/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Hvorfor påvirkes cv af bus?
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 18-07-06 19:32

Når jeg kommer trillende med huset på ryggen ad den tyske motorvej og bliver
overhalet af en bus er det første jeg mærker som regel en påvirkning som om
bilen drejer ind imod busen. Det retter sig jo hurtigt igen (efter
belæsning), men hvad er det der sker?

Jeg mener at vinden suser omkring bussen på begge sider, og at der dannes et
overtryk på højre side af bussen, som så skubber til bagenden af
campingvognen.

Hvis det er det der sker - hvad sker der så efterfølgende?

Og hvis det ikke er det der sker - hvad sker der så?


--
Per, Esbjerg



 
 
Carsten Stage (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 18-07-06 20:10

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Når jeg kommer trillende med huset på ryggen ad den tyske motorvej og
> bliver overhalet af en bus er det første jeg mærker som regel en
> påvirkning som om bilen drejer ind imod busen. Det retter sig jo
> hurtigt igen (efter belæsning), men hvad er det der sker?

Både væske og luft i bevægelse har den egenskab, at det helst vil holde sig
til de nærmeste flader.

Når du har to flader der bevæger sig parallelt og med cirka samme hastighed,
så vil luften "klæbe" til begge og dermed trække dem mod hinanden. Luften
bevæger sig hurtigere og det danner undertryk - lige som at luften på
oversiden af en vinge bevæger sig hurtigere end luften under og det holder
flyet i luften.

Prøv at holde to kort ned lidt mellemrum, pust ind i mellemrummet og de vil
"klæbe" til hinanden...

Comprende...?


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage


N. Lindhard (18-07-2006)
Kommentar
Fra : N. Lindhard


Dato : 18-07-06 21:55

> Både væske og luft i bevægelse har den egenskab, at det helst vil holde
> sig til de nærmeste flader.
>
> Når du har to flader der bevæger sig parallelt og med cirka samme
> hastighed, så vil luften "klæbe" til begge og dermed trække dem mod
> hinanden. Luften bevæger sig hurtigere og det danner undertryk - lige som
> at luften på oversiden af en vinge bevæger sig hurtigere end luften under
> og det holder flyet i luften.

Det kaldes Coandaeffekten. Se f.eks. på
http://en.wikipedia.org/wiki/Coanda_effect

Nic



news@llz.dk (22-09-2006)
Kommentar
Fra : news@llz.dk


Dato : 22-09-06 10:57

Tue, 18 Jul 2006 22:55:11 +0200, tastede: "N. Lindhard"
<banestien@hotmail.com> bl.a.:


>Det kaldes Coandaeffekten. Se f.eks. på
>http://en.wikipedia.org/wiki/Coanda_effect
>
>Nic
>
Ja, og når der er to elementer, som luftmassen skal igennem, kan der
også være tale om Venturieffekten. Se f.eks på
http://en.wikipedia.org/wiki/Venturi

-----
Med venlig hilsen

-henrik

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste