Hvordan vises ugenummer
Fra : Laurits Thomsen

Dato : 25-07-06 12:48

Hej
Findes der en funktion der omdanner en dato til et ugenummer?

Mvh
Laurits

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-07-06 16:11

Laurits Thomsen skrev:

> Findes der en funktion der omdanner en dato til et ugenummer?

Ja:

intUgeNr = DatePart("ww", dteMydate, vbMonday, vbFirstFourDays)

Ovenstående metode giver dog fejl på nogle specifikke datoer, på
grund af en fejl i en MS-dll-fil. Det kan relativt let rettes - se
hvordan her:

<http://activedeveloper.dk/articles/374/>

Bemærk at vb-konstanterne ikke på forhånd kendes af asp-parseren.
Du kan inkludere en fil der definerer dem som konstanter - se fx
udgaven her: <http://www.worldwidewhat.dk/?show=codes&type=1&id=34>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 25-07-06 20:06

> [...]
>
> Bemærk at vb-konstanterne ikke på forhånd kendes af asp-parseren.
> Du kan inkludere en fil der definerer dem som konstanter - se fx

Kan man så lave en fil der f.eks. skriver Uge 29, hvis det er denne uge man
er i?

På min hjemmeside skriver jeg hvilken en dato vi har, og det ville da være
smart, hvis man nedenunder kunne skrive (uge xx).

Undskyld hvis jeg spørger dumt, jeg er meget meget ny i ASP!

Jeg viser ugedagen ved at inkludere følgende fil på min hjemmeside:

--ugedag&tid.asp---
<%
Response.Write "<h3>"
Response.Write "<p>"
Response.Write "I dag er det " & WeekDayName(WeekDay(Date)) & " den " &
FormatDateTime(Date, 1)
Response.Write "</p>"
Response.Write "</h3>"
Response.Write "<h3><p>Klokken er i følge uret på webserveren " & Time & "
</h3></p>"
%>
---

Hvis ovenstående kan lade sig gøre, ville det være rart, hvis der var en
derude, som ville skrive koden ind det rigtige sted.

På forhånd tak for eventuelle svar.

/ Anders
http://www.boholdt-petersen.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-07-06 21:57

Anders Boholdt-Petersen skrev:

> [...]

Hm - det gælder åbenbart ikke mere (eller også er det bare på nyere
IIS-udgaver at det ikke er nødvendigt).

> Kan man så lave en fil der f.eks. skriver Uge 29, hvis det er
> denne uge man er i?

Sagtens.

Brug den funktion der er gengivet på
<http://activedeveloper.dk/articles/374/> - og udskriv værdien i
stedet for at gemme den i en variabel.

> Jeg viser ugedagen ved at inkludere følgende fil på min
> hjemmeside:
>
> --ugedag&tid.asp---

Vær opmærksom på at &-tegnet kan være problematisk at have i et
filnavn.

> Response.Write "I dag er det " & WeekDayName(WeekDay(Date)) &
> " den " & FormatDateTime(Date, 1)

Her kan du fx bare tilføje:

Response.write " (uge " & msWOY(date) & ")"

(msWOY-funktionen skal bare inkluderes et sted i din asp-fil)

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 25-07-06 22:21

> Vær opmærksom på at &-tegnet kan være problematisk at have i et
> filnavn.

OK, det skal jeg nok, tak for tippet!

> Her kan du fx bare tilføje:
>
> Response.write " (uge " & msWOY(date) & ")"
>
> (msWOY-funktionen skal bare inkluderes et sted i din asp-fil)

Vil det altså sige, at jeg med ovenstående kode ikke behøves at bruge
funktionen der henvises til på activedeveloper.dk?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-07-06 23:29

> Vil det altså sige, at jeg med ovenstående kode ikke behøves
> at bruge funktionen der henvises til på activedeveloper.dk?

Nej - msWOY er vist på activedeveloper-siden - og den skal
inkluderes før det virker.

NB: Der er ingen grund til at citere min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 26-07-06 03:17

> [...]

Sådan!

Nu står der uge 30, hvilket vi jo har i denne uge!

Og det står oven i købet på samme linie som ugedagen, hvor fedt!!!

Men:

På aktivedeveloper.dk skriver de på et tidspunkt noget med, at man kan teste
om det virker rigtigt, ved at skrive den dato som volder problemer.

Hvordan gør man lige det i en fil, således at man kan sikre sig at det
virker korrekt (jeg har ikke mulighed for at stille datoen på webserveren
frem)?

> NB: Der er ingen grund til at citere min signatur.

OK.

Er også ny i nyhedsgrupper, så skal lige lære det.

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 26-07-06 09:07

> [...]
>
> Ovenstående metode giver dog fejl på nogle specifikke datoer, på
> grund af en fejl i en MS-dll-fil. Det kan relativt let rettes - se

Hej Jens
Mange tak for hjælpen. Det er lige det jeg manglede!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-07-06 09:36

Anders Boholdt-Petersen skrev:

> På aktivedeveloper.dk skriver de på et tidspunkt noget med, at
> man kan teste om det virker rigtigt, ved at skrive den dato
> som volder problemer.

Nu har activedeveloper-folkene (og før dem MS, og efter dem bl.a.
undertegnede) testet funktionen - så i princippet kan du bare stole
på at det er korrekt.

Men hvis du selv vil se forskellen, kan du prøve følgende kode:

<%
Dim testdate
testdate = #31/12/2007#
%>

Testdato: <strong><%= testdate %></strong><br />
Ugenummer uden fix: (datepart) <strong><%= datepart("ww", testdate,
vbMonday, vbFirstFourDays) %></strong><br />
Ugenummer med fix: (msWOY) <strong><%= msWOY(testdate)
%></strong><br />

Du kan se det i funktion her:
<http://gyros.dk/usenet/asp/ugenr.asp>

> Er også ny i nyhedsgrupper, så skal lige lære det.

Helt i orden - velkommen til.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 26-07-06 10:21

> [...]
> vbMonday, vbFirstFourDays) %></strong><br />
> Ugenummer med fix: (msWOY) <strong><%= msWOY(testdate)

Jeg har nu oprettet en fil med navnet testdate.asp, hvor jeg har indsat
ovenstående kode.

Jeg får en fejl.

Den side derkommer frem når jeg kalder filen ser således ud:
---
Testdato: 31-12-2007
Ugenummer uden fix: (datepart) 53
Ugenummer med fix: (msWOY)

Microsoft VBScript runtime
error '800a000d'

Type mismatch: 'msWOY'

/testdate.asp, line 8
---

Er der nogle der kan gennemskue hvor fejlen er i koden?

På forhånd tak.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-07-06 16:01

On Wed, 26 Jul 2006 10:35:58 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

><%
> Dim testdate
> testdate = #31/12/2007#
>%>

Eller man kan bruge:
testdate = DateSerial(2007, 12, 31)
hvis man vil have en lidt mere robust angivelse :)

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 26-07-06 21:06

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse
> Eller man kan bruge:
> testdate = DateSerial(2007, 12, 31)
> hvis man vil have en lidt mere robust angivelse :)

Hvad menes der med en lidt mere robust angivelse?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-07-06 03:37

On Wed, 26 Jul 2006 22:05:51 +0200, "Anders Boholdt-Petersen"
<post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> wrote:

>"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse
>
>Hvad menes der med en lidt mere robust angivelse?

at #31/12/2007#-formatet er tvetydigt, hvis værdierne er nogle andre,
fx #6/12/2007#.

Prøv fx at udskrive:

myDate = #6/12/2007#
Response.Write FormateDateTime(myDate, 1)

På min server får jeg 12. juni 2007.

Prøv så at ændre det til:
myDate = #31/12/2007#
Response.Write FormateDateTime(myDate, 1)

På min server får jeg 31. december 2007.

Dette kan føre til "morsomme" resultater, hvis man fx har udviklet
sine sider til en server, hvor både database og asp-server har dansk
opsætning og flytter til en server, hvor den ene har fx amerikansk
opsætning.

DateSerial(år, måned, dag) er derimod entydigt.

Mvh. Jørn
--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-07-06 10:52

Anders Boholdt-Petersen skrev:

> Jeg har nu oprettet en fil med navnet testdate.asp, hvor jeg
> har indsat ovenstående kode.

Har du også indsat funktionen msWOY?

NB: Det er en god ide at bruge Option Explicit i alle asp-filer -
så bliver fejlretningen lettere.
Se forklaringen her: <http://asp-faq.dk/article/?id=9>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 26-07-06 11:15

> Har du også indsat funktionen msWOY?

Nej, det havde jeg glemt, nu virker det.

> NB: Det er en god ide at bruge Option Explicit i alle asp-filer -
> så bliver fejlretningen lettere.

Tak for info - det vil jeg gøre.

Kan man indsætte denne kode før eventuelle almindelige HTML-koder?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-07-06 11:43

Anders Boholdt-Petersen skrev:

[Option Explicit]

> Kan man indsætte denne kode før eventuelle almindelige
> HTML-koder?

Ikke bare kan, man *skal* indsætte den som det første i en asp-fil
hvis det skal virke (dog kan der godt stå såkaldte page directives
over, men det har man ikke brug for i praksis).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 26-07-06 11:57

Ikke bare kan, man *skal* indsætte den som det første i en asp-fil
hvis det skal virke (dog kan der godt stå såkaldte page directives over, men
det har man ikke brug for i praksis).

Helt OK.

Et sidste spørgsmål:

Skal man sætte <% og %> ved ovenstående kode ligesom ved alle andre koder i
ASP?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-07-06 12:40

Anders Boholdt-Petersen skrev:

[option explicit]

> Skal man sætte <% og %> ved ovenstående kode ligesom ved alle
> andre koder i ASP?

Ja.

Grundlæggende skal alle asp-koder placeres mellem <% og %> - resten
håndteres som tekst der bare skal udskrives. Varianterne <%@ ... %>
og <%= ... %> er i princippet ikke anderledes - "@" og "=" er i
praksis en del af asp-koden, selv om de ofte skrives sammen med
asp-markøren <% (syntaksen <% = ... %> hhv. <% @ ... %> er dog også
fuldt gyldig).

SSI-kommandoer (include) skal ikke markeres som asp - men det
skyldes også at det ikke er asp-parseren (men ssi-parseren) der
skal behandle ssi-kommandoerne
(se evt. <http://www.html.dk/tutorials/ssi/lektion3.asp>)

PS: Det vil være rart hvis du markerer din signatur med en korrekt
signaturadskiller - dvs. "-- " (2 x bindestreg + mellemrum) på en
linje for sig selv. Spørg evt. i
dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express hvordan det
gøres i dit program.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 26-07-06 13:04

[...]

Det er hermed løst - er den OK?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-07-06 13:48

Anders Boholdt-Petersen skrev:

> PS: Det vil være rart hvis du markerer din signatur med en
> korrekt signaturadskiller

> Det er hermed løst - er den OK?

Det er smukt. Til gengæld ser det ud til at markeringen af citater
er røget i svinget. Citater skal angives med > før hver linje - se
evt. her: <http://usenet.dk/netikette/linje.html>.

Programmet OE-Quotefix kan i øvrigt forbedre Outlook Express' evner
som usenetklient ganske betragteligt - det kan hentes gratis
herfra: <http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 26-07-06 14:05

> Det er smukt. Til gengæld ser det ud til at markeringen af citater
> er røget i svinget. Citater skal angives med > før hver linje - se
> evt. her: <http://usenet.dk/netikette/linje.html>.

Så skulle der være >-tegn igen ved citaterne - det var mig selv der havde
slettet dem, men nu ved jeg det til en anden gang.
> Programmet OE-Quotefix kan i øvrigt forbedre Outlook Express' evner
> som usenetklient ganske betragteligt - det kan hentes gratis
> herfra: <http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>.

Tak for info - det vil jeg lige kikke nærmere på!

Jeg takker for den hjælp jeg indtil videre har fået her i gruppen - jeg lære
virkelig meget!!!