"At kalde et dokument"
Fra : Phecdaret

Dato : 17-07-06 14:20

Hej Alle.

Jeg er i gang med ASP-tutorial og er nået til lektion 10:

http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion10.asp.

Der står nedenstående:

"Lad os sige at du har et ASP dokument, som vi kunne kalde for
person.asp. Og lad os sige at du kalder dette dokument med
følgende URL:

person.asp?navn=Jens"

Hvad vil det sige at "kalde dokumentet"? Er der nogen der kan
forklare det lidt tydligere? Desuden forstår jeg ikke, at vi slet
ikke bruger navnet "person.asp" til noget. Hvis jeg bare var
interesseret i variablen "navn", så kunne jeg vel i princippet
bruge hvilket som helst dokument:

xxxxxx.asp?navn=Jens

Hvorfor er der ingen forbindelse mellem dokumentet og variablen?

Mvh Kenneth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-06 14:28

"Phecdaret" <phecdaret@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> følgende URL:
>
> person.asp?navn=Jens"
>
> Hvad vil det sige at "kalde dokumentet"? Er der nogen der kan

At kalde dokumentet betyder at du afvikler koden i det.
Altså at du i browserens adresse felt skriver
http://www.domaine.dk/person.asp

> Desuden forstår jeg ikke, at vi slet
> ikke bruger navnet "person.asp" til noget. Hvis jeg bare var
> interesseret i variablen "navn", så kunne jeg vel i princippet
> bruge hvilket som helst dokument:

Når du tilføjer en variable, betyder det at der i asp-filen person.asp, er
en kode som kan hente variablen navn, og benytte den til et eller andet.
Du ville sagtens kunne skrive filnavn.asp?navn=Jens.
Det ville bare ikke have nogen betydning for scriptet i filnavn.asp...

Variablen benyttes til at sende data fra en fil til en anden !

> xxxxxx.asp?navn=Jens
>
> Hvorfor er der ingen forbindelse mellem dokumentet og variablen?

Det er der også... Men du kan ikke se den på filnavnet.
Du skal ind i koden og finde: Variabel = Request.Querystring("navn")
Der finder du din forbindelse !

Jeg håber at det hjalp.
Neuhafen