FIndes der alternativ til silikatmaling på~
Fra : CAH

Dato : 31-07-06 20:21

Hej

Jeg har et hus som jeg gerne ville male med noget som er
diffusionsåbent, det gælder både sokkel og væg. Men såvidt jeg kan
forstå kan man ikke anvende silikat maling på plas- og alkydmaling.
(hviket både væg og sokkel er malet med). Er der ingen vej uden om at
fortsætte med plast- og akrylmaling?

Cah

Fra : TT

Dato : 31-07-06 21:19

"CAH" <madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jo da, du kan fjerne det gamle, ideen med Silikat er at det går i
forbindelse med underlaget fx. mørtlen - hvor de andre danner en hinde
udenpå denne. Så du skal have renset det gamle helt af (glasblæsning).
Iøvrigt er der efter min mening ikke meget ide i at male med en
Diffusionsåben maling ovenpå en mindre diff. åben...

Kig evt. på denne side - de har et produkt der er, måske, bedre en Silikat.
:
http://www.rockidan.dk/indhold/readmore.php?id=79&cat=Facademalinger&mn=Facade

-TT

Fra : Anders Majland

Dato : 01-08-06 12:56

> [...]
> forstå kan man ikke anvende silikat maling på plas- og alkydmaling.
> (hviket både væg og sokkel er malet med). Er der ingen vej uden om at

Jeg blev træt af at kalke, og har sidste år malet sydsiden af udhuset med
sadonlin's stærk murmaling efter en grundig afrensning af facaden med
højtryksrenser (<95% af kalken er væk). Det ser ud til at holde så nu har
den vestlige gavl fået samme omgang....

Men jeg tror også du bliver nød til at rense det gamle af for at skifte til
noget andet. Jeg ville egenligt have "kastet" skalflex's maling på, men de
vil ikke stå inde for det på tidligere kalkede mure. Andre herinde har dog
gode ergaringer med det, så måske jeg prøver det på en anden side af
udhuset. Den er 3-længet på 230m2 så der er mange m2 at prøve på ....

/A

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 01-08-06 16:06

Anders Majland wrote:

> [...]
> med højtryksrenser (<95% af kalken er væk). Det ser ud til at holde
> så nu har den vestlige gavl fået samme omgang....

Hvorfor blev du træt af det?

Stig Bang-Mortensen

Fra : Anders Majland

Dato : 01-08-06 16:22

Der skulle selvfølgelig stå >95% altså højest 5% tilbage ...

> Hvorfor blev du træt af det?

Holdbarheden - Murene var misligeholdt da vi overtog i 2002.

Der prøvede vi først at rense løst af og kalke det hele med kost (fik 2
gange). Det holdt ikke og det så sørgeligt ud året efter. I

2003 rensede vi de mange pletter bedre af og kalkede igen.

2004 afrensede jeg så næsten alt det gamle med højtryksrenser og det
derefter fik det 2 gange med en kalksprøjte. Det holdt heller ikke godt og
efter vinteren så det igen temmeligt sørgeligt ud.

Vi havde ellers forsøgt efter alle kunstens regler at være opmærksomme på
både temperaturer og fugtighed da vi kalkede.

I 2005 prøvede vi så som forsøg at male sydsiden og der ser ud til at holde.

Ja jeg ved godt at det burde kunne lade sig gøre at få kalken til at holde -
også selvom der har været noget mos/lav på murene men jeg har givet op....
Når man ikke er hjemme til dagligt er det også svært af få det til at passe
med vejret at kalke. Så er det nemmere med maling hvor det "bare" skal være
tørt og ikke for varmt eller koldt.

Stig, jeg kan ikke huske om det er dig eller en anden jeg før har inviteret
over og kalke - ihvertfald skal jeg nok sørge for både vådt og tørt hvis
"en" skule have lyst til vise hvordan man kalker så det holder ... Det er
som sagt kun 2 sider af udhuset der er blevet malet så der er 6 sider
tilbage....og altså masser af kvadratmeter at øve på ....

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 01-08-06 17:20

Anders Majland wrote:

> [...]
> holder ... Det er som sagt kun 2 sider af udhuset der er blevet malet
> så der er 6 sider tilbage....og altså masser af kvadratmeter at øve

Jeg har ikke haft den ære før nu

Jeg spørger fordi min oplevelse af kalkning er at det holder bedre end alt
det andet, hvis det er gjort ordentligt. Det ser også pænere ud fordi
snavset ikke sidder fast på samme måde som "kunstige" materialer.

Hvad er din bund lavet af?
Hvad har du kalket med?
Hvor mange tynde lag har du givet smurt på med kalkkost?
Hvad er en kalksprøjte?

Stig Bang-Mortensen

Fra : Anders Majland

Dato : 01-08-06 18:00

> [...]
> det andet, hvis det er gjort ordentligt. Det ser også pænere ud fordi
> snavset ikke sidder fast på samme måde som "kunstige" materialer.

Pudsede porøse betonsten

> Hvad har du kalket med?

Jeg kan ikke huske det præcise navn ligenu. Men det er kalk til formålet der
kommer på store hvide spande med hvis omkring 10kg der skal blandes op osv
(Min kone stod for indkøbet af kalk)

> Hvor mange tynde lag har du givet smurt på med kalkkost?

Det fik 2 lag efter den grundige afrensning, men hæfter ikke ordenligt. Tror
ikke at flere lag ville gøre en forskel

> Hvad er en kalksprøjte?

Minden om en mælkejunge hor man hæder kalken i og så sætter under tryk. Så
er der en slange og en dyse så det er ligeså nemt som at sprøjtemale. I
gamle dage brugte man den typisk til at kalke indendørs i stalden for
minimere det værste utøj. Det kan også anvendes udendørs i stille vejr, men
sviner selvfølgelig mere end med spand og kost.

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 01-08-06 18:24

Anders Majland wrote:

> Pudsede porøse betonsten

Der har du det første problem. Kalk hæfter ikke godt på beton.

> Jeg kan ikke huske det præcise navn ligenu. Men det er kalk til
> formålet der kommer på store hvide spande med hvis omkring 10kg der
> skal blandes op osv (Min kone stod for indkøbet af kalk)

Rødvig Kulekalk er det bedste. Resten er mere eller mindre fis.

> Det fik 2 lag efter den grundige afrensning, men hæfter ikke
> ordenligt. Tror ikke at flere lag ville gøre en forskel

Det tror jeg heller ikke. Jeg tror du er bedst tjent med at male. Find det
der er mest diffusionsåbent, det er det vigtigste.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Anders Majland

Dato : 01-08-06 21:01

> Der har du det første problem. Kalk hæfter ikke godt på beton.

betonsten er så nok den forkerte betegnelse. Udhuset er opført i 1928 i
nogle sten i størrelse som alm mursten men er grå og mere porøse. Det har
været kalket gult engang - og hvor der stadig var gule raster sad det meget
bedre fast end end mine nye hvide lag.

> Rødvig Kulekalk er det bedste. Resten er mere eller mindre fis.

> Det tror jeg heller ikke. Jeg tror du er bedst tjent med at male. Find det
> der er mest diffusionsåbent, det er det vigtigste.

Jeg ved ikke hvor åben "sadonlin stærk murmaling" er - men den er blandt de
få muligeher til brug på en gammel kalket overflade

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 02-08-06 07:27

Anders Majland wrote:

> [...]
> Det har været kalket gult engang - og hvor der stadig var gule raster
> sad det meget bedre fast end end mine nye hvide lag.

Hvis det er tilfældet ville jeg spørge "indkøbsafdelingen" helt præcist hvad
for noget kalk I har købt.

Stig Bang-Mortensen