/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
RGB til sRGB i PS
Fra : Lindkold


Dato : 02-08-06 15:14

Hej NG,

Jeg tager som regel raw-billeder både til print, til skærmvisning og til
web-brug.

I kameraet er min profil RGB, men jeg ved, at når jeg behandler til f.x.
web-brug,
er det bedst at konvertere til sRGB og justere farverne med den profil for
at de
bliver gengivet for andre på en hjemmeside som jeg selv ser dem.

Men hvor i processen konverterer jeg bedst f.x. et raw-billede fra RGB til
sRGB?
Jeg bruger Adobes Raw Converter til at justere bl.a. lys (ofte med gråkort),
og derefter CS2 til den endelige behandling (beskæring/Unsharp Mask etc.)

Justerer I først i raw, og importerer til Photoshop hvor I konverterer til
sRGB inden i
justerer f.x.farver? Og hvor finder jeg denne mulighed i CS2?


--
Lindkold

www.lindkold.dk
Billig hjemmeside | Professionelt design | Lindkold Webdesign



 
 
KNL DtP (02-08-2006)
Kommentar
Fra : KNL DtP


Dato : 02-08-06 19:53

"Lindkold" <lindkoldFJERN@MIGgmail.com> skrev i en meddelelse
news:44d0b340$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...

> I kameraet er min profil RGB

Såfremt du optager i RAW ligger billedet endnu ikke i RGB-mode. Dette sker
først i det øjeblik du hiver det ind i dit RAW-program og "fremkalder"
billedet. Her vælger du hvilket RGB-farverum du vil gå til. Her sker der altså
en konvertering fra en ICC-profil lavet til dit kamera -> f.eks. Adobe RGB
1998.


> er det bedst at konvertere til sRGB og justere farverne med den profil for
> at de bliver gengivet for andre på en hjemmeside som jeg selv ser dem.

Korrekt. IE og andre ikke-farvestyrede programmer anvender sRGB.


> Men hvor i processen konverterer jeg bedst f.x. et raw-billede fra RGB til
> sRGB?

Hov! Nu blander du tingene sammen. 'RGB' er en farvetilstand/mode lige som
Grayscale, CMYK, Duotone ect. 'sRGB' er et farverum, bestemt ud fra en
ICC-profil, som tilfældigvis er i RGB-mode.

Jeg gætter i stedet på, at dit RAW-program er sat op til at gemme dine
fremkaldte billedet i Adobe RGB 1998-farverummet - nogle steder forkortet til
aRGB.


> Jeg bruger Adobes Raw Converter til at justere bl.a. lys (ofte med gråkort),
> og derefter CS2 til den endelige behandling (beskæring/Unsharp Mask etc.)

Fint fint. Hvis du skal lave mere avancerede justeringer i lys og kontrast i
billedet i Photoshop, kan du med fordel vælge at gemme dit billede i 16-bits
farvedybde pr. kanal. Det giver meget mere infomation at arbejde med, når du
laver finjusteringen (f.eks. Burn and Dodge) i Photoshop.


> Justerer I først i raw, og importerer til Photoshop hvor I konverterer til
> sRGB inden i justerer f.x.farver? Og hvor finder jeg denne mulighed i CS2?

Nej, jeg vil vente til allersidst med at konvertere til et mindre farverum.

Du skriver, at du også benytter billederne til tryk. Her er det standard at
anvende Adobe RGB 1998-farverum, hvis man ikke selv konverterer direkte til
det CMYK-farverum trykkeriet anvender. Derfor vil jeg råde dig til, at anvende
dette til dine arkivbilledet og foretage redigeringen i dette.

De færdigt redigerede billeder, som du skal anvende til web, konverterer du
fra Adobe RGB 1998 til sRGB under Image > Mode > Convert to Profile. Under
Sourve Space vil dit udgangspunkt stå, og under Destination Space vælger du nu
'sRGB IEC61966-2.1'' og trykker OK.

Hvis det ofte er noget du skal bruge, kan jeg anbefale at lave en action med
denne konvertering og afsætte en funktionstast til dette formål. Det gør livet
lidt nemmere :)

Skal du lave nogen grafik udelukkende til web-bruge kan du naturligvis ligeså
godt starte med at oprette et RGB dokument i sRGB-farverummet.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk



Lindkold (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Lindkold


Dato : 03-08-06 11:07

Hej Kristian,

Tak for et rigtig godt og uddybende svar - dette satte en masse på plads,
farverum og farveprofiler
kan være lidt tricky til man får det ind under huden.

Det gav til gengæld anledning til lidt opfølgning:


>> I kameraet er min profil RGB
>
> Såfremt du optager i RAW ligger billedet endnu ikke i RGB-mode. Dette sker
> først i det øjeblik du hiver det ind i dit RAW-program og "fremkalder"
> billedet. Her vælger du hvilket RGB-farverum du vil gå til. Her sker der
> altså
> en konvertering fra en ICC-profil lavet til dit kamera -> f.eks. Adobe RGB
> 1998.
>

Ok - tak.


>> Men hvor i processen konverterer jeg bedst f.x. et raw-billede fra RGB
>> til
>> sRGB?
>
> Hov! Nu blander du tingene sammen. 'RGB' er en farvetilstand/mode lige som
> Grayscale, CMYK, Duotone ect. 'sRGB' er et farverum, bestemt ud fra en
> ICC-profil, som tilfældigvis er i RGB-mode.


Jeg forstår det sådan, at en ICC-profil kan betegnes som en 'vedtagelse' af
hvordan farver defineres for netop den profil.
Men hvad er forskellen på et farverum(sRGB) og en farvetilstand(RGB)?


>
> Jeg gætter i stedet på, at dit RAW-program er sat op til at gemme dine
> fremkaldte billedet i Adobe RGB 1998-farverummet - nogle steder forkortet
> til
> aRGB.
>

Korrekt - og det er vel det 'bedste' til mit brug?



>> Jeg bruger Adobes Raw Converter til at justere bl.a. lys (ofte med
>> gråkort),
>> og derefter CS2 til den endelige behandling (beskæring/Unsharp Mask etc.)
>
> Fint fint. Hvis du skal lave mere avancerede justeringer i lys og kontrast
> i
> billedet i Photoshop, kan du med fordel vælge at gemme dit billede i
> 16-bits
> farvedybde pr. kanal. Det giver meget mere infomation at arbejde med, når
> du
> laver finjusteringen (f.eks. Burn and Dodge) i Photoshop.
>

Og samtidig vel også gemme i .TIFF? Kan se at en 16-bit .TIFF fylder det
dobbelte
af en 8-bit, mens 16 og 8-bit .jpg fylder det samme?

Men er det billeder jeg skal bruge til webbrug - måske på 200x300px -
betyder det jo
ikke så meget for det endelige resultat - men jeg er selvfølgelig
interesseret i at forstå processen,
da jeg gerne vil have helt styr på resultatet for billeder til print.


>> Justerer I først i raw, og importerer til Photoshop hvor I konverterer
>> til
>> sRGB inden i justerer f.x.farver? Og hvor finder jeg denne mulighed i
>> CS2?
>
> Nej, jeg vil vente til allersidst med at konvertere til et mindre
> farverum.

Lyder logisk nok - men da farverummet er forskelligt(mindre), så skal man jo
justerer farverne til
for at ramme rigtigt til skærmbrug, ik?


> Du skriver, at du også benytter billederne til tryk. Her er det standard
> at
> anvende Adobe RGB 1998-farverum, hvis man ikke selv konverterer direkte
> til
> det CMYK-farverum trykkeriet anvender. Derfor vil jeg råde dig til, at
> anvende
> dette til dine arkivbilledet og foretage redigeringen i dette.
>

Super - og når jeg printer hjemme (Canon printer, med 6 farver) skal jeg vel
justere
i et CMYK-farverum for at billedet på skærmen svarer til printet? Eller er
jeg helt gal på
den her?

> De færdigt redigerede billeder, som du skal anvende til web, konverterer
> du
> fra Adobe RGB 1998 til sRGB under Image > Mode > Convert to Profile. Under
> Sourve Space vil dit udgangspunkt stå, og under Destination Space vælger
> du nu
> 'sRGB IEC61966-2.1'' og trykker OK.
>

Tak - (bruger CS2 og der ligger den i Edit > Convert to Profile).

> Hvis det ofte er noget du skal bruge, kan jeg anbefale at lave en action
> med
> denne konvertering og afsætte en funktionstast til dette formål. Det gør
> livet
> lidt nemmere :)
>
Det vil jeg helt sikkert gøre - tror lige der er en F-11 knap tilbage til
det

> Skal du lave nogen grafik udelukkende til web-bruge kan du naturligvis
> ligeså
> godt starte med at oprette et RGB dokument i sRGB-farverummet.
>

Ja - må øve mig med min nye F-11 funktion

Tak for de gode input.


Lindkold
--
www.lindkold.dk



KNL DtP (03-08-2006)
Kommentar
Fra : KNL DtP


Dato : 03-08-06 11:42

"Lindkold" <lindkoldFJERN@MIGgmail.com> skrev i en meddelelse
news:44d1caae$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg forstår det sådan, at en ICC-profil kan betegnes som en 'vedtagelse' af
> hvordan farver defineres for netop den profil.

En ICC-profil er en beskrivelse af hvordan en enhed (kamera, skærm, scanner,
trykkemaskine, printer ect.) opfører sig. Den beskriver dens dårligdomme,
brister og mangler. Disse er helt unikke for det enkelte produkt i det øjeblik
den bliver kalibreret. Slidtage, temperatur, klima ect. spiller ind og kan
ændre et produkt fra dens nuværende formåen.

Desuden har man ICC-profiler, som beskriver arbejdsfarverum (work spaces).
Disse følge ofte med f.eks. Photoshop eller kan hentes fra trykkeriets
webside, og er branchestandarder som er udviklet til at dække et fælles
produkt (f.eks. , sRGB, Adobe RGB 1998, WIde Garmut, Avistryk, ISO, EuroScale
ect.). Disse farverum er dem du arbejder i, og som beskriver hvilke farver du
kan vise/trykke på dit medie - modsat enhedsfarverummet, som beskriver hvordan
den enkelte printer vil printe en given farve, som er defineret i
arbejdsfarverummet.

.... giver det mening?


> Korrekt - og det er vel det 'bedste' til mit brug?

Ja, når du også anvender billederne til tryk, og du alligevel er igennem en
redigering af billedet i RAW-programmet, vil jeg anbefale at du vælger Adobe
RGB 1998. Det er et større farverum end sRGB, og kan dermed inkludere flere at
de skrappe nuancer.


> Og samtidig vel også gemme i .TIFF? Kan se at en 16-bit .TIFF fylder det
> dobbelte af en 8-bit, mens 16 og 8-bit .jpg fylder det samme?

I min Photoshop (CS) kan du ikke gemme 16-bits billeder i JPEG-format. Derfor
gætter jeg på, at grunden til, at dine 8- og 16-bits JPEG's fylder det samme
er, at 16-bits udgaven bliver nedsamplet til alm. 8-bits.

Jeg glemte forresten at skrive, at du efter endt redigering i Photoshop, fint
kan konvertere billedet fra 16- til 8-bits: Image > Mode > 8-bits/Channel. Du
har hevet al den information ud af f.eks. højlys og skygge, som du ønsker, og
derfor er der ingen grund til at have billedet liggende i high-bit.


> Men er det billeder jeg skal bruge til webbrug - måske på 200x300px -
> betyder det jo ikke så meget for det endelige resultat - men jeg er
selvfølgelig
> interesseret i at forstå processen, da jeg gerne vil have helt styr på
resultatet for billeder til print.

Næææ, hvis billedet er så lille, er det svært at se forskel. Har du dog lavet
redigeringen og gemt dit høj opløselige billede, så er det jo hurtigt og nemt
lige at lave en web-udgave. På den måde får du det bedste ud af det samme
billede på to forskellige medier.


> men da farverummet er forskelligt(mindre), så skal man jo
> justerer farverne til for at ramme rigtigt til skærmbrug, ik?

Photoshop forsøger at klemme det store farverum ned i det mindre. Den har
forskellige metoder til dette, som tager højde for en masse forskellige ting,
så øjet ikke opdager forskellen.

Desuden er der så stor forskel på de skærme folk har rundt omkring, at det er
næsten umuligt at forudse præcis hvordan et billedet vil se ud på hr. Jensens
15" CRT-skærm. Ofte ser jeg skærme indstillet alt for lyse med alt for lav
kontrast, som får billeder til at se tamme og fesene ud.


> Super - og når jeg printer hjemme (Canon printer, med 6 farver) skal jeg vel
> justere i et CMYK-farverum for at billedet på skærmen svarer til printet?

Det burde være CMYK, da man ikke kan printe RGB-farver, da denne mode er
basseret på lys - CMYK er basseret på farve. Men det skal altså være RGB! Jeg
gætter på, at der sidder en konvertering i printerdriveren, som laver en
RGB -> CMYK + 2 farver.


> Det vil jeg helt sikkert gøre - tror lige der er en F-11 knap tilbage til
> det

Min F12 har været trofast defineret til den action længe :)


Håber dette hjælper lidt på farvestyringsmysteriet!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk



Lindkold (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Lindkold


Dato : 03-08-06 12:07


"KNL DtP" skrev i en meddelelse
>
>
> En ICC-profil er en beskrivelse af hvordan en enhed (kamera, skærm,
> scanner,
> trykkemaskine, printer ect.) opfører sig. Den beskriver dens dårligdomme,
> brister og mangler. Disse er helt unikke for det enkelte produkt i det
> øjeblik
> den bliver kalibreret. Slidtage, temperatur, klima ect. spiller ind og kan
> ændre et produkt fra dens nuværende formåen.
>
> Desuden har man ICC-profiler, som beskriver arbejdsfarverum (work spaces).
> Disse følge ofte med f.eks. Photoshop eller kan hentes fra trykkeriets
> webside, og er branchestandarder som er udviklet til at dække et fælles
> produkt (f.eks. , sRGB, Adobe RGB 1998, WIde Garmut, Avistryk, ISO,
> EuroScale
> ect.). Disse farverum er dem du arbejder i, og som beskriver hvilke farver
> du
> kan vise/trykke på dit medie - modsat enhedsfarverummet, som beskriver
> hvordan
> den enkelte printer vil printe en given farve, som er defineret i
> arbejdsfarverummet.
>
> ... giver det mening?
>

Ja, det er så småt ved at krybe ind på harddisken...

>> Korrekt - og det er vel det 'bedste' til mit brug?
>
> Ja, når du også anvender billederne til tryk, og du alligevel er igennem
> en
> redigering af billedet i RAW-programmet, vil jeg anbefale at du vælger
> Adobe
> RGB 1998. Det er et større farverum end sRGB, og kan dermed inkludere
> flere at
> de skrappe nuancer.
>
Den er jeg med på...

>> Og samtidig vel også gemme i .TIFF? Kan se at en 16-bit .TIFF fylder det
>> dobbelte af en 8-bit, mens 16 og 8-bit .jpg fylder det samme?
>
> I min Photoshop (CS) kan du ikke gemme 16-bits billeder i JPEG-format.
> Derfor
> gætter jeg på, at grunden til, at dine 8- og 16-bits JPEG's fylder det
> samme
> er, at 16-bits udgaven bliver nedsamplet til alm. 8-bits.
>

Det gør den sikkert, men der kommer bare ingen meddelse om det, når man har
valgt 16-bit, jpg.

> Jeg glemte forresten at skrive, at du efter endt redigering i Photoshop,
> fint
> kan konvertere billedet fra 16- til 8-bits: Image > Mode > 8-bits/Channel.
> Du
> har hevet al den information ud af f.eks. højlys og skygge, som du ønsker,
> og
> derfor er der ingen grund til at have billedet liggende i high-bit.
>

OK - her troede jeg fejlagtigt, at når jeg gik fra 16 til 8, så smed den
netop de
detaljeinformationer væk?

Hvad 'smider' den så væk i den proces? Evnen til at gå tilbage til 16-bit?


>> Men er det billeder jeg skal bruge til webbrug - måske på 200x300px -
>> betyder det jo ikke så meget for det endelige resultat - men jeg er
> selvfølgelig
>> interesseret i at forstå processen, da jeg gerne vil have helt styr på
> resultatet for billeder til print.
>
> Næææ, hvis billedet er så lille, er det svært at se forskel. Har du dog
> lavet
> redigeringen og gemt dit høj opløselige billede, så er det jo hurtigt og
> nemt
> lige at lave en web-udgave. På den måde får du det bedste ud af det samme
> billede på to forskellige medier.
>
ja, selvfølgelig.

>
>> men da farverummet er forskelligt(mindre), så skal man jo
>> justerer farverne til for at ramme rigtigt til skærmbrug, ik?
>
> Photoshop forsøger at klemme det store farverum ned i det mindre. Den har
> forskellige metoder til dette, som tager højde for en masse forskellige
> ting,
> så øjet ikke opdager forskellen.
>
> Desuden er der så stor forskel på de skærme folk har rundt omkring, at det
> er
> næsten umuligt at forudse præcis hvordan et billedet vil se ud på hr.
> Jensens
> 15" CRT-skærm. Ofte ser jeg skærme indstillet alt for lyse med alt for lav
> kontrast, som får billeder til at se tamme og fesene ud.
>

Enig.


>> Super - og når jeg printer hjemme (Canon printer, med 6 farver) skal jeg
>> vel
>> justere i et CMYK-farverum for at billedet på skærmen svarer til printet?
>
> Det burde være CMYK, da man ikke kan printe RGB-farver, da denne mode er
> basseret på lys - CMYK er basseret på farve. Men det skal altså være RGB!
> Jeg
> gætter på, at der sidder en konvertering i printerdriveren, som laver en
> RGB -> CMYK + 2 farver.
>
Aha, har ledt efter den mulighed/indstilling for printeren uden resultat -
men det virker
logisk (især når den sælges som en foto-printer) - og den laver da også
fine, fine print (især på dyrt(!?) foto-papir.

>
>> Det vil jeg helt sikkert gøre - tror lige der er en F-11 knap tilbage til
>> det
>
> Min F12 har været trofast defineret til den action længe :)
>
>
> Håber dette hjælper lidt på farvestyringsmysteriet!
>
Meget - og jeg takker igen.

Ser du bruger 5D - har desværre kun råd til lillebror (30D), men er meget
tilfreds, og min nye
tele skal ud og lege med biler i weekenden:
http://www.chgp.dk/


Lindkold
--
www.lindkold.dk



Jørgen Nielsen (05-08-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 05-08-06 14:21


"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44d0f48f$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
[klip]
>
> Hov! Nu blander du tingene sammen. 'RGB' er en farvetilstand/mode lige som
> Grayscale, CMYK, Duotone ect. 'sRGB' er et farverum, bestemt ud fra en
> ICC-profil, som tilfældigvis er i RGB-mode.

Jeg har også altid troet, at både RGB og sRGB begge er farverum, men sådan
er det åbenbart ikke. Hvis jeg har forstået dig ret.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.
http://www.jbsn.frac.dk/index.php



Thomas G. Madsen (06-08-2006)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 06-08-06 19:51

Jørgen Nielsen skrev:

> Jeg har også altid troet, at både RGB og sRGB begge er farverum,
> men sådan er det åbenbart ikke.

Normalt regner man et farverum for noget veldefineret. Altså et
rum, hvor man ved, hvor grænserne går og det ved man ikke, hvis
man blot siger RGB. Det gør man heller ikke, hvis man blot siger
CMYK eller gråtoner, så RGB, CMYK eller gråtoner er blot en
tilstand som dikterer, hvordan farven er sammensat eller defineret.

Tilstanden siger intet om, hvordan farven ser ud. Først når der
hægtes en farveprofil på (f.eks. sRGB), kan man sige noget om,
hvordan farven ser ud. Farveprofilens grænser er velkendte og de
grænser, kalder man for et farverum.

--
Hilsen
Madsen

Jørgen Nielsen (10-08-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 10-08-06 17:44


"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:eb5kn0.2a0.1@tgm.dyndns.dk...
>
> Normalt regner man et farverum for noget veldefineret. Altså et
> rum, hvor man ved, hvor grænserne går og det ved man ikke, hvis
> man blot siger RGB. Det gør man heller ikke, hvis man blot siger
> CMYK eller gråtoner, så RGB, CMYK eller gråtoner er blot en
> tilstand som dikterer, hvordan farven er sammensat eller defineret.
>
> Tilstanden siger intet om, hvordan farven ser ud. Først når der
> hægtes en farveprofil på (f.eks. sRGB), kan man sige noget om,
> hvordan farven ser ud. Farveprofilens grænser er velkendte og de
> grænser, kalder man for et farverum.

Ok, tak for svar, så blev jeg det klogere.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.
http://www.jbsn.frac.dk/index.php



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste