Høste frø fra ærteblomster
Fra : Puk Tutein

Dato : 24-07-06 12:38

Hej alle :)

Mine etårige ærteblomster begynder så småt at sætte frø.

Jeg fik så den idé, at hvis jeg samlede frøene sammen, så ville jeg måske
slippe for at skulle købe til næste år.

Men hvornår er frøene klar til at bliver høstet? Kan jeg se det på nogen
måde?

Hvad er den bedste opbevaring? Skal jeg høste frøene i "bælgene" og lade
dem blive der til næste år eller skal jeg pille frøene ud af bælgene?

Kom med jeres tips, for det ville da være fint at være selvforsynende
istedet for at skulle ud og købe.

Mange hilsner
Puk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-07-06 12:44

Puk Tutein skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg fik så den idé, at hvis jeg samlede frøene sammen, så
> ville jeg måske slippe for at skulle købe til næste år.

Smart nok

> Men hvornår er frøene klar til at bliver høstet? Kan jeg se
> det på nogen måde?

Når bælgene begynder at tørre/visne - så skal der høstes.

> Hvad er den bedste opbevaring? Skal jeg høste frøene i
> "bælgene" og lade dem blive der til næste år eller skal jeg
> pille frøene ud af bælgene?

Det tror jeg er ligegyldigt - når de tørrer, så åbner de sig, og
frøene falder alligevel ud.

Opbevares tørt og gerne lidt køligt.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Puk Tutein

Dato : 24-07-06 13:33

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message

> Når bælgene begynder at tørre/visne - så skal der høstes.

Tusind tak :) Jeg vil holde rigtig godt øje.

> Det tror jeg er ligegyldigt - når de tørrer, så åbner de sig, og frøene
> falder alligevel ud.

Tak så vil det nemmeste jo være at tage selve bælgen af planten.

> Opbevares tørt og gerne lidt køligt.

Ved du hvor køligt? Altså er køleskab for meget?

Mange hilsner
Puk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-07-06 14:28

Puk Tutein skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Ved du hvor køligt? Altså er køleskab for meget?

Måske - nogle frø skal gennem en vinter med frost for at spire om
foråret.

Men lige netop Latyrus / Ærteblomster plejer ikke at være
besværlige - så bare læg dem et tørt sted, så skal de nok spire
til foråret.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-07-06 00:39

Jan Vestergaard skrev:

> Men lige netop Latyrus / Ærteblomster plejer ikke at
> være besværlige

Det skulle da lige være den flerårige Lathyrus Latifolius,
den kan være vanskelig at få til at spire.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-07-06 00:48

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Det skulle da lige være den flerårige Lathyrus Latifolius,
> den kan være vanskelig at få til at spire.

Lad den så sig selv. Jeg finder næsten en ny hvert år.
Men den gamle kommer jo hvert år.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-07-06 01:35

Preben Riis Sørensen skrev:

> Lad den så sig selv.

Det er godt nok i mange tilfælde, men første gang man
skal så dem, har man jo ikke planten der sår sig selv

Det er forår:

1. Køb frøene
2. Slib dem matte med sandpapir
3. Læg dem i blød i 24 timer
4. Så dem i potter i havestuen eller en lun vindueskarm
5. Hold dem med vand hele sommeren.
6. Plant dem ud på blivestedet om efteråret.

De må naturligvis ikke tørre ud.

Næste forår vokser de op, men det er ikke sikkert at det
bliver det store vilde. Året efter blomstrer de helt
overdådigt, og det bliver de ved med.

Klip den helt ned om vinteren, så kommer de nye lange
ranker i løbet af foråret.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-07-06 09:28

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev

> Det er godt nok i mange tilfælde, men første gang man
> skal så dem, har man jo ikke planten der sår sig selv

Jo, et sted skal man jo starte Kan selvf. også købes som plante, så
springer man et år over.

> Klip den helt ned om vinteren, så kommer de nye lange
> ranker i løbet af foråret.

Den skyder ikke på de gamle stængler, men væk skal de jo.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-07-06 21:01

Allan Vebel wrote:

> --
> Allan Vebel

Hvad har du nu lavet ved opsætningen på dit mailprogram? Den er igen gal med
din signatur, der kommer et underligt tegn efter de to streger.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-07-06 22:37

On Tue, 25 Jul 2006 22:01:17 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Hvad har du nu lavet ved opsætningen på dit mailprogram? Den er igen gal med
> din signatur, der kommer et underligt tegn efter de to streger.

Du mener et A?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-07-06 23:09

Frank E. N. Stein wrote:

> Du mener et A?

Nej, hos mig er det markeret som et kvadrat - ikke at forveksle med tegnet
#. Tegnet er på samme linje som de to bindestreger.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-07-06 00:04

On Wed, 26 Jul 2006 00:08:42 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Nej, hos mig er det markeret som et kvadrat - ikke at forveksle med tegnet
> #. Tegnet er på samme linje som de to bindestreger.

Ok. Det første tegn efter bindestregerne, er et A hos mig.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-07-06 10:08

Frank E. N. Stein skrev følgende i et indlæg på Usenet:

> Ok. Det første tegn efter bindestregerne, er et A hos mig.

Her er det også en firkant - og uanset om det er er en firkant
eller et A - så er det jo lidt "forkert"

Det skal være

--

- altså "streg streg mellemrum" for at alle programmer virker
korrekt mht signaturadskiller.

Jan

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-07-06 11:58

On Wed, 26 Jul 2006 11:08:09 +0200, Jan Vestergaard wrote:

> Her er det også en firkant - og uanset om det er er en firkant
> eller et A - så er det jo lidt "forkert"

Jaja, jeg syntes bare det var lidt sjovt at et A blev kaldt et underligt
tegn.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-07-06 21:37

> Mine etårige ærteblomster begynder så småt at sætte frø.
>
> Jeg fik så den idé, at hvis jeg samlede frøene sammen, så ville jeg måske
> slippe for at skulle købe til næste år.

Det tog lige lidt tid inden jeg fik det læst igen-igen. Vores er der bare,
og næste år vælter de op ad jorden som fik de penge for det. I år er det
åbenbart lykkes mig at ramme med plænerens, for der er kun 3-4 stykker, der
har overlevet (heldigvis).

Er det usædvanligt? Eller er vores ærteblomster ikke almindelig
ærteblomster?

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-07-06 21:47

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev >
> Er det usædvanligt? Eller er vores ærteblomster ikke almindelig
> ærteblomster?

Det er let at konstatere om det er fordi der er tale om flerårige, de har en
aldeles markant pælerod.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen