dykning på cypern
Fra : Simon Viftrup

Dato : 23-07-06 11:20

Hej

Jeg skal på charter til cypern og ville høre om der er nogen der har dykker
erfaring dernede fra?
Jeg vil bestemt ud at dykke på Zenobia, men vil nok lige have et strand dyk
først siden jeg ikke har dykket i et år.

Jeg skal til Fig Tree Bay, er der nogen der kan anbefale et dykkercenter
der, eller et i nærheden?

På forhånd tak

Simon

Fra : Jan Birk

Dato : 23-07-06 20:30

> Jeg vil bestemt ud at dykke på Zenobia, men vil nok lige have et strand dyk
> først siden jeg ikke har dykket i et år.

Jeg har været der en del gange. Der er ikke meget liv i vandet, men jeg
synes at 'vandskaberne' opvejer det ganske godt. I huler/klipper kan du
finde endog meget store blæksprutter.

Cypern er iøvrigt det eneste sted jeg har set en stor (hvid?) haj.

> Jeg skal til Fig Tree Bay, er der nogen der kan anbefale et dykkercenter
> der, eller et i nærheden?

Her er nogle beskrivelser og billeder fra en klubtur i 2003. Alle
billederne er i området omkring 'Fig Tree Bay'

http://ringbindet.dk/dyk/cyp03/index.html

/Jan

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 23-07-06 21:03

Simon Viftrup wrote:
> [...]
> først siden jeg ikke har dykket i et år.
>
> Jeg skal til Fig Tree Bay, er der nogen der kan anbefale et dykkercenter

Min erfaring fra min eneste ferie på Cypern er, at Sunfish divers er
et hyggeligt sted, hvor man bliver behandlet godt, og bliver behandlet
som et individ med en individuel dykkererfaring og ikke blot som et
dumt dykkerflokdyr, der skal have dumme-dykker-turist-standardrutinen.

Jeg har vist engang i en tidligere (meget gammel) tråd, beskrevet mine
erfaringer fra Cypern nærmere, så kig i arkiverne.

Jens Olsen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 23-07-06 21:05

Jan Birk wrote:
> Cypern er iøvrigt det eneste sted jeg har set en stor (hvid?) haj.

Kan det have været en sandtigerhaj? De kan jo også blive ganske store
og holder i juli-august til ikke langt fra Cypern ved Beirut. Der må
man iøvrigt kunne få en billig dykkerrejse til nu.

Jens Olsen

Fra : Jan Birk

Dato : 23-07-06 21:11

> Kan det have været en sandtigerhaj? De kan jo også blive ganske store
> og holder i juli-august til ikke langt fra Cypern ved Beirut. Der må
> man iøvrigt kunne få en billig dykkerrejse til nu.

Jeg skal ikke gøre mig klog på typen, men det var i slutningen af april.
Den svømmede adstadigt hen over os. Vores fælles 'lystfisker' gæt på
størrelsen, var 5-6 meter.

Det er i hvertfald billigt at komme hjem

/Jan

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 23-07-06 21:29

Jeg var der for 3 år siden og dykkede med Happy Diving, dykkede med en
instruktør jeg mener han hedder George Nicoladu så vidt jeg husker havde
han dengang 3000 dyk på Zenobia, det kan jeg godt anbefale.
Du kunne så tage første dyk ved Gape Greko det er meget sjovt, man hopper i
vandet hvor der er et par meter så svømmer man igennem en tunnel ca. 15 m og
lidt rundt har var mange småfisk til sidst svømmer man mod det sted man
hoppede i men fortsætter ind i en lille grotte/tunnel på ca. 7 meter og i
enden er der hul op her er så lavt at man stå op og kan kravle op her.

Sten