Vægt
Fra : Niels Henriksen

Dato : 20-07-06 12:27

Hejsa

Vil der være nogle fare forbundet med at tage et dykkercertificat og
overvægt? Jeg vejer små 40 kg for meget, men har altid drømt om at kunne
dykke..

--
Niels Henriksen
www.netopcom.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 20-07-06 12:41

"Niels Henriksen" <news@biggs.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Vil der være nogle fare forbundet med at tage et dykkercertificat og
> overvægt? Jeg vejer små 40 kg for meget, men har altid drømt om at
> kunne dykke..

Hvad er din BMI / Fedtprocent?
Hvordan er din generelle kondition/træningstilstand ?

Søren Arnvig

Fra : Niels Henriksen

Dato : 20-07-06 21:30

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message

> Hvad er din BMI / Fedtprocent?
> Hvordan er din generelle kondition/træningstilstand ?

Min BMI er oppe over 30
Konditionen er ikke noget at råbe hurra for. Jeg kan forstå at man bør være
i fin form (lige som da jeg var røgdykker).

--
Niels Henriksen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 20-07-06 22:15

> "Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message

> Min BMI er oppe over 30
> Konditionen er ikke noget at råbe hurra for. Jeg kan forstå at man
> bør være i fin form (lige som da jeg var røgdykker).

Din BMI bør være under 30 og du skal have en god kondition.
Du bør kunne løbe 3 km på under 18 min.

Søren Arnvig

Fra : Thomas Kjeldsen

Dato : 21-07-06 04:18

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Din BMI bør være under 30 og du skal have en god kondition.

Vi kan godt blive enige om at overvægt giver en forøget risiko for
dykkersyge, men hvis man dykker konservativt og er opmærksom på sin eget
helbred / begrænsning er det så BMI på 30 der er grænsen for hvornår man kan
dykke eller ej?

> Du bør kunne løbe 3 km på under 18 min.

De gange jeg løber (ikke tit nok) løber jeg 5km på omkring 26-28 minutter,
dvs. omtrent det samme hvis man ekstrapolerer 3km tiden op, så jeg ligger
inden for 'grænsen'.
Ud af interesse (jeg er enig i at det er fornuftigt at være i en nogenlunde
form inden man kaster sig ud at dykke) hvor får du dette tal fra?

Thomas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 21-07-06 09:13

"Thomas Kjeldsen" <thomas@kjelds1.dk> wrote in message
> [...]
> dykkersyge, men hvis man dykker konservativt og er opmærksom på sin
> eget helbred / begrænsning er det så BMI på 30 der er grænsen for

Nej. Derfor skrev jeg "bør" istedet for "skal".
Jeg ikke særlig glad for BMI, fordi det kan være meget
misvisende. Det sige intet om fedt/muskelfordeling.
Nogle bodybuildere har f.eks. et meget højt BMI, uden at være
overvægtige. Men som en rettesnor til en person man aldrig
har set, vil de fleste nok være enige her.

> [...]
> Ud af interesse (jeg er enig i at det er fornuftigt at være i en
> nogenlunde form inden man kaster sig ud at dykke) hvor får du dette

Mig selv.
Det er de standarder som jeg vil anvende, når jeg skal vurdere
en ny elev. I sidste ende vil det dog altid være en dykkerlæge,
som vurderer en given elevs egnethed.

Vores træning er opbygget så der er en del konditionsgivende
momenter, men hvis man ikke kan klare moderat fysisk
udfoldelse dvs. løb med ca 6 min pr. kilometer (10 km/t),
så vil man få svært ved at bestå nogle af prøverne til et
certifikat.

Søren Arnvig

Fra : Jan Riis Sørensen

Dato : 27-07-06 10:32

Hej Søren m.fl.

Da jeg har dårligt knæ kan jeg derfor ikke løbe, men i vandet går det godt.
Måske bør man snarere se på, hvor langt/hurtigt man kan svømme istedet for
løb. Vi dykker skal trods alt svømme, ikke løbe i vandet

Fra : Nicholas

Dato : 28-07-06 07:31

> Du bør kunne løbe 3 km på under 18 min.
>
> Søren Arnvig

Jeg kunne aldrig finde på at løbe 3 km... - der må være et bus stoppe sted
der er tættere på... (og jeg gider altså kun løbe hvis der er en bus jeg
skal nå, - og det samtidig er den sidste bus der kører nogensinde :))

Nick

Fra : Morten Mandrupsen

Dato : 21-07-06 11:01

Hej Niels!
Efter min mening bør det helt klart være en læge med ekspertise indenfor
dykkermedicin der træffer en beslutning om egnethed til dykning og dermed
også overvægt.
De har trods alt studeret området og må derfor være de rigtige til at træffe
beslutninger vdr. helbredsmæssige problemer.

Jeg mener ikke man skal benytte sin alm. praktiserende læge, da de ofte har
ringe kendskab har til dykning og de fysiologiske påvirkninger.

Her kan du finde læger med speciale i dykning: http://www.dykkermedicin.dk/
Flyvermedicinsk afdeling på Rigshospitalet:
http://www.rigshospitalet.dk/rh.nsf/Content/flyvemedicinskklinik%7Esundhedsfagliginformation

Mvh
Morten Mandrupsen

Fra : Niels Henriksen

Dato : 21-07-06 22:01

"Morten Mandrupsen" <mmandrupsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Her kan du finde læger med speciale i dykning:
> http://www.dykkermedicin.dk/
> Flyvermedicinsk afdeling på Rigshospitalet:

Hej Morten

Mange tak.. Det er noget jeg vil kigge nærmere på

--
Niels Henriksen
www.netopcom.dk

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 21-07-06 12:05

Thomas Kjeldsen skrev:

> [...]
> Ud af interesse (jeg er enig i at det er fornuftigt at være i en nogenlunde
> form inden man kaster sig ud at dykke) hvor får du dette tal fra?
´
Jeg er selv en 30 BMI'er. Personligt er jeg ikke i stand til at løbe
'så langt' med 10 km/t, men det har nok mere noget med løbetræning
at gøre. Men stik mig en spinningcykel i stedet, så skal du se sved

Men god form kræver det. Husk at jo større du er, nu mere bly skal du
have på. Og du får sikkert også brug for mere luft og derfor også
en større/tungere tank. Så du skal være i stand til at slæbe rundt
på 35-40 kg udstyr uden det store problem.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 28-07-06 13:23

Nicholas wrote:

> Jeg kunne aldrig finde på at løbe 3 km... -

Det kunne jeg heller ikke. Det er ikke værd at skifte til løbesko for
mindre end 10 km.

Jens Olsen