Maerkering med dykkerflag
Fra : Daniel K

Dato : 22-07-06 17:09

Kan huske der kørte en temmelig afsporet debat på et tidspunkt
omkring dykkerflag, og hvorvidt det var lovpligtigt at sætte Alfa når
man har dykker ude.

Nu vil jeg lige fylde svaret ind, da der ikke var nogen der kunne finde
den eksakte paragraf - og til de folk der snakkede om misinformation,
så skulle de nok lige prøve at læse lidt op på emnet - i stedet for
at give andre fritidsdykkere det indtryk at det er en god idé, men
valgfrit om man vil sætte flag - for det har man pligt til.

Der var ligeledes debat om der har været uddelt bøder i forbindelse
med manglende dykkerflag. Det har der, ligeledes har der været uddelt
bøder til folk der ikke respekterede det.
Derimod har der endnu ikke (så vidt jeg er informeret) været givet
bøder for ikke at pille flaget ned igen når man ikke længere har
dykker ude.

Jeg citerer her søfartsstyrelsen bekendtgørelse nr. 779 af 18. august
2000, Regler for sejlads m.m. i visse danske farvande

"§ 7. Hvor dykker er ude, skal skibe passere med særlig forsigtighed,
maskindrevne skibe så vidt muligt med stoppet skrue.

Stk. 2. Når dykker er ude, skal dette tilkendegives ved, på det sted
hvor det bedst kan ses, at vise det internationale signalflag A i form
af en plade eller et udspilet flag med en højde på mindst 1 m. Om
natten skal pladen eller flaget være belyst."

Bekendtgørelsen ligger i følgende kategori:
http://infoweb.schultz-online.dk/infoweb.aspx?document=F-KronologIndex-2000

Med hensyn til sikkerhedsafstand, så anbefaler Søfartsstyrelsen en
afstand til dykkerfartøj/flag på mindst 50 meter - dette er der dog
ikke nogen lovgivning omkring så vidt jeg kunne finde.

Håber det har bragt lidt klarhed til de fritidsdykkere der fejlagtigt
tror at det er en anbefaling og ikke et påbud. :)

Fra : TDX

Dato : 23-07-06 23:10

Og hvis man ligger for anker skal man også vise ankerkuglen
(med mindre man er under 7m og er på et sted, der ikke er beliggende i
eller nær et snævert løb eller farvand eller på eller nær en
ankerplads, eller hvor andre skibe normalt
sejler.)

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-07-06 12:05

>Kan huske der kørte en temmelig afsporet debat på et tidspunkt
>omkring dykkerflag, og hvorvidt det var lovpligtigt at sætte Alfa når
>man har dykker ude.

Omtalte bekentgørsles var også med i debatten dengang, ikke noget nyt i den.
Søfarts reglerne gælder kun for skibe og hvor grænsen for et skib går er for
mig noget uklar. Hvis alt er skibe bryder vi mange regler hver gang vi er
ude og sejle.

Debatten gik ud på om man som sportsdykker kunne straffes med bøde hvis man
ikke satte A-flag. Der blev efterlyst sager hvor dykkere havde fået bøde for
at dykke uden flag og var dømt efter søfartsreglerne eller dykkerloven.

Jeg vil tro at man ikke får bøde for at dykke uden dykkerflag men for at
forstyrrer trafikken eller sådan noget.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Daniel K

Dato : 01-08-06 22:23

Hej Henrik,

Som jeg tolker søfartsreglerne, så gælder de for alle både, store
som små - så med mindre man svømmer ud til sit dyk, så er sagen
vel ret klar?

Kan godt mindes der var noget debat vedr. om en dykker skulle opfattes
som et skib, det skal de selvf. ikke - bare fordi de kan flyde - men
hvis man dykker fra en båd (stor eller lille), så må det være
idéen at man er pligtig til at sætte flag ud så andre kan se at der
er dykkere ude fra båden.

/ Daniel

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-08-06 09:42

>Som jeg tolker søfartsreglerne, så gælder de for alle både, store
>som små - så med mindre man svømmer ud til sit dyk, så er sagen
>vel ret klar?

De skelner imellem skib og fritidsfartøj så det er ikke klart. Det var også
det debatten gik ud på den gang. F. eks. har de nye regler ang. spiritus og
sejlads et afsnit der omtaler fritidsfartøjer så reglerne er forskellige i
forhold til der er på et skib.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 02-08-06 23:11

"Daniel K" <daniel@kenworthy.dk> skrev i en meddelelse
>som små - så med mindre man svømmer ud til sit dyk, så er sagen
>vel ret klar?

Ja men en del af diskussionen gik også på om det var lovpligtigt at markere
dykkerne med dykkerflag hvis man ikke benyttede en båd. Hvor der ved dykning
kan være praktiske problemer i at bære et flag på 1,2x1m.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-08-06 13:01

Her er de informationer som du sikkert kan huske lidt af.
ja det er rigtigt at ikke alle fritidsdykkere kendte til
reglerne. Derfor er en gentagelse af korrespondancens ordlyd god
at få genopfrisket.

dykkerflag
"Harding E. Larsen (slet LJ30E)"
<harding@LJ30Elarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse
news:11312673330.570778306398569@dtext.news.tele.dk... ...
dk.fritid.dykning - 7 Nov. 2005 02:47 by Egon Stich - 1 message -
1 forfatter

dykkerflag
Egon Stich <stich-f...@stich-foto.dk> skrev: "Harding E. Larsen
(slet 7414H)"
<harding@7414Hlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news ...
dk.fritid.sejlads - 6 Nov. 2005 18:51 by slet LJ30E - 48
messages - 19 forfattere

Mand over bord alarm
.... anvendelsen og placeringen af dykkerflag, her havde du også
afvigende ... Harding Jonas
Lüttichau <jluttic...@gmail.com> skrev: "Harding E. Larsen (slet
3T7QF ...
dk.fritid.sejlads - 19 Apr. 06:21 by slet O83KV - 46 messages -
21 forfattere

Mvh/Harding