ASP - zip-component
Fra : Kasper Lindberg

Dato : 02-08-06 12:40

Hej NG

Jeg skal lave et fotoalbum, hvor mine brugere skal kunne uploade billeder.

for at samhørende billeder bliver placeret i samme mappe m.m., ville jeg
gerne kunne uploade en zip-fil indeholdende billederne, udpakke den på
serveren, for derefter at placere billederne i den rigtige mappe.

første problem er at finde en komponent der kan klare dette.
(supporten på mit webhotel var ikke til nogen gavn)

google gav et par hits, men de afhænger af activeX og/eller dll-filer
jeg kører på en unix/apache-server

jeg skal altså gerne kunne lægge et script på min server der så kunne
håndtere zip-mapper for mig.

efterfølgende kommer selvfølgelig noget sikkerhed ind i spil, da jeg ikke
vil uploade en zippet exe-fil og lign.

hvad findes der af gode asp-componenter til håndtering af zip-filer?

/Kasper

Fra : Niels Henriksen

Dato : 02-08-06 22:01

"Kasper Lindberg" <NoSp@m.invalid> wrote in

> [...]
> ikke vil uploade en zippet exe-fil og lign.
>
> hvad findes der af gode asp-componenter til håndtering af zip-filer?

Hvis du kører på en unix, så tjek om du har PHP mulighed. Asp på en Unix
er som at række tungen ud af vinduet (hvad jeg har hørt). Så kan det være
at PHP har en mulighed for zip.

--
Niels Henriksen
Netopcom

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 03-08-06 07:19

"Niels Henriksen" <niels.henriksen@netopcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er som at række tungen ud af vinduet (hvad jeg har hørt). Så kan det være

Jeg har mulighed for både ASP og PHP, men jeg skriver for det meste i ASP,
derfor mit ønske om en ASP-component

Dette er php-opsætningen for mit webhotel.
http://www.1vangede.dk/testarea/phpinfo.php

er der nogen der kan se om php giver mig mulighed for at arbejde med
zip-filer?

XFUT: d.e.i.w.s.php

På Forhånd tak
/Kasper

Fra : Martin

Dato : 03-08-06 10:08

Kasper Lindberg wrote:

> Dette er php-opsætningen for mit webhotel.
> http://www.1vangede.dk/testarea/phpinfo.php
>
> er der nogen der kan se om php giver mig mulighed for at arbejde med
> zip-filer?

Nej, du kan ikke bruge de "originale" php funktioner, men det er muligt
at bruge nogle andre zip funktioner, som fx. dem phpmyadmin bruger.
<http://de.php.net/zip> Læs første brugernote, der får du et eksempel på
hvordan man gør med phpmyadmins zip funktioner.

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 03-08-06 11:02

"Martin" <maa@scandesigns.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> <http://de.php.net/zip> Læs første brugernote, der får du et eksempel på
> hvordan man gør med phpmyadmins zip funktioner.

Rart at vide, men det jeg har brug for er funktioner til at udpakke en
uploaded zip-fil med

/Kasper

Fra : Kasper Johansen

Dato : 03-08-06 14:15

Kasper Lindberg skrev:
> er der nogen der kan se om php giver mig mulighed for at arbejde med
> zip-filer?

Jeg bruger selv PclZip, hvilket vikrer mere end godt for mit
vedkommende! Og det er selvfølgelig gratis.

http://www.phpconcept.net/pclzip/index.en.php

Hvis du kører det fra et webhotel, så har du nok ikke mulighed for at
sende kommandoer til prompten, men ellers så har man også den mulighed
at arbejde med ZIP-filer derfra :)

Kasper Johansen

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 03-08-06 17:49

"Kasper Johansen" <kaspernj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger selv PclZip, hvilket vikrer mere end godt for mit vedkommende!
> Og det er selvfølgelig gratis.
>
> http://www.phpconcept.net/pclzip/index.en.php

Takker, Jeg kigger på det.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-08-06 08:07

Kasper Lindberg wrote:

> [...]
>
> første problem er at finde en komponent der kan klare dette.
> (supporten på mit webhotel var ikke til nogen gavn)

Hvis du kan få dem til at installere f.eks pkzip eller et andet
lignende program, kan du sende DOS commandoer til programmet og bruge
det til at zippe filer med dirrekte. Du kan så fyre DOS commandoer af
fra ASP

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 03-08-06 08:14

> Hvis du kan få dem til at installere f.eks pkzip eller et andet
> lignende program,

tvivler på at jeg får dem til at installere ekstra componenter

er det noget der er kompatibelt med en unix-server, som jeg kan selv kan
have liggende?

/Kasper

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-08-06 08:49

Kasper Lindberg wrote:

> er det noget der er kompatibelt med en unix-server, som jeg kan selv kan
> have liggende?

På en Unix kan du bruge kommandoen zip direkte:

For at pakke:
zip [navnZipFil] [filer du vil pakke]

f.eks:
zip minfil.zip $home/*txt

for at pakke ud skal du blot burge unzip.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 03-08-06 09:44

> [...]

> f.eks:
> zip minfil.zip $home/*txt

> for at pakke ud skal du blot burge unzip.

Kan du give mig et virkende asp-eksempel?

eller bare et link til et...

Jeg ved ikke hvordan jeg skulle sende unix-kommandoer fra et asp-script

/Kasper

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-08-06 12:08

Kasper Lindberg wrote:

> Jeg ved ikke hvordan jeg skulle sende unix-kommandoer fra et asp-script

Det ved jeg heller ikke, men det var dig der snakkede om at køre det
fra en Unix maskine, så jeg troede at du havde den del på plads. Hvis
ikke du har et zip program installeret på din webserver der kan
modtage kommandoer fra text, så tror jeg ikke det er muligt.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 03-08-06 17:57

Kasper Lindberg wrote:

> [...]
> ikke du har et zip program installeret på din webserver der kan
> modtage kommandoer fra text, så tror jeg ikke det er muligt.

har lige fået en php-class, der efter sigende skulle kunne klare det

det jeg ledte efter, var noget i stil med at kunne sige

set myObj=server.createobject(...)
myObj.unzip(file)
set myObj=nothing

men jeg prøver php-versionen, når jeg når dertil

/Kasper

Fra : Niels Henriksen

Dato : 03-08-06 22:28

> [...]
>
> har lige fået en php-class, der efter sigende skulle kunne klare det
>
> det jeg ledte efter, var noget i stil med at kunne sige

Det ser ud som noget ASP du har fået fat i der.

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 04-08-06 11:09

> "Kasper Lindberg" <NoSp@m.invalid> wrote in

> Det ser ud som noget ASP du har fået fat i der.

det er vel også en asp-gruppe vi er i

det var en forklaring på hvad jeg havde forventet at få ud af mit spørgsmål.
sammenlign det med at skulle sende unix-kommandoer til serveren fra et
asp-script

/Kasper

Fra : Niels Henriksen

Dato : 04-08-06 21:45

> det er vel også en asp-gruppe vi er i
>
> det var en forklaring på hvad jeg havde forventet at få ud af mit
> spørgsmål. sammenlign det med at skulle sende unix-kommandoer til
> serveren fra et asp-script

Ahaaa... sorry... misforstod ;)

Prøv at kigge her:

http://www.softcomplex.com/products/asp_zip_component/

Den koster kun $29. Du kunne jo foreslå dem (hvis de kan installer dll-filer) at du køber
komponentet og de installerer det.

Her er hvad du kan med det

http://www.softcomplex.com/products/asp_zip_component/docs/#p8

Jeg overvejer at installerer det på min server, da det er noget som andre sikkert kan
bruge ;)

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 06-08-06 14:06

> [...]
>
> http://www.softcomplex.com/products/asp_zip_component/
>
> Den koster kun $29. Du kunne jo foreslå dem (hvis de kan installer

tja... så vidt jeg ved er dll og unix ikke en god blanding.

/Kasper

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-08-06 14:02

Kasper Lindberg wrote:

> hvad findes der af gode asp-componenter til håndtering af zip-filer?

Jeg fandt lige denne side:
http://www.aspin.com/home/components/file/filecomp

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 06-08-06 14:08

Kasper Lindberg wrote:

> hvad findes der af gode asp-componenter til håndtering af zip-filer?

Jeg fandt lige denne side:
http://www.aspin.com/home/components/file/filecomp

jep, den fandt jeg også, men så vidt jeg kan se, er de alle skrevet til en
windows-server og er baseret på dll-filer

/Kasper

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-08-06 08:34

Kasper Lindberg wrote:

> jep, den fandt jeg også, men så vidt jeg kan se, er de alle skrevet til en
> windows-server og er baseret på dll-filer

Beklager, jeg havde misforstået det sådan at der var både en windows
og en unix server.

Hvis du kan køre PHP, skulle følgende gerne virke:

<?php
shell_exec('zip minfil.zip filDerSkalPakkes.dat');
?>

Jeg tror ikke du kan køre shell scripts via ASP eller installere andre
komponenter på en UNIX ASP server.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann