Hvor lang skal makker-linen være...
Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 30-07-06 18:36

Hejsa NG

Jeg er PADI OWD og begyndte at undersøge lidt detaljer omkring
makker-line. Jeg vil gerne være imødekommende overfor dykkere der
dykker strikst efter DSF's anbefalinger. Men jeg kunne ikke rigtigt
finde nogle anbefalinger/regler på området.

Så hvor lang skal en makkerline være? Er 3-5 meter den eneste
rigtige/lovlige længde? Hvordan skal den laves for at være korrekt
(koblinger m.v.)?

Og da jeg så havde tænkt lidt mere over det og de
spørgsmål/slagsmål der kan være om enmet blev jeg egenlig lidt
undrende omkring emnet... Så med fare for at starte nye diskussioner i
sommervarmen om makkerliner, PADI vs. DSF (ja, for det har jo ikke
noget med CMAS at gøre) vil jeg stille lidt spørgsmåltegn ved
længden på makkerlinen.

Vil man blive accepteret hvis jeg ønsker at dykke med en makkerline
på 15 meter?

Vil man acceptere hvis jeg ønsker at dykke med en makkerline på 2
meter - eller 30 cm for den sags skyld (altså bare en kort snor
imellem 2 hænder/håndled)?

Hvad er den mest sikre længde og hvornår er det bare chikane?

Vil det være mere sikkert at dykke tandem som man fx kan gøre når
man springer faldskærm?

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-06 18:59

Lars Skov-Dethlefsen wrote:

> Så hvor lang skal en makkerline være? Er 3-5 meter den eneste
> rigtige/lovlige længde? Hvordan skal den laves for at være korrekt
> (koblinger m.v.)?

hej Lars, uden nu, at ville gå ind i den "krig" du måske får startet, så vil
jeg bare sige at længden er forskælig mellem klubber, MEN er den for kort
ligger i og svømmer sammen er den for lang, 15 m som dit eksembel går lidt
af iden bag linen jo af, så den skal have en passende længde.

Og hvad er det så, tja i vores klub er de ca 4 meter, med et øne og 2
flydere på midten, øjet bruges så til at gøre overflade linen fast til, så
altså 4m er ikke helt skidt.

mvh Morten

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 30-07-06 19:22

Er der trolde i skoven?

Jens Olsen

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 30-07-06 20:14

Hejsa

> Er der trolde i skoven?

Man kan vel altid finde en trold i skoven hvis man vil se en

Mvh
Lars

Fra : Allan Pettersson

Dato : 31-07-06 18:25

Hej Lars hvis du går ind på DSF hjemmeside og i butikken LOGBØGER, TABELLER,
LINER OG DYKKERFLAG her er det du skal bruge 2 basisline og en mellemline,
jeg har set en del hjemmelavet med karabinhager som jeg ikke mener er gode
da du ikke kan udløse den når der er træk på den, er godt råd køb den eller
brug kun lyngkoblinger til en haveslange

Allan

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-06 21:12

Allan Pettersson wrote:
> [...]
> jeg ikke mener er gode da du ikke kan udløse den når der er træk på
> den, er godt råd køb den eller brug kun lyngkoblinger til en

hej Allan,

Gardena koblinger et til vandslanger og der skal de blive (det er så min
mening)
det er noget plastik der ikke er beregen til at få tæsk ved lave
temperature, som feks vinter dykning.
jeg har hørt / læst om folk der er gået ind i vrag, hvor makkeren lå uden
for og de så ville bruge makker linen til at finde ud med, problemet var
bare at gardena koblingen svigtede og manden i vraget døde da han ikke kunne
finde ud.

i voresklub bruger vi et øje på linen, og hvad folk så gør fast med er meget
forskeigt, men de fleste bruger en alm karabin hage, personlig har jeg ofret
lidt mere jeg bruger en skøde / spiler hage (tror jeg nok det heder) den går
ikke op ved et uhel og kan også udløses med træk på.
men sig mig lige hvorfor er det endlig så vigtig ?
den eneste siduaktion jeg kan forestille mig hvor det skulle være nøvendig
er vel hvis feks en speed båd bed et uhel får fat i overflade linen og der
med trække i de 2 dykkere.
MEN hvor tit er det lige, sådanne rent statistisk sket ?
og hvis det sker hvad sker der så med dykkeren, efter at have prøvet at
blive trukket i linen fra en båd i tomgang et par gange, og mærke hvor
kraftig et sådanne kontroleret trak er, så tror jeg faktisk at linen brakker
ryggen på begge dykkere lige på stedet.

mvh Morten