Ang. bikube.
Fra : Thomas & Camilla

Dato : 22-07-06 08:53

Hejsa.
Jeg har lovet en god ven, at hjælpe ham med at fjerne en hvepsebo, eller
retter han ved ikke om det er bier eller hvepse.
Er der nogen herinde, der ved hvordan man let kan bedøve dem med et eller
andet, eller har nogen gode ider til hvordan man fjerner den.

Rigtig god sommer.
Thomas

Fra : Max

Dato : 22-07-06 09:04

Hej Thomas

> Er der nogen herinde, der ved hvordan man let kan bedøve dem med et
> eller andet, eller har nogen gode ider til hvordan man fjerner den.

Hvis du kikker lidt tilbage i gruppen til den 18/7-06 vil du finde et
indlæg med titlen "Hvordan fjerner man et hvepsebo ?", der står
flere muligheder omtalt i den tråd.

Mvh Max

Fra : Thomas & Camilla

Dato : 22-07-06 09:38

Hej Max.
Mange tak.
Jeg kan se du har skrevet om, at spraye noget ind, hvad skal man spraye ind.
Kill-it??
Mange tak for hjælpen.

mvh
Thomas.

..

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-07-06 09:47

"Thomas & Camilla" <ccxxvejrupskov@tiscali.dk(fjern ccxx)> skrev i en
meddelelse news:44c1e3d5$0$3546$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Max.
> Mange tak.
> Jeg kan se du har skrevet om, at spraye noget ind, hvad skal man spraye
ind.
> Kill-it??

Idet man sprayer, vælter det ud med hvepse, så man får problemer med at få
fyldt nok middel ind (eller man vælger at stikke af). Det er bedre at hælde
en slat benzin i en pose, der sættes op om boet. Kan man skære boet af, kan
man brænde det af i en blikbeholder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 22-07-06 10:05

Det der med at brænde det blev omtalt i den anden tråd som en mindre god
ide. Og med at spray derind skulle man gøre det om natten mens de sov,
så skulle der vist ikke ske noget.

Fra : Max

Dato : 22-07-06 10:47

Hej Thomas

> Jeg kan se du har skrevet om, at spraye noget ind, hvad skal man
> spraye ind. Kill-it??

Kill-It er en gift på spraydåse, men bruger det mod flyvende insekter
som bier, hvepse og fluer. Det sælges i supermarkeder, byggemarkeder
og lignende steder. Ikke altid under navnet Kill-It, men som fluegift.
Hvis du skal spraye boet er det bedst at gøre det på det koldeste
tidspunkt af døgnet, nemlig om natten, der er alle hvepsene hjemme
og de er rolige. Jo koldere det er jo sværre er de at hidse op. Jeg
har fjernet mange hvepsebo på denne måde, og har aldrig fået et
hvepsestik på den konto.

Mvh Max

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-07-06 11:24

.. Jeg
> har fjernet mange hvepsebo på denne måde, og har aldrig fået et
> hvepsestik på den konto.

Samme her.

Hilsen Inger

Fra : Thomas & Camilla

Dato : 22-07-06 11:33

Mange Tak for hjælpen. Det vil jeg prøve.

Rigtig god sommer til jer alle.
Thomas

..

Fra : Armand

Dato : 22-07-06 19:05

Thomas & Camilla skrev:
> Mange Tak for hjælpen. Det vil jeg prøve.

Der er lige en sidehistorie:
Hvepse er rovdyr og ernærer sig af andre insekter som de angiveligt
fanger og fortærer i flugten og således er hvepse i haven ganske nyttige !
En kollega der bor op ad vandløb og enge med får og heste opdagede at
han havde et hvepsebo øverst i kippen over deres terrasse og søgte råd
om fjernelse deraf. Den ka'l der kom for at se sagen an forklarede ham
nytten i hvepsene og min kollega indså at trods de landlige omgivelser
havde dé aldrig haft nævneværdige problemer med insekter på terrassen,
og da de ikke havde hjemeboende børn der ville lege i haven når
hvepseplagen sætter ind fordi boet går i opløsning og de ikke selv
brugte terrassen så ent på sæsonen, valgte han at lade boet forblive og
nød istedet showet når de store gumpetunge hvepse tog et par meters fald
før de fik luft i vingerne efter afsæt

--
Armand.