Flere tanker om lønnet/ulønnet arbejde
Fra : KC

Dato : 19-07-06 23:44

Inspireret af Arnvigs tidligere punkt, har jeg gjort mig nogle "store
tanker" om emnet:

Jeg er helt enig med DSF-formand MASH (reklame: læs portrættet i
Sportsdykkeren) i, at det hårde og tidskrævende arbejde med uddannelse bør
foregå i centrene.... Til gengæld mener jeg at centrene (det mener MASH vist
iøvrigt også) skal henvise de aktive dykkere til klubberne - i mine øjne en
win-win situation. Desværre tror jeg, at der vil gå en del år endnu før det
bliver praktiseret i udbredt grad.

Som PADI-instruktør har jeg lært, at det er økonomisk hensigtsmæssigt for et
dykkercenter, at lave en centertilknyttet "klub". I praksis vil det ikke
sige en demokratisk forening med generalforsamling etc. men en "klub" hvor
centerejeren er selvvalgt "formand". Tesen er at på den måde vil flere af de
uddannede dykkere fortsætte med dykningen - og centret vil øge sin omsætning
af ture, rejser og udstyrssalg.

Som CMAS-dykker er jeg blevet forsøgt lært, at centrene uddanner i
PADI-systemet og at det slet ikke er ligeså godt som klubbernes egen
CMAS-uddannelse. Tillige har jeg i flere klubber mødt modvilje mod
kommercielle dykkercentre (findes der ikke-kommercielle dykkercentre?)

Via erfaring har jeg lært, at begge ovenstående ikke er de bedste måder for
hverken dykkerne, klubberne eller centrene. Mit synspunkt er derfor:
Klubberne skal være meget bedre til, at gøre dykning interessant og
tilgængeligt for alle, som har lyst til at dykke. Væk skal klikedannelserne
og fordommene (som vel findes i stort set alle klubber) og ind skal
åbenheden og viljen til, at klubberne i Danmark skal være naturlige
samlingssteder for alle, som gerne vil dykke uanset hvordan de vælger at
dykke. Klubberne skal kunne rumme alt fra makkerliner til hardcore tekniske
dykkere UDEN FORDOMME! Centrene skal samarbejde med klubberne om uddannelse,
rejser, ture og derigennem få god kontakt til en masse aktive dykkere, som
skal bruge dykkerudstyr. Hvis centrene forstår at samarbejde, vil det blive
ganske naturligt for klubdykkerne, at betale den lille smule ekstra for
udstyret som et center, med god service, er nødt til, at forlange i forhold
til de store robotstyrede webshops rundt omkring i cyberspace.

Desværre er ovenstående kun en drøm - ihvertfald de steder jeg kender til i
Danmark.

Her i Odense, hvor mine dykkeraktiviteter har udgangspunkt i disse år,
findes der, kun i meget begrænset omfang, samarbejde mellem centre og
klubber. Det kan skyldes historik, fordomme, dårlige erfaringer,
konkurrencesituationen, vejret, religion eller noget helt syvende - jeg ved
det ikke - men ihvertfald er der i øjeblikket ikke vilje til stede blandt de
aktive dykkeres samlingspunkter til at mødes og tale fremtidige
samarbejdsmuligheder. DESVÆRRE!

Findes min drøm praktiseret i virkeligheden i Danmark?

KC

____________________________
www.kcdk.com
PADI OWSI
CMAS***
GUE Fundamentals

Fra : Johnny Christensen

Dato : 20-07-06 11:20

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vælger at dykke. Klubberne skal kunne rumme alt fra makkerliner til
> hardcore tekniske dykkere UDEN FORDOMME!

Det er en ganske smuk vision som ingen kan være uenig med.
Men for at kunne rumme alt, kræver en ret stor og aktiv medlems skare. For
der vil jo altid være nogle emner som folk er bedre til end andre. Nogle
nørder med DIR, andre vil dykke ubåde, rebreathere og bygge lygter. Nogle er
biologer andre vragdykkere osv osv.
Og hvis man har en fælles specialinteresse, er det naturligt at finde
lidelses fæller.

> [...]
> for udstyret som et center, med god service, er nødt til, at forlange i
> forhold til de store robotstyrede webshops rundt omkring i cyberspace.

Enig. Samarbejde og holdningsbearbejdning er nødvendigt.
Centrene er dog ikke ene om at skulle samarbejde og holdningsændre,
klubmiljøet skal også være modent til det.

> [...]
> klubber.
> Findes min drøm praktiseret i virkeligheden i Danmark?

Jae... på et mindre plan foregår det skam.
SVJV er der i nogle kredse en modstand mod at benytte de centre der findes i
Odense. Jeg har ingen idé om hvorfor og det interesserer mig heller ikke.
Men de folk skal jo stadigt bruge udstyr og har så bare fundet andre steder
hvor de syntes bedre om lugten i butikken. En del vælger at tage en tur ud
til Allan Greisen og se hvad han kan tilbyde. Han har en ret anderledes
indgangsvinkel til det, end Odense centrene har og sælger derfor meget
udstyr til de folk. Primært tror jeg det er et personligt kemi spørgsmål,
mere end noget andet.
Så selvom at der måske ikke er det helt store klub / forretning
samarbejdsforhold i Odense, så foregår det jo stadigt, bare udenfor byen.
Vi har hver nogle ting som vi lægger vægt på ved en forretning og så finder
man stille og roligt ud af hvem man ønsker at være kunde hos.

God dykning
Johnny

Fra : KC

Dato : 20-07-06 17:37

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> . Mit synspunkt er derfor:
>

> Det er en ganske smuk vision som ingen kan være uenig med.

Der findes jo en del mennesker som ikke deler begejstringen for visionen.

> [...]
> er biologer andre vragdykkere osv osv.
> Og hvis man har en fælles specialinteresse, er det naturligt at finde

Enig... det mener jeg også visionen har plads til.

> [...]
> Centrene er dog ikke ene om at skulle samarbejde og holdningsændre,
> klubmiljøet skal også være modent til det.

Helt enig. Det kræver store holdningsændringer begge steder.

> [...]
> Vi har hver nogle ting som vi lægger vægt på ved en forretning og så
> finder man stille og roligt ud af hvem man ønsker at være kunde hos.

I know.. du har helt ret - og det er ganske naturligt - diskussionen skal
ikke dreje sig udelukkende om Odense for forholdene her er nok lidt
specielle.

> God dykning
> Johnny

Tak og i lige måde.

KC

Fra : Søren Arnvig

Dato : 20-07-06 11:49

"KC" <kc@kcdk.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg er helt enig med DSF-formand MASH (reklame: læs portrættet i
> Sportsdykkeren) i, at det hårde og tidskrævende arbejde med

Jeg er dybt uenig

Det ville være en fattig dag for dansk sportsdykning, hvis der
ikke var flere frivillige ulønnede instruktører tilbage i klubberne.

Klubberne ville være helt i lommen på er kommercielt dykkercenter
hvis den første kontakt til en ny dykker gik gennem centeret.

Tværtimod bør der være mange flere instruktører i klubberne, så
dette fornøjelige arbejde kan deles ud på mange flere hænder.

Nogen af os synes faktisk det er sjovt at undervise. Det er også en af
måderne, hvorpå vi holder os skarpe. Ved bestandigt at vise det bedste
vi kan og ved hele tiden at holde os ajour med den nyeste udvikling.

> [...]
> win-win situation. Desværre tror jeg, at der vil gå en del år endnu
> før det bliver praktiseret i udbredt grad.

Vi får forespørgsler fra de lokale centre, bl.a. vil de gerne have
klubfoldere, som de kan dele ud til dykkere, der gerne vil i klub.

> [...]
> "formand". Tesen er at på den måde vil flere af de uddannede dykkere
> fortsætte med dykningen - og centret vil øge sin omsætning af ture,

Som du sikkert har erfaret, så vil en sådan centerklub aldrig kunne
få de enkelte medlemmer til at tage ansvar og ejerskab for klubben.
I stedet får man udviklet en pay'n'play kultur, hvor alt er ordnet,
du skal bare møde op, dykke og køre hjem. Du behøver ikke engang
at skylle udstyr, hvis du lægger kassen.
Samtidig lærer man at vejen frem er at blive dykkerleder og instruktør
så man selv kan deltage i uddannelses pyramidespillet.

Dette er naturligvis groft sat op og ikke dækkende for alle
dykkere eller centre, men tendensen er der.

> [...]
> CMAS-uddannelse. Tillige har jeg i flere klubber mødt modvilje mod
> kommercielle dykkercentre (findes der ikke-kommercielle

Dykkere uddannet i centrene er fuldt så velkvalificerede som dykkere
uddannet i klub, når det gælder dykning. Problemet er desværre, at
de har fået pay'n'play kulturen med sig i uddannelsen, så de er meget
dårligt rustede til at deltage i klubarbejdet. Det frivillige
ulønnede.
Tværtimod oplever jeg, at kommercielt uddannede instruktører, der
kommer ud i klubberne, finder det naturligt at få betaling for
undervisningen.

Jeg har været medlem af en klub hvor 90% var kommercielt uddannet
i PADI regi. Problemet i den klub var, at de fleste brokkede sig, når
kompressoren ikke virkede, eller båden var i stykker. På
generalforsamlingen
blev bestyrelsen heglet igennem, fordi mange mente, at når de havde
meldt sig som bestyrelsesmedlemmer, så skulle de også sørge for at
tingene var iorden. Desværre var der ingen af brokkehovederne, som
selv ønskede at deltage i arbejdet. Tværtimod tog de på lukkede
ture, hvor ingen andre blev inviteret. Seriøs klikedannelse.
Det overbeviste mig om at pay'n'play kulturen skal aflæres, inden
man kan indgå i en klub, der er baseret på frivilligt ulønnet arbejde.

> [...]
> klubber) og ind skal åbenheden og viljen til, at klubberne i Danmark
> skal være naturlige samlingssteder for alle, som gerne vil dykke

Jeps, og alle klubber bør indmelde sig i DSF, som er organisationen
for alle danske sportsdykker uanset uddannelse og certifikat.

> uanset hvordan de vælger at dykke.

Nix, en klub sætter selv sine normer og det skal ikke lægges klubben
til last
hvis man har en måde at gøre tingene på, som ikke alle kan acceptere.
Hvis man ikke kan lide måden, må man enten prøve at lave det om ad
demokratiets vej, eller finde sig en anden klub.

> Klubberne skal kunne rumme alt fra makkerliner til hardcore tekniske
> dykkere UDEN FORDOMME!

Klubberne , ja. Men ikke den enkelte klub jvf. ovenstående.

Desværre betyder det også, at du ikke må have fordomme overfor
klubber som er helt vilde med at dyrke dyb luftdykning eller solodyk.
Hvis interessen er der, så skal der nok komme en klub.

> Centrene skal samarbejde med klubberne om uddannelse, rejser, ture
> og derigennem få god kontakt til en masse aktive dykkere, som skal
> bruge dykkerudstyr.

Klubber og centre kan vinde ved at samarbejde, sålænge det er et
samarbejde. Hvis man er ude i færdige pakker og eksklusivaftaler
risikerer man at både klub og center taber på kontakten.
Det er en balancegang.

> [...]
> et center, med god service, er nødt til, at forlange i forhold til
> de store robotstyrede webshops rundt omkring i cyberspace.

Min erfaring er at klubmedlemmer sagtens kan få både god service og
konkurrencedygtige priser, ved at støtte deres lokale dykkercenter.

> [...]
> at mødes og tale fremtidige samarbejdsmuligheder. DESVÆRRE!
>
> Findes min drøm praktiseret i virkeligheden i Danmark?

Vi samarbejder med vores lokale dykkercentre.
Vi får dem til at holde RB-arrangementer, laver udstyrsaftner,
deltager i deres ture, de har vores klubfoldere og blade liggende
i butikken. Vi samarbejder om PR arrangementer.

For vores klub er de overordnede mål i samarbejdet, at

- Profilere klubben lokalt
- Tiltrække nye medlemmer både certificerede og de der vil uddannes
- Være non-profit, dvs. at evt.overskud går rent til klubkassen

Søren Arnvig
Roskilde Frømandsklub
www.r-f.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 20-07-06 12:46

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Tværtimod bør der være mange flere instruktører i klubberne, så
> dette fornøjelige arbejde kan deles ud på mange flere hænder.

Hvis en person med-underviser et hold dykkerelever en gang om året erhverver
han en vis mængde erfaring. Hvis han stilles op overfor en person der
underviser 15 hold pr år, tror du så ikke at hans rutine er lidt mindre i at
tackle udfordringerne end den som gør det ofte.
Engang imellem skal man måske ikke sprede opgaverne for meget, det fører til
udvanding af erfaringsprocessen.

Lidt ligesom praktisk dykning, jo mere intensivt du gør det, jo flere
værktøjer får du samlet dig til at løse en evt situation.

> Nogen af os synes faktisk det er sjovt at undervise. Det er også en af
> måderne, hvorpå vi holder os skarpe. Ved bestandigt at vise det bedste
> vi kan og ved hele tiden at holde os ajour med den nyeste udvikling.

Det er rigtigt, en ganske god måde at skærpe formen.

mvh
Johnny

Fra : KC

Dato : 20-07-06 17:52

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse

> "KC" <kc@kcdk.com> wrote in message

> Jeg er dybt uenig

OK, jeg kan jo ikke sige, at det kommer bag på mig

> [...]
>
> Klubberne ville være helt i lommen på er kommercielt dykkercenter
> hvis den første kontakt til en ny dykker gik gennem centeret.

Nu skriver jeg jo om SAMARBEJDE. Ordet kan naturligvis gradbøjes, men din
gradbøjning helt over i "være helt i lommen på.." er markant anderledes end
måden jeg bruger ordet på.

> Tværtimod bør der være mange flere instruktører i klubberne, så
> dette fornøjelige arbejde kan deles ud på mange flere hænder.

Ja, det ville selvfølgeligt være dejligt med mange flere instruktører, men
hvordan er det nu situationen er i DSF? (til de som ikke ved det: der
mangler konstant instruktører). Jeg tror ikke denne situation ændrer sig,
tværtimod tror jeg, at det bliver sværere og sværere at få frivillige
dykkerinstruktører.

> Nogen af os synes faktisk det er sjovt at undervise. Det er også en af
> måderne, hvorpå vi holder os skarpe. Ved bestandigt at vise det bedste
> vi kan og ved hele tiden at holde os ajour med den nyeste udvikling.

Jeg synes også det er sjovt at undervise. Det er ikke noget CMAS har taget
patent på
Helt enig, at instruere holder instruktøren skarpere.

> Vi får forespørgsler fra de lokale centre, bl.a. vil de gerne have
> klubfoldere, som de kan dele ud til dykkere, der gerne vil i klub.

Det er jo det med samarbejde igen....

> [...]
> Samtidig lærer man at vejen frem er at blive dykkerleder og instruktør
> så man selv kan deltage i uddannelses pyramidespillet.

Der er du jo helt enig med mig Søren - det er præcist det jeg mener.
Dog vil jeg ikke støtte din fordom om uddannelsespyramidespillet - det er
nemlig ligepræcist en af de fordomme jeg ønsker man kunne komme til livs.

> [...]
> de har fået pay'n'play kulturen med sig i uddannelsen, så de er meget
> dårligt rustede til at deltage i klubarbejdet. Det frivillige ulønnede.

Min påstand er at det ikke er sportsdykkeruddannelsen der påvirker i den
retning du beskriver. Der er intet, der forhindrer at man uddanner gode
klubdykkere i PADI-systemet - nærmere tværtimod.

> [...]
> Det overbeviste mig om at pay'n'play kulturen skal aflæres, inden
> man kan indgå i en klub, der er baseret på frivilligt ulønnet arbejde.

Det du beskriver er et af de nuværende problemer ved, at der uddannes både i
klubber og centre. Med samarbejde (der var den igen) kunne man uddanne
dykkerne til at tage del i fællesskabet. Jeg synes dog absolut også at
klubberne skal have plads til dykkere som ikke ønsker at "engagere sig" i
bestyrelser, arbejdslørdage, maledage etc. Hvis man instisterer på at alle
melder sig ind i regimentet af Tordenskjolds Soldater dør klubberne.. det
kan godt være at det ikke bliver i år eller næste år, men det vil være den
sikre vej til lukning af klubberne, hvis man ikke giver plads til
"hyggedykkerne".
Du har ret i det du skriver, men du ser det som en forhindring i samarbejde,
jeg ser det som en grund til samarbejde.

> Jeps, og alle klubber bør indmelde sig i DSF, som er organisationen
> for alle danske sportsdykker uanset uddannelse og certifikat.

Nemlig!
Det kræver dog at ALLE klubber indser at klubberne er for alle danske
sportsdykkere uanset uddannelse og certifikat (se min tidligere pind om en
Århusiansk klub)

> [...]
> demokratiets vej, eller finde sig en anden klub.

> Klubberne , ja. Men ikke den enkelte klub jvf. ovenstående.

Øh... ja, det har nok ret... nevermind.

> Desværre betyder det også, at du ikke må have fordomme overfor
> klubber som er helt vilde med at dyrke dyb luftdykning eller solodyk.
> Hvis interessen er der, så skal der nok komme en klub.

Vrøvl.. hvis klubben skal være DSF-organiseret skal "reglerne" overholdes.

> [...]
> samarbejde. Hvis man er ude i færdige pakker og eksklusivaftaler
> risikerer man at både klub og center taber på kontakten.

Enig.

> [...]
>
> - Profilere klubben lokalt
> - Tiltrække nye medlemmer både certificerede og de der vil uddannes

KC

Fra : Søren Arnvig

Dato : 20-07-06 19:33

> [...]
> men din gradbøjning helt over i "være helt i lommen på.." er markant
> anderledes end måden jeg bruger ordet på.

Samarbejdet ville være helt på centrets præmisser. Centret har
intet at vinde ved at sende dykkerne over i klubben.

> [...]
> denne situation ændrer sig, tværtimod tror jeg, at det bliver
> sværere og sværere at få frivillige dykkerinstruktører.

Ja, desværre er pay'n'play og hvad-får-jeg-for-det kulturen slået
igennem rigtigt mange steder.

> Jeg synes også det er sjovt at undervise. Det er ikke noget CMAS har
> taget patent på

Det skrev jeg vist heller ikke , vel
Jeg forholder mig slet ikke til PADI/CMAS,
men alene til Klub - Center problematikken.

> [...]
> Dog vil jeg ikke støtte din fordom om uddannelsespyramidespillet -
> det er nemlig ligepræcist en af de fordomme jeg ønsker man kunne

Det er desværre ikke en fordom, men en selvkonstateret tendens.
Som jeg slrev :

> Min påstand er at det ikke er sportsdykkeruddannelsen der påvirker i
> den retning du beskriver. Der er intet, der forhindrer at man
> uddanner gode klubdykkere i PADI-systemet - nærmere tværtimod.

Igen: Det har intet med PADI at gøre, men center-Pay'n'play kulturen.
Jeg har været i en klub hvor PADI og CMAS blev udannet side om side
og det virkede gnidningsløst. Og alle blev gode klubdykkere, fordi
alle var med til at arbejde for klubben og fællesskabet.
Desværre gik der koks i det, da CMAS eleverne betalte til klubben og
PADI eleverne betalte til instruktøren.....

> [...]
> Du har ret i det du skriver, men du ser det som en forhindring i
> samarbejde, jeg ser det som en grund til samarbejde.

Jeg ser ingen forhindringer for samarbejde !!!
Men hvis en klub overlader uddannelsen til centrene, så har klubben
stadig ansvaret for at uddannelsen til klubmedlem bliver gennemført.
Den står ikke i nogen standard, hverken i CMAS eller PADI.

> Nemlig!
> Det kræver dog at ALLE klubber indser at klubberne er for alle
> danske sportsdykkere uanset uddannelse og certifikat (se min
> tidligere pind om en Århusiansk klub)

Det er på vej, Flere og flere klubber bliver nu fuldt åbne.
Men man må stadig respektere demokratiet i den enkelte klub.

> Vrøvl.. hvis klubben skal være DSF-organiseret skal "reglerne"
> overholdes.

Ja, da, men sålænge man beskæftiger sig med generiske regler,
vejledninger og anbefalinger, så vil du kunne finde klubber, hvor
dykningen er inden for reglerne, men udenfor dine normer.
f.eks. er dybdegrænsen for luft i DSF, udover det du har lært i GUE.

Søren Arnvig

Fra : Thomas Kjeldsen

Dato : 20-07-06 20:04

> [...]
> mangler konstant instruktører). Jeg tror ikke denne situation ændrer sig,
> tværtimod tror jeg, at det bliver sværere og sværere at få frivillige

Vi er 2, der gerne vil på instruktør kursus, men beskeden vi har fået er at
der ikke bliver arrangeret flere instruktørkurser i 2006, så vi skal vente
på uddannelsesplanen (december).
Jeg får ud fra at instruktørmanglen, du omtaler, også går på antallet af
forbundsinstruktører til f.eks. instruktørkurserne?
(Så der er en flaskehals flere steder i systemet?)

Fra : KC

Dato : 21-07-06 17:26

--

"Thomas Kjeldsen" <thomas@kjelds1.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbundsinstruktører til f.eks. instruktørkurserne?
> (Så der er en flaskehals flere steder i systemet?)

Jeps lige præcist... C-kurserne hedder det vist.
____________________________
www.kcdk.com
PADI OWSI
CMAS***
GUE Fundamentals

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-07-06 10:41

> Jeps lige præcist... C-kurserne hedder det vist.

Ja og nej.

CMAS Instruktør kurserne i DSF kaldes A, B og C
og giver instruktøren henholdsvis 1, 2 og 3 stjerner.

Instruktørkurserne holdes af forbundsinstruktører (FI), som
er et udvalg af 2 og 3-stjernede instruktører. Man skal
således ikke på noget specielt kursus for at fungere som
forbundsinstruktør. Man kan selv søge at blive FI,
(eller i nogen tilfælde blive opfordret til at søge)
vedt at henvende sig til Teknisk Udvalg (TU) p
forbundest hjemmeside.

For at fungere som kursusleder på instruktørkurset,
skal man dog være 3-stjernet instruktør og det er her
flaskehalsen opstår, idet der ikke har været søgning til
eller afholdt C-kursus i nogle år.

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-06 11:55

KC wrote:

> Min påstand er at det ikke er sportsdykkeruddannelsen der påvirker i
> den retning du beskriver. Der er intet, der forhindrer at man
> uddanner gode klubdykkere i PADI-systemet - nærmere tværtimod.

nej ikke hvis padi uddannelsen foregik i en klub, problemet er at et dykker
center har ingen interasse i at oplære dykkerne i at hjælpe til, hans
interasse er jo at tjæne penge, så der for er det i hans interasse at sige
det koster A for et dyk,
det koster A + B hvis du skal leje udstyr
det koster A + B + C hvis jeg skal medbringe udstyret samle det og sætte det
i båden så du bare møder op og hopper i båden.
det koster A + B + C + D hvis jeg også skal skilde det ad køre det hjem og
skylde det.

det er jo den måde de tjæner penge på de sælger deres arbejds kraft.og det
er der jo ikke noget galt i det passer bare ikke ind i klub livet som er en
samling af folk der godt vil dykke men heller vil løfte i flok end betale
sig ud af det.

> [...]
> bliver i år eller næste år, men det vil være den sikre vej til
> lukning af klubberne, hvis man ikke giver plads til "hyggedykkerne".

hygge dykkere har ikke noget med det at gøre, uanset hvilken type dyk du er
til dør man ikke af, at sige"i dag henter jeg båden" (bare et par gange om
året) eller af at hjælpe med at reg båden af og til og en enkelt gang om
året, møde op i garagen og hjælpe lidt med den årlige omgang båden skal
have.
det er ikke store ting der skal til hvis alle hjælper, problemet er efter
hånden som der kommer flere og flere med den holdning "jeg gider ikke at
løfte en finger for fældesskabet, jeg vil kund nyde"
hvis der skal være plads til alle så skal vi ud i noget i stil med den
lokale sejl klub, der får hvert medlem et vidst antal timer's klubarbejde de
skal lægge i klubben om året, hvis de ikke vil det så koster, hver time en
håndværker time løn, (så man kan sige, hvis et medlem ikke vil hælpe må
han/hun betale en håndværker for at lave det stykke arbejde som han/hun
skulle have lavet)
MEN er du klar over et besvær med at holde styr på hvem der har lavet hvad
og hvem der skylder hvad, så var det sku letter at lære folk fra starten af
at vi hjælpes alle ad og får det til at fungere, OG det er det vi lare vores
elever, og det lære de altså bare ikke i et dykker center.

> Vrøvl.. hvis klubben skal være DSF-organiseret skal "reglerne"
> overholdes.

DSF har ber ikke nogle regler der siger at man ikke må dyrke dyb luftdykning
eller solodyk eller alt muligt andet.

mvh Morten

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 20-07-06 12:48

Hejsa

> [...]
> du skal bare møde op, dykke og køre hjem. Du behøver ikke engang
> at skylle udstyr, hvis du lægger kassen.

Pay'n'play er nu engang bare en afspejling af det moderne samfund vi
lever i. Tiden hvor man kunne 'handle' med fysiske modydelser passer
ikke ind i vores verdensøkonomi.

Prøv at forestille dig Danmark hvor den offentlige transport var
erstattet af 300 klub-baserede transportselskaber. Det er gratis at
køre med bussen når du har betalt der årlige medlemskab. Busserne er
købt af klubben med garanti fra kommunen og de køres af chauffører
der er uddannet i klubben. Hvis der skal køre mere end én bus om ugen
forventes det, at du også uddanner dig til buschauffør og skaffer
penge til en købe flere busser. Der er ikke penge til at busserne
kommer på værksted, så det forventes at du tropper op hver weekend
sammen med din fætter for at vaske og reparere busserne.

Alternativet til dette er et kommercielt netværk af selskaber der
transporterer dig i bus eller taxa for penge. Du skal ikke tænke så
meget over tingene - bare stig ind og betal ved kasse et.

Hvilket system vil du opfatte som mest pålideligt?

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 20-07-06 13:36

"Lars Skov-Dethlefsen" <lars@skov-dethlefsen.dk> wrote in message
Hejsa

> [...]

>kommer på værksted, så det forventes at du tropper op hver weekend
>sammen med din fætter for at vaske og reparere busserne.

Ret dårlig analogi, efter min mening.

> [...]
>meget over tingene - bare stig ind og betal ved kasse et.

>Hvilket system vil du opfatte som mest pålideligt?

Nu er det jo ikke et spørgsmål om enten eller, vel ?

og hvis man skal bedømme udfra den offentlige transport
vs. privat bilisme ser det ud til at privat modellen vinder stort.

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-06 11:18

Lars Skov-Dethlefsen wrote:

> Hvilket system vil du opfatte som mest pålideligt?

nu er det jo ikke et spørgsmål som man er for det ene eller det andet
system, det vigtige er at der er kunder til begg systemer.

du vil sikkert hellere betale og komme på nogle fede dyk, Jeg har ikke råd
til det, så jeg kan vælge at lave være med at dykke eller dykke næsten
gratis, men må så bruge noget tid på klub arbejde.

det er vigtig at begge ting findes da der er "kunder" til begge systemer,
der hvor det går galt er faktisk når man blander folk, jeg har ikke noget
imod dykkere som er uddannet fra de komicelle som menesker og dykkere, MEN
som klub kamarater har de et problem, nogle få af dem lykkes det os at
intigrere, men for mange setter Pay'n'play systemet så dybt i dem at vi
aldrig får dem intigreret ordenlig i klubben. For det siger jo sig selv man
kan ikke bare forvendte at komme i en klub og udnytte goderne i klubben, så
som gratis luft og gratis ture, og så ikke være villig til at hjælpe når
lortet går i stykker OG samtidig forvendte at blive taget imod med åbne og
varme arme.

hvis man kommer i klubben dykker og hjælper til på lige fod med alle andre
så bliver man også taget i mod med åbne og varme arme på lige fod med alle
andre uanset hvor og hvordan man er uddannet.

Men Pay'n'play problemet er ikke kun med dem vi ikke selv udanner, vi har
faktis og en nogle dykkere som ikke dykker ret meget her hjemme, men mest
laver "akvariums dyk" i røde havet osv. de har også en meget tydelig
Pay'n'play mentalitet, og det er til at brække sig over når de kommer hjem
og blære sig med hvor dygtige de er og hvor mange dyk de har, og så kan de
dårlig nok finde ud af hvordan man samler sit ustyr, og bliver nervøs og
bange når der er den mindste strøm, dårlig sigt og mørkt, og før og efter
dykket har de så trævelt med at stå og snakke om deres store erfaring og
deres mange dyk med store fisk at de sørme ikke har tid til at hjælpe med at
rigge båd af eller til, og det fældes grej kan de heller ikke hjælpe med,
faktisk ser de helst at vi andre lige kan give dem en hånd med deres udstyr
for det er jo så tungt

hvis KC's ide skal virke så skal klubberne være Pay'n'play klubber og så kan
jeg ikke se hvad forskælden er på den slags klubber og et dykker center.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Søren Arnvig

Dato : 20-07-06 20:01

> [...]

> ikke vilje til stede blandt de aktive dykkeres samlingspunkter til
> at mødes og tale fremtidige samarbejdsmuligheder. DESVÆRRE!

Kom lige til at tænke på at der engang var en DSF dykkerklub i
Odense området (eller var det Fyn), som på "demokratisk" vis
blev overtaget af et kommercielt dykkercenter.
Det var vist i midt 80'erne

Måske er det årsagen til at samarbejdet er lidt dødt i området.

Søren Arnvig

Fra : KC

Dato : 21-07-06 17:28

--

> [...]
> Det var vist i midt 80'erne
>
> Måske er det årsagen til at samarbejdet er lidt dødt i området.

Jeg er flyttet til Fyn indenfor de sidste tre år og beskæftiger mig helt
bevidst ikke med historik ældre end det (jo, du har ret). Er det ikke
særgeligt hvis episoder tilbage i 80'erne kan påvirke dykkermiljøet i
2006?????

KC

Fra : Søren Arnvig

Dato : 21-07-06 18:10

> Jeg er flyttet til Fyn indenfor de sidste tre år og beskæftiger mig
> helt bevidst ikke med historik ældre end det (jo, du har ret).

For at forbedre fremtiden, må man forstå nutiden.
For at forstå nutiden, må man granske fortiden.

> Er det ikke særgeligt hvis episoder tilbage i 80'erne kan påvirke
> dykkermiljøet i 2006?????

Jo, da. Men der er stadig nogen af os som kan huske svinestregen,
og den fjendtlighed det affødte. Måske kan man sige, at en lille
gruppe
på måske 10 personer var ansvarlige for 15-20 års stillingskrig, som
først er ved at ebbe ud nu. Flere gamle klubber har stadig nogle
"firnurligheder" i vedtægterne, som skal forhindre en fjendtlig
overtagelse.

Søren Arnvig

Fra : KC

Dato : 21-07-06 19:03

--
> [...]
> først er ved at ebbe ud nu. Flere gamle klubber har stadig nogle
> "firnurligheder" i vedtægterne, som skal forhindre en fjendtlig

Det var sikkert synd for de involverede.... gaaaaaab...

Fra : Thomas Kjeldsen

Dato : 20-07-06 20:03

> [...]
> øjne en win-win situation. Desværre tror jeg, at der vil gå en del år
> endnu før det bliver praktiseret i udbredt grad.

Det kunne være et fordelagtigt scenario, men som du selv skriver tror jeg
ikke tiden er helt moden til det.

> [...]
> flere af de uddannede dykkere fortsætte med dykningen - og centret vil øge
> sin omsætning af ture, rejser og udstyrssalg.

Den smule jeg kender til denne form for center-dykning er egentlig en
positiv erfaring.
Der er enkelte (går jeg ud fra?) der ikke kan se charmen i klublivet eller
har tid/tålmodighed til foreningslivet, som måske finder
centerdykning/klubber og 'easy ride' dykning attraktivt.
Modsat er der de af os der trives med det frivillige arbejde og
foreningslivet, som er godt tilpas i en 'rigtig' klub.
Efter min mening er det op til dykkercentrene at have/udvikle det moralske
kodeks at de prøver at gøre kunden tilfreds - dvs. forsøger at hjælpe
ham/hende ind i en klub hvis det er det de hælder mest til eller tager
ham/hende med på ture hvis det mest er 'easy ride' dykning de er til.
Det kræver selvfølgelig at der er nogle fornuftige klubber at henvise til
der kan tage godt i mod og vare på de nyudklækkede centerdykkere.

> [...]
> CMAS-uddannelse. Tillige har jeg i flere klubber mødt modvilje mod
> kommercielle dykkercentre (findes der ikke-kommercielle dykkercentre?)

Nu er der et eller flere centre i DK der uddanner efter CMAS systemet og
efter at have fulgt debatten bl.a. herinde, i klubben og i sportsdykkeren
igennem flere år er det min opfattelse at man mange steder er kommet lagt i
forhold til den gamle CMAS vs. PADI krig.
Modviljen skyldes nok flere ting, nogle en mentalitetsændring hos klubben,
men måske også en utilfredshed med noget af den uddannelse som
enkelte/specifikke centre kører og måske den en manglende (?) foreningsånd
fra de centeruddannede dykkere.

> [...]
> omkring i cyberspace.
>
> Desværre er ovenstående kun en drøm - ihvertfald de steder jeg kender til

Jeg har ikke set alle visionerne 'live', men er da stødt på dykkercentre der
leverer et godt gedigent stykke arbejde med at uddanne elever og som tager
hånd om selve eleven mere end om pengene i hans/hendes lomme.

> [...]
> samarbejdsmuligheder. DESVÆRRE!
>
> Findes min drøm praktiseret i virkeligheden i Danmark?

Hele din vision?
Ikke hvad jeg har kendskab til, men jeg har da stødt på eksempler hvor man
(efter min opfattelse/erfaring [indsæt disclaimer]) er et stykke ad vejen.
Desværre tror jeg ikke det er repræsentativt for den danske dykkerbranche.

Thomas

Fra : Johanna

Dato : 21-07-06 13:31

Sikke en masse at læse, sikke en masse holdninger at tage stilling
til. Det er lidt for uoverskueligt, men jeg vil da gerne bidrage med
lidt praktisk erfaring.
Jeg bor i Nederland, og er der medlem af en NOB-forening (den
nederlandske gren af CMAS). Min forening/klub er på ca. 100 medlemmer
(også det minimum den skal have for at være financiel levedygtig) og
blandt medlemmerne findes der fotografer (der til tider dykker solo),
biologer, vragdykkere, en enkelt deep air dykker, DIR dykkere - vi har
vist lidt af det hele (undtaget fridykkere). Jo, det er rigtigt at folk
der har den samme interesse plejer at flokke sammen, men vi kan
allesammen lide at dykke, og den måde hvorpå er ikke så vigtigt. Det
er ikke så vigtigt om man så er til makkerlinie* eller longhose. Så
er de to fyre jeg dykker mest sammen med fanatiske DIR dykkere, mens
jeg er decideret stroke Jeg har lige erstattet mit airtrim bcd med
en anden airtrim bcd, og mine DIR buddies har begge to prøvet den,
idet de synes det er vigtigt at lære mit udstyr at kende også.
Vi har folk med PADI, NOB, CMAS, GUE, SSI, IDD osv. certifikater. Ikke
noget problem overhovedet. Jeg mener heller ikke at vores klub er så
enestående, men at det er ret almindeligt i NL.
Med andre ord: det kan lade sig gøre, man kan godt respektere
forskellighederne og endda lære af det.

Det som jeg ikke tror på, er en blandning (eller samarbejde) mellem et
kommercielt og et frivilligt system. Vi har en enkelt instruktør der
har en kommerciel baggrund, og han har jo alligevel en hel anden
indstilling. Sjovt nok har han selv engang nævnt at han synes at der
på klubben var et helt andet type mennesker end han kendte fra de
kommercielle centre han har været hos.

* Makkerlinie bliver forøvrigt kun sjældent brugt: efter nærmere
analyse af dykkerullykkestatistikkerne, er NOB holdt op med at anbefale
makkerlinie og fraråder endda (strukturelt) brug af en makkerlinie.

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-06 12:28

Johanna wrote:
> [...]
> indstilling. Sjovt nok har han selv engang nævnt at han synes at der
> på klubben var et helt andet type mennesker end han kendte fra de

lige præsis min erfaringer, det er ikke et problem for os at have dykker i
klubben med alle mulige certifikater, men det er et problem at blande
komiceldt med ikke komicelt.

> [...]
> analyse af dykkerullykkestatistikkerne, er NOB holdt op med at
> anbefale makkerlinie og fraråder endda (strukturelt) brug af en

bare DSF også ville komme til samme holdning

det ville gøre det var meget lettere for en klub både at rumme hygge dyk og
tech dyk

mvh Morten

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 27-07-06 12:31

Hejsa

Morten Dall Darmer (a) wrote:

> nu er det jo ikke et spørgsmål som man er for det ene eller det andet
> system, det vigtige er at der er kunder til begg systemer.

Nej, selvfølgelig er det ikke det... Der er bare fordele og ulemper
ved begge systemer og det syntes jeg at man skal have øjnene åbne
over for.

> du vil sikkert hellere betale og komme på nogle fede dyk, Jeg har ikke råd
> til det, så jeg kan vælge at lave være med at dykke eller dykke næsten
> gratis, men må så bruge noget tid på klub arbejde.

Jeg betaler gerne lidt småpenge for at komme på nogle dyk, men det er
faktisk mest fyraftensdyk/smådyk jeg benytter mig af. Mit center er
altså en slags 'købeven'. Jeg afleverer en 100-las og jeg får en
divemaster med til at organisere dykker og en buddy udpeget. Jeg kan
altså stadig komme ud at dykke selv om en af mine venner ikke lige har
tid...

> det er vigtig at begge ting findes da der er "kunder" til begge systemer,

Jeps, men der er ikke altid instruktører/dykkerledere/kapacitet nok i
begge systeter. Derfor kunne det i nogle tilfælde være smart at lade
centrene udføre undervisning og klubberne det 'sociale' arbejde.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen