Kat sk.... i mit bed :(
Fra : Joergen Bech

Dato : 23-07-06 09:24

Min nabos kat har indrettet fast toilet i et bed lige under mit
køkkenvindue.

Jeg har forsøgt at strø noget "Kattefri" pulver de sidste 5 dage,
men det har hidtil ikke haft nogen virkning. Der står ganske vist
på dåsen at der kan gå 1-2 uger før katten har forstået budskabet,
men jeg begynder at miste troen.

I stedet for at denne tråd skal udvikle sig til en diskussion om
mine/naboens/kattens rettigheder (jeg har allerede læst flere
tråde af den art) håber jeg nogen blot kan besvare flg. to
spørgsmål:

1) Er der nogen her i gruppen der har erfaringer med "Kattefri"?
Virker det, og i så fald, er det noget der holder i længden
(forudsat at der ikke kommer andre katte ind i billedet)?

2) Vil den finde et andet sted hvis jeg lægger nogle små fliser
omkring buskene i bedet, således at katten ikke længere
kan grave i jorden/sandet det pågældende sted eller vil den
blot begynde at skide ovenpå fordi den een gang har bestemt
sig for at det område skal være dens toilet? Jeg havde forestillet
mig at bruge små fliser eller (terrasse)sten lagt med lidt
mellemrum af hensyn til at buskene stadig skal have vand.

På forhånd tak,

JB

Fra : Holst

Dato : 23-07-06 09:43

Joergen Bech wrote:

> [...]
> mig at bruge små fliser eller (terrasse)sten lagt med lidt
> mellemrum af hensyn til at buskene stadig skal have vand.

Katte vil sædvanligvis gerne grave i jorden og dække deres afføring, så
lægger du i stedet fliser, vil du med stor sandsynlighed undgå det fremover.

Jeg har dog observeret, at nogen katte ikke har de store kvaler ved at
skide på steder, hvor de ikke kan begrave deres afføring.

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-07-06 10:50

Joergen Bech wrote:
> [...]
> mig at bruge små fliser eller (terrasse)sten lagt med lidt
> mellemrum af hensyn til at buskene stadig skal have vand.

Hej.

Fliser og våd jord er ikke yndlingssteder for katte at besørge. De vil
helst kunne grave det ned, så bede med tør jord er en ideel "kattebakke"
for dem. Har desværre ikke kendskab til "Kattefri".

Mvh Tove :)

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 23-07-06 10:57

Joergen Bech wrote:
> Min nabos kat har indrettet fast toilet i et bed lige under mit
> køkkenvindue.

Kan man gå mere radikalt tilværks? Hvordan er reglerne for
skadedyrsbekæmpelse. Sagt på en anden måde: Må man skyde dem eller skal man
henvende sig til myndighederne?

Jeg har hele kvaterets hold af vilde og tamme katte igennem haven en gang i
døgnet for at tømme sig. Forstil jer effekten når jeg kører rundt med min
cylinderklipper.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Max

Dato : 23-07-06 11:08

Hej Stig

> Kan man gå mere radikalt tilværks? Hvordan er reglerne for
> skadedyrsbekæmpelse. Sagt på en anden måde: Må man skyde dem eller
> skal man henvende sig til myndighederne?

Andre folks katte må ikke komme i din have, og det har kattens ejer
en forpligtigelse til at overholde.
Du kan kontaklte http://www.kattens-vaern.dk/ og bede dem være
behjælpelig med at indfange de katte der kommer på din grund.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 23-07-06 11:18

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Kan man gå mere radikalt tilværks? Hvordan er reglerne for
> skadedyrsbekæmpelse. Sagt på en anden måde: Må man skyde dem eller skal man
> henvende sig til myndighederne?

Kig tilbage i gruppen. Emnet er jævnligt oppe til debat.

Kig også i Lov om mark- og vejfred, hvori du finder oplysninger derom.

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-07-06 11:22

> Joergen Bech wrote:

> Kan man gå mere radikalt tilværks? Hvordan er reglerne for
> skadedyrsbekæmpelse. Sagt på en anden måde: Må man skyde dem eller
> skal man henvende sig til myndighederne?

Det er en rigtig væmmelig situation du er havnet i, men loven siger, at
du gerne må indfange en kat på din grund, hvis du mindst een gang har
underrettet ejeren om hans kats besørgen hvor den ikke har noget at
gøre. Du må for himlens skyld ikke skyde den, det er i mine øjne også
uakceptabelt. Du skal overgive den til politiet, og ydermere må katten
ikke lide nogen form for overlast medens den er i din varetægt.

Har selv 2 neutraliserede katte, der altid kommer ind på deres bakke når
de skal besørge, naboerne har i hvert fald aldrig klaget over uønskede
besøg.

Jeg tillader mig dog at betvivle at politiet vil indblandes, og da slet
ikke checke om kattene er øremærkede så de kan formidles tilbage til
deres ejere.

Og så forøvrigt: Katte er *ikke* skadedyr, uanset hvad du mener. Du har
sympati fra min side for din situation, men så heller ikke mere.

Mvh Tove :)

Fra : Joergen Bech

Dato : 23-07-06 11:31

On Sun, 23 Jul 2006 12:21:38 +0200, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

---klip---

> [...]
>uakceptabelt. Du skal overgive den til politiet, og ydermere må katten
>ikke lide nogen form for overlast medens den er i din varetægt.

Venligst undlade at klippe på en måde så det ser ud som
om det var *mig* der stillede dette spørgsmål. Det var en
opfølgning fra "Stig Bang-Mortensen".

Jeg havde netop frabedt mig indlæg vedr. "rettigheder" i håbet om at
holde tråden på sporet og vil ikke have mit navn klippet sammen med
udtalelser jeg ikke er kommet med. Det er jo ikke alle, der går
tilbage og læser det oprindelige spørgsmål.

Mvh

Joergen Bech

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-07-06 11:43

En kæmpebrøler fra min side Jeg undskylder ydmygest og håber du kan
tilgive. Har ellers "Quotefix" installeret, så der er ikke nogen
undskyldning.

Venlig hilsen

Tove :)

Fra : Holst

Dato : 23-07-06 11:45

Tove Krieger wrote:

> [...]
> du gerne må indfange en kat på din grund, hvis du mindst een gang har
> underrettet ejeren om hans kats besørgen hvor den ikke har noget at

Det er ikke korrekt. I henhold til loven må du gerne indfange (optage)
katten den allerførste gang, du ser den på din matrikel. Du behøver ikke
forudgående at advare ejeren.

Når du har indfanget (optaget) den, kan du herefter kræve løsepenge
(optagelsespenge) af ejeren.

> Du må for himlens skyld ikke skyde den, det er i mine øjne også
> uakceptabelt.

Hvad det er i dine øjne, er ligegyldigt i juridisk henseende. Du må
nemlig gerne aflive katten, såfremt du inden for det seneste år har
advaret kattens ejere derom.

> Du skal overgive den til politiet, og ydermere må katten
> ikke lide nogen form for overlast medens den er i din varetægt.

Det er korrekt. Har du indfanget optaget katten, skal den naturligvis
også behandles pænt.

Men lider den under indfangningen overlast eller endog helt dør, er det
også helt okay.

Læs Lov om mark- og vejfred for nærmere oplysninger herom.

> Har selv 2 neutraliserede katte, der altid kommer ind på deres bakke når
> de skal besørge, naboerne har i hvert fald aldrig klaget over uønskede
> besøg.

Nej, men det er jo ikke ensbetydende med, at naboerne ikke er generet af
dine katte. Hvorfor holder du dem ikke inde på din egen grund, som du skal?

Jeg har heller ikke klaget over kattene til mine naboer, men derfor er
jeg stadig pisseirriteret over, at kræene vedbliver med at grave mit
bedet foran mit hus op og besørge i bedet.

> Og så forøvrigt: Katte er *ikke* skadedyr, uanset hvad du mener. Du har
> sympati fra min side for din situation, men så heller ikke mere.

Om noget er et "skadedyr" eller ej, er ofte et definitionsspørgsmål, som
i høj grad afhænger af øjnene, der ser på det. Nudansk ordbog definerer
for eksempel "skadedyr" til at betyde: "et dyr som anretter skade, fx
ved at æde fødevarer el. afgrøder". Med den definition er mine lokale
katte skadedyr, idet de anretter skade i mit bed.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 23-07-06 11:57

Holst wrote:

> Det er ikke korrekt. I henhold til loven må du gerne indfange
> (optage)..... snip

Hold nu op med det pjat og vær en smule loyal overfor spørgeren.
Han har netop frabedt sig den type indlæg. Har man yderligere på hjerte ang.
lovgivning og rettigheder, er der masser af tråde der behandler dette og som
man kan genoptage.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Holst

Dato : 23-07-06 12:27

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> [...]
> lovgivning og rettigheder, er der masser af tråde der behandler dette og som

Når Tove kommer med urigtige oplysninger, bør de korrigeres.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 24-07-06 14:47

"Holst" <newsjul06@shelter.dk> wrote in message

> Når Tove kommer med urigtige oplysninger, bør de korrigeres.

Henvis lige til loven ville jeg godt læse..

Tak

Fra : Holst

Dato : 24-07-06 14:58

Flemming Lynggaard wrote:

> Henvis lige til loven ville jeg godt læse..

Jeg har flere gange henvist til Lov om mark- og vejfred. Nu vil jeg gøre
det igen: Kig i Lov om mark- og vejfred.

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 24-07-06 17:51

Holst wrote:

> Jeg har flere gange henvist til Lov om mark- og vejfred. Nu vil jeg
> gøre det igen: Kig i Lov om mark- og vejfred.

Den hedder bekendtgørelse om mark- og vejfred. § 14 er interessant.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Holst

Dato : 24-07-06 22:14

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Den hedder bekendtgørelse om mark- og vejfred. § 14 er interessant.

Skal vi være helt pernitten, hedder den faktisk Bekendtgørelse af Lov om
mark- og vejfred.

Fra : Anette

Dato : 24-07-06 18:02

Holst wrote:
> Jeg har flere gange henvist til Lov om mark- og vejfred. Nu vil jeg
> gøre det igen: Kig i Lov om mark- og vejfred.

Den lov f.eks læses her
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/markogvejfred

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Holst

Dato : 24-07-06 22:15

Og ellers er alle danske love at finde på http://www.retsinfo.dk

Fra : Joergen Bech

Dato : 23-07-06 11:23

>Kan man gå mere radikalt tilværks? Hvordan er reglerne for
>skadedyrsbekæmpelse. Sagt på en anden måde: Må man skyde dem eller skal man
>henvende sig til myndighederne?

Som jeg nævnte i mit oprindelige indlæg er disse alternativer
grundigt diskuteret i ældre tråde, hvorfor jeg ønskede at holde
denne tråd indenfor mine to konkrete spørgsmål.

Se f.eks. tråden "Planter/midler mod katte" fra 27/6-2006
for mere "radikale" løsninger.

Mvh

JB

Fra : Holst

Dato : 23-07-06 11:46

Joergen Bech wrote:

> Som jeg nævnte i mit oprindelige indlæg er disse alternativer
> grundigt diskuteret i ældre tråde, hvorfor jeg ønskede at holde
> denne tråd indenfor mine to konkrete spørgsmål.

Det kan du ikke. En sådan tråd vil uvægerlig bevæge sig over i en
diskussion om aflivning af katten. Det tog da også kun halvanden time,
førend det skete.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 23-07-06 11:46

Joergen Bech wrote:
> [...]
> men det har hidtil ikke haft nogen virkning. Der står ganske vist
> på dåsen at der kan gå 1-2 uger før katten har forstået budskabet,

Jeg tror ikke at de virker. Jeg har set hankatte rulle sig i 'Kat væk' :(

> [...]
> mine/naboens/kattens rettigheder (jeg har allerede læst flere
> tråde af den art) håber jeg nogen blot kan besvare flg. to

Enig...

> 1) Er der nogen her i gruppen der har erfaringer med "Kattefri"?
> Virker det, og i så fald, er det noget der holder i længden
> (forudsat at der ikke kommer andre katte ind i billedet)?

Som sagt tror jeg ikke på det. I bedste fald holder virkningen nogle få
dage.

> 2) Vil den finde et andet sted hvis jeg lægger nogle små fliser

Det vil den formodentlig. For det første 'ødelægger' du det lækre toilet, og
for det andet fjerner du sammen med jorden det meste af 'toiletlugten'. Vand
evt. med en Rodalonopløsning i nogle dage.

En måske nemmere løsning er et litermål med vand i vindueskarmen i det
åbenstående vindue. Kan du nogle gange fange katten 'på det gale ben' og
give den et ufrivilligt bad finder den måske et mere roligt toilet. Ulempen
er, at katte står tidligt op og er gode til at finde 'sikre' tidspunkter
:( De skal dog ikke overraskes ret mange gange før de forstår budskabet.

Fra : Armand

Dato : 23-07-06 14:50

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> [...]
> er, at katte står tidligt op og er gode til at finde 'sikre' tidspunkter

En 10-liters spand med elektrisk vippe-udløsning og styret af en
bevægelsesføler tæt på stedet er ikke raket-teknologi!

--
Armand.

Fra : Jacob Petersen

Dato : 24-07-06 11:30

> [...]
>

> --
> Carsten (3600)
> HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en

Eller en kraftig vandpistol (f.eks. super soaker), det var den eneste måde
hvorpå jeg kunne vænne mine katte af med at ville ind i min garage.
Men det kræver jo at man fanger dem på gerningsstedet :)

Mvh Jacob

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 23-07-06 11:49

Hej Jørgen!

Prøv med hjortetaksolie. Det har jeg god erfaring med. Det har en lidt skrap
lugt, men det er dog bedre end kattelort!

Det bedste er, hvis du har lidt træflis eller pyntebark - og dryppe olien
derpå. Så holder "duften" fra olien sig længst tid, fremfor hvis du blot
drypper den på jorden.

Men pas på med ikke at få olien på fingerene. Lugten hænger ved i rigtig
lang tid.

Hilsen
Peter

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 23-07-06 12:04

Peter Løhde Svarre wrote:
> Hej Jørgen!
>
> Prøv med hjortetaksolie. Det har jeg god erfaring med. Det har en
> lidt skrap lugt, men det er dog bedre end kattelort!

Det afhænger vis af lugtesansen ;)
I mine øjne vil kuren være værre end sygdommen. Hjortetaksolie lugter
fælt.... :(
Igen, det er ligesom at tisse i bukserne. Det varmer kun en overgang.
Det gælder om at få katten til at ændre adfærd. Enten ved at gøre stedet
mindre attraktivt eller gøre det til et utrygt stad at være.

Fra : Mogens

Dato : 23-07-06 13:23

On Sun, 23 Jul 2006 10:24:28 +0200, Joergen Bech <jbech@post1.tele.dk>
wrote:

> [...]
> mig at bruge små fliser eller (terrasse)sten lagt med lidt
> mellemrum af hensyn til at buskene stadig skal have vand.

Hvad med at lægge et lag granit skærver i bedet?
Så får dine buske stadig det vand de skal have, det ser pænt ud
og du slipper endda for at luge bedet.

Jeg har selv haft held med at lægge skærver i 2 bede der
ellers blev flittigt besøgt af naboens katte. Det virkede 100%.
De første par dage kom kattene forbi som sædvanligt, men
det så ud som om de ikke brød sig om at gå på de skarpe
sten og efter at have snuset rundt et par minutter listede de
af for at finde et andet toilet.

mvh Mogens

Fra : Max

Dato : 23-07-06 13:31

Hej

> Hvad med at lægge et lag granit skærver i bedet?
> Så får dine buske stadig det vand de skal have, det ser pænt ud
> og du slipper endda for at luge bedet.

Ja, og når du så alligevel har noget der ligner noget fra
en kirkegård, ja så kan du begrave katten :)

Mvh Max

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 23-07-06 13:42

Mogens wrote:

> Hvad med at lægge et lag granit skærver i bedet?
> Så får dine buske stadig det vand de skal have, det ser pænt ud
> og du slipper endda for at luge bedet.

Lyder som en god ide :)
Den vil jeg lægge på lager ;)

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 23-07-06 14:27

"Joergen Bech" <jbech@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men det har hidtil ikke haft nogen virkning. Der står ganske vist
> på dåsen at der kan gå 1-2 uger før katten har forstået budskabet,

Umdskyld at jeg ikke besvarer dine spørgsmål. Vi har nemlig her i sommer
erfaret et virkeligt effektivt middel mod fremmede katte i haven.

Vi har haft sommergæster med hunde, først to foxterriere i 3 uger og siden
da en stor Airdaleterrier, som skal være her et par maaneder.

Vi har lykkeligvis været helt helt fri for besøg af de de 7-8 katte, der
ellers betragter vores have som en af deres allervigtigste jagtmarker.

Det har været herligt at være fri for deres lusken rundt i buskadserne, hvor
de jager småfugle og afsætter deres ildelugtende efterladenskaber. Så har
vi hundenes i stedet for, men de er da til at samle op og smide i
kompostbunken.

Når vores gæster rejser, bliver vi nok nødt til selv at anskaffe en hund.

Med venlig hilsen
Aksel

Fra : Holst

Dato : 23-07-06 14:34

Aksel Pedersen wrote:

> Når vores gæster rejser, bliver vi nok nødt til selv at anskaffe en hund.

Smag og behag. Hunde er nu oftest en værre pestilens end katte.

Fra : Anette

Dato : 23-07-06 15:13

Aksel Pedersen wrote:
> Når vores gæster rejser, bliver vi nok nødt til selv at anskaffe en
> hund.
Hvis I skal have en sådan pelset bofælle, bliver det forhåbentlig med flere
grunde, end blot at holde katte væk fra haven.

Anette
www.philana.dk

Fra : Max

Dato : 23-07-06 15:31

Hej Anette

> Hvis I skal have en sådan pelset bofælle, bliver det forhåbentlig med
> flere grunde, end blot at holde katte væk fra haven.

Hvis det skulle være den eneste grund, ja så er det
ikke den ringste jeg har hørt. Dem der anskaffer en
hund istedet for børn er da meget værre.

Mvh Max

Fra : Anette

Dato : 23-07-06 15:42

Max wrote:

> Hvis det skulle være den eneste grund, ja så er det
> ikke den ringste jeg har hørt. Dem der anskaffer en
> hund istedet for børn er da meget værre.

Der er næsten lige så meget arbejde med en hund, som med et barn - og det
faktum at der hvert år er 12.000 hunde der bliver aflivet fordi ejerne ikke
magter dem, er for mig rigeligt til at ønske at folk ville have flere rigtig
gode grunde til at anskaffe sig en hund, end blot at holde katte væk fra
haven.

En hund kan ikke og bør ikke erstatte et barn - det giver ofte en noget
forkert handling af hunden, som ikke er til hundens bedste.

/ Anette

Fra : Max

Dato : 23-07-06 16:35

Hej Anette

> [...]
> ejerne ikke magter dem, er for mig rigeligt til at ønske at folk
> ville have flere rigtig gode grunde til at anskaffe sig en hund, end

Det er jo ikke værre end at opdrage en vagthund og det er der
såmændt mange der gør. Forskellen på børn og hunde er at
man efter 2 år har en dejlig hund der lystre det mindste vink,
det får man ikke med børn, selv efter 25 år's hård arbejde :)

Mvh Max
(som godt kunne komme i tanke om at have hund for at holde tyve væk)

Fra : Holst

Dato : 23-07-06 16:47

Max wrote:

> [...]
> man efter 2 år har en dejlig hund der lystre det mindste vink,
> det får man ikke med børn, selv efter 25 år's hård arbejde :)

Desværre er de fleste hunde lige så dårligt opdraget som børn ...

Fra : Max

Dato : 23-07-06 17:04

Hej Holst

> Desværre er de fleste hunde lige så dårligt opdraget som børn ...

Ja, mange har ikke opdaget fordelen ved en god opdragelse,
glæderne overskygger sagtens det ekstra arbejde.

Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-07-06 17:06

Holst wrote:

> Desværre er de fleste hunde lige så dårligt opdraget som børn ...

Findes der mon nogen levende skabninger som du kan lide ?

Mvh Tove :)

Fra : Holst

Dato : 23-07-06 17:12

Tove Krieger wrote:

> Findes der mon nogen levende skabninger som du kan lide ?

Utallige. Det ændrer dog ikke på det faktum, at utrolig mange hunde er
rigtig dårligt opdraget. Alt for mange mennesker påtager sig et ansvar,
som de slet ikke er villige til at bruge tilstrækkelig tid på.

Fra : Anette

Dato : 23-07-06 18:06

Max wrote:
> [...]
> man efter 2 år har en dejlig hund der lystre det mindste vink,
> det får man ikke med børn, selv efter 25 år's hård arbejde :)

Ikke uenig *LOL*

/ Anette

Fra : Henrik Madsen

Dato : 23-07-06 17:27

On Sun, 23 Jul 2006 16:41:36 +0200, "Anette" <abc@def.es> wrote:

> [...]
>gode grunde til at anskaffe sig en hund, end blot at holde katte væk fra

Klart men uheldigvis for dig og din statistik så har de lige haft et
indslag i nyhederne om at det faktisk er katteejere der er de største
sviner med deres husdyr.....Når de skal på ferie så lukker de bare
katten ud og så må den klare sig selv..

Den nemmeste måde at få de forpulede katte af ens grund må da være at
købe noget whiskas og blande noget bladan i....Så når katten
forhåbentligt også at rende hjem til ejeren inden den kratter af..

Henrik

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-07-06 17:47

On Sun, 23 Jul 2006 18:27:18 +0200, Henrik Madsen
<hmadsen@vip.fjernmig.cybercity.dk> wrote:
klip
> [...]
>købe noget whiskas og blande noget bladan i....Så når katten
>forhåbentligt også at rende hjem til ejeren inden den kratter af..

Katte tåler næsten intet Aspirin, er dødeligt
mvh Ebbe

NB: har intet link, læst her i NG et sted, men husker ikke hvor
sorry

Fra : Holst

Dato : 23-07-06 18:22

Ebbe Hansen wrote:

> Katte tåler næsten intet Aspirin, er dødeligt

Jeg søgte lidt rundt på nettet, og der er intet, der tyder på, at
aspirin som sådan skulle være dødeligt for en kat.

Dog skulle katte være langsommere til at nedbryde aspirin end mennesker
(og hunde), og giver du din kat aspirin løbende, så vil der naturligvis
kunne være en fare for en ophobning af aspirin med en aspirinforgiftning
som følge. Og ligesom mennesker sikkert kan dø af en overdosis aspirin,
så kan katte det jo nok også.

Fra : Max

Dato : 23-07-06 19:22

Hej Holst

> Jeg søgte lidt rundt på nettet, og der er intet, der tyder på, at
> aspirin som sådan skulle være dødeligt for en kat.

Så giv den frosne rejer, det ødelægger sikkert tarmsystemet.

Ellers bruger man bare rottegift, det tager langsomt, men sikkert
livet af dem, hvis ikke første gang de spiser det, så anden gang.
De dehydrere fuldstændig og kæmper næsten ikke imod når
dyrlægen giver dem en overdosis bedøvelse der udfrier dem.
Jeg har selv haft en kat der var igennem den tur, og havde jeg
vidst hvor hun havde spist det, ja så havde jeg lagt turen forbi
herren på vej hjem fra dyrlægen, og så havde han kommet til
at spise rottegiften uanset om han ville eller ej.

Nej, så hellere en salonriffel hvis man mener det, det er i det
mindste en aflivning der virker omgående,

Mvh Max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-07-06 19:26

On Sun, 23 Jul 2006 19:21:32 +0200, Holst <newsjul06@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>kunne være en fare for en ophobning af aspirin med en aspirinforgiftning
>som følge. Og ligesom mennesker sikkert kan dø af en overdosis aspirin,

OK, jeg gi'r mig. Det var blot et notat jeg havde gjort, men ikke
hvor jeg havde det fra, sjusk.
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 23-07-06 19:50

Hej Ebbe

> OK, jeg gi'r mig. Det var blot et notat jeg havde gjort, men ikke
> hvor jeg havde det fra, sjusk.

Jeg tror nu ikke du er helt forkert på den, specielt ikke hvis
man tænker på at ordet aspirin ofte bliver brugt om normale
smertestillende midler.

http://www.parkvets.com/clientinformation-poisoningyourpet.html

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 23-07-06 21:18

Max wrote:

> Jeg tror nu ikke du er helt forkert på den, specielt ikke hvis
> man tænker på at ordet aspirin ofte bliver brugt om normale
> smertestillende midler.

Gør det? Jeg ved ikke, hvordan aspirin anvendes af almindelige lægfolk,
men jeg ville bestemt aldrig bruge ordet aspirin så bredt.

> http://www.parkvets.com/clientinformation-poisoningyourpet.html

Men dit link viser jo tydeligt, at hvis man vil tage livet af kræet, så
skal den bare have en halv pamol. Men pamol er slet, slet ikke aspirin.

Fra : Max

Dato : 23-07-06 21:25

Hej Holst

> Gør det? Jeg ved ikke, hvordan aspirin anvendes af almindelige
> lægfolk, men jeg ville bestemt aldrig bruge ordet aspirin så bredt.

Sig ikke at du aldrig har hørt vitsen med lægen og blikkenslageren :)

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 23-07-06 21:44

Max wrote:

> Sig ikke at du aldrig har hørt vitsen med lægen og blikkenslageren :)

Jeg har nok hørt den, men der ringer nu ikke lige en klokke. Måske
skulle du gentage den ...

Fra : Max

Dato : 23-07-06 22:14

Hej Holst

> Jeg har nok hørt den, men der ringer nu ikke lige en klokke. Måske
> skulle du gentage den ...

Jeg husker ikke helt eksakt alle detaljer, men det er noget med at
blikkenslageren til et party spørger lægen om et råd, hvortil lægen
svare "tag to aspirin og ring og få en tid imorgen". Et stykke tid efter
bliver blikkenslageren så ringet op om aftenen, det er så lægen der
fortæller at hans toilet er stoppet og løber over, hertil svare blikken-
slageren så "smid to aspiriner i toilettet og ring til mig imorgen".

Forøvrig bekræfter wikipedia også at ordet bruges i flæng om pain-killers.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspirin

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 23-07-06 19:52

Hej Ebbe

Fik ikke den her med, den omtaler Aspirin direkte

http://mainecoonrescue.com/poison.html

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 23-07-06 21:11

Ebbe Hansen wrote:

> OK, jeg gi'r mig. Det var blot et notat jeg havde gjort, men ikke
> hvor jeg havde det fra, sjusk.

Jeg søgte lidt videre, og det tyder på, at man i almindelighed bør lade
være med at give sin kat aspirin, idet det måske lidt for nemt kan gå galt.

Så dit notat har nok ikke været helt forkert - men måske heller ikke
helt rigtigt

Fra : Anette

Dato : 23-07-06 18:17

Henrik Madsen wrote:
> [...]
> indslag i nyhederne om at det faktisk er katteejere der er de største
> sviner med deres husdyr.....Når de skal på ferie så lukker de bare

Det har jo intet med den statestik at gøre...At tage ansvar for et dyrs liv,
bør efter min mening tages alvorligt. Kæledyr bør ikke generer andre -
ligesom ens børn ikke bør genere andre mennesker. Det er da vel almindeligt
medmenneskeligt hensyn.. ( ja, jeg er ikke hoppet med på den trend med at
være skånselsløst egoistisk, jeg er håbløst gammeldags og tror stadig på at
vi får et bedre liv ved at tage hensyn og vise omsorg for hinanden)

At katteejere ikke er deres ansvar bevidst er da supersørgeligt og træls at
det går ud over andre mennesker
Men det er trods alt bedre at snakke med katteejeren om det, end det er at
hidse sig totalt op og myrde en kat hvis eneste forbrydelse er at den følger
sin - ikke altid lige hensigtmæssige - natur. Det er ejers ansvar at katten
ikke generer andre.

/ Anette

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-07-06 19:10

Anette wrote:

> [...]
> at den følger sin - ikke altid lige hensigtmæssige - natur. Det er
> ejers ansvar at katten ikke generer andre.

SÅDAN Anette - bravo og et stort knus fra mig.

Mvh
Tove :)

Fra : Henrik Hansen

Dato : 23-07-06 21:40

Henrik Madsen skriver:

> [...]
> indslag i nyhederne om at det faktisk er katteejere der er de største
> sviner med deres husdyr.....Når de skal på ferie så lukker de bare

Hunde kan nu også være en pestilens. Her en nabo der både har hun og kat
- og jeg har glæde af begge 'kræ'.

Katten skider selvfølgelig over i min have, så inden havearbejder, skal
der først bruges 10-15 min, på at fjerne efterladenskaber for ikke at
jokke i dem - det lugter af helvede til af få sådan en under skoene.

Hunden skider over på deres egen side af hækken i deres grusbelagte
indkørsel, og for at de ikke selv skal jokke i de lækre hundelorte, så
'svuppes' de let og elegang over i hækken, der står i skel - fy for
fanden hvor sådan en gang hundelort stinker i 30° varme.

Hvorfor skal naboer altid belastes med andres kæledyr !!

/Henrik

Fra : Holst

Dato : 23-07-06 22:02

Henrik Hansen wrote:

> Hunde kan nu også være en pestilens. Her en nabo der både har hun og kat
> - og jeg har glæde af begge 'kræ'.

Tit og ofte er hunde faktisk en værre pestilens end katte. Jeg kan da
lige hurtigt komme på følgende ting, hvor de er til gene for andre:

- gør og kan være et konstant støjmoment i et villakvarter,
- skider på gader og stræder, fordi ejeren ikke samler lortet op,
- lægger ildelugtende hundelorte,
- hopper op af fremmede,
- savler på ens tøj,
- opfører sig ikkesom ejeren råber,
- render de løs, kan de finde på at skide og grave i ens have,
- større hunde kan virke meget skræmmende på nogen børn - og for den
sags skyld også for visse voksne,
- kan bide, skamfere og endog slå børn ihjel,
- lugter dårligt
- og har dårlig ånde.

Katte derimod er slet ikke så slemme:

- graver lort ned i ens have,
- og dræber småfugle i ens have.

> Katten skider selvfølgelig over i min have, så inden havearbejder, skal
> der først bruges 10-15 min, på at fjerne efterladenskaber for ikke at
> jokke i dem - det lugter af helvede til af få sådan en under skoene.

Vel værre at få den i fingrene ...

Fra : Rene Joergensen

Dato : 23-07-06 22:07

Holst <newsjul06@shelter.dk> wrote:

> Katte derimod er slet ikke så slemme:
> - graver lort ned i ens have,
> - og dræber småfugle i ens have.

- Hvæser kløer i alting
- Larmer når de møder andre hankatte.
- Klatrer på biler
- Strinter (og hankattepis lugter).

--
-René

Fra : Holst

Dato : 23-07-06 22:20

Rene Joergensen wrote:

> - Hvæser kløer i alting
> - Larmer når de møder andre hankatte.
> - Klatrer på biler
> - Strinter (og hankattepis lugter).

Ja, det har jeg så aldrig været generet af. Det er da rigtigt, at de
larmer, når de møder andre hankatte, men det er jo som oftest blot 5
sekunders larm, hvorefter der så er stille. Hunde kan gø i en evindelighed.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-07-06 17:39

> [...]
>gode grunde til at anskaffe sig en hund, end blot at holde katte væk fra

Er det ikke 1.200 i stedet for 12. 000, men stadig friske raske
hunde.
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 23-07-06 17:52

Hej Ebbe

> Er det ikke 1.200 i stedet for 12. 000, men stadig friske raske

Desværre ikke

http://www.dansk-kennel-klub.dk/927

Mvh Max

Fra : Anette

Dato : 23-07-06 18:10

Ebbe Hansen wrote:

> Er det ikke 1.200 i stedet for 12. 000, men stadig friske raske
> hunde.

Desværre ikke - Dansk kennel klub/ DR regner med mellem 12-15.000 raske
hunde der må lade livet, fordi ejerne ikke gider at gøre indsatsen for at
skaffe dem et nyt og bedre hjem.

/ Anette

Fra : Holst

Dato : 23-07-06 18:26

Ebbe Hansen wrote:

> Er det ikke 1.200 i stedet for 12. 000, men stadig friske raske
> hunde.

1200 eller 12000 er da næsten det samme. Vi slå 20 mio. svin ihjel om året.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 24-07-06 12:50

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En hund kan ikke og bør ikke erstatte et barn - det giver ofte en noget
> forkert handling af hunden, som ikke er til hundens bedste.

Du har meget ret i noget af det, du skriver, men som Max anfører, er de, der
har hund i stedet for børn, ofte meget værre - ja undertiden helt vanvittige
med deres dyr. Mange af dem kan ikke skelne mellem, hvad der er fornuftig
behandling af deres "øjestene". Se bare, hvad der gives ud til hundefoder,
lejesager og ting, man tror, hundene vil blive glade ved.
Men børn er dog efterhånden også ved at være en slags "småguder" , som
forældre med dårlig samvittighed p.g.a. at de er klare over, hvad der
egentlig er til deres børns bedste, men som de foretrækker at negligere for
at forbedre familiens økonomiske status.
Men det er nok til en tråd i en anden gruppe.

Mvh
Aksel

Fra : Basil

Dato : 24-07-06 20:57

Joergen Bech forklarede:
> Min nabos kat har indrettet fast toilet i et bed lige under mit
> køkkenvindue.

Jeg har netop opsat en roterende havevander som sidder tæt på der hvor
jeg har fanget en kat i at ligge og vente på at vi glemmer (igen) at
lukke til vores drivhus, så den igen kan komme ind og skide i det.
Nu går jeg bare og glæder mig til at fange den igen, hanen hvor jeg
tænder for vandet er så tilpas langt væk, at den ikke opdager det, før
der kommer vand
For satan hvor jeg glæder mig til næste gang den ligger der :oÞ
Kai

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-07-06 21:24

On Mon, 24 Jul 2006 21:57:04 +0200, Basil <Kunta@starmail.invalid.co.za>
wrote:

> [...]
>der kommer vand
>For satan hvor jeg glæder mig til næste gang den ligger der :oÞ

Vores nabo havde en gang en irriterende hund, den gøede ad tordenvejret.
Den forsøgte at løbe hen til det, og det var så ned forbi os.
Hunden var dum i hovedet, og jeg var træt af den. Så jeg satte mig på
lur på hjørnet af hækken med en vandsslange med en rimelig kraftig
stråle. Jeg lå der i øs-regnvejr i 5-10 minutter inden bæstet var tæt
nok på - så sprang jeg frem og spulede vovse

Den løb hele vejen hjem i sin egen garage, men blev desværre ved med at
gø :-/

Men det var ret skægt - og næppe noget hunden ta'r varigt skade af.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.

Fra : S. Hansen

Dato : 25-07-06 07:46

wrote:

> [...]
> mig at bruge små fliser eller (terrasse)sten lagt med lidt
> mellemrum af hensyn til at buskene stadig skal have vand.

Hvorfor bruge tid på en masse kostbare og besværlige løsninger, hvor
det du i bedste fald opnår er at flytte problemet, i værste fald
flytter du problemet til et andet sted i din have, men er du heldig
flytter du bare problemet ind til din nabo.

Hvad du derimod ikke opnår er en varig løsning på problemet, og så er
den varige løsning tilligemed også den næmmeste og billigste.
Få katteejeren til at følge dansk lovgivning.

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-06 14:35

On Tue, 25 Jul 2006 08:46:22 +0200, S. Hansen
<skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> wrote:

>Få katteejeren til at følge dansk lovgivning.

Det tror jeg faktisk er kropumuligt - de har en eller anden forskruet
mening om, at deres forbandede kræ ikke skal passes af dem selv !

Eneste løsning er desværre nok et gevær ..

Fra : Holst

Dato : 25-07-06 14:42

Gert wrote:

> Det tror jeg faktisk er kropumuligt - de har en eller anden forskruet
> mening om, at deres forbandede kræ ikke skal passes af dem selv !

Deri har du sikkert ret.

> Eneste løsning er desværre nok et gevær ..

Var der nogen flere, der praktiserede denne metode til at slippe af med
andres katte, så kan det være, at katteejerne omsider begyndte at tage
sig af deres kæledyr.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-07-06 15:21

In article <6t6cc2lvf3s842s2g2spvdndp15h93dgk4@4ax.com>, Gert <> wrote:

> Det tror jeg faktisk er kropumuligt - de har en eller anden forskruet
> mening om, at deres forbandede kræ ikke skal passes af dem selv !

Du har helt ret... standardsvaret er jo: "Det er kattens natur..."

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : S. Hansen

Dato : 26-07-06 08:01

On Tue, 25 Jul 2006 16:20:41 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Du har helt ret... standardsvaret er jo: "Det er kattens natur..."

Hvortil man så kan svare at katte ikke er naturligt forekommende i
danmark, og derfor overhovedet ikke har noget at gøre i naturen.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-07-06 13:37

In article <il4ec290hkccn223fdtml0vajq6v0hgko9@4ax.com>,
S. Hansen <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> wrote:

> Hvortil man så kan svare at katte ikke er naturligt forekommende i
> danmark, og derfor overhovedet ikke har noget at gøre i naturen.

Touché - den skal jeg lige huske

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding