Strips til måling af PH og klor
Fra : TommyS

Dato : 31-07-06 09:50

Hej

Jeg var så heldig/uheldig, at min datter fik en 5m3 havepool i
fødselsdagsgave og står nu med opgaven at vedligeholde vandet i
sådan en fætter. Der er en pumpe med som det anbefales kører 4-6
timer i døgnet.

1. spørgsmål
Er det nødvendigt at pumpen kører hver dag eller kun de dage poolen
anvendes?

Derudover fulgte der noget klor med til at holde vandet rent så det
blev en klor-løsning jeg bruger til det istedet for ilt. Jeg har
anskaffet nogen hurtigvirkende klor-ting + nogen længere virkende. Jeg
købte også en elektronisk dims til at måle klor og ph-værdi, men
før den kan anvendes skal man manuelt måle en klor-værdi og derefter
indstille apparatet. Det vil sige at jeg skulle købe nogen strips til
måling af klor. Dem købte jeg så gennem eurotoys.dk og det ser ud
til at måling af klor-værdi er ok med disse strips. Jeg havde dog
døj med overhovedet at få en fornuftig måling ud af de strips og
måling af PH værdi stemmer overhovedet ikke med den måling jeg får
fra den elektroniske dims.

2. spørgsmål

Hvad anbefales til måling af klor og PH værdi? Er der nogen strips
der er bedre/billigere end andre?

Jeg har også noget algemiddel som skal blandes op i vand og hældes i
pølen. Jeg er lidt i tvivl om, om det skal anvendes altid eller
først, når der konstateres alger i vandet.

3. og 4. spørgsmål

Hvor ofte skal der bruges algemiddel?
Anbefales det at putte algemiddel i fra start?

Derudover har jeg noget ph+ og ph-. Sådan noget pulver, hvor der skal
50g i pr. 1000l for at sænke værdien fra 7.8 (nuværende er ca. 7.7).

5. spørgsmål

Skal ph- (+) opløses i en spand før det tilsættes poolen eller skal
det blot hældes i mens pumpen kører?

Tillægsspørgsmål: Jeg har søgt lidt rundt på nettet uden held
efter en side, hvor der en grunding indføring i pool-arbejdet, men jeg
har ikke rigtigt kunne finde en. Nogen der kender et godt link til en
sådan side?

Jeg håber det er den rette gruppe at stille disse spørgsmål i, og at
der er en venlig sjæl eller 2, der vil dele ud af sine erfaringer.

--
TommyS

Fra : Max

Dato : 31-07-06 10:00

Hej Tommy

> Jeg håber det er den rette gruppe at stille disse spørgsmål i, og at
> der er en venlig sjæl eller 2, der vil dele ud af sine erfaringer.

Smid den ud og køb en du kan skifte vand i hver dag, så slipper
du for en hel masse problemer som f.eks. at spille hazard med
dine børns sundhed.

Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-07-06 11:12

On Mon, 31 Jul 2006 10:59:36 +0200, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Smid den ud og køb en du kan skifte vand i hver dag, så slipper
>du for en hel masse problemer som f.eks. at spille hazard med
>dine børns sundhed.

Ideen i rent vand hver dag er jo fin nok - men det tager altså laaang
tid at fylde 5000 liter vand i en pool. Og vandet fra hanen er skide
koldt.

Vi satte en 5000 liters pool op ude i drivhuset i weekenden. Efter et
par dage er vandet bare herligt lunt

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.

Fra : TommyS

Dato : 31-07-06 11:31

Max skrev:

> [...]
>
> Smid den ud og køb en du kan skifte vand i hver dag, så slipper
> du for en hel masse problemer som f.eks. at spille hazard med

Det var jo ikke det jeg spurgte om.

Sådanne råd kan jeg ikke bruge til noget og da der jo trods alt er
mange, der kan få en pool til at fungere for sig uden at man bliver
syg af det så KAN det jo altså godt lade sig gøre og sådan et 5000l
bassin er sq noget federe en et soppe-basin. OGSÅ for ungerne.

Fra : TommyS

Dato : 31-07-06 11:32

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> koldt.
>
> Vi satte en 5000 liters pool op ude i drivhuset i weekenden. Efter et

hvad benytter du til vedligehold af din pool?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-07-06 13:13

On 31 Jul 2006 03:31:53 -0700, "TommyS" <verndroid@hotmail.com> wrote:

>hvad benytter du til vedligehold af din pool?

En lillebror

Jeg tror han bruger et eller andet startsæt købt i Bilka til formålet.

Fra : Henning Lund

Dato : 31-07-06 13:23

TommyS wrote:

> 1. spørgsmål
> Er det nødvendigt at pumpen kører hver dag eller kun de dage
> poolen anvendes?

Altid.

> 2. spørgsmål
>
> Hvad anbefales til måling af klor og PH værdi? Er der nogen
> strips der er bedre/billigere end andre?

De mere avancerede ting er hamrende dyre, jeg ved ikke om man kan
få de vædsker man kan måle klor og ph værdi med, til rimelige
penge.
De har den fordel at de er mere nøjagtige end strimlerne. Vi
bruger de vædsker hvor jeg arbejder, hvis vores elektroniske
måler strejker.

> Jeg har også noget algemiddel som skal blandes op i vand og
> hældes i pølen. Jeg er lidt i tvivl om, om det skal anvendes
> altid eller først, når der konstateres alger i vandet.

Er der ikke en brugsforvirring til midlet? Jeg vil formode det
skal være i vandet hele tiden for at forebygge algerne.

> 3. og 4. spørgsmål
>
> Hvor ofte skal der bruges algemiddel?
> Anbefales det at putte algemiddel i fra start?

Alger kommer hele tiden især i kraftig sol, jeg arbejder et sted
hvor vi har et badeland, det er en pokkers bøvl med grønalger pt.
solens stråler ind gennem vinduerne frembringer grønalger hele
tiden.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : hvb

Dato : 31-07-06 21:18

Jeg har et basing på 14.000L det første år havde jeg problemer indtil jeg
fandt det rigtige udstyr til at måle.
I Matas købte jeg en orange æske hvor man bruger en rød og en hvid pille.
Først reguleres PH hvis den er for høj hvis det har regnet eller der er
kommet lidt jord mm. så fortynder jeg noget saltsyre i vand endelig vand
først,prøv med en 100ml. og så mål igen når PH er ok skal du reguler klor
jeg bruger granulat fra Matas opløses i en spand med vand. Så bliver det den
hvide pille der skal bruges.. efter nogle forsøg finder du ud af hvormeget
der skal bruges det skalrøres godt rundt vi løber rundt i basinget hvorefter
jeg hælder tingene i.

jeg har engang haft alger helt brunt så fik det et klor chok det var ca. 5
mål klor på 1 gang så var det fint igen..

En ting jeg prøvede i år med hamrende god resultat var jeg købte 50kg. salt
og blandet i og jeg har ikke brugt ret meget klor og var på ferie i 14-dage
og i den varme bugte der være alger men vandet var fint. De har også mange
gode gratis vejledning liggende i Matas
Jeg kører med pumpen hele døgnet med det er også på 14.000L

Håber du kan bruge det
Henrik von Bülow

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 31-07-06 21:43

"TommyS" <verndroid@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Du kan finde svar på dine spørgsmål her: http://www.home-swim.com/

Jeg kører selv med den klorfrie løsning uden problemer.

MVH Niels