Hvilken server skal man bruge for at lave ~
Fra : Sabrine Mouritsen

Dato : 29-07-06 18:00

Hej jeg er interesseret i at lære noget om brugen af asp på
hjemmesider.
Da jeg undersøgte mulighederne for dette på denne side, blev jeg
i tvivl om man ikke kan bruge asp, hvis man har Home edition!.
Der er nemlig beskrevet:

>Der er naturligvis også den mulighed at du bruger et webhotel,
hvor serveren understøtter ASP. Så skal du bare være online mens
du koder<

Men på den efterfølgende sider skal man vælge en server!

er det godt nok hvis man har en gratis side på 1go.dk?

Hilsen Sabrine,
og på forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-07-06 20:40

On 29 Jul 2006 16:59:59 GMT, Sabrine Mouritsen <sabirne@tele2adsl.dk>
wrote:

>Hej jeg er interesseret i at lære noget om brugen af asp på
>hjemmesider.
<snip>
>er det godt nok hvis man har en gratis side på 1go.dk?

I deres FAQ:
<url: http://www.1go.dk/webhotel/faq.php>
står der, at de *ikke* understøtter ASP, så desværre ...

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-07-06 21:06

Sabrine Mouritsen skrev:

> Da jeg undersøgte mulighederne for dette på denne side, blev jeg
> i tvivl om man ikke kan bruge asp, hvis man har Home edition!.

Jeg kan godt forstå at du er kommet i tvivl.

Asp-sider skal, som beskrevet i første lektion af html.dk's
tutorial, behandles af en server før de bliver vist i en browser.
Derfor er det vigtigt at man har *adgang* til en server når man
arbejder med asp-sider.

I nogle tilfælde kan det være praktisk at anvende den computer man
selv sidder ved som asp-server. Det gør det bl.a. muligt at teste
nye sider og ændringer uden at pille ved de sider der ligger
online. Hvis man vil køre asp-sider lokalt (altså på sin egen
computer), skal der konfigureres en webserver med asp-support på
computeren. Det er let at sætte op med XP Pro, men ikke umiddelbart
muligt hvis man benytter XP Home.

Så når der i lektion 1 står at man også bare kan bruge et webhotel
med asp-support, er det helt korrekt. Og når lektion 2 taler om at
vælge en server, gælder det kun for dem der vil kunne afvikle asp-
siderne direkte fra deres egen maskine.

> er det godt nok hvis man har en gratis side på 1go.dk?

Det kommer an på om 1go.dk tilbyder asp (det ser det ikke ud til).
Men du kan kigge på <http://www.internetplads.dk/> efter gratis
webhoteller med asp.
--
Jens Gyldenkærne Clausen