Afstand mellem lægter på let tag (terrasse~
Fra : Michael

Dato : 26-07-06 13:04

Hej

Nogen her der har erfaring med at montere Trapezplader i stil med Plastmo
JumboLite på tagkonstruktioner, hvor afstanden mellem lægterne (50x150) er
mere end de anbefalede 60 cm, men helt oppe på 90 cm?
Jeg har nemlig 5 lægter liggende med ca 90 cm mellemrum, på tværs af
trapezplade retningen og udhænget på husets tag, tillader ikke 2 lag 38x57
lægter ovenpå, til at montere trapezpladerne.

På forhånd tak

Mvh

Michael

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-07-06 14:26

"Michael" <min@staff.kvl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> trapezplade retningen og udhænget på husets tag, tillader ikke 2 lag 38x57
> lægter ovenpå, til at montere trapezpladerne.

Kan du ikke bare lægge 4 lægter mere i mellemrummene mellem de andre 5, så
du er nede på 45 i afstand?

- Martin

Fra : Michael

Dato : 26-07-06 20:12

Hej Martin

De er 5,40 lange, og jeg synes det bliver lidt for voldsomt med 9 af dem, og
så kommer der ikke så meget lys ned igennem, som vi kunne ønske, og slet
ikke ind i stuen, da lægterne "skygger".

Mvh

Michael

Fra : Martin Bak

Dato : 27-07-06 10:47

> [...]
> trapezplade retningen og udhænget på husets tag, tillader ikke 2 lag 38x57
> lægter ovenpå, til at montere trapezpladerne.

Det duer ikke med 90 cm. Pladerne vil komme til at hænge som gardiner med
risiko for at der kommer til at stå søer på taget.

Du kan måske overveje at lægge en 45x95 regel mellem de eksisterende spær i
pladernes længderetning, for eksempel i en afstand af 90 cm, og i disse
regler skramme en 38x57 lægte ned.

Martin