Ø: Kommentarer til Benemec Prolog dykkerco~
Fra : Jesper Brogaard

Dato : 28-07-06 13:20

Hej gruppe.

Computere diskuteres ofte her i gruppen og jeg har læst tilbage i trådene.
Jeg skal investere i min første computer og har efterhånden sporet mig ind
på at Suunto Vyper passer mig, men har også kig på Benemec Prolog, som er
betydeligt billigere. Har noget noget godt eller skidt at sige om Prolog?

Mine behov er:

Nitrox
Baggrundsbelyst display
....og det er vist hvad jeg lige kan komme på.

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 28-07-06 13:21

> [...]
>
> Nitrox
> Baggrundsbelyst display
> ...og det er vist hvad jeg lige kan komme på.

Nu med link:
http://www.benemec.fi/prolog/

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 28-07-06 14:21

Jesper Brogaard wrote:
> [...]
>
> Nitrox
> Baggrundsbelyst display
> ...og det er vist hvad jeg lige kan komme på.

Kender den ikke og har aldrig set nogen dykke med den... Jeg dykker selv
med Vyper men om den er bedre end Prolog er svært at sige. Hjemmesiden
du linkede til er IMO også meget sparsommelig med information udover
salgsmateriale, det er umiddelbart et turn-off for mit vedkommende, jeg
kan godt lide at læse lidt mere teknisk info inden jeg beslutter mig for
et køb.

En simpel men alligevel god fordel ved Suunto er, at der er så mange der
dykker med dem at uanset hvor du nok kommer hen, findes der folk der
kender den.

Jeg har selv skiftet fra en Oceanic til Suunto og en af de ting jeg
virkelig har sat pris på er at displayet er struktureret så den info jeg
har behov for på dykket, er tilgængelig ved øjekast (det var den ikke på
min gamle Oceanic).

En anden umiddelbar ulempe ved Prolog'en er de kontakter. Hver gang jeg
møder en der har computer med "vand-kontakter" så står de og slikker på
alle fem fingre for at få dem til at virke ovenvande. Suunto'en har
nogle OK knapper (de kunne IMO være bedre) som virker fornuftigt både
oven og under overfladen. Jeg købte min vyper i England, hvilket betyd
en pris på lige omkring 2000dkr inkl fragt (nu koster den hos
deepbluedive £220). Et alternativ kunne måske også være en Apeks
Quantum, den er der efterhånden en del der dykker med, den tilbyder det
samme som vyper'en plus mulighed for gas-skifte, den koster £205.

Thomas

Fra : Michael Kristensen

Dato : 28-07-06 15:40

> [...]
> på at Suunto Vyper passer mig, men har også kig på Benemec Prolog, som er

Jeg kender ikke Prolog, men når det kommer til sikkerhed ville jeg aldrig
spare nogle få kr på at købe et produkt, som man ikke ved hvor godt er.

Måske er Prolog lige så godt som Suunto, måske er det ikke. Vil du tage
chancen?

mvh
Michael Kristensen

Fra : KC

Dato : 28-07-06 19:13

____________________________

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> spare nogle få kr på at købe et produkt, som man ikke ved hvor godt er.
>
> Måske er Prolog lige så godt som Suunto, måske er det ikke. Vil du tage

Det er nok lige præcist derfor han spørger på en nyhedsgruppe for dykkere

KC
www.kcdk.com
PADI OWSI
CMAS***
GUE Fundamentals

Fra : Michael Kristensen

Dato : 28-07-06 21:15

> Det er nok lige præcist derfor han spørger på en nyhedsgruppe for dykkere

Det var et underlig reply på mig svar til manden. Jeg har selv stået i
situationen mellem "mærkevare" / "billig nyt mærke", og giver min (dyrt
købte) erfaring videre. Syntes du at mit svar til Jesper er
latterlig/overflødig ?

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 28-07-06 21:12

Benemec er godt nok ikke så kendt under deres eget navn, men har lavet
computere for mange andre mærker. Bl.a. Mares, Dive Rite, A P Valves, Dacor
og Zeagle.

Så helt ringe er den vel ikke.

Om Suunto kan man sige at de stort set har hele markedet i DK og er verdens
største producent af dykkercomputere. Hvilket der nok er en grund til.
Dykkercomputerens svar på Nokia

Bjarne

Fra : Henrik

Dato : 29-07-06 21:58

Der er også andre features som man bør overveje når man køber computer...!

Den næste generation af computere vil indeholde Deep Stop Decompression, som
viser sig at have stor betydning for sikkerheden (se Sportsdykkeren Juni
2006). Indtil videre er det relativt få computere, som har implementeret
"Deep Stop" (DS), f.eks. Quantum fra Apeks, og den nye Vytec DS for Suunto.
Også Mars Airlab har vist DS. Om Benemec Prolog har DS ved jeg ikke, men det
er et kriterie som du bør overveje inden du køber computer.

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-06 10:38

Henrik wrote:
> [...]
> Apeks, og den nye Vytec DS for Suunto. Også Mars Airlab har vist DS.
> Om Benemec Prolog har DS ved jeg ikke, men det er et kriterie som du

om det er et kriterie kan vel diskuteres, "Deep Stop" er blevet et mode
begræp hos computer producenterne, almindelige hygge dykker kikker på tech
dykkere og bliver inspireret, og der for skal flere og flere også dykke med
vinge vest osv, og det er der jo ikke noget skidt i.
Men for tiden sælger alt hvadder heder Tech, problemet er der når folk ser
noget og prøver at efterligne det uden at forstå det, og det er et voksende
problem.

nå men tilbage til DeepStop, det er et reklame ord, da alt hvad der har med
tech jo sælger godt for tiden, så sælger DeepStop også nye computer, så alle
dem der har en computer og endlig er glade for den, må bare i løbet af nogle
år skifte den ud med en DeepStop udgave af computeren for at være med på
tech bølgen
problemet er bare at de computer jeg har set med DeepStop har ikke noget med
det DeepStop tech dykker snakke om,
inden for nogle tech organisjoner er DeepStop feks. 80% af max dyben, hos
andre er de 50% af max dybden.
men de computer jeg har set er helt standarcomputere, med standart
algoritmer og deco tider osv, hvor man så bare har tilføjet en ekstra stop
på 9 eller 12 merer ind på nogle få minutter.

i øvrit da de fleste laver ikke-deco dyk så betyder det jo faktiske stort
set intet om ens computer bruger RGBM, DeepStop eller hvad producenten nu
mådte bruge som reklame-tech udtryk.

det står jo en hver frit for at stoppe 3min på 12 meter, på et ikke-deco dyk
og så kan man jo bagefter slutte computeren til sin PC og kikke lidt på ens
vævs mætninger, så kan man hurtig få en ide hvor og hvorår det beste kan
betale sig at ligge et lille sikkerheds stop ind i sit ikke deco dyk.

mvh Morten

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 01-08-06 09:39

Jesper Brogaard wrote:
> [...]
> sporet mig ind på at Suunto Vyper passer mig, men har også kig på
> Benemec Prolog, som er betydeligt billigere. Har noget noget godt

Tak for alle jeres kommentarer. Det lader til at ingen her har erfaringer
med Prolog, og jeg kan heller ikke finde anmeldelser af den på nettet, så
jeg hopper på Suunto'en.

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Thomas VJ

Dato : 06-08-06 09:30

Michael Kristensen skrev:

> Jeg kender ikke Prolog, men når det kommer til sikkerhed ville jeg aldrig
> spare nogle få kr på at købe et produkt, som man ikke ved hvor godt er.

Benemec har produceret dykkercomputere for Mares, Dive Rite, A P Valves
(Buddy), Dacor og Zeagle. Disse mærkevare producenter ville næppe
vælge Benemec som underleverandør, hvis kvaliteten ikke er i top.

> Måske er Prolog lige så godt som Suunto, måske er det ikke. Vil du tage
> chancen?

Ingen af ovenstående producenter har haft brug for at tilbagekalde
deres Benemec producerede dykkercomputere pga fejl i software/hardware
som Suunto har måtte gøre ...

--
Mvh, Thomas VJ
http://www.dykkerteori.dk/sommerudsalg/

Fra : Thomas VJ

Dato : 06-08-06 09:36

Bjarne Rosenkrands skrev:

<klip>

> Om Suunto kan man sige at de stort set har hele markedet i DK og er verdens
> største producent af dykkercomputere. Hvilket der nok er en grund til.
> Dykkercomputerens svar på Nokia

Så må man da håbe at Suunto har en bedre fejlprocent end Nokia

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 06-08-06 19:00

Ha ha, ja ellers ser det sort ud

Bjarne