Sokkelfarve?
Fra : Kai I.

Dato : 31-07-06 18:13

Vi har sidste år købt en gammel (1875) hvidkalket ejendom og er ved
at kalke den igen.
Soklen og sålbænkene er sorte, men jeg har læst, at man ikke må
bruge almindelig gammeldags sokkelsværte (tjære), da det helst skal
være diffussionsåbent som kalk jo er.
Hvad bruger vi så til det sorte, er det noget med kalkfarver eller
lign.?
Er der nogen iblandt, som har nogle bud på dette?

Mvh. Kai.

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 31-07-06 20:08

Kai I. wrote:
> [...]
> lign.?
> Er der nogen iblandt, som har nogle bud på dette?

Hvorfor male soklen sort overhovedet? Du kan kalke til jorden.
Sålbænkene kan du give sort linoliefarve hvis det skal være.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-08-06 13:05

"Stig Bang-Mortensen" <sbm@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor male soklen sort overhovedet? Du kan kalke til jorden.

Fordi det ser så træls ud, når regnen får jord og sand til at sprøjte op på
den nederste del af muren.

Hilsen Inger

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 03-08-06 17:08

Inger Pedersen wrote:

> Fordi det ser så træls ud, når regnen får jord og sand til at sprøjte
> op på den nederste del af muren.

Derfor lægger man pigsten en halv meter ud fra muren. Jeg synes at jeg ser
sand og snavs lige godt på lyst og mørkt underlag.

Stig Bang-Mortensen

Fra : TT

Dato : 04-08-06 10:19

> Derfor lægger man pigsten en halv meter ud fra muren. Jeg synes at jeg ser
> sand og snavs lige godt på lyst og mørkt underlag.
> [...]

Graver du en rende langs huset og fylder med pigsten eller ?

-TT

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 04-08-06 11:09

TT wrote:
> "Stig Bang-Mortensen" <sbm@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Graver du en rende langs huset og fylder med pigsten eller ?

Graver ud til grus og stiller dem lodret ved siden af hinanden med fald væk
fra huset. Ideen er at når regnen rammer stenene springer vandet til alle
sider i stedet for altid op af muren.

Stig Bang-Mortensen

Fra : CAH

Dato : 31-07-06 20:16

jeg har læst, at man ikke må
> bruge almindelig gammeldags sokkelsværte (tjære), da det helst skal
> være diffussionsåbent som kalk jo er.

Jeg har læst det samme, at det skal være en diffusionsåben maling og
at man kan benytte silikat maling, men såvidt jeg kan forstå kan man
ikke bruge silikat maling på en overfalde der tidligere er malet med
plast- og akrylmaling eller lign.

Mange hilsner
Cah

Fra : Gainsbourg

Dato : 01-08-06 03:15

Det er korrekt - man bør ikke bruge hverken tjære, maling eller andet i den
dur.

Den rigtige måde er at kalke hele vejen ned. Sokkelen kalkes sort med kalk
indfarvet med kønrøg.

Husk at bruge vådlæsket, lagret kulekalk - fx. Rødvig kalk når I kalker. I
kan læse mere om de korrekte fremgangsmåder i Raadvad Centrets
anvisningsblade om bygningsbevaring. Jeg kan også anbefale Søren Vadstrups
bog "Huse med Sjæl" som er en god inspirationskilde og som har gode,
praktiske anvisninger, på hvordan man vedligeholder et gammelt hus.

Kønrøg og kalk fåes bl.a. her: http://www.kalk.dk/
Vådlæsket kalk kan også købes her: http://www.linolie123.dk/shop/
Anvisningshæfter fåes på biblioteket eller kan købes her:
http://www.bygningskulturbutikken.dk/

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Nygaard

Dato : 01-08-06 09:25

> [...]
> bog "Huse med Sjæl" som er en god inspirationskilde og som har gode,
> praktiske anvisninger, på hvordan man vedligeholder et gammelt hus.

Søren Vasegaard, der har skrevet "Bogen om huset" skriver om
overfladebehandling af sokler:
"Som overfladebehandling på sokler anbefales ikke behandling med tjære eller
lignende diffusionstætte produkter, men en behandling med en grå eller sort
silikatmaling (andre farver kan fås)..."

/Nygaard

Fra : CAH

Dato : 01-08-06 07:54

Gainsbourg wrote:
> [...]
> dur.
>
> Den rigtige måde er at kalke hele vejen ned. Sokkelen kalkes sort med kalk

Min sokkel er malet med tjære, maling eller andet i den dur. Man kan
vel ikke kalke oven på den slags?

Cah

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-08-06 08:51

"CAH" <madsgormlarsen@gmail.com> skrev
>Min sokkel er malet med tjære, maling eller andet i den dur. Man kan
>vel ikke kalke oven på den slags?

Jo da

Men det holder nok ikke ugen ud.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 01-08-06 11:34

CAH wrote:

> Min sokkel er malet med tjære, maling eller andet i den dur. Man kan
> vel ikke kalke oven på den slags?

Dem letteste løsning, som jeg er i færd med at bruge på et udhus, er at
kalke og så kalke igen efterhånden som tjæren falder af. Til sidst bliver
det siddende. Det tager nogle år, bevares.

Stig Bang-Mortensen

Fra : CAH

Dato : 01-08-06 22:24

> [...]
> lignende diffusionstætte produkter, men en behandling med en grå eller sort
> silikatmaling (andre farver kan fås)..."

Men såvidt jeg har forstået kan silikatmaling heller ikke binde på
plastmaling eller lign.

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 02-08-06 07:24

CAH wrote:

> Men såvidt jeg har forstået kan silikatmaling heller ikke binde på
> plastmaling eller lign.

Plastmaling kan binde på plastmaling og intet andet.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Kai I.

Dato : 02-08-06 18:23

Jeg tror, jeg har fundet det produkt, jeg kunne tænke mig at prøve,
nemlig: Yunik Murmaling fra www.linolie123.dk
Der står, det er et moderne alternativ til den gammeldags kalk, og den
binder på næsten alt , og så fås den også i sort.
Den skulle danne en overflade, som er næsten som kalk og som også er
diffussionsåben.

Mvh. Kai I.

Ps. Jeg vil gerne fortælle om mine erfaringer med dette, men der
kommer lige til at gå et stykke tid først.