Murer spørgsmål - Haster
Fra : Henrik Madsen

Dato : 03-08-06 07:05

Hej

Jeg kan ikke få fat på min murer, han har ferie ..

Nå men spørgsmålet er :

Vi skal støbe gulvet i vores nye køkken idag...Op ad muren skal der
lægge noget flamingo så der ikke bliver en kuldebro mellem gulv og
væg. Muren bliver muret med mursten op både ude og inde og
sokkelstenen er en 33 cm.

Spørgsmålet går i al sin enkelhed ud på om hvor mureren vil placere
den inderste sten på soklen...Altså vil han lade den flugte med soklen
eller lade den stå lidt ud over ? (Hvis han vil lade den gå ind over,
hvor meget så ?)

Det er ret vigtigt for gulvniveau er over sokkelniveau så den nederste
mursten skal stødes op mod flamingoet ..

Nogen der lige ved hvad der er mest normalt ?

Henrik

Fra : Mureren

Dato : 03-08-06 08:05

> [...]
> den inderste sten på soklen...Altså vil han lade den flugte med soklen
> eller lade den stå lidt ud over ? (Hvis han vil lade den gå ind over,

Normalt står bagmuren altid i flugt med klinkerbeton-blokken, og facaden
trækkes 18mm frem, så der er plads til sokkelpuds og 8mm fremspring på
stenen.

> Det er ret vigtigt for gulvniveau er over sokkelniveau så den nederste
> mursten skal stødes op mod flamingoet ..

Hvorfor er gulvniveauet højere end sokkelniveauet?
(jeg ville være træt af at skulle mure op mod flamingoen, medmindre det står
meget præcist!!!)

Mvh.
Mureren

Fra : Henrik Madsen

Dato : 03-08-06 08:19

On Thu, 3 Aug 2006 09:05:07 +0200, "Mureren"
<mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote:

>Normalt står bagmuren altid i flugt med klinkerbeton-blokken, og facaden
>trækkes 18mm frem, så der er plads til sokkelpuds og 8mm fremspring på
>stenen.

Mange tak..Det var liiige det jeg skulle vide (Forklarer også at
mine tegninger siger at det er en 348 mm tyk mur)..

>Hvorfor er gulvniveauet højere end sokkelniveauet?
>(jeg ville være træt af at skulle mure op mod flamingoen, medmindre det står
>meget præcist!!!)

Gulvniveau er over sokkelniveau fordi det gamle gulv var et trægulv
hvor strøerne var lagt på soklen og gulvet så lagt derpå.

Det er kun den nederste række mursten der skal stødes op og jeg har
skrevet til mureren (sms) at han gerne måtte komme og lægge de første
par rækker men han har ikke svaret og jeg erfarer gennem en fælles
bekendt at han er på ferie.

Gulvet er ca 4 cm over sokkelniveau og vi regner med at lægge en
mursten på soklen så den ligger lige der hvor mureren senere skal
sætte den, på den måde regner vi med at undgå at det bliver et
problem..(Så regner vi med at stable et par ekstra mursten bagved og
ovenpå for at holde den på plads for ellers risikerer vi jo at
betonnen trykker flamingoen i stykker og murstenen væk)..

Lyder det helt åndsvagt at gøre det sådan ??

Henrik

Fra : Mureren

Dato : 03-08-06 08:31

> [...]
> betonnen trykker flamingoen i stykker og murstenen væk)..
>
> Lyder det helt åndsvagt at gøre det sådan ??

Hmm...hvordan laver i radonsikringen?

Mvh.
Mureren

Fra : Henrik Madsen

Dato : 03-08-06 10:28

On Thu, 3 Aug 2006 09:31:07 +0200, "Mureren"

>Hmm...hvordan laver i radonsikringen?

Vi har lavet det sådan her :

Gulvniveau når det er færdigt er 4 cm over sokkelniveau..

Vi har gravet 43 cm jord af. Puttet 25 cm lecanødder i og 22 mm
flamingoplader i, derpå er så lagt rivenet med løftere og derpå er
påmonteret gulvvarme, gulvvarme installation er udført af VVS mand. Og
så er det vi skal have de 2 cm tykke og 10 cm høje flamingostykker til
at ligge ind mod soklen, de nederste 6 cm kommer under sokkel niveau
og de sidste 4 over.

Så vidt jeg ved er radon sikring i forhold til jorden og der skulle de
22 cm flamingo være nok ?

Henrik

Fra : Henrik Madsen

Dato : 03-08-06 10:34

On Thu, 03 Aug 2006 11:27:37 +0200, Henrik Madsen
<hmadsen@vip.fjernmig.cybercity.dk> wrote:

>Vi har gravet 43 cm jord af. Puttet 25 cm lecanødder i og 22 mm

Der skulle self stå 53 cm, ellers kommer regnestykket ikke til at
passe..

Og så er det at vi støber 10 cm beton ovenpå ..

Henrik

Fra : Henrik Madsen

Dato : 03-08-06 10:38

On Thu, 03 Aug 2006 11:33:39 +0200, Henrik Madsen
<hmadsen@vip.fjernmig.cybercity.dk> wrote:

Hmm

Med udgangspunkt i dette billede :

http://www.styrolit.dk/pictures/principskitse%20ved%20gulvvarme(1).jpg

Er det så det de kalder radontætning du snakker om ???

Det må jeg tilstå jeg ikke vidste...

Er det godtnok at bruge det tjærepap som vi har fået som mureren skal
bruge ??

Det er forresten også 50 cm bredt, jeg undrede mig lidt over hvorfor
det var så bredt...Mon det er derfor ??

Henrik

Fra : Mureren

Dato : 03-08-06 10:50

> Med udgangspunkt i dette billede :
>
> http://www.styrolit.dk/pictures/principskitse%20ved%20gulvvarme(1).jpg
>
> Er det så det de kalder radontætning du snakker om ???

Jep....

> Det må jeg tilstå jeg ikke vidste...

Det er jo lidt ærgerligt at finde ud af nu, det giver ihvertfald mere
arbejde end nødvendigt.

> Er det godtnok at bruge det tjærepap som vi har fået som mureren skal
> bruge ??

Uuuhhhh, det går stærkt nu med alle de posts

Det 50cm pap i har liggende er formentlig noget mureren bruger til det
opbøjede pap imellem bagmuren og facaden, men jeg kan ikke vide det med
sikkerhed.
Hvis det er tjærepap (det tykke der kan ødelægge et knivblad på ganske få
cm's skæring), så er det ihvertfald ikke til radonsikring.
Thermisol's radonspærre er 0,3mm tyk, tjærepap er nok ca. 2mm tykt.

Fra : Mureren

Dato : 03-08-06 10:43

> [...]
> og de sidste 4 over.
>
> Så vidt jeg ved er radon sikring i forhold til jorden og der skulle de

Det er desværre ikke korrekt.
Du skal lave en radonsikring (der er en radioaktiv gasart i jorden), der
tætner de "huller" der er mellem sokkel/fundament og gulv.
I praksis betyder det at du skal lægge en plastfolie eller murfolie ud, der
dækker ind over lecablokken og ind over gulvisoleringen.
http://www.thermisol.dk/S%C3%A5dan%20g%C3%B8r%20du/RadonStop%20udf%C3%B8relse.aspx

Jeg er iøvrigt usikker på om din konstruktion overholder de nye energikrav
(det kommer i høj grad an på om du mener 22mm eller 22cm polystyren, men det
ene harmonerer dårligt med at i kun har gravet 43 cm af)

Mvh.
Mureren

Fra : Henrik Madsen

Dato : 03-08-06 10:51

On Thu, 3 Aug 2006 11:43:15 +0200, "Mureren"

> [...]
>I praksis betyder det at du skal lægge en plastfolie eller murfolie ud, der
>dækker ind over lecablokken og ind over gulvisoleringen.

Ja det kan jeg sgu godt se....mange tak for advarslen..

Det pap jeg har fået leveret hedder : Phoenix Murpap og radonsikring
så det skulle vel kunne bruges..?

Det skal jeg ihvertfald have lavet inden der kommer så meget som en mm
beton på..

Nu er projektet en udvidelse af et køkken...10 kvm som er blevet til
20...Jeg kan jo ikke så godt stoppe det her pap ind under den
eksisterende væg. Men så må det vel være det nye stykke sokkel der
skal have omgangen..

>Jeg er iøvrigt usikker på om din konstruktion overholder de nye energikrav
>(det kommer i høj grad an på om du mener 22mm eller 22cm polystyren, men det
>ene harmonerer dårligt med at i kun har gravet 43 cm af)

Jeg mener 25 cm leca og 22 cm flamingobats = 47 cm isolering ..

Desuden er byggetilladelsen opnået inden 1 April 2006 så det er vist
slet ikke de nye skrappe krav der gælder..(Selvom jeg vil mene at selv
de nye krav er overholdt ?)

Henrik

Fra : Mureren

Dato : 03-08-06 11:00

> Det pap jeg har fået leveret hedder : Phoenix Murpap og radonsikring
> så det skulle vel kunne bruges..?

Det lyder meget rigtigt

> Det skal jeg ihvertfald have lavet inden der kommer så meget som en mm
> beton på..

Det lyder endnu mere rigtigt

> [...]
> 20...Jeg kan jo ikke så godt stoppe det her pap ind under den
> eksisterende væg. Men så må det vel være det nye stykke sokkel der

Rigtigt igen

> Desuden er byggetilladelsen opnået inden 1 April 2006 så det er vist
> slet ikke de nye skrappe krav der gælder..(Selvom jeg vil mene at selv
> de nye krav er overholdt ?)

No worries then

Håber det hjalp...

Mvh.
Mureren

Fra : Henrik Madsen

Dato : 03-08-06 11:06

On Thu, 3 Aug 2006 12:00:16 +0200, "Mureren"
<mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote:

>Håber det hjalp...

Det kan du tro..

Jeg laver ikke noget som ikke er mindst efter reglerne....Ihvertfald
ikke med vilje.

Tusind tak for hælpen...Jeg skylder dig vist en bajer eller 2..Hvis du
kommer til Nordjylland engang så sig til så skal du få dem....

Henrik

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 03-08-06 21:00

Fra : Henrik Madsen

Dato : 03-08-06 21:14

On Thu, 3 Aug 2006 21:59:31 +0200, "Stig Rasmussen"
<stig.rasmussen@get2net.dk> wrote:

> [...]

Nu har vi lavet det som foreskrifterne siger..

Kan se at jeg bor i en klasse 1 kommune..

Så man kan vel spørge sig selv hvor vigtigt det var/er i forhold til
radon'en ...

Henrik

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 04-08-06 03:40

>De fleste huse efter 1970 er sikret ved at der ligger plastikmembram under
>hele betondækket risikoen er minimal, hvor jeg har hus er der 1 ud af 100
>der har risiko
for radon men der er nogle der lever godt af at indgyde andre frygt.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 04-08-06 06:33

On Fri, 4 Aug 2006 04:39:34 +0200, "Stig Rasmussen"

Ja efter vi er kommet igang med dette byggeri og har sat os lidt ind i
diverse regler både vedr. el, vvs og murerarbejde må jeg nok sige at
man sidder lidt tilbage med følelsen af at nogen af de ting som man
skal nu om dage virker lidt overflødige..

Jeg ved ikke om det er korrekt men man får ligesom fornemmelsen af at
der sidder nogle statsansatte "eksperter" og hvis de ikke hele tiden
kommer med nye ting/regler/tiltag så bliver de overflødige og når de
så har fået indført alle de fornuftige ting så bliver de nødt til at
indføre nogle mere tvivlsomme regler.

Alternativet ville jo være at de måtte indrømme at nu var reglerne som
de skulle være og så ville de jo være overflødige og risikerede at
miste deres arbejde..

Men det kan godt være det bare er mig der er lidt småparanoid

Henrik

Fra : Mureren

Dato : 04-08-06 07:15

> [...]
> miste deres arbejde..
>
> Men det kan godt være det bare er mig der er lidt småparanoid

Så sandt så sandt......altså ikke at du er småparanoid, men alt det andet

Mvh.
Mureren

Fra : lygtepael512@yahoo.d~

Dato : 04-08-06 09:22

Mureren wrote:
> [...]
>
> Hvorfor er gulvniveauet højere end sokkelniveauet?
> (jeg ville være træt af at skulle mure op mod flamingoen, medmindre det står

Jeg tror slet ikke man kan få fat på nogle håndværkere nu, pga.
arbejdskraftmanglen i byggeriet.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 04-08-06 12:36

On 4 Aug 2006 01:21:40 -0700, lygtepael512@yahoo.dk wrote:

>Jeg tror slet ikke man kan få fat på nogle håndværkere nu, pga.
>arbejdskraftmanglen i byggeriet.

Nu har jeg jo så en murer "på hånden"..

Han skal bare lige hjem fra ferie....

Jeg har også en tømrer "på hånden" men han siger han har svært ved at
lægge taget så længe muren mangler

Henrik