isolere gulv
Fra : tb

Dato : 26-07-06 18:41

Jeg går og overvejer at banke mit betongulv op i mit 1800-tals hus og ligge
et nyt

Der er pt 6cm leca-sten og 2cm beton ovenpå idag. 2cm er naturligvis for
lidt, så det er revnet på kryds og tværs. Og selvom der ikke er vildt
fodkoldt, så håber jeg at 160mm flamingo plader vil give en varmere stue.

Mine spørgsmål til jer eksperter :

Er der noget problem i at banke op, smide leca til at jævne og så 160mm
flamingo + ca 8cm beton? (der skal IKKE gulvvarme i). Huset står på
syltsten, der siges at gå ca 40cm ned...

Kan man købe noget til at rette af med, eller kan jeg bruge regler eller
lignende (de er vel oftest ikke super lige)...

Putter man noget ned som radonspær? eller er betonlaget godt nok? Vi bor på
djursland der vist ligger ret hørt hvad angår radon...

Kan man tage det i "bidder" ex et rum ad gangen - ja evt et halvt rum ad
gangen? Uanset hvad, så kan jeg jo ikke komme ind under de bærende vægge...

Er der noget jeg ikke har tænkt på?

Fra : Martin Bak

Dato : 26-07-06 19:17

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligge et nyt
>
> Mine spørgsmål til jer eksperter :
>
> Er der noget problem i at banke op, smide leca til at jævne og så 160mm

nej.

(der skal IKKE gulvvarme i). Huset står på
> syltsten, der siges at gå ca 40cm ned...

Hvis du bare støber uden videre vil du få en kuldebro hvor dit nye betondæk
binder på sylsten eller på muren. Du kan med fordel støbe en "lun kant" af
leca-beton (lecaærter blandet med cement og vand) for eksempel 10-15 cm.
langs alle ydermure. Lav en tæt forskalling, lecabeton er ret levende..

> Kan man købe noget til at rette af med, eller kan jeg bruge regler eller
> lignende (de er vel oftest ikke super lige)...

Måske nogle stålskinner?

> Putter man noget ned som radonspær? eller er betonlaget godt nok? Vi bor
> på djursland der vist ligger ret hørt hvad angår radon...

Betonlaget beskytter ikke nævneværdigt mod radon.

> Kan man tage det i "bidder" ex et rum ad gangen - ja evt et halvt rum ad
> gangen? Uanset hvad, så kan jeg jo ikke komme ind under de bærende
> vægge...

Det skulle der ikke være noget i vejen for.

> Er der noget jeg ikke har tænkt på?

Sikkert, men man kan ikke vide alt. Mange udfordringer viser sig først når
man står midt i det.

Martin

Fra : tb

Dato : 26-07-06 19:39

..... Huset står på

> [...]
> kant" af leca-beton (lecaærter blandet med cement og vand) for eksempel
> 10-15 cm. langs alle ydermure. Lav en tæt forskalling, lecabeton er ret

interessant input. Lad mig lige ¨få den udspecificeret :
Snakker vi de ex 8cm beton jeg vil støbe, eller skal det gå længere ned. Og
skal det gå helt op til plan, således at dette lag bliver øverste lag (til
gulvtæppe eller trægulv)

Jeg havde jo tænkt mig at få flamingo helt ud til syltstenene (ja eller
næsten, for de er jo næppe pæne glatte)

Fra : Martin Bak

Dato : 26-07-06 20:21

> [...]
> (til gulvtæppe eller trægulv)
>
> Jeg havde jo tænkt mig at få flamingo helt ud til syltstenene (ja eller

Nej det er de helt sikkert ikke. Sylsten er som regel ret ujævne.. Hvis du
ovenpå din flamingo laver en tæt forskalling til den "lune kant", så vil
leca betonnon også løbe lidt ned i de værste hulrum mellem flamingo og
syldsten. og lad lecastøbningen være så høj som den egentlige beton således
at kun et eventuelt pudslag får kontakt med ydermuren.

Martin