Lavt stedsegrønt
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-08-06 07:59

Jeg har et stykke, hvor jeg gerne ville have noget lavt (max 80-100 cm)
stedsegrønt, men hvad skal jeg vælge? Det må ikke skulle klippes, og kommer
i delvis skygge fra syd og vest.

Mvh Maria

Fra : berbeck

Dato : 02-08-06 09:48

> Jeg har et stykke, hvor jeg gerne ville have noget lavt (max 80-100 cm)
> stedsegrønt, men hvad skal jeg vælge? Det må ikke skulle klippes, og
> kommer i delvis skygge fra syd og vest.
>
> Mvh Maria
>Cotoneaster - dværgmispel. Der er mange sorter, også nogle helt lave. Som
>med alt levende slipper du nok ikke helt for at skulle ud med saksen en
>gang imellem, men det er ikke voldsomt.

Hilsen Else.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-08-06 21:54

On Wed, 2 Aug 2006 08:59:28 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Jeg har et stykke, hvor jeg gerne ville have noget lavt (max 80-100 cm)
>stedsegrønt, men hvad skal jeg vælge? Det må ikke skulle klippes, og kommer
>i delvis skygge fra syd og vest.

Der findes buksbom-typer som ikke bliver højere, bl.a sorten 'Faulkner'.

Dværgrhododendron kan også bruges.

Gedeblad (Lonicera nitida 'Elegant') er også flot. Den kan få nogle ret
flotte glasagtige, lilla bær. Det er ikke voldsomt mange af de bær den
får, men når man kommer til at kigge på dem er de ret flotte.

Viburnum davidii, kender ikke noget dansk navn på den. Det er en form
for snebollebusk, som er stedsegrøn, ret lav, hvide blomster i foråret,
og nogle flotte blå bær. Kan dog skades af frost og blæst om vinteren,
men kommer normalt fint igen.

Mahonie, hvis man kan li' den.

Kirsebærlaurbær af sorten 'Otto Luyken'.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-08-06 22:11

> Jeg har et stykke, hvor jeg gerne ville have noget lavt (max 80-100 cm)
> stedsegrønt, men hvad skal jeg vælge? Det må ikke skulle klippes, og
kommer
> i delvis skygge fra syd og vest.

Mener der er nogle Cypresser der har sådan en vækst. Men det giver nok en
del års venten på det forventede resultat. Hvis det skal gå stærkt, ville
jeg sætte nogle buer af tentorstål, og plante Vedbend.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-08-06 07:53

> Jeg har et stykke, hvor jeg gerne ville have noget lavt (max 80-100 cm)
> stedsegrønt, men hvad skal jeg vælge? Det må ikke skulle klippes, og
> kommer i delvis skygge fra syd og vest.
>
> Mvh Maria

Uover dem, Mads allerede har nævnt - fladtvoksende taks.

Hilsen Inger