi her.... hvordan for
> vi lavet stiklinger af liguster? kan de evt. laves nu, direkte på

Alle måder virker undtagen en.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-08-06 13:14

Peter Ole Kvint wrote:

> Alle måder virker undtagen en.

Se det var jo et oplysende svar.
Hvis ovenstående ikke dækker helt, er her lidt yderligere:

Liguster er meget nemme at få til at gro.
Jeg har haft meget held med følgende:
Efter forårsklipningen har jeg gravet en skrå rende i haven (stiklingerne
ligger ned i en vinkel på 30-40 grader). De kraftigste stiklinger fra
afklippet lægges i renden og dækkes med 10-15 cm jord. Man skal nok gøre det
løbende så stiklingerne ikke tørrer ud.
Renden vandes jævnligt sommeren igennem. Til efteråret har de dannet rødder
og de bedste kan plantes ud på voksestedet. Jeg tror faktisk også at de kan
overvintre i 'børnehaven' og plantes ud til foråret. Nogle siger at man kan
øge 'spiringsevnen' ved at fjerne de øverste blade på stiklingerne. Min
erfaring siger at de selv smider de blade som de ikke kan understøtte.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-08-06 15:15

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> [...]
> Nogle siger at man kan øge 'spiringsevnen' ved at fjerne de øverste
> blade på stiklingerne. Min erfaring siger at de selv smider de blade

Samme fremgangsmåde for naur?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-08-06 20:18

On Thu, 3 Aug 2006 21:21:39 +0200, "www.toyota-forum.dk"
<hvidbergSLET@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>man for lavet stiklinger af liguster, så nu prøver vi her.... hvordan for
>vi lavet stiklinger af liguster? kan de evt. laves nu, direkte på

Carsten har givet dig et fint svar.

Jeg vil komme med et lidt tyndt og ikke specielt underbygget svar, men
mere info kan formentlig findes via google.

Liguster formeres mig bekendt normalt ved vinterstiklinger. Altså
stiklinger som klippes i vintertiden og stikkes i april.

Men også sommerstiklinger kan bruges, det praktiseres nok også rundt
omkring på planteskolerne.

Vinterstiklinger er det slet ikke tid til nu. Sommerstiklinger er også
for sent for i år. De vil måske nok nå at slå rod, men de vil næppe nå
at vokse nok til at kunne overvintre godt nok.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.